![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 19 september 2008 Locatie: gorinchem Leeftijd: 51
|
Hallo, ik heb een fan gekocht 7 bij 7 cm om mijn motor extra te koelen. De fan heeft een zwarte rode en gele draad. Ik krijg er geen "geluid" uit. Rood en zwart (12V) zijn mi de juiste aansluitingen. Of ik doe iets fout of hij is kapot. Graag reactie loges
__________________ 1xTrex 250, 2xTrex 600ESP, 2xTrex 700, 2xFutaba T10 C Fasst . Bell 47G SSM, Vario MD900. Zoonlief gaat zijn brevet halen. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 oktober 2007 Locatie: Zwolle Leeftijd: 30
|
Rood op de + en zwart op de - van je accu..lijkt goed te zijn Jakko |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 25 april 2005 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 61
|
Je hebt het ook nog over een gele draad? Daarmee kan vermoedelijk de snelheid van de fan geregeld worden. edit: Nog eens verder gezocht, de gele draad (bij een computerfan) geeft een pulssignaal af, waarmee het toerental van de fan gemeten kan worden. Zonder de gele draad zou de fan gewoon moeten draaien met alleen de rode en zwarte draad aangesloten op de + en -
__________________ < Frank_________________pa0fbk Laatst gewijzigd door fbk; 18 oktober 2009 om 22:59 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Is in principe niet nodig... Er zijn tegenwoordig wel veel brushless fans in de verkoop, maar deze hebben de aansturing ed al in de fan zelf zitten. oftewel, waar wij moeilijk zitten te doen met een aparte esc, zit dat bij een computerfan allemaal in een printplaatje ingebakken wat op het motortje zelf vastzit. Het moederbord van de pc kan dan, aan de hand van allerhande info het toerental van de fan bepalen. dit geld voor de "normale" pc fans, die hebben dus drie draden. Zoals eerder gezegd, zwart en rood zijn de plus en min, de gele is dan de sensor draad. Een processorfan heeft 4 draden. de vierde draad maakt het mogelijk om vanaf het moederbord de snelheid te regelen, wat gebeurd door vanaf het moederbord pulsen naar de fan te sturen. hoe warmer het onderdeel, de meer pulsen naar de fan, des te harder hij gaat draaien. Oftewel, een pc veranderd zelf, milieutechnische technieken even niet meegeteld, niet veel aan voltages. waardoor het redelijk aannemelijk wordt om te stellen dat jouw exemplaar de geest heeft gegeven. Je kan nog een test doen door hem simpelweg in de pc aan te sluiten, en zien wat hij dan doet.. In theorie zou hij het nl moeten doen als je simpelweg stroom erop zet
__________________ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |