Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 december 2011, 22:38   #16 (permalink)

jeroenie101's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard

De tictoc's zitten ook nog niet in mijn figuurpaket

Die 30cm heel snel van links naar rechts heb ik ook toegepast en dat is succesvol gedaan!
Ook heel lang rondjes draaien en in 1 keer loslaten stond die ook in 1 klap stil
Dus de servo is goedgekeurd!

@Student: Jij had het er ook nog over dat servo's na langdurig gebruik hun kracht verliezen. Hoe kun je hier achter komen en is dit ook waar?
Want de servo's op deze heli zijn denk ik nu 1.5 jaar in gebruik en het laatste half jaar extreem veel. Maar de heli vliegt nog goed..
Want aan de swash servo's kun je het moeilijk zien denk ik...?
jeroenie101 is offline   Met citaat reageren
Oud 14 december 2011, 22:50   #17 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jeroenie101 Bekijk bericht
De tictoc's zitten ook nog niet in mijn figuurpaket

Die 30cm heel snel van links naar rechts heb ik ook toegepast en dat is succesvol gedaan!
Ook heel lang rondjes draaien en in 1 keer loslaten stond die ook in 1 klap stil
Dus de servo is goedgekeurd!

@Student: Jij had het er ook nog over dat servo's na langdurig gebruik hun kracht verliezen. Hoe kun je hier achter komen en is dit ook waar?
Want de servo's op deze heli zijn denk ik nu 1.5 jaar in gebruik en het laatste half jaar extreem veel. Maar de heli vliegt nog goed..
Want aan de swash servo's kun je het moeilijk zien denk ik...?
De servos op de lesheli lopen al tegen de 1.5 jaar oud.. zelf altijd mee ge 3d't.. en merk er nog niks aan lekker mee vliegen dus.
Oud 15 december 2011, 08:36   #18 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

De theorie:
De motoren waarmee de servo's worden aangedreven zijn gewoon borstelmotoren (behalve bij de brushless servo's natuurlijk, coreless zijn nog steeds borstelmotoren)
De borstels slijten, op een gegeven moment is de borstel bijna weg en gaat de motor dus minder goed werken/gigantisch veel stroom trekken.

Dus in theorie is het zo dat servo's minder worden na erg langdurig gebruik.
Maar kijk naar het aantal uren dat bv een stofzuiger draait, en wat een servo aan uren werkelijk draait...
Dan zou je zeggen dat een servo toch minimaal 10 jaar mee moet gaan, en daarna nog dienst kan doen in een vliegtuig bv

Maar ik vermoed dat wat ik heb meegemaakt gewoon domweg een verkeerde batch servo's was, of een of andere stroompiek aan boord waardoor alles gefrituurd is
dat na 1,5 jaar (bij de 450) alle servo's dood zijn, lijkt mij ook niet normaal
maar ik kan er ook nog steeds niet de vinger op leggen wat nu de oorzaak was
Zelfde bij de 600, geen enkele aanwijsbare oorzaak

enigste was dat bij beiden de bec niet voldeed. Bij de 450 was de capaciteit teruggelopen, waardoor door er misschien onderspanningssituaties zijn ontstaan. Bij de 600 was de bec zowieso te krap (maar men gaat er van uit dat een fabrikant hier mee gerekent heeft..)
Bij onderspanning kan ik me voorstellen, dat opeens op 4 volt de servo nog maar 2/3 van zijn kracht heeft, en dus opeens op het uiterste randje belast wordt, waardoor ze voortijdig heengegaan zijn
Dus enigste reden voor mijn probleempjes zou dan toch die onderspanning zijn, of een wrakke bec die pieken doorgeeft...
Maar, het voltage is op geen punt onder de 3,5 volt geraakt, ik heb nl geen ontvanger reset gehad..

Misschien heb ik wel hetzelfde probleem als jou gehad, maar is het me nooit opgevallen, en is als gevolg de motor over de huizen gegaan..
Wie zal het zeggen?
Ik weet het niet..

Bij beide heli's kon ik met tegenhouden van de swash (lichte druk op de hevels van de kop, dus pink en wijsvinger en licht duwen) na een beetje roeren op de zender alle servo's met gemak tegenhouden.
Dus dat is nu mijn standaard test die ik eens per jaar ga doen.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten