Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 november 2011, 20:42   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Standaard

Subtrims op 0
servo armpjes zo haaks mogelijk op de main as
Subtrim instellen zodat ze echt haaks staan
Linkjes op fabrieksmaat
Swash plate levelen, door de lengte van de linkjes aan te passen
Dan pitch op 50
Beide bladen bij elkaar brengen ( zie min site)
Aan alle 3 de links draaien (allemaal een gelijk aantal slagen) tot dat de bladen gelijk staan

Groeten
Martin
Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7
Martin49 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2011, 22:02   #17 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard

Dit word een mooi verhaal heren. De mechanische basis instelling is hier beneden juist omschreven, maar dan de zender instelling. Ik vrees dat iedereen hier een stap overslaat door gelijk naar het de pitch curve instelling te gaan. Een heli bestuur je door blad hoek verstelling. Collectief (alle bladen tergelijk) en cyclisch (bladhoek verstelling afhankelijk van de positie in de draai schijf van de rotor bladen). Er is maar 1 manier om dit goed in te stellen en dat is met een pitch gauge. Ik doe het zo; (dat is dus mijn mening, maar let wel bij heli’s zijn geen absolute oplossingen, meerdre oplossingen zijn mogelijk en die brengen het zelfde). Stel de heli mechanish goed in, servos als onderstaand beschreven, zet dan de zender mid stick, de bladen moeten dan allemaal overal op 0 graden staan. Max collective zet ik op +11 graden en min collective zet ik op -11 graden (dit doe je eerst door je swash links in het juiste gaatje op je servo hevel te zetten daarna kun je fijn afstelling doen met “end points” of “pit. swash mix ”). Pas als dit klopt kun je de pitch curve instellen. Voor een beginner is -2 graden +9 graden voldoende. De volgende vraag die je jezelf moet stellen is “wil je hoveren op mid stick” of “wil je 0 graden pitch op mid stick”). Om te beginnen is hoveren op mid stick makkelijker, de meeste 3D vliegers hebben 0 graden pitch op mid stick. Als je kiest voor hoveren op mid stick, moet je mid stick dus ongeveer 5 graden blad hoek hebben (mischien iets minder). De pitch curve die je hiervoor nodig hebt word dan waarschijnlijk ongeveer 30-52-75-83-90. Sturen doe je door cyclische blad verstelling hier word heel weinig over geschreven, ik gebruik hier maximaal 7 graden voor (beide kanten op dus total travel 14 graden). Voor een beginner kan dit lager wellicht is 5 graden genoeg (dit stel je in met de ail. en ele. swash mix). Met andere woorden als de de swash mix te hoog hebt staan heb je hele grote stuur uitslagen en maak je het je zelf moeilijk, Dit word vaak gecompenseerd met expo. Maar goed dan stel je dus eerst grote uitslagen in en daarna vlak je dat in het midden af met expo. Let wel als je expo gebruikt word de besturing in het midden minder heftig, maar aan het einde van je stick uitslagen juist heftiger (en dan alleen als je expo goed instelt anders is het juist anders om)! Met andere woorden als je de heli goed wilt instellen moet je hem voor je op tafel zetten DE MOTOR LOS KOPPELEN (om ongelukken te voorkomen) en gewoon gaan instellen en proberen met een pitch gauge. Als je ziet wat de bladen doen, begrijp je de functies van je zender beter en kan je de heli beter instellen.

Het is 100% zoals rubberenrobbie zegt, een moderne auto stoel is niet zomaar ingesteld, maar als je het gefikst heb zit je als een prins. Zo is het met heli’s en zenders ook, je bent niet zomaar klaar, maar als je het goed doet vliegt je heli als een zonnetje.

Dan nog iets, het toerental maakt ook veel verschil op de agresiviteit van de heli. Hoe lager het toerental hoe rustiger hij zal vliegen, hoe hoger het toerental hoe wilder hij word. Er is veel geschreven over gas curves (vlakke curve, V-curve of governor). Als je niet een hele dure ESC hebt, vergeet de governor dan maar. V-curve of vlak…… veel meningen, voor een beginner is vlak het simpelste en dat werk voldoende. Ook hier hangt je curve weer af van de motor en de gearing, dus heb je eigenlijk een toeren meter nodig………… Maar om het simpel te houden kun je de gas curve wellicht gewoon op 75-75-75-75-75 zetten. Als je om te beginnen bij gas dicht liever geen aandrijving hebt zet je hem op 0-75-75-75-75. Als de heli hierop te langzaam reageerd of bijna niet los komt zet je het toerental gewoon 5% hoger, todat hij goed vliegt.

Ook je vraag over de gyro instelling kun je op tafel testen, chrisdv heeft gelijk bij de DX6i is 50 het nulpunt, onder de 50 rate en er boven heading hold. Zet je heli op tafel en probeer gewoon. In HH zal je servo naar een uiterste stand lopen en daar blijven staan als je de stick weer mid zet. In rate of norm zal je servo altijd terug naar het midden gaan als je mid stick zet. De waardes kun je alleen vliegend bepalen. Als je staart niet goed houd moeten de waardes hoger. Als je staart heftige korte heen-en-weer gaande bewegingen maakt moeten de waardes lager.

Resumee je gas curve (liniair 0 tot 100) is niet handig, je heli zal niets doen tot boven mid stick en een te hoog toerental hebben bij max collective (hiervan word hij dus onrustig).
Je pit curve (liniair 0 tot 100) geeft je waarschijnlijk te grote blad hoeken, zeker te veel negatief (ook hiervan word hij dus onrustig).
Je swash mix op 60% kan ik niet veel over zeggen maar ik denk dat je stuur uitslagen hierdoor te hoog worden, probeer in ieder geval ail en ele eens lager te zetten.

Ik ben er van overtuigt dat als je met een pitch gauge aan het instellen gaat je heli veel beter gaat vliegen, wellicht als je je curves and swash mix iets aanpast zoals omschreven zal je ook al merken dat hij tammer word.

Het is een heel verhaal geworden (ik zat me te vervelen…….) hoop dat je er iets aan hebt. Suc6.
bibber4e is offline   Met citaat reageren
Oud 30 november 2011, 22:20   #18 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jelleeee Bekijk bericht
om de servo armpjes haaks te zetten moet je de subtrim niet gebruiken , maar 1) zet stick op midstick (geen subtrims) 2) haal het heveltje vd servo en zet hem er haaks terug op, daarna ga je de swash levelen door de subtrim te gebruiken. Zorg ook dat de linkjes de juiste afmetingen hebben zoals in de manual beschreven staat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anko Bekijk bericht
Bovenstaande klopt niet..

Subtrims op 0, stick op 50% pitch, en dan de hoorntjes zo 90 graden mogelijk erop zetten. vervolgens met sub trim exact 90 graden zetten als het niet met het hoorntje lukt, en met de links de swash levelen. swash NOOIT met enige vorm van trim levelen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jelleeee Bekijk bericht
Ik heb altijd te horen gekregen dat ik de links even lang moest maken zoals in manual beschreven stond en daarna swashplate levelen met subtrim.. Maar dat klopt zo te zien niet.. Dat weet ik dan ook alweer..

Edit: Vroeger toen ik nog sukkelde met het afstellen had EricW uitgeschreven hoe ik men rotorkop moest afstellen, en daarin stond dus dat ik de linkjes even lang moest houden en dat als de swash niet recht stond ik ze recht moest zetten met de subtrim. Wat is hier nu de juiste methode?
Beiden kloppen tot op zekere hoogte naar mijn mening.
Ervan uitgaande dat je de links de juiste lengte maakt volgens manual met behulp van een schuifmaat (met de beperking dat je alleen volledige slagen mag maken). En dat je op het zicht de hevel nooit exact haaks kunt zetten (door juiste hevel te gebruiken of subtrim), of dat bijvoorbeeld de servo in zijn geheel niet haaks zit (en jij de hevel dus wel haaks op de servo zet).
Dan kan het nog steeds zijn dat je swashplate niet horizontaal ligt. Afhankelijk van de grote van de afwijking en hoe goed je zelf denkt de hevels en linklengte correct afgesteld te hebben zul je moeten kiezen voor subtrim of veranderen van de link lengtes (mijn inziens dus meestal subtrim als je tenminste met een schuifmaat overweg kunt, en de lengtes in de manual kloppen)
Grote kans dat je door die imperfecties interactie hebt richting max of min pitch en dit kun je er weer uithalen door je endpoints te verstellen.

Laatst gewijzigd door DannyvG; 30 november 2011 om 22:26
DannyvG is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten