![]() |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
Hallo, ik heb een vraag over een van de figuren uit de Dutch3D sportklasse en dan met name hoe deze correct uit te voeren : --------------------------------------------- nummer : 35 figuur : "Stationary Flips" Omschrijving : Start het figuur met een hover voor de jury op een hoogte te kiezen door de piloot. Voer 2 complete (naar keuze voor- of achterwaartse) flips uit zonder rust. Beeindig het figuur in een hover. Criteria: Het midden van het figuur boven centrale lijn midden vierkant. Tijdens de flips een constante rotatie-snelheid. --------------------------------------------- Ik ben op de sim bezig maar de heli blijft niet op een hoogte en niet op een plek ..... Het lijkt alsof ik in het begin van de flip teveel pitch geef. Is er een truuk om dit goed te doen of is het alleen een kwestie van juiste timing ? Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
De truuk van de pitch is inderdaad gewoon timing. Relatief korte pitch pompjes om de lift te behouden. Als de heli vertikaal staat geen pitch anders ga je voorwaards of achterwaards travelen. Het moeilijke is de correctie. Kies hiervoor correctie momenten uit. BV helemaal rechtop en helemaal inverted (als de heli 100% horizontaal staat). Corrigeer alleen op die punten die je KAN corrigeren. Twee mogelijkheden. 1) Heel rustig, zodat je veel kan corrigeren. 2) Snel het figuur doen zodat je minder drift en hierdoor geen correcties hoeft te doen. De snelheid staan namelijk niet beschreven De caller goed instrueren dat hij dan snel de start en stop roept voordat je gaat driften na het figuur.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 26 februari 2009 om 16:39 |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
Walter, bedankt voor je antwoord. Ik heb weer op de SIM geoefend en het blijft lastig. Als ik korte stootjes pitch geef lukt het me beter dan geleidelijk de pitch te veranderen. Om de heli niet te laten dalen of stijgen moet ik toch wel de knuppel naar de uiterste standen bewegen, zelf ondanks dat ik -12/+12 pitch heb ingesteld in de SIM (reflex xtr). Het ligt natuurlijk ook aan de headspeed, die staat nu op 1900rpm. Dan toch maar blijven oefenen. Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
Zal ik er een filmpje met stick movements van maken? Ik kan dit met Realflight doen met stick in beeld. Het mooie hiervan is dat je Mode2 ziet, terwijl ik Mode1 vlieg. Als dit help maak ik er wel één voor je.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Ja da's mooi, eens kijken hoe jij dat doet. Laat trouwens maar in mode1 hoor, ik was ook zo stom om in die mode te beginnen (tja, dat heb je als je met vliegtuigen begint ...) Ik neem aan dat je er een .avi of iets dergelijks van kunt maken ? Ik heb namelijk geen Realflight ... Een volgende vraag : dient het zwaartepunt van de heli zo te zijn dat de hoofd-as loodrecht staat of deze (aan de bovenzijde) liever wat naar voren te laten hellen ? Bas
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Ik maar er een filmpje van met FRAPS. Het zwaartepunt moet precies onder de as liggen. Dan reageert hij het meest symetrisch. Normaal en inverted. Je kunt het zo meten: - Haal je vrouw er bij - Pak de heli bij zijn blade grips en hou de grips vertikaal (de as is dan horizontaal) - Laat je vrouw de heli ook op zijn kant draaien (alsof hij op zijn zijkant ligt) - Laat los en kijk welke kant wil vallen. - Die kant is te zwaar Met een brandstof heli doe je dit met een half-volle tank omdat dit het gewicht kan beinvloeden. Bij jouw electro powerbomb moet je de accu dan ook maar half vol laden
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Flips Mode1: http://www.jupiter-venlo.nl/Moves/Flips_Mode1.wmv Flips Mode2: http://www.jupiter-venlo.nl/Moves/Flips_Mode2.wmv Ik corrigeer de staart tijdens de flip niet. Alleen als hij heel erg verdraait. Alle correctie doe ik via de roll. Maar één correctie as maakt het makkelijker Wel typisch dat ik hem in het echt beter op zijn plek houd dan op deze sim. Nu ik het zelf terug zie merk ik dat ik de pitch smoother gebruik dan ik dacht. Dan zie je maar weer dat veel intuïtief wordt gestuurd.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 3 maart 2009 om 08:41 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Walter, bedankt voor de filmpjes ! Je doet het weliswaar veel beter dan ik, maar blijkbaar is het toch niet zo eenvoudig om de heli echt op 1 plek te houden. Dat corrigeren wat jij met roll doet, daar denk ik nog maar even niet aan ... Ik oefen verder op de SIM maar ik moet het in het echie ook eens proberen, dat voelt toch vaak anders aan. In mijn SIM , reflex xtr, vind ik ook dat die mikado logo heel anders aanvoelt dan in het echt. De SIM lijkt veel sneller te reageren terwijl in het echt de bewegingen gewoon langzamer gaan. Heb al zitten spelen met allerlei instellingen en het is beter, maar het blijft anders dan in het echt. Ik zou wel eens willen weten welke SIM een heli het dichtst benaderd ... Bas
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Ik heb veel van de top sims getest. Reflex: Iets instabieler dan in werkelijkheid Aerofly Professional Deluxe: Iets te makkelijk/stabiel tov de werkelijkheid Realflight 4.5: Ook weer iets te stabiel tov de werkelijheid. Phoenix: Nooit geprobeerd. Ik vind nog steeds Reflex de werkelijkheid het beste benaderen. Hij drift wel iets sneller dan in het echt maar als je het in Reflex kunt, kun je het ook in het echies Nu oefen ik eerst een figuur in Realflight (iets makkelijker) totdat ik het figuur in mijn hoofd kan bolwerken. Dan maak ik het figuur vliegklaar door hem om Reflex te oefenen. Zo kreeg ik BV de "Crazy Frog" niet voor elkaar in Reflex. Maar wel in Realflight omdat ik daar veel minder hoefde te corrigeren. Ik richte me in eerste instantie op de globale features van de move in Realflight. Toen dit in mijn hoofdje had ging ik dezelfde move leren corrigeren in Reflex. Daarna pas in het echies.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 4 maart 2009 om 11:53 |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Citaat:
Zijn instellingen waren VEEEEEL te agressief voor mij in het begin. Op aanraden van John heb ik het "Maximum Hub moment" terug geschroefd totdat hij reageerde zoals mijn Raptors. het gaf het effect van zwaardere paddles. Dus tragere Cyclic movement. Hiermee kun je mooi spelen om je gevoel hetzelfde te krijgen als in het echies: Maximum hub moment The moment working on the main rotor mast at full cyclic travel. Increasing this value means faster aileron and elevator action. Hovering instability At 100% the helicopter is VERY hard to handle, at 0% the helicopter hovers on ti's own. Translational damping This parameter defines the speed the helicopter translates a cyclic input into forward movement. Values larger than 0.7 the hovering is getting unrealistic but could help the starter to learn the hovering.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 4 maart 2009 om 11:52 | |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Walter, kun je die raptor90 eens naar mij sturen ? Zijn 1 of 2 files geloof ik. Dan zal ik die ook eens proberen. Ik zal je genoemde instellingen eens proberen bij de logo. Bas
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Inmiddels de rappie's uit reflex van walter ontvangen en ermee gevlogen. Dat gaat erg goed. Ondanks dat er maar 15% expo op cyclic zit is hij goed beheersbaar en niet zenuwachtig. Lang niet zo zenuwachtig als de logo 103D. Heeft natuurlijk ook te maken met massa traagheid. De logo is half zo zwaar als de raptor 90. Zoals ik het model van Walter kreeg zat er niet al teveel pitch op : +/- 10.5 graden . Daardoor zat er niet al teveel power in het model. Een stuk minder dan m'n ion-x2, echter heeft die +/-12 graden, dat zal ok wel meespelen. Bas
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 4 augustus 2008 Locatie: Limburg Leeftijd: 28
|
Ook leuk om de flip met een halve piro te doen. Goed kijken naar de staart en mee draaien met cyclic. Lijkt moeilijker dan het is, is wel handig als je inverted nose en tail in kunt hoveren. Nog tips om bijv een 720 piroflip te doen? ( met name het strak eindigen inverted )
__________________ Compounding interest... anndddd its gone! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |