![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Om het gat in het aantal 3D wedstrijden te dichten na de aankondiging van Dutch3D om in te krimpen in het aantal wedstrijden, heeft de KNVVL besloten om een aantal F3N wedstrijden te organiseren in Nederland. Hier aansluitend is er ook de mogelijkheid om je te kwalificeren voor het Europees kampioenschap F3N. Dit word tussen 28 juli en 5 Augustus gehouden in het Duitse Ballenstedt. Wat is F3N? F3N is een 3D helicopter wedstrijdklasse. Dit word vanuit de Federation Aeronautique International (FAI) georganiseerd. In Nederland verzorgd de KNVVL deze wedstrijden. Hoe werkt F3N? F3N bestaat uit 3 verschillende onderdelen. In grote lijnen is dit precies hetzelfde als de meeste 3D wedstrijd formats die er nu zijn. De set manouvres is de eerste ronde bij F3N. Hier worden 8 figuren gevlogen die gekozen worden uit een van ten voren bekende lijst. Met behulp van een caller worden deze figuren gevlogen. Voor deze ronde heb je maximaal 8 minuten. Dan is er de freestyle, die 3 minuten duurt. Hierbij is het de bedoeling dat je zelf je vlucht bepaalt. Er is een lijst waarop manieren staan om punten te verdienen tijdens de freestyle. Dit is een goede richtlijn waarin je je eigen freestyle kan voorbereiden. Als laatst is er de flight to music. Dit heeft dezelfde opbouw als de freestyle, maar nu is het de bedoeling dat de helicopter op muziek vliegt. Daarom gelden er ook dezelfde richtlijnen om punten te scoren met de flight to music. Dit onderdeel duurt ook 3 minuten. Wat moet ik kunnen om mee te kunnen doen? Om een redelijke score te krijgen in F3N wedstrijden is het handig als je tenminste 8 figuren van de set manouvres kan. Dit is al een goede basis voor het flight to music en freestyle. Daarnaast is het handig om een beetje op muziek te kunnen vliegen, zodat je een mooie flight to music kan maken. Het is daar belangrijker OP de muziek te vliegen, dan met muziek. De moeilijkheid van de gevlogen figuren is dus niet de bepalende factor met de flight to music. Zijn er voorwaarden aan de deelname van een F3N wedstrijd? - Je moet KNVVL lid zijn om mee te doen aan het NK. Dat betekent dus ook dat je KNVVL lid moet zijn om je te kwalificeren voor het EK F3N. Naar de mogelijkheid om deel te nemen aan de F3N wedstrijden zonder KNVVL lidmaatschap word nog gekeken. - Deelname kost €10. Dit bedrag is nodig om de jury, bekers, voorzieningen en dergelijke te betalen. Wedstrijdagenda 29- 4 Odoorn http://www.flyolc.nl 20-5 Valkenburg http://www.dutchnationals.nl http://www.leidscheluchtvaartclub.nl 2-9 Vlissingen http://www.modelvliegclubdelta.nl <- Onder voorbehoud! Waar schrijf ik me in? Je vind alle benodigde info op helikopter.modelvliegsport.nl
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl Laatst gewijzigd door Burp; 21 maart 2012 om 20:27 Reden: Update |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 4 juli 2007 Locatie: Bussum
|
Goed verhaal Laurens, en duidelijk uitgelegt. Ik heb ook het nieuws op RChelinews.nl geplaatst. De Knvvl zou eens na moeten denken over de bijdrage b.v. als je niet lid van een club of wat dan ook, en je wil toch aan wedstrijden deelnemen dat je dan een lager tarief betaald b.v. 20 euro per jaar, een wedstrijd lidmaatschap. Ik verwacht dat je hiermee tegemoet komt voor veel piloten om mee te doen.
__________________ 3DHELIFREAKZ.NL www.rchelinews.nl HobbyManiac.com sponsord mij als RC Maniac Piloot op het veld met de GAUI X5 X7 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Mooi initiatief !!! Ik ben benieuwd of dit "andere" piloten trekt dan Dutch 3D.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2011 Locatie: Breda Leeftijd: 26
|
Laurens, weet je dat zeker van die set manouvres dat daar ook het vliegen tussen de figuren mee beoordeelt wordt? De jury gids geeft volgens mij toch aan dat het echt om de figuren zelf gaat.
__________________ Onwetendheid is een zegen, maar vaak is kennis toch wel handig. |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Danny, je hebt een punt. Ik weet niet waarom ik het de eerste keer zo geinterpreteerd heb, dus hier ga ik achteraan.
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2011 Locatie: Breda Leeftijd: 26
|
Voor de andere geintereseerde http://www.fai.org/index.php?option=...licopters11&id http://rc.runryder.com/helicopter/t608470p1/
__________________ Onwetendheid is een zegen, maar vaak is kennis toch wel handig. |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Volgens mij is het bij F3N zo dat de figuren gewoon op dezelfde manier beoordeelt worden zoals tijdens 3DM en D3D. Echter wordt je tijdens de F3N tijdens de freestyle en muziek rondes "gedwongen" om set figuren te vliegen omdat deze figuren tijdens deze rondes enorm veel punten opleveren wat naar mijn mening raar is. Wat ik mij verder nog afvraag, de inschrijfkosten voor het EK liggen rond de 400 euro (van horen zeggen). Betaalt de Knvvl deze kosten aan eventuele deelnemers of moeten de eventuele deelnemers dat zelf betalen? Groeten, Bas
__________________ Mikado, Hyperion, Edge rotorblades, Head RC Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl Laatst gewijzigd door B. de Groot; 4 december 2011 om 18:13 | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 4 juli 2007 Locatie: Bussum
|
Damn 400 Euro is dat incl.. Hotel, ontbijt en onspannings dame ha ha...
__________________ 3DHELIFREAKZ.NL www.rchelinews.nl HobbyManiac.com sponsord mij als RC Maniac Piloot op het veld met de GAUI X5 X7 |
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
| Citaat:
Daar moet je in jouw freestyle (ik geloof) 4 verplichte figuren verwerken. Maar dan ook nog op muziek....
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL | |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
| Citaat:
![]() Afgelopen jaar betaalden de F3C piloten €450 voor inschrijfgeld voor het WK in Italië (ook de teammanager )
| |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2009 Locatie: Hengelo(O) Leeftijd: 24
| wat ik hier uit begrijp is het 3 rondes 1 de set figuren max tijd 8min 2 freestyle met uitgekozen set figuren 3-5min zonder muziek 3 flight to music met uitgekozen set figuren 3-5min met muziek Freestyle Compulsory Every pilot makes his choice of eight different manoeuvres from the list of manoeuvres (ref paragraph 5.11.11). He may choose different manoeuvres for each round. The list with the manoeuvres chosen for a round must be delivered to the Contest Director or an official before the beginning of the round. The flight time in the compulsory rounds is eight minutes. Freestyle Unlimited Each competitor is given a flight timeframe of at least three, max five minutes. During this time there are no restrictions for the flight or the performed manoeuvres except the safety line. The play-back of music is not allowed. The flight time begins when the helper gives a distinctive hand signal and finishes only with another distinctive helper hand signal. Music Freestyle The same criteria as in Freestyle, but the play-back of music during the flight is prescribed. The flight time signal.begins when the helper gives a distinctive hand signal and finishes only with another distinctive helper hand
__________________ logo 600 3d, spektrum dx8 Sponsord by gens ace www.gensace.com, rigidheli.com Rapideyewear.co.uk |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Kosten voor EK deelname zijn inderdaad 450 euro. Als je meedoet in de Nederlandse F3N wedstrijden, en je bent goed genoeg voor deelname, verplicht dit tot niks! Zoals het er nu naar uitziet word de eerste wedstrijd zowel EK kwalificatie, als de eerste wedstrijd voor het NK. Of je daadwerkelijk mee gaat vliegen met het EK, hangt ervan af of je zelf wil, en of je goed genoeg bent.
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Lid sinds: 10 september 2005 Locatie: De Meern
|
Ondanks dat ik gestopt ben wil ik wel even reageren. De kosten voor het meedoen op de WK was 450,00 en zal zoals het er nu uitziet voor de EK 400,00 euro zijn voor elke deelnemende piloot teammanager enz. Deze kosten worden al jaren zo gehanteerd. In tegenstelling tot een evenement als de 3D Masters komt er veel minder sponsorgelden en al bijna geen toetschouders gelden binnen terwijl er natuurlijk wel veel kosten zijn. In het verleden hoorde ook de modelvliegsport tot een topsport bij het NOC/NSF en kreeg de KNVvL hier een vergoeding van waar de inschrijfgelden dan door de KNVvL betaald werden. Het laats is dit gebeurd tijdens de EK in Frankrijk. Nu dienen de piloten dit zelf te betalen in Nederland. (of zelf een sponsor te zoeken) Ook tijdens de laatste WK in Italy dit jaar moesten bv de Amerikanen de bedragen zelf ophoesten en hebben dit deels met een of andere actie geregeld. Ik ben blij dat Laurens een voortrek rol heeft genomen om te kijken of F3N van de grond kan komen in Nederland. In samenwerking met de subcommissie van de KNVvL kan er ook als dit gewenst is het te vliegen programma aan passen is voor de Nederlandse wedstrijden. Met vriendelijke groet Raymond Houtman |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 24 februari 2005 Locatie: Omg. Utrecht Leeftijd: 47
|
Duidelijke en uitgebreide uitleg Raymond! Vele vergeten dat wedstrijden organiseren geld kost en dat verschillende mensen op de achtergrond vaak belangeloos tijd besteden voor ONS plezier. Het is maar net wat mensen er voor over hebben om een leuke dag te hebben. Dutch3d is voor een groot deel afhankelijk van sponsoren en die hebben ze dan ook wel, maar dan nog is het financieel moeilijk om de wedstrijd dagen rond te krijgen. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee om een bedrag van 15 tot 20 euro aan inschrijfgeld te betalen omdat ik donders goed weet dat er o.a.mensen op een tuinstoel in de koude wind voor ons plezier zitten te jureren. Hetzelfde geldt voor een EK en WK, daarvoor komen mensen van heide en ver om als jury of wedstrijdleiding te fungeren, en ja hun onkosten worden (terecht) deels door de piloten betaald. Ik weet dat vele het niet zal boeien om met een EK of WK mee te vliegen en zullen daarom ook niet meedoen. Maar volgens mij zijn er ook wel een paar piloten hier in Nederland die met EK en WK kunnen meedoen....Bas Het is toch ook een EER om voor je land mee te doen op dit soort evenementen! Ik ben bang dat ik nooit een kans krijg om mee te doen maar ALS ik ooit de kans krijg dan betaal ik graag 450 euro |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| f3n, fai, knvvl, nederland |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |