![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 31 juli 2011 Locatie: België - Merelbeke Leeftijd: 38
|
Hoi iedereen, Even een vraagje, zijn er nog mensen die met een belt cp v2 en dx6i zender vliegen? Ik zit namelijk met een probleem, voorheen vloog ik mijn belt met de standaard esky zender en dat lukte al heel aardig. Ik had echt een goed stick gevoel met die zender en kon al goed hooveren met mijn heli. Iemand vertelde me dat een dx6i een wereld van verschil zou maken dus heb ik mijn centen bovengehaald en een dx6i gekocht. Ik heb al ontelbare filmpjes en site's bekeken maar toch krijg ik mijn settings volgens mij nie helemaal juist. Ik heb er geen idee van waar het juist aan ligt maar het stick-gevoel wat ik vroeger had met de originele zender kan ik nu enkel van dromen Zijn er dus mensen die dit probleem ook hadden en inmiddels opgelost hebben? Zouden jullie anders eens alle settings willen posten, ben ten einde raad. Mocht ik de originele zender niet verkocht hebben ik gebruikte hem direct terug. Mvg, Stefaan. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2011 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 24
|
Hoi Stefaan, Als ik het zo even lees klinkt het alsof je de heli overstuurt. Waarschijnlijk stond bij je vorige zender wat meer exponentieel aan op je sticks. Dit houdt in dat je sticks in hun center positie wat minder gevoelig zijn en exponentieel gevoeliger worden hoe verder je de stick naar buiten stuurt. Ik vlieg mijn t-rex 450 sport met 5% exponentieel op zowel de aileron als de elevator. Je kan dit als volgt instellen: Ga naar je 'adjust list' en vervolgens naar D/R&EXPO. Bij mij staat dit als volgt: AILE 1 100% +5% ELEV1 100% +5% Vrij vertaald staat dus bij mij de Dual Rate op 100% en de Exponentieel op 5%. (meer info bijvoorbeeld hier: Dual Rates and Exponential) Kijk maar eens hoe dat bij jou staat en wat je prettig vindt! Laatst gewijzigd door Maarten112; 25 november 2011 om 16:57 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 juli 2011 Locatie: Winterswijk/Nijkerk Leeftijd: 22
|
Oei ik had precies hetzelfde met mijn CPX ( vergelijkbaar ). Omswitchen naar de DX6i vanaf de Esky zender viel voor mij ook niet heel erg mee. De esky zender heeft op throttle van die tandjes zitten, die je voelt naarmate je meer pitch/gas geeft. DX6 heeft dat niet, dat vond ik voornamelijk het grootste verschil. Verder echt enorm veel oefenen, dan ga je hem vanzelf steeds fijner vinden naarmate je meer gaat instelen. ( Lees leren |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 15 januari 2010 Locatie: Friesland Leeftijd: 32
| Citaat:
Als ik het me goed herinner had de esky zender zeker geen expo en vond ik een kds zender al een hele uitgang. Stefaan, kun je je instellingen eens posten? misschien gebruik je de expo waarde verkeerd om waardoor het heel gevoelig wordt of juist relatief grote waarden in de swashmix waardoor je dat effect ook krijgt? | |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 juli 2011 Locatie: Winterswijk/Nijkerk Leeftijd: 22
| Citaat:
Nu vlieg ik met een DX7 en die heeft dat ook niet, gewoon een vloeiende stick, en dat vind ik nu ook fijner. Pak ik die esky zender nu, is het gewoon prut | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 18 maart 2011
| Ik lees heel veel positieve ervaringen over de Spektrum DX6i. Ik kan redelijk met mijn Belt CP overweg (alles stock); vind de zender niet slecht, maar ken dan ook geen andere (Betere ![]() )Je kunt inderdaad helemaal niets instellen aan de Esky zender (dus ook niets verprutsen Vraag me alleen wél af of je wel alles af wilt kunnen stellen...zeg maar de meerwaarde ervan Ik vergelijk het een beetje met het volgende: 'Vroegah' kon je bij een auto alleen de stoel naar voor/achter schuiven en de rugleuning verstellen. Nooit slecht gezeten Tegenwoordig kun je ook de stoel omhoog/omlaag, zittinghoek instellen. lendensteun instellen, stuur voor/achter/omhoog/omlaag en soms zelfs het verstellen van de pedalen Je blijft maar aan het rommelen, en je hebt steeds het gevoel dat je toch niet optimaal zit... Misschien ben ik ook wel aan het zwammen ...Groet, Robbie |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Als je verder komt, en je gaat een tweede heli instellen, ga je merken dat die heli misschien meer getemd moet worden als de eerste In e esky zender kan dit niet, en moet je leren leven met hoe het vliegt In een uitgebreide zender kun je hem volledig naar je hand zetten Daarom zijn mijn instellingen absoluut niet geschikt om 1 op 1 over te nemen dooreen ander Nadeel is wel dat je soms een uur aan het zoeken bent om dat ene dingetje te vinden wat dat rare gedrag veroorzaakt...
__________________ |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
| Citaat:
Er is een instel "range" waarin heli's min of meer goed vliegbaar zijn voor iedereen. Meestal besteed een fabrikant er wat zorg aan om dit voor de "kant-en-klaar" setjes goed voor elkaar te krijgen, meestal lukt dit wel aardig. Maar net als bij auto's en motorfietsen, waar de testrijder bepaalt wat goed is en wat niet, is dat bij die setjes ook zo en moet je het dus doen met wat de testvlieger als optimaal beschouwt. Met een programmeerbare zender kun je veel naar je hand zetten, en dit houd in dat je vaak wel een paar betere afstellingen dan standaard kunt vinden, maar ook (en veel meer) slechtere..... Met name beginners gaan de moeilijkheden die optreden bij het leren, proberen te verhelpen met andere afstellingen, en zonder hulp lukt dat helaas maar zelden. Het zou helpen als TS probeert precies te omschrijven wat de heli nu eigenlijk ANDERS doet dan voorheen. Anders blijft het gokken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Gek genoeg kom ik bij beginners met stuur,- en/of controle problemen vaker tegen dat de uitslagen te klein zijn dan dat ze te groot zijn. De heli word tammer gezet omdat men last heeft van het giftige reageren, maar in feite reageert dan de heli dusdanig traag, dat men continue achter de feiten aanholt, waardoor de heli niet of slecht tot rust te brengen is. Expo KAN helpen om de heli rustiger te houden, maar werkt weer nadelig als je de heli na een stuurfoutje weer tot rust wilt brengen.... Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica Laatst gewijzigd door brutus; 28 november 2011 om 01:42 | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 31 juli 2011 Locatie: België - Merelbeke Leeftijd: 38
|
Hoi iedereen wil iedereen bedanken voor het meedenken. Heb zaterdag nog een poging gedaan om te vliegen maar deze is jammer genoeg geeindigd met een crash. De schade valt gelukkig mee, enkel de main gear moet vervangen worden. Waar het probleem juist ligt is voor mij een raadsel, het is eigenlijk zoals hierboven beschreven wordt. Mijn autozetel stond vroeger perfect, deze is in een andere stand gesteld en nu krijg ik mijn perfecte positie niet meer terug Dit zijn de settings zoals mijn dx6i momenteel is ingesteld, als er iets mis ik hoor ik het graag van jullie D/R expo aile 0 100% +20% elev 0 100% +20% rudd 0 100% +20% (wat ik over deze instellingen weet is dat ze te maken hebben met de gevoeligheid van de sticks naar mid-stick toe) Travel adjust alles staat hier op 100% Sub trim staat ingesteld zodat mijn servo armen allemaal mooi haaks staan tov de servo Gyro Rate sw-gyro 0 : 35% 1 : 65% hier heb ik misschien wel een erg stomme vraag over, ik wil in hh- mode vliegen. moet ik dan de schakelaar op mijn dx6i (flap-gyro) op stand 0 zetten of op stand 1? Als hij op stand 0 moet staan moeten de bovenstaande waarden dan niet omgedraaid worden? Thro cur 0 - 25 - 50 - 75 - 100 Pitc cur 0 -25 - 50 - 75 - 100 Swash mix alles op +60% Zo dat was het volgens mij, wat denken jullie ervan? Mvg, Stefaan. |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2008 Locatie: Noord-Holland Leeftijd: 21
|
Ik lees dat je nu inmiddels meer dan één keer gecrasht bent. Wat heb je tot nu toe vervangen? Mocht je de hoofdas en feathering shaft nog nooit hebben vervangen, is de kans groot dat deze krom zijn. Zelf een beetje kan al genoeg zijn om je heli slecht te laten vliegen. Met 65% gyro gain heb je heading hold, voor zover ik weet. Je zegt dat de servo armpjes haaks op de servo staan, maar staan de hevels waar de links aanzitten naar de swashplate wel haaks op de hoofdas? Dat is belangrijker namelijk. En heb je na het subtrimmen de lengte van de links zo aangepast dat de swashplate ook level staat? Het handigste is om samen met iemand er naar te kijken. Tim |
| | |
| | #11 (permalink) | |||
| Citaat:
Iets rond de 20 lijkt me wel redelijk, maakt midstick wat minder gevoelig zonder dat je daarbuiten extreme verschillen krijgt qua stuurgedrag. Citaat:
Citaat:
Pitch curve is een goede voor 'idle-up' maar in het begin heb je niet zoveel negatief nodig. In normal zal 2 a 4 graden negatief voldoende zijn en een pitch curve zou er dan zo uit kunnen zien: 30 - 40 - 50 - 75 - 100 Met mijn 450 (die ik met dx6i vlieg) heb ik de swash mix ook rond de 60 staan maar het kan zijn dat dat het op jouw heli toch teveel aileron en elevator pitch geeft of dat het, zoals je in die andere post aangaf, je zelf vind dat het te nerveus stuurt. Als je de pitch in orde vind hoef je daar niets aan te veranderen. Aileron en elevator moeten in principe gelijk zijn. Je kan die twee eens op rond de 50 zetten en voorzichtig kijken hoe dat is. Maak best geen grote stappen van bijvoorbeeld 60 naar 45 en zorg dat je wel voldoende stuur-uitslag houd om prettig te sturen en correcties te maken.
__________________ trex 450 sport fb - blade mcp-x - atom 500 FBL-beastx - axn fpv plank - hk minimoa zwever / spektrum dx6i - hitec aurora 9 Laatst gewijzigd door chrisdv; 30 november 2011 om 13:44 | |||
| | |
| | #12 (permalink) | ||||
| Lid sinds: 27 januari 2011 Leeftijd: 14
| Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Grt, Jelle | ||||
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Subtrim gebruik ik ook zoals Stefaan beschrijft als laatste correctie wanneer het de servo-arm net niet recht is, misschien kan het anders maar het werkt wel. Idem voor de FBL beastx, armpjes recht, linkjes op lengte (indicatie) en dan de swash vlak afstellen met de linkjes.
__________________ trex 450 sport fb - blade mcp-x - atom 500 FBL-beastx - axn fpv plank - hk minimoa zwever / spektrum dx6i - hitec aurora 9 Laatst gewijzigd door chrisdv; 30 november 2011 om 17:33 | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
| Citaat:
Subtrims op 0, stick op 50% pitch, en dan de hoorntjes zo 90 graden mogelijk erop zetten. vervolgens met sub trim exact 90 graden zetten als het niet met het hoorntje lukt, en met de links de swash levelen.
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 27 januari 2011 Leeftijd: 14
| Citaat:
Edit: Vroeger toen ik nog sukkelde met het afstellen had EricW uitgeschreven hoe ik men rotorkop moest afstellen, en daarin stond dus dat ik de linkjes even lang moest houden en dat als de swash niet recht stond ik ze recht moest zetten met de subtrim. Wat is hier nu de juiste methode? Laatst gewijzigd door Jelleeee; 30 november 2011 om 19:57 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |