Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 februari 2012, 11:41   #16 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Tsja, bij mij werkt de governor functie van de Align regelaar ook goed, maar wel binnen bepaalde grenzen. Wil je tijdens de vlucht omschakelen, dan werkt de Align governor functie daar niet lekker mee. Ik gebruik dat niet, dus voor mij geen punt, maar kan voor jou dus een reden zijn CC te gebruiken.

Tweede punt is: de Align governor werkt niet zozeer met een ingesteld toerental, maar hij start de motor op met een aanvankelijke "ESC-opensturing" die overeenkomt met je gaspositie (curve) van dat moment, waarna hij even afwacht op welk toerental het geheel uitkomt, en dat toerental houd ie dan vast. Dat houd in, dat als je te vroeg pitch geeft, dan komt de motor niet lekker op toeren en vlieg je af voordat het toerental "gelocked" is, en vlieg je met een lager toerental dan eigenlijk de bedoeling was.
Het houd ook in, dat als je halverwege de accucapaciteit de motor even stopt, terug opstart en weer verder vliegt, bij het her-opstarten een lager voltage beschikbaar is, en dus het toerental in die tweede helft dus ook lager uitvalt (als je in één keer de accu leegvliegt blijft het toerental wél de hele vlucht constant).
Je kunt de regelkarakterisitiek van de Align instellen (de regelaar agressiever of minder agressief laten reageren) en hij houd ook het toerental goed vast, tenzij dat zo hoog staat dat de dalende accuspanning niet toelaat dat het motortoerental constant blijft: Feitelijk, zodra je een curve boven de plm 85~90% hebt, zal op een gegeven moment de "accuspanning x kV waarde" lager uitkomen dan het ingestelde toerental, en dan zakt het toerental dus, maar dat geld voor alle regelaars.

Al met al is de Align best een goede regelaar maar heeft de governor functie gewoon beperkingen. Voor mij valt er uitstekend mee te leven, maar ik kan me goed voorstellen dat het voor een hoop mensen een "lastig rotding" is.
Ik vlieg wel probleemloos met tamelijk lage toerentallen, een gascurve op 50% en governor mode, dat dan weer wél....

Voordeel van de Align, is dat het een compacte, simpele regelaar is, waar geen progcard of USB voor nodig is, je betaalt dus niet voor instelmogelijkheden die je uitsluitend kunt gebruiken als je een laptop mee naar het veld neemt of die alleen met een ICT opleiding te begrijpen zijn.

Voor een ouwe lul zoals ik is dat laatste een GROOT voordeel

Groet, Bert
brutus is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2012, 11:55   #17 (permalink)
Moderatorteam

brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
De align regelaar pakt zijn governor waarde van de throttle curve, die dan ook plat moet zijn als je gorvernd wil vliegen

Of hij goed is of niet, bij mij werkt hij niet lekker
Veel rammel in de staart
Bij Brutus vliegt hij wel goed, maar die vliegt lage toerentallen
Moet je in de instellingen punt 5 eens op zijn laagste stand zetten. Goed kans dat het gerammel in de staart dan beter word. Bij mij wel (en ik vlieg ook wel eens hogere toerentallen hoor)

Voor zover ik het kan zien, start hij in governor mode éérst op als een normale ESC, en wacht een aantal seconden tot het toerental constant is. Daarna "lockt" hij op het toerental wat hij dan meet. Toer je op met -10 graden, dan eindig je (bij de zelfde flat-curve) op een lager toerental dan wanneer je optoert met 0 graden pitch. Locken duurt ongeveer 5 seconden vanaf dat het toerental constant is, dus tot die tijd de pitchstick niet aanraken. Het maakt niet uit of je in 0 graden of in -10 graden optoert, als je de waarde van de curve er maar op aan past, en iedere keer met dezelfde waarde optoert.

Groet, Bert
brutus is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2012, 15:32   #18 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Als je zoveel waarde hecht aan een governer, vind ik de opmerking van Parsa nog niet zo gek ! Zelf vlieg ik ook de 450 met governer, en de Kontronik regelaar is dan een verheerlijking.
Oud 2 februari 2012, 16:25   #19 (permalink)
Rob
Moderatorteam

Rob's schermafbeelding

Standaard

@Rhelie; ik snap dat je goede ervaring hebt met de Kontronik, die 'verheerlijking' is dan tov de Align neem ik aan? Ik heb dus met de Castle Creations regelaar prima ervaring. Het is een behoorlijk dure regelaar dus die gaat de deur niet uit voor een ander. De Align regelaar komt erbij omdat je daar bij Align nou eenmaal niet aan ontkomt.

@Bert; bedankt voor je input, de Align governer mode die jij beschrijft (locken op toerental na x sec) heeft de CC ook, dat heet dan de 'simple' governer modus.

@Chrisdv; ik zie de kwaliteit van CC governer ook als hoog, het programmeren met de CC Link werkt inderdaad geweldig. Ik heb de instellingen van alle CC regelaars op de PC staan.

Ik vind het wel prettig dat de headspeed vast ligt en ongeacht de accustatus wordt bereikt. Jullie input geeft voor mij de doorslag dat ik met de CC regelaar ga starten, bedankt!

FF9Super Assan 2.4GHz, 450 Sport DS410-GY401/S9257/CC35, KingV2 HS65HB, Parkmaster, Formosa, Holiday
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Rob is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2012, 17:28   #20 (permalink)

gevaho's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

ook een goede esc op een 450 is de Hobbywing PLATINUM 40. governor werkt hier ook redelijk tot goed.

En deze heb je voor een paar tientjes op ebay.
Oud 2 februari 2012, 22:03   #21 (permalink)
Rob
Moderatorteam

Rob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gevaho Bekijk bericht
ook een goede esc op een 450 is de Hobbywing PLATINUM 40. governor werkt hier ook redelijk tot goed.

En deze heb je voor een paar tientjes op ebay.
Bedankt voor de tip maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik al een Align RCE-BL35X 35A en een Castle Creations Phoenix 35, ik heb nu genoeg regelaars...

FF9Super Assan 2.4GHz, 450 Sport DS410-GY401/S9257/CC35, KingV2 HS65HB, Parkmaster, Formosa, Holiday
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Rob is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten