Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 5 januari 2012, 11:57   #1 (permalink)
TLS

Leeftijd: 32
Standaard 3-in-1 kaart MCPX MOSFET vervangen

Voor wie zoals ik misschien niet zo zorgvuldig omgesprongen heeft met de kabeltjes naar de staartrotor van de MCPX, heeft 't waarschijnlijk al meegemaakt: kortsluiting door weggesleten vernis. Doordat die kabeltjes standaard mee geperst worden waar de tailboom in het frame en in de tailrotor gaat, slijt op deze plaatsen de vernis weg en komt het koper bloot te liggen.

Bij kortsluiting fikt de mosfet(X1GV23) door die net onder de aansluiting van de tailrotor zit.

Via een ander forum kwam ik op een equivalent type mosfet uit verkrijgbaar bij RS components (artikel 7104685). Hetzelfde type kan je gebruiken voor de main motor(daar staan er twee van in parallel) indien dit nodig zou zijn.

Ik heb er 10 besteld en zopas geprobeerd: HET WERKT!! Een dure kaart van 60 Euro gespaard door een mosfet te vervangen van 40 cent, OEF!

Wel zou ik het niet aanraden aan wie geen ervaring of uitrusting heeft met SMD-solderen. Inspecteer gewoon je kabeltjes en pers ze niet langer samen met de tailboom....
TLS is offline  
Oud 5 januari 2012, 12:12   #2 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl
Moderatorteam

Niek's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

En waar haal je dat weg? meeste electronica winkels doen moeilijk over enkele fetjes..

(3 in 1?)
Niek is offline  
Oud 5 januari 2012, 13:13   #3 (permalink)
TLS

Standaard

Bij RS components, ik heb er meteen 10 gekocht voor 4,5 Euro.
Je moet wel een BTW nummer hebben.

3 in 1 is receiver, ESC en flybarless control in één...

Net batterijtje leeggehovered, blijft goed gaan...
TLS is offline  
Oud 5 januari 2012, 14:33   #4 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

Hey Tls ,

Ik ken het probleem ook!!
Bij mij is dit ook al gebeurt en had ook al gelezen dat je die mosfets kan veranderen enkel kan ik dit zelf niet en weet ook niemand die dit voor me kan doen.
Ik heb toen maar een nieuwe gekocht maar heb de oude nog.
Van waar ben je en zou jij mss op mijn 3 in 1 een nieuwe mosfet willen plaatsen als je niet te ver woont.
Heb hier ook nog een goede mosfet op een ander bordje.

greetz
Vincent
Oud 5 januari 2012, 15:39   #5 (permalink)
TLS

Standaard

Dag Vincent,
Er is geen garantie op succes, want ik denk dat het maar net goed gegaan is bij mij (soldeerpunt nog te dik).
Maar ik wil het wel proberen.

Heb je PB gestuurd...
TLS is offline  
Oud 11 januari 2012, 17:39   #6 (permalink)

willow's schermafbeelding

Standaard

Brushless ombouw doen en dan de fets van de hoofdmotor gebruiken voor de tail is ook een optie.
Sponsored by AlfredoRC - Outrage 550-Scorpion PD 4025-1080-1.6mm-YGE100 v4-BLS251/451/VBAR 5.24 Pro- Voodoo 600-PD Scorpion 4225/530kv/1.32mm -bls255hv/bls256hv/Vbar+YGE120HV/Gryphon Hyper/mCPX BL C05M 8t
willow is offline  
Oud 12 januari 2012, 09:58   #7 (permalink)
TLS

Standaard

hmm, je moet wel al een crack zijn om die FET's te kunnen recupereren (in één stuk)...

@ Willow, ik overweeg ook een brushless ombouw voor m'n MCPX. Maar dat de vliegtijd nog korter zou worden vind ik echt wel een nadeel. Is het echt zo'n verschil als je dezelfde vliegstijl houdt, dus de extra power niet echt aanspreekt? En wat met die staart, heb je daar iets aan moeten doen?
TLS is offline  
Oud 28 januari 2012, 22:51   #8 (permalink)

Standaard

Ik heb vandaag met succes de MOSFETs voor de hoofdmotor vervangen. Soldeerervaring en een vaste hand is hiervoor noodzakelijk. Bovendien een soldeerbout met fijne punt. Spaart wel €70 uit.
RuudTwixel is offline  
Oud 29 januari 2012, 18:19   #9 (permalink)

willow's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TLS Bekijk bericht
hmm, je moet wel al een crack zijn om die FET's te kunnen recupereren (in één stuk)...

@ Willow, ik overweeg ook een brushless ombouw voor m'n MCPX. Maar dat de vliegtijd nog korter zou worden vind ik echt wel een nadeel. Is het echt zo'n verschil als je dezelfde vliegstijl houdt, dus de extra power niet echt aanspreekt? En wat met die staart, heb je daar iets aan moeten doen?
Ik heb een hp05 motor onderweg. Hiermee haal je net 3min. Nu heb ik de C05M. Die is zeker met een 8t pinion al wat krachtiger dan de stock motor en vliegtijden zijn nog 5 minuten of wat langer. Met de 9t heb je meer toeren maar ik denk dat de extra kracht die je met 8t hebt nuttiger is.

Bij een c05m + hyperion lipos hoef je dus niet bang te zijn voor korte vliegtijden. C05M was het vandaag met weinig wind prima vliegen buiten.
Sponsored by AlfredoRC - Outrage 550-Scorpion PD 4025-1080-1.6mm-YGE100 v4-BLS251/451/VBAR 5.24 Pro- Voodoo 600-PD Scorpion 4225/530kv/1.32mm -bls255hv/bls256hv/Vbar+YGE120HV/Gryphon Hyper/mCPX BL C05M 8t
willow is offline  
Oud 2 februari 2012, 22:30   #10 (permalink)

rogier50000's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Question Mijn oplossing

Mijn oplossing, zag dat er problemen waren met de isolatie van de staart rotor.

Dus isoleren één van de kabels, simpel plak wat tape op een van de kabels(met name de zwakke plekken).

Je kan deze lokaliseren met een een voltmeter, sluit een kant op het begin en ga langzaam over de draad als je contact hebt zit hier de breuk.

Hoop dat dit bruikbaar is.

Mvg
Oud 9 februari 2012, 01:12   #11 (permalink)

Leeftijd: 54
Standaard Ook is geprobeerd en gelukt !

Ik had dus ook het zelfde probleem staart bedrading beschadigd en Mosfet verbrand , dus 3 mosfets via Ebay besteld voor 7€ en maar proberen he .
Ik vond het toch allemaal zo klein en heb het iets anders opgelost .
Heb de nieuwe mosfet met secondenlijm op het mainbord gelijmt op zijn rug met zijn pootjes omhoog .
Dab heb ik de 3 contacten met 3 dunne draadjes aan het main bord verbonden en joepie beestje is terug levend
Ook ineens dan de bedrading ook maar beetje beter gemaakt gewoon dun dubbel draadje met wat plakband aan de buiten zijde van de verlende tailboom en vliegen maar .
Zie foto"s

grtjs Blitske Click the image to open in full size. Click the image to open in full size. Click the image to open in full size.
Blitske is offline  
Oud 6 maart 2012, 16:43   #12 (permalink)
TLS

Standaard

Blitske,

Ik heb weer problemen met de staart-FET's, en de sporen zijn beschadigd op m'n kaart. Zou je een close-up kunnen maken van waar je die gele draden hebt aangesloten? Vooral de pin links-onder als je naar de kant van de FET's kijkt met smalle kant van de kaart naar boven...

bedankt!

Bericht van forumbeheer:
Overbodige quote van een direct bevenstaand bericht verwijderd

Laatst gewijzigd door Burp; 7 maart 2012 om 11:06
TLS is offline  
Oud 6 maart 2012, 23:05   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TLS Bekijk bericht
Blitske,

Ik heb weer problemen met de staart-FET's, en de sporen zijn beschadigd op m'n kaart. Zou je een close-up kunnen maken van waar je die gele draden hebt aangesloten? Vooral de pin links-onder als je naar de kant van de FET's kijkt met smalle kant van de kaart naar boven...

bedankt!
Hey .

Hier even een foto , ik hoop dat je daar wat meer op ziet want het is heel moeilijk om het in detail te fotograferen .
Wel opletten zoals ik de mosfet heb geplaatst moeten de draadjes wel in spiegelbeeld aangesloten worden he , Mosfet staat op zijn rug op printplaat gekleefd he .
Click the image to open in full size.

Grtjs Blitske
Blitske is offline  
Oud 26 maart 2012, 17:52   #14 (permalink)

Nebukadzir's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Waar vindt ik die mosfets op ebay.

Mvg.Bernard
Nebukadzir is offline  
Oud 26 maart 2012, 21:25   #15 (permalink)

Standaard

Hey

Bij Ebay.be gewoon even mcpx mosfet indrukken op de zoekfunctie en je komt bij een engels verkoper terecht die je die zeer snel opstuurt , bij mij +/- 3 dagen en stak in de bus .

Grtjs Blitske
Blitske is offline  
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten