Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen > F3B

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 november 2010, 10:41   #91 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwaluw Bekijk bericht
vragen m.b.t bouwverslag SuperGee (dlg)

-Waar kan ik de carbon en de kevlar kopen en het mylar kopen?
-Hoe houd ik het proviel goed aan de tip vanaf het punt waar de vleugel afgerond wordt.(moet ik de kernschuim aan de tip eerst in model schuren en volgt de mylar de dan ontstane gebogen lijn nog wel?) .

Materiaal: Zoals Ron van S al zei, bijvoorbeeld bij carbonleverancier.nl, R-G.de, EMC-Vega.de.
Tip kromming: -> inderdaad, de afronding aan de tip met de hand in het schuim schuren. Vertrouw op het heilig oog. Schuur niet te veel. De Mylar kan een kromming over een lijn goed volgen, maar een dubbele kromming (een 'bult' als het ware) is lastiger. Mylar daarom iets verder terug houden van de afronding aan de tip. Je kunt dit ook eerst ff proberen onder vacuum, zonder weefsel.
Oud 14 november 2010, 14:39   #92 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Zoek op discussies waar gebruiker 'skiff' aan deelneemt. Daarin meer leveranciers en veel kennis/ervaring van 'skiff'. Idem 'Ruud Zandvliet', ook al levert hij niet meer.

Bijvoorbeeld http://www.modelbouwforum.nl/forums/...poxy-hars.html .
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 11 december 2010, 09:41   #93 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

zow, mooie en goeie kist geworden :O
tof
lecraM is offline   Met citaat reageren
Oud 9 mei 2011, 21:03   #94 (permalink)

Standaard Aiolos / oeps een boom

Afgelopen zaterdag even gevlogen, ik wilde wat dingetjes testen en voor de gein m'n keychain-cameraatjes weers eens gebruiken.
omdat ik de beelden leuker vind als er een stuk model op de voorgrond te zien is, had ik hem op het uiteinde van de linker V-tail bevestigd:
Achteraanzicht: Click the image to open in full size.
En vooraanzicht:
Click the image to open in full size.

Omstandigheden waren een beetje lastig, windkracht 4, bij vlagen misschien wel 5, dwars over het smalle veld van MVC Boxtel.
Ik start dus met wind van rechts, uitbreken naar links is nauwlijks mogelijk (link) vanwege een rij hoge bomen aan die zijde.
800gram ballast dus 2800gram vliegklaar.
Start redelijk gezien de omstandigheden (193m), beetje bochtjes oefenen en voor de gein nog even aanduiken. Resterende hoogte is dan iets minder dan verwacht, wat een beetje link is met deze wind. Vlak voor de laatste 180graden bocht zak ik door (turbulentie?) en tegen de tijd dat ik weer snelheid en controle heb ben ik bijna in de bomen gedrukt. Je kunt de tip de bomen horen raken op 5'18". Nog net genoeg controle om te kunnen landen.
Schade: slechts een paar deukjes in de linker tip.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=PpKXaFJ_y4w

Inhoud:
38" start
4'54" aanduiken
5'18"raken boomtak
5'23"landing
Buiten beeld: broek verschonen

Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 9 mei 2011 om 21:06
Ron Gijzen is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2011, 09:05   #95 (permalink)

Rick NL's schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ron Gijzen Bekijk bericht

Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje.
Voor deze actie had je dus je 6 kleine motortjes hard genoeg nodig.

Rick
Rick NL is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2011, 10:30   #96 (permalink)

MaartenX's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Citaat:
Niet meer doen Ron, er heeft iets te veel werk in die mooie kist gezeten Groeten, Maarten

Levert dan wel leuke beelden op

P.S. die broek moet goed vol hebben gezeten met zeven kleuren

Laatst gewijzigd door MaartenX; 11 mei 2011 om 11:06
MaartenX is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2011, 11:02   #97 (permalink)

Standaard

oef vliegt (nog immer :P) mooi
Oud 12 oktober 2011, 17:31   #98 (permalink)

Standaard Ailolos / is het toch niet helemaal...

Na een ruim jaar praktijkervaring bij deze een kleine evaluatie.

+ laag minimaal vlieggewicht (1950 gram, belangrijk voor thermiektaak in niet-actieve lucht)
+ goede rotatie direct na de start en goede drukopbouw in de klim
+ goede remwerking van de butterfly
+ voldoende sterkte van ligger en vleugel/verbinder

- te veel doorbuiging van de vleugels bij de start en de speed/bochten
- te veel doorbuiging van de staartboom en de V-staart in speed/bochten (te licht gebouwd)
- te kwetsbare staartboom (te licht gebouwd)
- iets te tamme reactie op de rolroeren (te weinig koorde in ailerons aan de tips)
- extreem verlopende trim van de V-staart (temperatuursafhankelijkheid)
- te veel weerstand op hoge snelheid (slechte jump en lage topsnelheid bij speed)
- onnauwkeurige besturing op hoge snelheid en lastig herstel van overtrokken situatie

De eerste 4 minpunten zijn te verhelpen door een nieuw model te bouwen en er domweg meer carbon in te stoppen. 100gram extra gewicht mag hij best hebben.
Het probleem van de verlopende trim komt hoogstwaarschijnlijk doordat de buitenkabels van de aansturing niet meer vast zitten aan de binnenkant van de staartboom (alleen nog maar aan begin en einde). Bij oplopende temperatuur zetten de buitenkabels meer uit dan de romp en knikken dan in een bocht, waarbij de stuurvlakjes 0,5 tot 1,5mm kunnen verlopen.
De binnenkabel zelf heeft in principe gelijke uitzetting als de romp (vrijwel 0), al heb ik de claim van de leverancier nog niet geverifieerd. Ik denk het op te lossen door een paar ´toefjes´ pur-schuim in de staartboom los te laten, en zo de buitenkabels vast te zetten.

Het probleem van de hoge weerstand komt waarschijnlijk door onnauwkeurigheden in het profiel, met name het eerste stuk van het profiel. Die zouden de stroming wel eens vroeg turbulent kunnen maken en zo veel weerstand veroorzaken. Dit is vrijwel inherent aan de het positief-bouwen+ uiteindelijk ziet de lucht de optelsom van alle fouten die gemaakt worden na het uitprinten van het profiel op het snij-template materiaal. In die zin heeft Arno888 in post #20 wel gelijk gekregen.

Wat de bestuurbaarheid betreft, het viel me eigenlijk pas op toen ik bij een speedtraining met het team de Aiolos en m´n andere model (Fletcher) om-en-om vloog.
Met de Fletcher was het vliegbeeld veel strakker en vloog ik ook meer ontspannen (terwijl ik de Fletcher al een jaar niet meer had gevlogen en de Aiolos juist uitsluitend).
Heb hier geen goede verklaring voor, al zal het doorbuigen van staart, romp en vleugels in de bochten zeker niet helpen. En de Fletcher is natuurlijk ook niet de eerste de beste.

In diezelfde training hebben we de starthoogtes en de speedtijden genoteerd van beide modellen (ca. 10 starts per model, beiden geballast tot 3,5kg)
Fletcher gemiddeld 33m hoger (+14%) en 0.75s sneller (-4%).
Als het goed ging met Aiolos was het bijna net zo goed als de Fletcher: de snelste Aiolos-tijd was maar 0.15s langzamer dan snelste Fletcher-tijd.

Als je alleen naar de speedtijden kijkt lijken de verschillen nog wel mee te vallen.
Maar als je de vluchten had gezien zou het verschil direct opvallen. Het voelt ook allemaal veel makkelijker met de Fletcher (uitbreken, inleiden, recht vliegen, niet hoeven te corrigeren).

Het enige nadeel van (mijn) Fletcher is het gewicht (2465gram minimaal) en de slijtage.

Nu wil het toeval...dat ik in de gelegenheid ben gesteld om de vleugelmal van de Fletcher over te nemen. En die van romp en V-staart te lenen.
Daarmee ben ik qua modelbouw in 2012 weer onder de pannen...

Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 12 oktober 2011 om 17:37
Oud 12 oktober 2011, 18:07   #99 (permalink)

Berrie's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Ha Ron,

bedankt dat je deze (meet)gegevens met ons wil delen. Ik vindt ze bere-interessant!

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat wat ik bouw voldoet aan de "karakteristieken" die uit XFRL5 geperst worden. Daarmee weet ik echter nog niet wat de afwijkingen zijn van wat theoretisch mogelijk had kunnen zijn.

Voor de "nietwedstrijdvliegerweleigenbouwer" blijft voor mij nog steeds als een paal boven water staan dat de positief bouwwijze een fantastische manier is om van de eigenschappen van carbon/glas/kevlar gebruik te kunnen maken zonder dure negatieve mallen. En verder is het natuurlijk alleraardigst om zo te bouwen.

Er zal wel gezocht moeten blijven worden naar meer mogelijkheden om zo profielgetrouw mogelijk te bouwen.

Wat betreft de verlopende trim. Ik zweer bij koolstofstaf Ø2mm met voldoende ondersteuning tussen servo en roer. Of koolstof pijp Ø6mm. Altijd zelfde nulstelling. Zowel in een glas/kelvar romp als carbon staartboom.
Oud 13 oktober 2011, 10:34   #100 (permalink)

arno888's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Een duidelijke evaluatie Ron

E.e.a. spits zich in hoofdzaak dus toe op 2 zaken.

Op de eerste plaats het mechanische deel, waar ik ook voor het gemak maar even het excessieve buigen van bepaalde delen toe reken. Dat is zoals je zelf al zegt alles relatief makkelijk te ondervangen en te verhelpen.
Vraag me overigens wel af in welke mate de sloppy aansturing van de roeren verantwoordelijk is en in welke mate doorbuigende rompen etc. ? Vlgs mij duw je makkelijker een roertje van zijn plek af, als dat je een complete romp verbuigt ........

Op de tweede plek natuurlijk de bouwwijze. Voor normaal gebruik is de positief bouwwijze gewoonweg goed en je kunt er leuke spulletjes mee bouwen. Komt het echter op prestaties aan en komt de stopwatch erbij (met getallen achter de komma zoals in F3B) blijkt al snel dat je toch niet zo nauwkeurig geweest bent en dat je vleugeltje misschien toch net die 0,05% tekort komt ........ Maar voor normaal, niet-wedstrijd gebruik zijn dit prima vleugels waar heel veel mensen erg blij mee zouden zijn.
Oud 24 april 2012, 16:15   #101 (permalink)

Standaard nieuwe link voor downloaden

Ik had de pdf bij MEGA-Upload geparkeerd, maar kennelijk hebben die mensen iets stouts gedaan want de FBI heeft die site geblokkeerd.
Daarom een nieuwe link voor direct downloaden van het bouwverslag:

https://skydrive.live.com/?cid=0fb85...EA7FE2C2%21185

Op de een of andere manier is het niet langer modelijk om oude berichtjes te 'editen' , ik kan de oude link dus niet verwijderen. Als iemand weet wat ik fout doe hoor ik het graag.

Ik ben ook nog bezig geweest met die verlopende trim in de v-staart.
Romp met behulp van de hot-box ca. 18 graden opgewarmd.
De V-staart stuurvlakjes gaan dan bij de wortel ca. 1.0-1.2mm omlaag staan.
De romp wordt niet meetbaar korter of langer
-> kennelijk wordt die zogenaamd CTE0neutrale nylon sullivan's stuurkabel korter bij opwarmen !?

Ik heb bij Conrad een setje bowdenkabels gekocht met een binnenkabel van 0.7mm staal bekleed met ca. 2mm plastic (PE?), schuivend passend in een plastic buitenkabel. 1.2m staal zet bij 18 graden opwarmen ca. 0.25mm uit, zou dus al een hele verbetering moeten zijn.

Ik heb ook 2mm UD carbon staf gekocht met het idee dit als binnenkabel in een plastic geleider te stoppen, maar bij een geringe bocht in de kabel is de wrijving al meteen vrij hoog dus dat lijkt geen goed idee te zijn.

Het beste is denk ik toch gewoon vast carbon stuurstokken in een carbon romp, allebei vrijwel 0 uitzetting bij opwarmen. Ik zit alleen nog met 1) hoe zorg ik voor een recht vrij pad tussen servo en V-staart en 2) hoe voorkom ik doorbuigen van de stuurstok in scherpe bochten. Ja een ondersteuningsschotje natuurlijk, maar zie die maar eens halverwege in die staartboom te frutselen.

Een maandje stagelopen bij Weberschock of Baudis of zo zou heel leuk zijn

Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 25 april 2012 om 12:08
Oud 24 april 2012, 16:59   #102 (permalink)

Standaard

heh :P ja wil ik ook wel.
ik wil graag een vleugel gebouwd hebben tzt voor mijn project, zou jij willen helpen waar je kan/wil?
tevens wil ik een oproep aan anderen doen. het behoeft alleen de kale vleugel te zijn,
ik kan wel maten doorgeven aan bereidwilligen.
kunnen we iets doen denk je? (materiaal kosten en werk en zo inbegrepen natuurlijk)
Oud 24 april 2012, 18:35   #103 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Citaat:
... Op de een of andere manier is het niet langer mogelijk om oude berichtjes te 'editen' ...
Na vier weken zijn berichten niet meer te wijzigen
Postings niet meer te editen

Citaat:
... ik kan de oude link dus niet verwijderen. ...
Betreffende bericht d.m.v. Click the image to open in full size.naast bericht rapporteren bij moderatoren, met daarbij vermelding van hoe/wat in de tekst moeten wijzigen.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen > F3B
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten