![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 9 september 2009 Leeftijd: 19
|
Hallo ik zou meer willen weten over brushless motoren en hoe ik ze aan stuur met bascom? We zouden als frame een mk Rahmen 40 nemen met 4 Roxxy 2824-34. Is dit een goede keuze en wat moeten we dan nog er allemaal bij steken Gr. Willem |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 10 december 2008 Leeftijd: 41
|
Ehhh even doorvragen voor ik antwoord: Ben je van plan van nul af aan zelf een quadro te gaan bouwen / ontwikkelen, of wil je iets kant en klaars (bijna dan toch)? Laatst gewijzigd door Kapograph; 29 oktober 2009 om 10:03 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2006 Locatie: Oudenaarde Leeftijd: 40
|
ik stel voor mijn beste dat alvorens je aan een quadrokopter verhaal begeeft, je eerst eens nagaat of je wel de materie aankan. ik zie dat je nog maar 2 posts hebt hier op het forum. Wat is je vorige rc ervaring, vlieg je sowieso met helicopters, heb je kennis van electronica, programmeren van mixen in je zender en dergelijke meer???.....???
__________________ Raptor 30V2 & Raptor 50 & Raptor Mini Titan.Parkzone Radian, Multiplex Acromaster, Blade MSR |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Ah ik zal is even uitleg geven: ik zit in mijn laatste jaar en mijn eindwerk is een quadrokopter deze moet draadloos bestuurt worden. Maar deze moet alleen kunnen op stijgen en dalen NIET ROND VLIEGEN (is makkelijker). Ik heb al een MK 40 Rahmen en Roxxy 2824-38 motoren. Mijn vraag was hoe ik die motor (roxxy 2824-34) moet aansturen met bascom om te laten op te stijgen. Mijn ervaring in elektronica is klein maar ik ken wel de meeste onderdelen. Gr Willem |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 3 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 |
De eenvoudigste manier voor de basis: - Voorzie elke motor van een eigen regelaar - Stuur via de BasCom module elke regelaar apart aan (proportioneel, dus regelbaar via de software) via een PPM-signaal - Lees via de BasCom module de gasstand uit (hoog/laag) op basis van PPM van de ontvanger en stuur hiermee de motoren aan Het probleem waar je tegenaan gaat lopen: - Bepalen naar welke richting je kantelt (gyro, laser, ultrasoon opnemers) - Omrekenen van de kantelingen gecombineerd met de algemene invoer (gas=hoog/laag vanaf de zender) naar de individuele motoren (PID regeling) Maar met de eerste stap ben je al een heel eind. Als je voor die tijd al tegen problemen met termen aanloopt, wordt het tijd om of dit project te schrappen of heel veel te gaan lezen.
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 21 augustus 2002 Locatie: Almere Leeftijd: 45
|
Ppm? Misschien is de 3e link rechtsboven nog niet opgevallen, maar er zit een (uit)Zoek functie op dit forum hoor! Verder zijn we hier een beetje klaar met die studeer / profiel werkstukken oproepen. Modelbouw is hier een hobby. Niet een rapport cijfer. Ts hun hobby niet. De meeste van deze gasten zoeken zelf niets uit, moeten alles hapklaar gevoerd krijgen, gaan niet naar een club of bijeenkomst, waar ze bijgepraat zouden kunnen worden, en paar postings later hoor je er helemaal niets meer van. Bijv over evt resultaten, waar wij dan wel weer enkele fototjes van zouden willen zien. Jouw project.. die quadkopter.. is al een hele site / community van. Incl bestelbare printen, downloadbare software, gyros, stuur programma's enz. Google is your friend. Laatst gewijzigd door Niek; 25 november 2009 om 13:38 |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Ik ben nu van plan een BL-ctrl v1.2 te kopen en een snelheids regelaar (Roxxy BL control 818 ) zijn deze goed voor de brushless roxxy 2428-34? Ik dacht er aan om ook 3s lipo baterij te nemen 5000mah Zijn deze onderdelen goed voor die motor? alvast bedankt gr willem |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 10 december 2008 Leeftijd: 41
|
Als ik je posts zo lees heb ik het idee dat je op de verkeerde weg zit.... denk eens over de volgende mogelijkheden: optie 1, voor niet te veel geld met standaard onderdelen een tricopter bouwen. In basis hetzelfde als een quadro, maar met drie motoren. hiervoor heb je nodig 4 gyro's, 3 snelheidsregelaars, 3 motoren, een servo en een zender met 120 graden ccpm aansturing. Zie hier: Build A Tricopter - RC Groups Optie 2: een bos geld uitgeven en op de mikrokopter site (waar je duidelijk al hebt zitten neuzen) eerst eens beginnen met lezen, daarna nog verder lezen, dan nog verder lezen en als je dan denkt dat je het begrijpt; opnieuw beginnen met lezen. Optie 3: (Dit raad ik je ten zeerste af) Verder gaan op de weg die je nu bent ingeslagen. En proberen zelf een quadro vanaf de grond op te bouwen. Er zijn een aantal mensen die het is gelukt. Geen reden om aan te nemen dat het jouw niet kan lukken, alleen vermoed ik dat je nog wel een paar jaartjes studie nodig hebt voor je alle benodigde basiskennis in huis hebt. (ontwerp PCB, programmeren software, om zomaar een paar voorbeelden te noemen) Minder cinisch: optie 1 is een mooi project wat met niet te veel kosten een goed resultaat opleverd. Optie 2 vereist wat meer kennis, en vooral ZELFstudie. Maar is echt goed te doen. (het is zelfs mij gelukt..
__________________ Mikrokopter "Y-6" ; Raptor 50 Titan V2.5 Laatst gewijzigd door Kapograph; 27 december 2009 om 20:10 |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Ik heb een flightcontroller 1.3 en een speedcontroller (Hobbyking SS Series 25-30A ESC) hoe sluit ik deze aan? en met welke signaal stuur ik deze aan? en met welke signaal heb ik welke snelheid?
|
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2006 Locatie: Oudenaarde Leeftijd: 40
|
Djezus, dit gaat hier echt wel de verkeerd kant uit. Hallo ik wil een space shuttle bouwen, welke motor heb ik nodig...? even ontopic. Jongens dit is toch materie waarvoor toch wel enige kennis van electronica en verstand van modelbouw nodig is, Met alle respect Willem6EE maar zoek liever een andere hobby als je op deze basis een start maakt en zelf niet weet waar je aan toe bent. Dit zal je ongetwijfeld veel frustraties besparen.
__________________ Raptor 30V2 & Raptor 50 & Raptor Mini Titan.Parkzone Radian, Multiplex Acromaster, Blade MSR |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: Oudenaarde (België)
|
Quadrokopters vind ik één van de meest fantastische ontwikkelingen van de laatste jaren. Er worden al veel commerciële oplossingen aangeboden maar die zijn alle nogal prijzig en dus ben ik op zoek naar een meer betaalbare oplossing. En ik denk dat er voor zo'n 300 euro (exclusief de rx/tx natuurlijk) wel een mooie oplossing mogelijk is ... mits men zelf de twee rechter handen uit de mouwen wil steken. Zo kan het mechanisch deel zelf gebouwd worden uit alluminium buisjes en een frame uit epoxyplaat. De aandrijving is realiseerbaar met brushless motoren met passende snelle regelaars uit het verre oosten. Blijft dan nog de stuureenheid, die de kwadrokopter moet stabiliseren en bestuurbaar maken. Na vele uren zoeken op het internet vond ik hiervoor een veelbelovende oplossing. Op de uitgebreide website Gluonpilot beschrijft de auteur Tom de ontwikkeling van zijn open source autopilot project. Dit ontwerp zou zowel geschikt zijn om ingezet te worden als autopiloot voor modelvliegtuigen als voor de besturing van quadrokopters. Het voorziet in alles waar men kan van dromen. Zelfs het vliegen van trajecten wordt mogelijk mits het aansluiten van een mini-GPS moduletje! De gluonpilot wordt nu al met mondjesmaat geleverd en kost ca. 175 euro. De gluonpilot zou in de komende maanden wel eens een megahit kunnen worden! Heeft u interesse voor de zelfbouw van een betaalbare mikrokopter? Laat me iets weten. Dan publiceer ik graag een korte beschrijving van mijn bouwsels en hou ik je op de hoogte van de experimenten. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| aansturing, helicopter, quadrocopter |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |