![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #76 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 28 november 2006 Locatie: Liempde Leeftijd: 41
|
Voor ik de RDS af kan maken moeten eerst de afdichtinglippen op flaps en rolroeren worden geplaatst. Als de RDS eenmal af is, is het namelijk niet meer mogelijk de stuurvlakken ver genoeg weg te klappen om de lip in te brengen. Deze methode heb ik van 'Larrikin' van RC groups Zie post #34 in dit draadje: Larrikin Build - Page 3 - RC Groups De lippen worden van 93grms carbon en 105grms glas gemaakt. Hier de twee strookjes benat tussen twee stroken plastic ![]() Het idee is om de strook benat weefsel in een 180-graden bocht te dwingen door de strook (met plastic) door middel van een licht taps toelopende buis in een strak passende opening te dwingen. De buis zijn segmenten van een hengel. De opening zijn twee alu hoeklijnen. Hier wordt de opening van de hoeklijnen goed gezet dmv de buis en 3 stukjes (droog) weefsel: ![]() Nu voor het 'echie', de benatte strook met de assen tussen de hoeklijnen geduwd: ![]() Na uitharden kun je van elk 180-graden 'gootje' twee stroken snijden van ongeveer 60graden voor de flap en 40graden voor het rolroer. Die stroken zet je met tape (tijdelijk) vast aan het rolroer en klapt hem dan helemaal achterover. Op de naad tussen dichtlip en rolroer leg je dan een rups verdikte epoxy, klapt de lip terug en laat het roloer iets terug bewegen, zodat de lip mooi aan ligt tegen de vleugel: ![]() Helaas had ik mij een beetje verkeken op de benodigde ruimte voor de dichtlip. Om aanlopen bij omhoog scharnieren te voorkomen, moest ik de lip flink inkorten. Dit heeft als nadeel dat de lip helemaal uit de vleugel komt als de flap ver omlaag beweegt. wat weer als risico heeft dat bij terugbewegen de lip de flap doet blokkeren! (=einde oefening). Om dit te voorkomen plaats ik kleine spacers tussen lip en vleugel. Klein offer wat betreft aerodyamica maar ja, ik wil geen nieuwe vleugel bouwen en moet toch wat. Hier zie je de spacers: ![]() Dichtlip gereed: ![]() Nu kunnen de servo-asjes worden ingebracht en in de multiplex servo-jukjes verlijmd. De dichtlip is hiervoor ter plaatse van de pocket (ca. 20mm) weggelaten. Asje kan worden ingebracht als flap ver omlaag wordt gekanteld. Het wissertje kan in de pocket worden gemanouvreerd door de servo-as 180 graden te draaien. Het uiteinde van de servo-as is dan al benat met epoxy en de natte lijmverbonding 'slipt' terwijl je de flap langzaam omhoog beweegt, ondertussen het wissertje verder in de pocket duwend. De servo's staan nog neutraal, dus de flaps moeten in de stand worden gefixeerd die hierbij hoort, dwz. circa 28 graden uitslag. ![]() Hier nog een detail waar het wissertje de pocket in gaat. Aan weerszijden van het servo-asje zit een houten stripje om te zorgen dat de as niet heen-en-weer, maar wel op-en-neer kan. ![]() Geloof het of niet, het blijkt nog te werken ook! Klein minpuntje is de speling op de pockets; achteraf had ik een iets strakkere passing moeten kiezen, maar ik was bang dat het te veel wrijving zou opleveren. Flap heeft op het einde nu ca. +/-0,7mm speling. Maar licht loopt het wel en het centreert dus ook heel goed.
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. |
| | |
| | #77 (permalink) |
| Lid sinds: 18 september 2004 Locatie: Moordrecht Leeftijd: 34
|
Ron, Hier nog een volgeling. Bedankt voor de vele lappen tekst en prachtige foto's! 't Wordt een prachtkist!
__________________ Al mijn gratis tekeningen vanaf nu te downloaden op http://www.rcplans.nl |
| | |
| | #78 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 28 november 2006 Locatie: Liempde Leeftijd: 41
|
De laatste afwerk-dingetjes... Zoals: accupak maken Het zijn 4 AA eneloops geworden, met soldeerlipjes, gekocht bij NKON.nl Twee stekkers: 1 voor naar de schakelaar, 1 om te laden cq spanning te meten terwijl het model 'aan' staat ![]() Andere klusje: ballast maken. Ballast-staafjes zijn 15mm koperen buis gevuld met lood. Hier smelt ik het lood. Rechts staan de koperen buisjes al te wachten, voorverwarmd met een gasbrander zodat het lood mooi uitvloeit. (looddamp is erg giftig, doe dit niet binnen) ![]() Na stollen worden de asjes op gelijke lengte gedraaid en een gaatje in geboord. ![]() Het gaatje is een beetje een last-minute ingeving. Een vriend had laatst een ballast-blokje dat bleek klem te lopen in de ballastbuis. Hij kon die er weer uit halen omdat hij een voorziening had er vanaf de andere kant met iets langs in te poken. Dat leek me een zere verstandige zo niet essentiële voorziening. Omdat ik er vanaf de andere kan niet bij kan (buis ligt in vleugel), wil ik alle ballast-asjes op een lange stalen 'spaak' rijgen met vast blokje aan het uiteinde, zodat je alles er in geval van nood met een tang uit kan trekken. Maximaal ballast-gewicht is ruim 1,5kg, aan te brengen in stappen van 214 gram (1 asje van 60mm weegt 107 gram) ![]() Hier zie je de ballast in de vleugel, en een volle ballast-spies ernaast voor het idee; ![]() Het begint er op te lijken Zender programmeren op de huiskamertafel: ![]() Toch nog 60 gram lood in de neus nodig om het zwaartepunt op 38% van de neuslijst te krijgen. Hopelijk kan er na het testvliegen nog wat. Vliegklaar totaalgewicht van 1950 gram, toch nog een stuk zwaarder geworden dan ik een paar maanden geleden dacht (voor inbouw RDS en servo's). Maar op zich een goed leeg-gewicht voor een F3B-model, daar hoef ik me niet voor te schamen. ![]() Testvlucht staat geplanned op morgenmiddag, op de heide bij Heeze (Starthaak). Dat is wel een vrije middag waard, lijkt me.
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 1 september 2010 om 16:21 |
| | |
| | #80 (permalink) |
|
Gistermiddag getest op het veld van de Starthaak bij Heeze. Allereeerst natuurlijk even een statie-foto (je weet maar nooit wat er gebeurd): ![]() Reikwijdte met ingeschoven antenne was goed: pas vanaf 70m begonnen de roeren wat te trillen. De antenne van dun koperdraad in de v-staart werkt dus goed. Ik had thuis al het zwaartepunt op 38% van de neuslijst gelegd, dat leek me een tamelijk veilige waarde (te ver naar voren). De vleugel heetf geen pijlstelling (25% koorde is rechte lijn) dus dat is makkelijk uitgerekend. De starthaak had ik daar een cm voor gezet, ook in de veronderstelling dat dit te ver naar voren en dus een stabiele start zou garanderen. Voor de eerste handstart toch maar wat extra lood op de neus. Startje ging goed, mooie glijvlucht waarbij ik continu 'up' moest geven om de snelheid laag te houden. Extra lood dus weer van de neus af en over naar de lier (slik). Lierstart ging op zich niet verkeerd. Model roteerde wel vrij snel naar een steile klim en ik moest een beetje down geven tijdens de klim, geloof ik (ging nogal snel allemaal). Tijdens vlucht een beetje raar gevoel, het model reageerde een beetje 'zwemmerig'. Up of down geven was niet nodig als de snelheid eenmaal goed was, maar erg lang bleef dat nooit goed gaan. Bij aanduiken bleek dat de stabiliteit neutraal was, dus zwaartepunt kennelijk toch al vrij ver naar achteren. Geland, klein beetje lood erbij in de neus, iets up-trim, iets down meegemixed bij de start en weer proberen. Dat ging al wat beter: http://www.youtube.com/watch?v=opfmx5OeJ1w Hierna nog wat verder geschaafd. vullinkje acher onder de v-staart gelegd om het instelhoekverschil te vergroeten (v-staart stond nogal ver up-getrimd). Verder nog rol-naar-richtingsroer mix startstelling vergroot. Ook nog een paar speedvluchtjes gemaakt met 850gram ballast. Ten slotte nog wat gespeeld met het elastiek en het pennetje voor in de romp: http://www.youtube.com/watch?v=N6wD6tGgLXY Al met al zeer tevreden over de eerste test. Het model klimt stabiel en is goed bestuurbaar. De vleugel is niet gebroken, al stond er nog maar weinig wind dus dat zegt niet zo heel veel. Leeg voelt hij erg licht aan, als een grote DLG. De snelheid lijkt wat tegen te vallen, maar dat is moeilijk te beoordelen zonder direct vergelijk en goede rakken met tijdswaarneming. Zondag speedvliegen met de mannen van team Freebird, dan kan ik de speedprestaties vergelijken met die van m'n Fletcher.
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 3 september 2010 om 10:08 |
| | |
| | #81 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
| Citaat:
ik heb de speling van RDS op een van m'n DLG's verminderd door achteraf een epoxy plaatje (gemaakt van 25 of 50 grams glasweefsel) in de pocket te lijmen. Het epoxyplaatje aan een kant licht insmeren met 5 minuten epoxy en in de pocket duwen als de klep volledig naar beneden staat. Tijdens het uitharden de klep bewegen tussen de uiterste standen. Bas | |
| | |
| | #82 (permalink) |
|
Bas, de truc van plaatjes in de RDS pockets lijmen kan ik helaas niet toepassen. Mijn pockets zijn gevoerd met PTFE, daar wil dus niets meer op hechten. Wat betreft het testen: Afgelopen zondag de speed-taak geoefend met Frits, Frans en Jeroen van team Freebird. We hadden 4 lieren op een rij, dus steeds kon 1 piloot 4 starts achter elkaar maken, met een coach en een timer bij basis A en een man bij basis B om de doorgang door het rak te bevestigen en beoordelen. Elke piloot heeft 4x4=16 starts gemaakt. Weer was zonnig, wind 3. Ik heb zowel de Aiolos als de Fletcher gevlogen, om te kunnen vergelijken. Gevlogen tijden: Model ballast totaalgewicht tijden Aiolos 1150 3100 31.97 / 20.76 Fletcher 800 3200 19.40 / 21.90 / 19.69 / 18.60 / 18.30 Aiolos 1350 3300 21.30 / 20.50 / 20.70 / 20.40 Aiolos 1550 3500 21.13 / 22.95 / 19.25 / 18.90 Conclusies: - Aiolos is ca. 0,8s langzamer dan de Fletcher (zeker gezien relatief geringe ballast in de Fletcher) - Aiolos klimt goed tijdens de start maar lijkt niet zo lekker door te klimmen in de jump - Aiolos reageert een beetje langzaam op de rolroeren. Uitslag is wel groot, waarschijnlijk is de koorde van de rolroeren bij de tip wat te klein. Maar lijkt me niet zo'n ramp, gewoon wennen. - Aiolos vleugels buigen flink tijdens start en tijdens het keren. Ik zal er eens een camera op zetten maar 20cm is goed mogelijk. Als het niet te hard waait zal ik de Aiolos gebruiken op de wedstrijd in Zevenaar aanstaande zondag. Bij stevige wind ben ik bang om de vleugel te breken bij de start. Ik zal dit vroeg of laat een keer moeten gaan testen maar niet voordat ik er wat meer mee gevlogen heb.
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 7 september 2010 om 17:45 |
| | |
| | #83 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 april 2005 Locatie: Winterswijk
|
Ron, Zijn er ook filmpjes van die speed-train-dag ? Vind het prachtig om te zien hoe uit niets, iets is ontstaan. Heb die draadje met veel plezier gelezen. Kortom : PETJE AF !!! Hoop je aanstaande zondag te zien. Grt Nick
__________________ www.winterswijkseluchtvaartclub.nl F3B-Anfänger; MC24-Weatronic, Freestyler-3 & Cyril. |
| | |
| | #84 (permalink) |
|
Hoi Nick, Tijdens die training zijn geen filmpjes gemaakt. Vanmorgen nog even gevlogen om één en ander wat beter af te stellen. Hierbij een filmpje gemaakt vanaf de romp kijkend naar de tip, tijdens de start en aansluitend een speed-taak. Doel was om te kijken hoe ver de vleugel doorbuigt. Zie: YouTube - Aiolos / Vleugel doorbuiging tijdens start en speed-taak Nou...best ver! Je kunt het goed zien als je voor de start het muis-pijltje op de vleugeltip zet en het daar laat staan tijdens de rest van het filmpje. Model was maximaal verzwaard dus 3500 gram. Doorbuiging tijdens klimmen: 20cm Doorbuiging bij 'up' geven voor jump: 24cm Doorbuiging bij speed-bochten: 10-20cm Na het maken heb ik de losse vleugel-ligger getest tot ongeveer 35cm doorbuiging aan de tip, dus in principe hoef ik niet ongerust te worden (zie post #47 op pagina 4). Zo op het oog schat ik dat de Radical van Jeroen de helft minder doorbuigt. Het akeligst vind ik eigenlijk nog de belasting op de kevlar scharnieren van flaps en ailerons als ze flink omlaag staan (startstelling) en die vouwlijn dan gedwongen wordt om te buigen...brrr!
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 12 september 2010 om 17:09 |
| | |
| | #85 (permalink) |
|
**sorry, ik weet niet hoe ik hier een fatsoenlijke tabel in moet krijgen** Kosten voor bouw van 1 Aiolos: Composieten: aantal omschrijving Prijs/m subtot Toepassing 0.3 Carbon 93g/m2 € 80.92 € 24.28 wing LE(0.15)&tailboom(0.1)&joiner(0.05) 2.4 Textreme IMS 76g/m2 € 96.98 € 232.76 wing skin 5.6 Carbon HM 100g/m2 (20cm wide)€ 7.40 € 41.45 spar (4.3m) & boom(0.5) & joiner (0.8m) 2.2 Glas 25 g/m2 € 7.09 € 15.60 wing skin 0.5 Aramide 61 g/m2 € 43.20 € 21.60 V-tail skin 2 roving HTS1600tex € 0.20 € 0.40 V-tail and wingtip spars 0.15 Aramid 170 g/m2 € 24.90 € 3.74 fuse (0.15) 0.6 Glas 105 g/m2 € 7.05 € 4.23 fuse (0.6) 0.15 Glas 54g/m2 € 4.50 € 0.68 fuse (0.15) 0.3 Carbon sock SC1020 € 2.20 € 0.66 RDS tubes 0.2 thixo TM100 250ml € 3.21 € 0.64 1.5 epoxy L+EPH161 0,895kg € 17.85 € 26.78 fuse & joiner mold 1.5 Abreißgewebe 64 g/m², 50cm€ 2.83 € 4.25 spar cap bagging 0.25 Prestolith easy 420g dose € 14.76 € 3.69 wing core plamuur 1 shipping cost € 14.90 € 14.90 1 spuitbus verf € 5.95 € 5.95 wing colour Total € 401.60 Klein spul: 4 NKON/battery AA eneloop with soldering lip € 2.50 € 10.00 2 RC Technics/MPX connector € 1.80 € 3.60 1 RC Technics/Ferrite cores (5x) € 3.90 € 3.90 1 Conrad/switch 705009 € 2.85 € 2.85 0.2 Conrad/ kogelgewricht 227650 (10x) € 5.99 € 1.20 0.8 Conrad/ servo wire 5m 223970 € 5.50 € 4.40 2 Hobby-in/ Bowden cable Sullivan SU581 € 11.20 € 22.40 1 shipping cost € 10.00 € 10.00 Total € 58.35 Herbruikbare componenten: 6 Staufenbiel/ Servo Futaba S3150 € 39.60 € 237.60 1 receiver/ Futaba 40MHz full range € 65.00 € 65.00 Total € 302.60 Total for 1 Aiolos: € 762.54 Investering in Aiolos-mallen: 1 poraver 1-2mm 5L € 9.88 € 9.88 fuse & joiner mold 1 vormhars P & harder EPH161 € 35.46 € 35.46 fuse & joiner mold 2 Glas 390 € 9.00 € 18.00 fuse & joiner mold 0.7 epoxy L+EPH161 0,895kg € 17.85 € 12.50 fuse & joiner mold Total € 75.84 Uren voor ontwerp en bouw: 250-400 uur (heb het niet geteld) Totale doorlooptijd van start ontwerp tot 1e testvlucht: 15 maanden Geschatte uren voor bouw van een 2e: 150-200uur
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 29 september 2010 om 17:07 |
| | |
| | #86 (permalink) |
|
Afgelopen zondag (3 oktober) was het dan zover: wedstrijd! De laatste wedstrijd voor het NK F3B 2010 werd gehouden in Giesbeek (bij Zevenaar). Het veld was mooi ruim, de lucht overwegend blauw en de wind pittig: ![]() We hebben 2 rondes gevlogen (dus 2x thermiek-afstand-speed) met zo'n 15 deelnemers. De eerste thermiektaak ging uitstekend! Ik hoefde niet veel meer te doen dan starten en vooral weinig sturen, en dat was voldoende voor 1000 punten De afstandstaak ging redelijk, ik heb zeker 2 laps weggegeven door een keer te langzaam en een keer te vroeg te draaien, maar toch nog 833 punten. Afstand met 1kg ballast gevlogen. Toen speed. 1.55kg ballast geladen Frits werpt het model, ik sta op de achtergrond klaar bij basis A. Frans (naast mij) coached. ![]() ...veel spanning vlak voor loslaten... ![]() ...even goed concentreren... ![]() ...en weer heelhuids op de grond! ![]() Ik weet niet eens welke tijd ik heb gevlogen. Toen ik m'n model had weggelegd was de volgende al weer aan het vliegen. Ik heb 770 punten gekregen voor die taak, snelste tijd in die ronde was geloof ik 15,3s of zo, dus daar ben ik wel tevreden mee (ik weet niet precies hoe je van die punten terug naar tijd moet rekenen). Helaas had ik een wat ruwe landing bij de 2e afstandsvlucht waardoor er een knikje/scheurtje in de staartboom ontstond en ik de laatste thermiektaak niet meer kon doen. De staartboom is iets te licht geworden, een extra laag 0/90 C93 op het voorste deel zou beter zijn. Wat wel werkte is de kevlar in de boom; het carbon is gescheurd maar de kevlar alleen gekneusd, waardoor de boom niet helemaal doormidden is en reparatie dus eenvoudig. Uitslag van de wedstrijd: 1 Jeroen Smits 2/3 Ben Ros/ Frans Vreugdenhil (verschil is heel klein) Zie ook http://www.f3b-holland.tk/ Met dank aan Wout Heijne en de helpers voor de organisatie.
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 7 oktober 2010 om 20:27 |
| | |
| | #87 (permalink) | |
| Lid sinds: 30 april 2007 Locatie: Hilversum
| Citaat:
| |
| | |
| | #88 (permalink) |
|
Om voor mezelf een mooi afgerond naslagwerkje te hebben, en ook om beschermd te zijn tegen het eventueel ooit omvallen van het modelbouwforum, heb ik de posts van dit draadje omgezet in een 'gewoon' bouwverslag. Eventuele liefhebbers kunnen het hier downloaden: http://www.megaupload.com/?d=BA11QMQ2 Als hij weg is, en je wilt hem hebben, stuur me dan een PB. Draadje is hiermee wat mij betreft gesloten. Groeten, Ron
__________________ Een zwever heeft dus géén motor. Nee, ook geen kleintje. Laatst gewijzigd door Ron Gijzen; 9 januari 2011 om 17:27 Reden: nieuwe link voor pdf download |
| | |
| | #89 (permalink) |
| Lid sinds: 13 november 2010
|
vragen m.b.t bouwverslag SuperGee (dlg) -Waar kan ik de carbon en de kevlar kopen en het mylar kopen. -Hoe houd ik het proviel goed aan de tip vanaf het punt waar de vleugel afgerond wordt.(moet ik de kernschuim aan de tip eerst in model schuren en volgt de mylar de dan ontstane gebogen lijn nog wel?) |
| | |
| | #90 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
|
Zie het "http://www.modelbouwforum.nl/forums/...verancier.html" verzameldraadje.
__________________ Vriendelijke groeten • diy motor tips • Drive Calculator • • diy motor group • Cumulus MFC • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 14 november 2010 om 15:31 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |