Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Kunstvlucht > F3A

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 januari 2012, 14:58   #256 (permalink)

Ed Heemskerk's schermafbeelding

Standaard

Bij de x power motor was het een te lage timing, ik begon met 24graden.
De oude instelling van de Turnigy,de Jeti regelaar was enige tijd niet gebruikt omdat ik de CC 85 HV regelaar gebruikte.
De CC regelaars hebben een instelling voor een buiten loper en de timing op high .
De regelaar doet de rest. Met deze regelaar was er met de X power motor geen probleem. Volgens kenners gaat de CC regelaar niet verder dan 25 graden ik heb dit in de gebruiks aanwijzing nog niet terug kunnen vinden.
Bij de Jeti heb ik alles handmatig ingesteld. er is ook wel een soort automatisch programma ,dit leek mij een te groot risico.
Inmiddels staat de timing op 30 graden en de motor presteert met alle propellers.
20X12 W 20X13 APC 20.5X 12 WE Mezjlik 20X13 PT E en de 21X14 PT E.
Met de 20X13 APC propeller en de 19x14 Hatta propeller maakt de motor ongeveer 6300 rpm en is de stroomopname 61 ampère,met de andere propellers is het RPM lager en de ampère opname hoger.
De bij deze motor aanbevolen APC 20X13 propeller lijkt het meest geschikt voor deze motor.
Dit zijn statische waarden. eerste vluchten zullen het uitmaken.

Laatst gewijzigd door Ed Heemskerk; 30 januari 2012 om 22:51
Ed Heemskerk is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2012, 10:26   #257 (permalink)

Hans Meij's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ed Heemskerk Bekijk bericht
Na wat advies te hebben ingewonnen de timing op 30 graden gezet en de op tour tijd op 1 seconde en het probleem was opgelost.
Zou zelf een optourtijd van 1s te lang vinden voor F3A. Ik gebruik voor de spin 0,2 s.
Vind het ook vreemd dat de motor er bij 30 graden minder last van heeft dan bij 24 graden.
Jammer dat er ook niet veel input komt in het RCUnverse draadje waarin je deze vraag ook gesteld hebt.
New F3A motor: XC6325/12 F3A
Hans Meij is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2012, 12:00   #258 (permalink)
wvr
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 45
Standaard

Mijn idee zou ook zijn om de timing lager te zetten.... het magneet veld loopt dan minder ver 'voor' op de echte magneten en kan deze dus beter volgen. Als je timing te hoog staat, heb je zelfs kans dat je op een soort harmonische van het magneet veld aansluit, dan verhoogt de stroom en warmte in je motor.

Probeer gewoon eens op 5 of 10 graden timming en dan met een snellere opspin tijd.
wvr is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2012, 20:15   #259 (permalink)

Standaard

Apart dit heb ik nog niet eerder gehoord.
Ben wel benieuwd of er nog meer mensen zijn met de zelfde problemen. evt ook met andere motoren.
Oud 1 februari 2012, 22:38   #260 (permalink)

Standaard

Ik heb inmiddels begrepen dat het out of timing lopen tot de problemen kan behoren bij elektromotoren.
Een goed lopende motor op een beproefde timing kan dit gedrag gaan vertonen als er een nieuwe lipo wordt gebruikt,lees een volgende generatie met een mindere inwendige weerstand.
Een buitenloper moet volgens mijn bevindingen en onderzoek een timing high hebben.
Alleen hoe high, in de specs is high van 24 tot 30 graden, 4 piepjes van de Jeti.
Bij de Q 80 motor 28 pool buitenloper ( 11 S ) is de timing welke in de gebruiksaanwijzing wordt gegeven 25 graden.
Met de 20.5 x12 WE (super wideblad) Mejzlik een ampère opname van 72 .
Deze motor heeft zoveel vermogen dat een DA 50 hierbij verbleekt.
Ik denk dat half gas met deze motor alle verticale stijgvluchten van het F3A programma kunnen worden uitgevoerd.
De X power loopt nu prima met de timing 30 graden.
Oud 2 februari 2012, 17:24   #261 (permalink)
F2B

Standaard

Ik tel vele motoren, regelaars, accu's en propellors in dit draadje. Heb je al eens nagedacht over hoe je alle informatie gaat verzamelen en verwerken.

Wat voor mij werkt is vooraf een testplan te maken en te bedenken hoe je een effect gaat beoordelen en alles, en dan bedoel ik ook echt alles op te schrijven en vast te leggen. Naast de technische logging schrijf ik er ook bij wat het gevoel is bij die setup.

Het opschrijven voorkomt ook dat je tijd stopt in testen die je al een keer gedaan hebt.

Het grappige is dat ik soms een testsituatie bedenk en me dan realiseer dat ik voldoende data in voorraad heb om het verschil uit te zoeken. Dan hoef ik niet te vliegen om te kunnen vergelijken.

Vooral de capaciteit die je moet bijladen na een vlucht met bepaalde setup vertelt veel over het rendement.

Tussen verschillende setups kan wel tot 20% rendements verschil bestaan, dat wil zeggen dat een goede 8S net zo effectief kan zijn als een slechte 10S.
Oud 2 februari 2012, 22:11   #262 (permalink)

Standaard

Mijn overstap van brandstof vliegen naar E vliegen heeft ruim 2 jaar geduurd.
Eerst ben ik begonnen met goedkope spullen en heb hiermee ervaring opgedaan.

Alle ervaring heb ik opgeschreven in een logboek.
Delen van mijn ervaring heb ik op dit draadje gezet.
Er is van alles misgegaan door mijn onervarenheid met E motoren.
Ook heb ik veel plezier beleefd om het allemaal uit te zoeken.

Wat ik wel weet ik dat er bij de door mij gebruikte motoren weinig informatie is gegeven in een soort gebruiksaanwijzing over afstelling ,timing en andere parameters.
Keuzemogelijkheden van afstellingen in regelaars zijn mij inmiddels duidelijk.

Ja ik heb een aantal motoren en regelaars in gebruik.
Elke regelaar moet je anders programmeren,bij de een een lipo monteren aan het programmeerkastje bij de ander weer het aandrijf lipo pakket aansluiten , bij de volgende de stekker van de regelaar in de ontvanger steken en het aandrijf lipo pakket weer monteren.De motordraden los en dan weer vast.

Het wordt tijd om te gaan vliegen en iedereen te bedanken die een bijdrage heeft geleverd aan dit draadje.
Met Richard van wijk heb ik afgesproken mijn bevindingen in tabelvorm te publiceren op de F3A site.
De eerste aanzet hiervoor hebben wij enige tijd geleden gemaakt.
Oud 3 februari 2012, 19:03   #263 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Hi Ed, jij ook bedankt voor het delen van al je ervaringen. Nu dus de million dollar question, wat zijn voor jou de voor en nadelen van elektro tov 2 en 4 takt?
jobverkerke is offline   Met citaat reageren
Oud 4 februari 2012, 08:37   #264 (permalink)

Standaard

Logica brengt ons bij de E aandrijving, verbeelding brengt ons bij de 4 takt.

( vrij vertaald naar A.Einstein)

Laatst gewijzigd door Ed Heemskerk; 4 februari 2012 om 11:24
Oud 6 februari 2012, 16:24   #265 (permalink)

Leeftijd: 36
Standaard

Dat is een politiek correct antwoord
jobverkerke is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Kunstvlucht > F3A
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten