Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 januari 2009, 01:52   #16 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe zender voor mijn (momenteel nog) esky heli *HBK2*. Denk dat er ooit wel een nieuwe heli komt, maar dat duurt nog wel even.

Ik twijfel tussen de Futaba 6EX en de Spektrum DX6i. Ze lijken erg aan elkaar gewaagd, al ziet de dx6i er een beetje plastic uit.

Ze kosten beide incl. ontvanger ong. 125-140 euro in de webshops, dus prijsverschil doet er niet toe. Iemand nog tips waar ik naar moet kijken, of hands on ervaringen met 1 van deze zenders ?
hoogie2004 is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2009, 02:35   #17 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Funky Bekijk bericht
... jij bent met je heli aan het vliegen. Iemand anders in je omgeving zet zijn zender aan, toevallig op dezefde frequentie, en begint ook te vliegen. Dan heb je veel kans, zeg maar vrijwel zeker, dat er één van de 2 neergaat...
Ga er maar van uit dat ze beiden tegen de vlakte gaan.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2009, 09:31   #18 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

wrobijns's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hoogie2004 Bekijk bericht
Ik twijfel tussen de Futaba 6EX en de Spektrum DX6i. Ze lijken erg aan elkaar gewaagd, al ziet de dx6i er een beetje plastic uit.
Beiden zijn het prima zenders voor electro heli's.
Erg vergelijkbaar. Kies diegene die je er het mooist uit vind zien
Oud 2 januari 2009, 12:49   #19 (permalink)

Standaard

Zou ik toch voor de Futaba gaan. Het is een zender die op heel veel plekken te verkrijgen is, dus ook als er iets mis mee is kun je meestal wel geholpen worden in de winkel.

Ik weet niet hoe het precies zit met de ontvangers, maar de Spektrum zenders hebben wel eens een dubbele unit (2 kastjes). Ik vind dit zelf een beetje overbodig, en eigelijk soms wel lastig. Vooral bij kleine heli's moet je maar net plek hebben.
De ontvanger die bij de 6EX geleverd wordt is klein, licht en makkelijk te installeren in je heli (heb hem zelf ook op een King V2 gehad), en ook op een heel makkelijke manier te binden met je zender als je een nieuwe heli met nieuwe ontvanger hebt, bijvoorbeeld. Komen geen plugjes aan te pas, maar gewoon je ontvanger en zender in binding-modus zetten, en wachten tot het gebeurd is.

Het enige minpunt van de 6EX is dat de zend-accu wat aan de kleine kant is. Maar persoonlijk vind ik dat deze het lang genoeg uit houdt.

Hier heb ik een linkje naar een review van de 6EX. Misschien helpt dat nog wat extra. Op diezelfde site staat alleen nog wat over de DX7 wat misschien informatief kan zijn.
RC Heli Magazine :: Product Scope :: Futaba T6EX FASST

Dit is allemaal alleen uit mijn ervaring met de 6EX. Ik heb zelf geen ervaring met de Spektrum. Dus eigelijk is het wel handig als iemand zijn of haar bevindingen hier over kan melden.
The Thorn is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2009, 13:00   #20 (permalink)

nwolsink's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Thorn Bekijk bericht
Zou ik toch voor de Futaba gaan. Het is een zender die op heel veel plekken te verkrijgen is, dus ook als er iets mis mee is kun je meestal wel geholpen worden in de winkel.

Ik weet niet hoe het precies zit met de ontvangers, maar de Spektrum zenders hebben wel eens een dubbele unit (2 kastjes). Ik vind dit zelf een beetje overbodig, en eigelijk soms wel lastig. Vooral bij kleine heli's moet je maar net plek hebben.
De ontvanger die bij de 6EX geleverd wordt is klein, licht en makkelijk te installeren in je heli (heb hem zelf ook op een King V2 gehad), en ook op een heel makkelijke manier te binden met je zender als je een nieuwe heli met nieuwe ontvanger hebt, bijvoorbeeld. Komen geen plugjes aan te pas, maar gewoon je ontvanger en zender in binding-modus zetten, en wachten tot het gebeurd is.

Het enige minpunt van de 6EX is dat de zend-accu wat aan de kleine kant is. Maar persoonlijk vind ik dat deze het lang genoeg uit houdt.

Hier heb ik een linkje naar een review van de 6EX. Misschien helpt dat nog wat extra. Op diezelfde site staat alleen nog wat over de DX7 wat misschien informatief kan zijn.
RC Heli Magazine :: Product Scope :: Futaba T6EX FASST

Dit is allemaal alleen uit mijn ervaring met de 6EX. Ik heb zelf geen ervaring met de Spektrum. Dus eigelijk is het wel handig als iemand zijn of haar bevindingen hier over kan melden.
De externe receiver bij spektrum heb je alleen bij de "grotere" ontvangers.
Voor je kleine electro is het dus gewoon 1 ontvanger.
De extra ontvanger heeft als doel het bereik te vergroten en deze methode werkt erg goed omdat je de antennedraden zo onder verschillende hoeken kan zetten.

Voor helies is er qua JR Spektrum net even iets meer keuze qua ontvangers zeker als je nitro wilt gaan vliegen. overweeg je dit haal dan sowieso een 7 kanaals zender dus b.v. de DX7SE
Oud 2 januari 2009, 13:03   #21 (permalink)

Leeftijd: 19
Standaard

ik zou voor de dx6i gaan
je kan hem voor 90 pond uit engeland halen
de batterijen gaan heel lang mee(echt maanden lang), en je doet er gewoon 4 aa batterijen in
het schermpje van de dx6i is ook groter en uitgebreider dan die van de 6ex, en het menu is heel erg simpel en je heb maar 1 knop nodig om alles te besturen
de dubbele unit die je krijgt is heel makkelijk te installeren, als je bijv eeen t250 hebt waar je er niet genoeg ruimte voor hebt (hij is heel klein dus wss lukt het toch wel) kan je em ook gewoon eraf halen (de extra ontvanger) want je vliegt met de t250 toch niet zo ver dat je geen bereik meer hebt omdat je em na 30 m al niet meer ziet
ik vind spektrum echt een chill merk omdat er overal aan gedacht is en ze overal wel een systeempje voor hebben, bijvoorbeeld de failsafe die aangaat als je geen ontvangst heb. verder is de zender ook nog in balans , dat ie niet omvalt als je em lost laat als ie aan je keycord hangt. het plastic gehalte valt best mee trouwens

oja de zende rheeft ook nog modelmatch en servosync:
Citaat:
ServoSync and ModelMatch—Extra Safety and Precision:
Spektrum engineers have come up with two more patent pending innovations that you’ll wonder how you ever lived without—ModelMatch™ and ServoSync™. ServoSync is an ingenious new feature that actually resequences the bits of data the DX6i transmits based on the type of mixing you select. So, if you have a dual elevator on your big Extra or a 3-servo CCPM setup on your heli, ServoSync will see to it that those servos working together receive their impulses together. The result is more synchronized servo movement that translates into an undeniable, locked-in feel when you fly. ModelMatch puts an end to wrong model syndrome. Almost everyone who flies RC has at one time or another crashed because of neglecting to verify the model name on the transmitter display during preflight check. A unique code is embedded in the DX6i’s signal so that, if the wrong model’s name is on the screen, the model’s controls simply won’t respond.

Laatst gewijzigd door SilentScope; 2 januari 2009 om 13:07
SilentScope is offline   Met citaat reageren
Oud 12 april 2009, 19:05   #22 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard

Zijn er ook Graupner vliegers.
met name de MX12 heeft prijstechnisch mijn belangstelling
Oud 15 april 2009, 22:23   #23 (permalink)

soulbro's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Ik gebruik nog steeds mijn MX12. Aangekocht bij m'n honey bee fp. Een jaartje geleden. Ondertussen vlieg ik rond met een maatje groter, nog steeds met m'n MX12. De verbetering tov. min Esky zendertje was fenomenaal.
Ik ben er zeer blij.
Moet er wel bij zeggen dat ik niet in een club vlieg en dus ook geen last heb van storing door andere zenders.

Robin
Oud 19 juni 2009, 13:45   #24 (permalink)

Standaard

Kan je met deze zenders ook pitch- en throttle curves aanpassen? Ik hoor dat ik iets uit de Futuba series (Field Force) moet nemen voor mijn mini Titan heli, maar is dit overkill?
Oud 19 juni 2009, 14:33   #25 (permalink)

Vinnie-Pinnie's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard zenderkeuze

Als je met deze hobby serieus bezig bent en niet binnen de kortste keren beperkingen wilt krijgen raad ik je aan investeer in een goede zender kun je nl. heel lang mee doen en alle mogelijkheden aan boord,natuurlijk wel binnen je budget.De zenders zoals Graupner MX12/14 zijn prima zeker qua prijs,futaba FF series zijn ook veel gebruikte zenders en hebben ook hun dienst bewezen.Wil je wat meer graupner MX22/24(in Amerika JR zenders)wat duurder maar weinig tot geen beperkingen.Natuurlijk 2,4Ghz band keuze is momenteel het populairst.Kortom wil geen beperkingen koop een wat duurdere zender met genoeg kanalen kun je lang mee vooruit,koop je een goedkopere zender of afgepast naar het minimale van jou gebruik ook prima alleen het moet niet zo zijn dat je korte tijd later meer mogelijkheden wilt en je moet alsnog een andere zender aanschaffen ben je tenslotte duurder uit.
Mijn mening, beetje meer investeren in een goede gebruiksvriendelijke zender loont op langer termijn.

Succes met je keuze
Oud 20 juni 2009, 11:43   #26 (permalink)

Standaard

Okee, dank voor je reactie. Het verschil tusssn die zenders nen ik natuurlijk nog niet echt, maar kan je met al die zenders de throttle en pitch curves instellen?
Oud 20 juni 2009, 12:55   #27 (permalink)

bd87's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

@bierdorp

ja je kan bij al deze zenders de throttle en pitch curves instellen,
ik vlieg zelf nog met een mx-12 op men t-rex 600esp maar ik ga ook verder kijken voor een nieuwe,want ik zit nu wel tegen men beperkingen aan.
bd87 is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juni 2009, 15:59   #28 (permalink)

Standaard

Welke beperkingen bedoel je dan precies? Kan ik niet ook beter meteen 1 stap betere zender kopen?
Oud 20 juni 2009, 16:32   #29 (permalink)

bd87's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

ten eerste, je hebt maar 6kanalen. dus bv lichten aan en uitzetten kan je niet apart of landingsgestel bij een schaalromp.
En je hebt ook maar 1idle up, ook bij grotere zenders kan je meer punten op je curves instellen.
dus best ineens betere zender kopen.
bd87 is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica
Reageren

Labels
esky, graupner, honeybee king 2, zender

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten