![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 december 2011 Locatie: Epe Leeftijd: 31
|
Hallo, Op mijn Align Trex 450 Sport heb ik de Align RCE-BL35X 35A Brushless ESC vervangen voor een Castle ICE 50A 8S. Nu ben ik bezig om de Castle ESC in te stellen, en ik wil governor gaan gebruiken. Maar nu loop ik tegen een paar zaken aan, waar ik niet helemaal zeker over ben. En voordat ik een proef vlucht doe, wilde ik eerst mijn settings met jullie delen. Waar ik het meeste over twijfel is wat voor throttle curve ik moet instellen op me DX6i. Ik vlieg niet 3D, gewoon wat standaard rondjes op het veld. Volgens mij is de normale RPM voor mijn heli rond de 2700-2900. Is dat een goede aanname? Als ik die gewenste head speed invul, in de tool van Castle. Dan geeft hij aan dat mijn required throttle ca 61% - 65% is. Nu heb ik het volgende ingesteld (gevoelsmatig) bij mijn Throttle curve: 00 40 60 65 70. Klopt dit dan? Ik vind dit namelijk zo laag lijken. Met de RCE-BL35X vloog ik (zonder governor) op 00 60 75 75 90 Andere vraag is, ik heb de governor gain op 25 ingesteld. Is dit een redelijke waarde voor mijn heli? Specs: 450M Brushless motor (3500KV) Castle ICE 50A 8S (Firmware 3.27) Main gear pinion: 150T Motor pinion: 14T Accu’s: 3S Lipo’s 2200mAH Spectrum DX6i Hieronder mijn huidige settings. Zien jullie hier nog onjuiste zaken in? Citaat:
| |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Je regelaar ken ik verder niet, ik kan dus alleen maar algemeen zeggen: als je governor mode wilt gebruiken is het signaal wat de ESC ingaat, een maat voor het toerental, niet voor de "opening" van de ESC. Je throttlecurve moet dus vlak zijn. Wat je toerental aangaat: alles kan waarschijnlijk, maar zolang je geen 3D vliegt, zijn die toerentallen erg hoog. Voor gewoon rondvliegen en sportvliegen is 2500 toch echt al méér dan genoeg, en met 2200 kom je al een heel eind, al gaat het dan wel duidelijk ten koste van de verticale prestaties (maar zéér ten gunste van de vliegtijd). Hopelijk kun je er wat mee. Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Oké, dus dat betekend dat mijn throttle curve dan bv 00 61 61 61 61 moet zijn. Volgens de Castle link tool draait de heli op 61% throttle op 2700RPM. En de ESC geeft dan ca 83% van zijn full power output. Volgens mij moet ik wel proberen tussen de 80% a 90% te blijven qua output power van de ESC. Omdat anders de ESC te warm kan worden? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Ik weet niet of je met die CC regelaar in governor mode kunt opspoelen via de stick. Met de Align regelaar kan dat in elk geval niet, als hij in governor mode staat. Of in elk geval, het is uiterst onverstandig want de governor mode gaat dan slecht werken. Lijkt me verstandiger om normal op 0-0-0-0-0 te zetten, en idle up in 61-61-61-61-61, en via softstart en idle up schakelaar de rotor op te toeren. Let wel, dat is hoe ik het zou doen, maar ik heb géén ervaring met CC regelaars, én de bediening van je heli is iets wat je voor jou persoonlijk moet bepalen.... Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
CC heeft idd gewoon een softstart. dus 0-50-50-50-50 voor normal en dan die 61 flatline voor de idle gaat gewoon werken. iig OVERAL een flatline gebruiken. Wel zou ik wat dingen aanpassen Governor gain naar 15 of minder, en de PWM rate op 8KHZ zetten. Wat je ook nog moet doen is de endpoints van de zender calibreren met de regelaar. Wat je dan doet: Lineaire curve, 0-100 Zet de zender aan Draai de endpoints van de zender terug naar 50, th hold eraf, stick vol omhoog, sluit de heli aan en ga dan 1 voor 1 de endpoint weer omhoog draaien van high stick, totdat ie armed. Dan zet je m uit, en doe je hetzelfde met de low stick, endpoint naar 50, stick down, th hold eraf, heli aansluiten en langzaam de endpoint omhoog draaien. Dan weet je zeker dat 50% in de zender ook 50% in de regelaar is. @ Bert, de CC gov werkt altijd, of je nou met stick opspooled of met soft start. hij is iig stukken makkelijker in gebruik dan de align Gov. gewoon idle selecteren en gaan. je hoeft ook niet 5 sec te wachten na t optoeren. gewoon opstijgen tijdens t optoeren en t gaat perfect. Hij relativeert zn toerental aan % veel beter als de align ESC dus je kan ook tijdens het vliegen gewoon schakelen van idle naar normal, naar idle 2, noem t maar.
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert Laatst gewijzigd door Anko; 9 december 2011 om 12:32 |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
@Anko: Tnx voor de info. De endpoints van me zender had ik al gekalibreerd. En de PWM heb ik nu op 8KHZ gezet. Alleen ik begrijp nog niet heel goed het verschil tussen 12KHZ en 8KHZ. Volgens mij zou het resultaat moeten zijn dat hij minder heet wordt. |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Gisteren ochtend voor de eerste keer wezen vliegen met deze ESC. Enigste wat ik nog veranderd heb aan de settings is: Governor Gain. Die heb ik nu op 15 staan. En de PWM staat nu op 8KHZ. De Throttle curve heb ik nu op 00-64-64-64-64 ingestelt staan. Dat vliegt wel fijn. Volgens Castle link vlieg ik dan met ca 2900RPM. Gisteren ochtend drie LiPo's leeg gevlogen. Iedere vlucht was ca 6minuten. Gisteren avond die drie 2200mAh Lipo's weer opgeladen. Het viel mij op dat er steeds zo'n 1850mAh er terug inging. Dus ik denk dat mijn Throttle curve net iets te hoog iets, waardoor ik net iets te veel stroom verbruik om 6minuten te kunnen vliegen. Voor de volgende keer zal ik 00-63-63-63-63 uitproberen. Zie log. Laatst gewijzigd door silent_nl; 12 december 2011 om 09:33 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
63 en dan nog zo'n verbruik? wat voor tandwiel heb je op de motor, ik zou er eens over denk om daar een kleinere op te zetten... ikzelf vlieg ong 8 minuten met een 2200 batterij, en dan laad ik 1500 a 1600 terug.. en die van mij is zeker niet lui te noemen bij dat toerental loopt alles wel helemaal soepel (let vooral op de staart, een strakke snaar kan veel verzieken)? heb je je toerental werkelijk gemeten, kan ook wel eens schelen of liggen de toerentallen met de governor anders, normaal moet bij een brushless de throttle curve hoger dan 75% staan, anders heb je kans op warmlopen
__________________ |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Heb de toerental nooit werkelijk gemeten. Heb daar helaas geen apparatuur voor. Maar volgens mij moet je meer naar de full power output kijken van de ESC. En die zit bij mij nu tussen de 80 en de 95%. Want volgens mij is de Throttle curve bij iedereen relatief, afhankelijk hoe goed die zijn calibratie gedaan heeft. Met hoeveel RPM vlieg jij je 450 dan? Laatst gewijzigd door silent_nl; 12 december 2011 om 09:36 | |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Je kan iig een tandj omlaag. dan kan je iets langer vliegen.. en het hoge toerental heb je toch niet echt nodig bij non 3d.
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert Laatst gewijzigd door Anko; 12 december 2011 om 10:03 | |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Kwam zojuist een topic op Helifreak.com tegen, waar men de PWM besprak. Hun hanteerde de volgende formule om de PWM uit te rekenen: Kv x volts x poles count / 20 Als ik dat doe: 3500KV x 11.1v = 38850 x 6 poles = 233100 / 20 = 11655 Hz. Dus volgens mij moet ik als PWM 12kHz instellen |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
3500 gaf de meter aan, maar ik moet mn meting nog eens overdoen.. misschien dat het zonnetje in de sensor stond, dan wil hij wel eens een beetje gekke dingen doen, ik geloof die 3500 niet echt maar ik heb er een 13T op zitten (dacht ik, hij zit er al erg lang), en voor ong 80% uitgestuurt regelaar en motor blijven gewoon koud
__________________ |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |