![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
|
Ik wil met mijn Trex 600 mee gaan doen met wedstrijden, ik begin uiteraard in de B klasse en ga mij richten op de F3C figuren. Ik ben bezig met het afstellen van de Trex 600 en de heli vliegt er keer weer beter. Helaas moet ik deze plannen door gezondheidsproblemen verschuiven naar volgend jaar en heb dus ruim de tijd om de heli af te stellen. Ik oefen nu regelmatig op diverse hover figuren omdat die een belangrijke rol spelen bij het F3C vliegen. Afgelopen weken diverse keren gevlogen met relatief weinig wind en het ging wel redelijk. Vandaag was het ineens een heeeeeeel ander verhaal, een straffe wind met windstoten. Poeh wat een verschil, de heli danst op en neer en is haast niet onder controle te krijgen door de wind. Nou had ik al eens wat gelezen over "delta" in/van de rotorkop, is dit nou het probleem? Leren doe je vooral door te doen van daar dat ik nou ook gewoon vlieg als er een flinke wind staat maar waar kan ik beginnen om de heli want minder te laten "dansen" tijdens het hoveren. Ik heb geen governor in de heli en een vlakke gascurve ingesteld, wat is wijsheid om naar te kijken? |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2009 Locatie: Hengelo(O) Leeftijd: 24
|
Hey john leuk dat je er over begint ik ga ook beginnen in de d3d B klasse met een t-rex 600 esp het vliegen met flinke wind zou je gewoon moeten oefenen zo doe ik het ook over die throttle curve ja das eigen smaak ik heb hem behoorlijk hoog staan ivm 3D figuren die ik ook aan het oefenen ben mijn throtle curve is 95-90-87,5-90-95 met 15tands pinion dat is dus ongeveer 2300 toeren bij 0 pitch Gr. Frank |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Delta is een soort vervroegde of verlaatte reactie van je bladen. Dit doe je door het aanstuurpunt van positie te laten veranderen. Als je leading edge aansturing hebt op je blad, verander je dit door het aanstuurpunt wat meer naar de bladgrip te verplaatsen. Dit is dan positieve delta. Het effect hiervan is, dat als je een windvlaag op je paddle krijgt, deze je blad wat meer in pitch laat toenemen. Hierdoor zal je heli automatisch iets tegen de wind insturen.
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
NIEMAND vliegt net zo perfect met wind als met windstil. Maak jezelf niet gek als het niet perfect is. De anderen hebben tijdens een wedstrijd ook last van diezelfde wind. Ok, je scoort lager, maar de concurentie ook Ik ben blij dat jullie er over denken mee te doen. Het is gewoon verslavend leuk.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2007 Locatie: Thuis
|
Idd wat Laurens hierboven beschrijft daar kun je mee experimenteren en kijken wat voor jou heli en persoonlijke gevoel het beste werkt. Van invloed zijn o.a. ook het rotortoerental, de pitchcurve, het gewicht van de bladen en de demping van de rotorkop. Rotor toerental (ik ga dan even van 90 size uit) ligt meestal bij weinig wind zo rond de 1450 toeren, bij meer/veel wind heb je een hoger toerental nodig denk dan richting de 1550 a 1650 tpm. Met een toerental veel hoger, wat wordt gebruikt voor in de aero's zeg maar, wordt zuiver hoveren haast onbegonnen werk. Je pitchcurve in de hover op midstick en dan naar max. pitch ergens richting de 7 a 8 graden. Als je dan pitch stuurt zijn de veranderingen niet zo extreem als wanneer je van -10 / 0 / +10 graden pitch heb ingestelt. Alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe jouw pitchcurve eruit ziet. Zwaardere bladen geven ook stabieler resultaat met minder "bouncen" tot gevolg. En tot slot de demping. Dat is ook iets wat je proef ondervindelijk vast moet stellen, is deze te slap werkt het niet en super stijf werkt ook weer niet. Ik heb zelf geen ervaringen met de verschillende shore hardheden in de rubbers van de kop van een T-rex 600, misschien heeft iemand anders wel die ervaring. Groet, Ronald
__________________ Hirobo - SAB - GR/JR MC24 + Weatronic 2,4 Ghz - Scorpion - Castle Creations www.dutchf3c.nl |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Citaat:
@Ronald: duidelijk verhaal en zal eens beginnen met de pitchcurve, ik denk dat daar idd al een begin is. Laatst gewijzigd door Super john; 6 mei 2010 om 22:22 | |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 september 2007 Locatie: Thuis
| Citaat:
Groet Ronald | |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Citaat:
Er moet dus iets aan de pitch gedaan worden, hoe kan je dit nu het beste aanpakken, mechanisch het pitch bereik aanpassen of elektronisch dmv de pitchcurve aanpassen? | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Ik zou in de zender een 2e model nemen met een andere configuratie voor wind. Mechanisch zou ik niets veranderen als dat niet hoeft.
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Citaat:
Ik ga eens een beetje prutsen. | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Tja, als jij het met meer wind lekkerder vindt met meer toeren, minder pitch en minder cyclic bv en minder expo bv dan zou ik een 2e model aanmaken zodat jouw routine niet veranderd. Het is wellicht niet nodig of het verschil te gering om nuttig te zijn maar als het je helpt, why not?
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 22 december 2004 Locatie: Capelle aan den IJssel Leeftijd: 49
|
paddles van zo'n +40 gram doen het ook erg goed in de hoover figuren
__________________ TD RIGID/KK Multicopter/OpenPilot/F5B Enigma/F3P Elipsia/Arduspyder/T12FG/Flexacopter/MX20-Hott Je moet twijfelen aan iets wat goed is om perfectie te bereiken |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Wat zwaardere paddles geeft meer rust in de heli, maar gaat weer ten koste van de reactiesnelheid van de heli, dus is het altijd zoeken naar een middenweg die bij jou past.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |