![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 7 april 2011 Locatie: Doesburg Leeftijd: 36
|
Hoi allemaal, Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik ben echt even de weg kwijt Alles werkt nu inclusief de telemetrie, werkt erg mooi moet ik zeggen. Alleen door mijn Futaba kennis ben ik nu volgens mij verkeerd aan het denken. Het probleem zit hem nu in de Swashplate. Als ik de leveler erop zet dan gaat het stick laag en hoog goed, probleem zit hem in middenstick... Ik heb de laag en hoog stick goed gekregen door de travel aan te passen. Met Futaba zou ik dat hebben gedaan door de Endpoints aan te passen maar Spektrum heeft zoiets niet. Het enige wat ik nu kan verzinnen is dat de Travel iets soortgelijks doet. Maar hoe krijg ik de Swashplate nu op elke positie goed? Is dat de Travelfunctie? Om een idee te geven van mijn probleem heb ik even een video opgenomen. Hopelijk zien jullie hier mijn probleem goed: http://www.youtube.com/watch?v=prnjYVSxznU&sns=em Ideeen om dit goed te krijgen zijn meer dan welkom! Groeten en alvast bedankt, Ralf |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Ik ben geen spectrum man.. Maar als je de graden afstelt met endpoints, moet je wel zorgen dat de + endpoint hetzelfde is als het - endpoint Anders komt het nooit goed
__________________ |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Maar de Endpoints staan in mijn beleving goed. Stick laag en hoog heeft een goed gedrag van de Swashplate op de leveler... Hetgeen waar het fout gaat is dat de elevator servo sneller van laag naar hoog gaat dan de Aileron en Pitch... Endpoints regelen toch alleen de posities op de laagste en hoogste stand maar niet de route? Even een aanvulling. Toen ik vanochtend de Futaba elektronica er nog in had werkte het nog prima. Ik heb daarom aan de mechaniek niks veranderd. Mechanisch hoef je toch ook niks te wijzigen als er andere elektronica in komt? |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Als jij +een andere endpoint insteld dan - is het middenpunt geen 0 graden meer.. En misschien had je in de andere zender ook met endpoints gerommeld, dan kom je dit nu tegen. Trouwens, heeft spectrum in dat travel menu geen ail ele en pitch waarden staan? Ik herrinner me zoiets van mn dx6.. Als dat bij de 8 hetzelfde is, moet je helemaal van de endpoints afblijven, en geheel op 100 zetten (echt alles dus) Dan het geheel qua graden in het travel menu instellen... Is midstick geen nul graden? Links aanpassen... Wel ff je pitchcurves in de gatenvhouden, deze moet wel lineair van 0 naar 100 lopen. 50 is dan midstick is dan 0 graden.
__________________ |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Ziet eruit alsof je de hevels niet hebt geleveld met de Sub trim en vervolgens de swash high en low wel hebt afgesteld met de endpoints... EERST de hevels 90 graden stellen tov de hoofdas met subtrim, dan swash zo veel mogelijk levelen met de links, eventeel als je tussen de hele slagen van de links niet wegkomt daarmee, iets bijtrimmen met subtrim, en DAN PAS de swash levelen bij high en low stick.
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Bedankt heren voor het meedenken! Naar aanleiding van jullie tips ben ik gisteravond aan de slag gegaan om de kop compleet opnieuw af te stellen. Dus eerst midstick op orde krijgen en vervolgens met de travel voor begin en einde aan de slag en het heeft gewerkt. Mijn aanname dat je geen mechanische correcties hoeft te doen als je een andere zender inbouwt klopt dus niet. En inderdaad stonden er in mijn Futaba specifieke endpoints gedefinieerd dus had een 1-op-1 omzetting zowieso niet gewerkt, maar goed daar waren we al achter Nogmaals dank! |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
daarom nooit met endpoints werken als het niet nodig is In mijn futaba zender staat alles ook 100% overal in de dx6 ook dat maakt rommelen met graden etc een stuk minder lastig
__________________ |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
endpoints hoeft je nooit te gebruiken. Kijk naar het swash menu, daar moet je zijn.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hoi Tadango, ik heb de handleiding er eens op nageslagen en het Swash menu lijkt idd ook een oplossing te zijn. Maar even een vraag om te checken of ik het goed begrijp.... In de servo setup kan ik de Travel per individuele servo aanpassen, dit zou handig kunnen zijn als bv de aileron servo als individu niet ver genoeg komt, en dus afwijkt van de andere twee. De Swash menu corrigeert daarentegen de functie van de CCPM mix. Dus Pitch corrigeert alle drie de servo's ipv alleen de pitch servo, aileron verandert de beide pitch en aileron servo's. Klopt dit? Zo ja dan heb je toch ook de travel nodig aangezien bv de pitch en aileron anders nooit 100% gelijk de route van laag naar hoog afleggen? |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Dat wou ik net zeggen. Endpoints op 100 houden. Met de swashmix regel je alles voor de swash. Je maakt het jezelf makkelijker door mechanisch alles op 0 en 90 graden te krijgen.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |