![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
|
Je kan in vele zenders 2 idle up instellingen onder een schakelaar inprogrammeren. Is het nu zo dat je idle up 1 voor de hover figuren insteld en idle up 2 voor de vliegfuguren inprogrammeerd? Ik ben ook benieuwd of er vliegers zijn die voor verschillende weer types een ander model in hun zender aanmaken. Dus een model voor bijv. windstil weer en een model voor als het stevig waait? Ik kan mij voorstellen dat je bij de gyro anders in wilt stellen of hoeft dat niet? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Hoi John, Ik denk het wel ja. Ik vlieg zelf geen F3C, maar heb in idle1 gewone settings voor hooveren en normaal rondvliegen (pitch van -2 tot +9, niet lineair om de heli rond het hooverpunt wat rustiger te maken), en in idle 2 een lineaire curve van -10 tot +10. Ben nog steeds bezig lef op te bouwen om ook eens gebruik te maken van Idle 2. Vlieg er wel mee om er aan te wennen, maar durf nog steeds niet ook dat negatieve gebied goed te benutten. Wat betreft verschillend geheugens voor verschillend weer, zou ik niet durven zeggen. Lijkt me wel logisch, want ik gebruik dat met de auto en motorfiets modellen wel om snel aan te kunnen passen aan de grip omstandigheden. Zou me goed voor kunnen stellen dat je dat met heli's ook zou kunnen doen. Ik doe dat in elk geval niet..... Groet, Bert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Ik vlieg 3D dus mijn inzicht kan afwijken ![]() De reden voor veschillende Idle-ups is uitslag van de swash en toerental. Met topgyro's zet je hem gewoon zo strak mogelijk. De gain is bij mij in alle settings gelijk. Dus Idle 1: - Veel expo voor hover figuren - Beperkte uitslag - lager toerental - eventueel minder negatief in de curve Idle2: - Weinig expo - Volle uitslag - hoog toerental - 9-10 graden zowel negatief als positieve pitch curve
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 15 februari 2010 om 14:53 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2005 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 25
|
Ik blijf het altijd maar vreemd vinden als mensen een voor elke idle-up een andere pitch-curve maken. Die zijn bij mij in elke positie het zelfde, ook in de hold. Op deze manier kun je nooit een "onverwachte" hop verwachten als je van flightmode switched. Natuurlijk heeft dit met gewenning te maken, maar ik snap boven alles het nut er niet van. Je heli tammer laten vliegen kan ook met de opties die Walter hierboven aangeeft. Ik zeg, 0 (midstick) = 0 in elke vliegmode. En niet + 3 in normal en 0 in idle 1 - 2.
__________________ Sponsored by: Hacker Top Fuel batteries | Rapid eyewear | Heli4U.nl Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Hoi John, Ik heb momenteel zelfs 3 idle ups. In mijn zender noemen ze het Flight modes. De idle up in mijn zender is puur en alleen een hoger stationair van de motor. In flight mode 1 heb ik een lager toerental om de heli minder gevoelig te maken voor windstoten. dan niet zoveel expo want de heli is toch al trager. pitch: weinig tot geen negatief totaan +9. (met een 10cc'er kom je niet verder dan dat). Hoveren op midstick. dat vindt ik prettig. flight mode 2. hoog toerental . met -5 tot +9 graden pitch en nog steeds hover op midstick flight mode 3 . hoog toerental met -9 tot +9 graden pitch en 0 graden op midstick. Inderdaad is de gevoeligheid voor de gyro aangepast bij flightmode 2 en 3 . Omdat de boel sneller draait en omdat de heli snelheid heeft in deze modes moet de gyro wel aangepast worden. tot noch toe heb ik Flightmode 3 nauwelijks gebruikt . ik had em gemaakt voor de rol maar die ging me net zo goed/slecht af in flightmode 2 dus schakelde ik liever niet om. Maar nu met het nieuwe F3c schema denk ik dat ik nauwelijks meer in flightmode 2 zal vliegen. Alles is dus afhankelijk van de te vliegen figuren. In mijn geval vloog ik niet veel anders dan mijn wedstrijd figuren. Maar als je vandaag een instelling maakt is ie over een paar maand wellicht weer heel anders , je blijft toch bezig tot je het meest ideale voor jezelf bereikt hebt. Enne Tjerk ,Jij snapt ook niet dat ik nog met die 10cc meuk rondvlieg of waarom iemand überhaupt F3c vliegt, Maar dat geeft niet hoor we vinden je nog steeds een toffe peer! En eentje waar we altijd mee kunnen lachen.... Steven!
__________________ Met die ouwe meuk, ging dat toch best leuk! Zteven! does F3c!!! Team Twente! www.dutchf3c.nl Laatst gewijzigd door heimhelicopters; 15 februari 2010 om 15:20 Reden: Tjerkie terugpakken... |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 4 augustus 2008 Locatie: Limburg Leeftijd: 27
|
+1 @SuperJohn: Wat ik weet van het F3C gebeuren is dat ze normal vaak gebruiken voor de hoverfiguren. Vaak een draai knop om de toeren een heel klein beetje hoger of lager te zetten (afhankelijk van de wind). Dus midstick gewoon 0 maar minder max. Dus meer gevoel rond 0. Bij idle1 en 2, meer toeren, klein beetje meer pitch. Het normal verhaal kun je natuurlijk ook toepassen op Idle 1. Cylic is ook feller bij Idle 1 en 2. Swash mix of DR.
__________________ Compounding interest... anndddd its gone! |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Van toerental veranderen doe ik dus ook al niet.... Maar ik begrijp het probleem met die "hop" niet zo goed: ik gebruik voor de rigid heli's een schakelaar om van hoover naar voorwaartse trimming om te schakelen, en die schakel ik ook om, OP de overgang van de ene vluchtsituatie naar de andere. Dat doe ik ook als ik bij de trainers van idle 1 naar idle 2 of vice versa schakel. Dat schakelen gebeurt dus altijd als ik toch al flinke pitch manouvres maak. Dan zie en merk je niks meer van die "hop". Maar als je per sé eerst stil wilt gaan hangen om op je gemakje op zoek te gaan naar die schakelaar, tsja.... Groet, Bert | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
Ik heb 3 modes : 1- hooveren , -5/+8gr. , +/-1500rpm 2- figuren vliegen, -10/+10 gr. , +/-1800rpm 3- figuren vliegen bij veel wind , -10/+10graden , +/- 2000rpm ps. in alle modes ; midstick = 0 graden pitch
__________________ Compass field rep. Compass 6HV V-stabi 5.0, Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 3 januari 2005 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 25
|
Bert, Niks aan het handje, ik zal de "hop" eens proberen uit te leggen. Stel je normal curve staat midstick op +3 graden, je hoverd dus al rond mid-stick. Je schakelt tijdens een stille hover (wat je doorgaans doet en niet halverwege een looping, dus dat mag je mij weer uitleggen Aangezien je in elke mode de zelfde toeren hebt doe je dit wellicht dus bewust. Ieder z'n ding natuurlijk! Niks is "het best", dus het heeft niks met 'wie heeft gelijk te maken'. Voor een zachte landing zet ik altijd de hold erop, kun je hem zachtjes laten zakken en het "klinkt" nog leuk ook! Een symmetrische pitchcurve is naar mijn idee de beste oplossing voor de vliegfiguren van de F3C, zelf zou ik het dus zo doen. (steven, wat moet ik daar nou mee? Dat is nog nooit letterlijk uit mijn mond gekomen, heb niks tegen F3C en snap wel degelijk waarom je met die "10CC meuk" vliegt.)
__________________ Sponsored by: Hacker Top Fuel batteries | Rapid eyewear | Heli4U.nl Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl Laatst gewijzigd door Lazerbeak; 15 februari 2010 om 16:36 |
| | |
| | #10 (permalink) | ||
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Tjerk, sorry, ongeslaagde grap. Citaat:
De soft switch is daarbij natuurlijk een goede hulp. Het helpt tevens wat zuiniger om te gaan met de tandwielen zeggen ze. trouwens , dit is weer zo'n mooie: Citaat:
__________________ Met die ouwe meuk, ging dat toch best leuk! Zteven! does F3c!!! Team Twente! www.dutchf3c.nl Laatst gewijzigd door heimhelicopters; 15 februari 2010 om 16:51 | ||
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
| Citaat:
Betreft de Modellen: ik doel eerder op dat je een model in de zender aanmaakt, bijv model "windstil" en hier alle waarders onder brengt waarmee je het beste vliegt tijdens windstil weer. Onder model "winderig" (jaja ik bedoel dan wind kracht 4/5 | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Echt aparte modellen zou ik nooit doen. Nu moet je al opletten dat je BV gyro waardes in alle flightmodes (Idle-ups) moet bij houden, Dan ook nog eens in een ander model.... Plus zie ik het voordeel er niet van in omdat extra wind niet te compenseren is in instellingen. Komt de wind bovenop je rotor dan is alles traag en moet je veel pitch gebuiken. Verdraai je de heli dan komt de wind onder de rotor en ineens heb je meer lift en is alles agressiever. Hierdoor is het ook zo dat je heli snel gaat dolfijnen als je hem met windkracht 5 stil wilt houden. Zodra je een wisseling van wind hebt op de rotor (bovenop of van onder) is je compensatie ineens heeeeeeeel anders. P.S. Zelf heb ik ook altijd dezelfde pitchcurves in alle flightmodes. Dan gedraagt de heli zich altijd hetzelfde. Maar ik vlieg dan ook 3D. Die keren dat ik Idle-up 1 gebruik kun je op één hand tellen.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 15 februari 2010 om 20:38 |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Citaat:
Hee Tjerk, niet te serieus op in gaan, ik zat je deels een beetje te jennen, en ik weet ook wel waar die "hop" in zit. Mijn heli's doen het immers ook? Wat ik bedoelde, eigenlijk, is dat ik niet in hoover omschakel, maar bijvoorbeeld nadat ik enige tijd gehooverd heb, gewoon vol pitch vertrek om wat rond te rossen, en tijdens deze stijgvlucht omschakel. Dan is er ook geen pitchverschil, en buiten dat zelfs al zou ik geen vol pitch hebben, tijdens deze vlotte stijgvlucht zie je dergelijke kleine afwijkingen toch niet (ok, ik vlieg niet met de hoge vermogens die jullie hebben, wellicht dat het dan wel een rol gaat spelen). Het is niet zo dat ik al aan het rondrossen ga en halverwege denk "oeps, vergeten om te schakelen, gauw nog effe doen" Het is uiteraard persoonlijk, maar ik zie het niet zitten om met een grote schaalbak met -10 tot +10 te moeten gaan hooveren, en ik vind het toch wel prettig als al mijn heli's in elk geval bij benadering dezelfde bedieningsstructuur hebben. Groet, Bert | |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 20 januari 2008 Locatie: Genk - Belgium Leeftijd: 41
|
Ik denk ook dat het een kwestie van gewoonte is. Ik weet niet meer hoe en van wie, maar toen ik begon met CP-heli's heb ik geleerd om in alle flightmodes minstens de 0° altijd op midstick te hebben, en de bovenste helft van de curve gelijk te houden. Het enige verschil zat in het begin in normal mode (maar 3° negatief), beide IU-curves hield ik gelijk. Houdt dan ook in dat je tijdens normale vlucht (niet inverted dus) naar believen tussen de flightmodes kan schakelen zonder vreemde bijwerkingen, enkel de RPM verandert (en eventueel expo en limieten). Normal mode gebruik ik nu al lang niet meer, toer altijd op vanuit TH, maar ik kan switchen wanneer ik wil, inverted of rotor up, zonder onverwachte dingen te verwachten Ik vond het toen een logische manier van werken en ben er nu nog tevreden mee. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |