![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Mannen, Ik vlieg nu met NHP680 bladen van 185 gr op mijn "number one". Omdat ik in tijdschriften lees dat veel F3c'ers met wel tot 230 gr voor 710mm bladen vliegen vraag ik mij af hoeveel deze verschillen uitmaken. natuurlijk weet ik dat zwaardere bladen lekkerder autoroteren maar stel, ik monteer nu 210 grams 680 bladen op mijn heli, wat kan ik dan voor veschillen gaan merken? Misschien kan iemand een verschil noemen voor een bepaald figuur. Kom maar op met je verhaaltjes. vordat ik zelf 10 setjes bladen moet gaan kopen om het zelf uit te vinden. greetz Zteven |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 april 2004 Locatie: Swalmen Leeftijd: 41
|
3D'ers vliegen meestal met lichtere bladen. Hoe lichter, hoe wendbaarder. Radix 710 bladen zijn er bijvoorbeeld ook in 3 uitvoeringen 710SB (Stick Bangers) van 175gr 710 standaard ik geloof 185 gr 710 FAI (zwaar, 205gr of zo) Hoe zwaarder hoe stabieler en trager. De roll-rate wordt gewoon lager. Voor de F3C'er zijn de zwaarste bladen vaak nog snel genoeg. Ik gebruik dus de SB Sitck Bangers (Had je niet verwacht hèh.) Ik heb ze allemaal wel eens geprobeert. Zware bladen tracken bijvoorbeeld mooier met een zijdelingse TicToc (mijn referentie figuur). Maar ik kan hem wel niet zo snel doen. De motor herstelt ook minder snel na het inkakken door de zwaardere bladen.
__________________ Walter Robijns, 1x Align TREX 700E, 1x Compass 6HV, 1x Compass 7HV Sponsored by 4RC.NL Laatst gewijzigd door wrobijns; 28 september 2009 om 08:07 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 2 januari 2005 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 25
|
Zelf gebruik ik ook de Radix SB bladen (maar dan de 600mm versie) en ik moet zeggen dat ik wel het verschil merk met de gewone Radixen. Tis allemaal net wat sneller en agressiever. Dus verschil in gewicht bij bladen is merkbaar. Groenten, Tjerk
__________________ Sponsored by: Hacker Top Fuel batteries | Rapid eyewear | Heli4U.nl Vlieglessen nodig? - www.modelhelivliegen.nl |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2007 Locatie: Thuis
|
Steven, Ik heb onlangs ook Radix FAI bladen op de heli gezet, deze zijn 710 lang en wegen 230 gr/stuk. Wat Walter al terecht aanhaalt is hoe zwaarder hoe stabieler, ik vloog met 185 gr. SAB. Maar wat een verschil met deze Radix bladen. De voordelen die ik heb gemerkt zijn: # Super stabiel in de hover # Tijdens de aerobatics klimt de heli veel makkelijker door in vertikale vlucht. (je figuren kun je dan nog groter en ruimer vliegen) # Ik heb het idee dat de motor in FFF er minder aan hoeft te trekken # Idd meer energie tijdens auto's # Het enige wat ik moest doen in de idle up van de aero's meer uitslag programmeren (lees max.) omdat hij anders te traag is Ik heb er in ieder geval geen spijt van! Groet, Ronald
__________________ Hirobo - SAB - GR/JR MC24 + Weatronic 2,4 Ghz - Scorpion - Castle Creations www.dutchf3c.nl |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
@Ronald: heb je ook gemerkt dat het meer vermogen kost na een bepaald figuur, dus wat Walter al zegt ; herstel na "inkakken"? @Zteven : heb je genoeg power aan boord voor die zwaardere bladen ? zie hierboven ? Ik kan me herinneren dat je het niet in overvloed had, sommige figuren vloog je al met max pitch Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 23 maart 2005 Locatie: hengelo Leeftijd: 46
|
Bas, ik denk dat het voor mij sowieso al moeilijk wordt om zwaardere bladen te vinden in de maat 660mm tot 680mm. Het was voor mij eigenlijk meer om erachter te komen of ik veel nadeel heb van wat en hoe ik het nu doe. Als ik dingen tegenkom die ik met redelijk weinig moeite kan verbeteren zal ik natuurlijk de laatste zijn om dat te doen. Zteven |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Bas, Ja dat klopt wel, ik verneem het vooral als je een fout maakt tijdens een figuur en je die door een te heftige pitchcorrectie wilt herstellen. Je moet vloeiender en minder abrupt sturen met die zwaardere bladen, maar ja "That's what F3C is all about". Groet Ronald
__________________ Hirobo - SAB - GR/JR MC24 + Weatronic 2,4 Ghz - Scorpion - Castle Creations www.dutchf3c.nl Laatst gewijzigd door Ronald van Lent; 2 oktober 2009 om 17:41 |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
|
Ik ben nog steeds heel erg benieuwd hoe F3C bladen vliegen. De theorie is bekend, maar in de praktijk lijkt me dat het stickgevoel net anders is dan wat ze zeggen. Ronald's beschrijving is ook gedeeltelijk nieuw voor me. Zeker met een electroheli moeten de voordelen het opwegen tegen de nadelen denk ik.
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Ja Laurens ik denk ook dat dat het grote voordeel is van elektro, als je kortstondig tijdens de Aerobatics meer power nodig hebt kan een elektro die idd wel leveren. Voorlopig blijf ik nog wel brandstof vliegen, zo'n brullende motor blijft toch nog steeds wel cool. En in mijn geval is nog steeds niet de heli de zwakste schakel van het geheel dus zit er niks anders op dan blijven oefenen. Groet, Ronald
__________________ Hirobo - SAB - GR/JR MC24 + Weatronic 2,4 Ghz - Scorpion - Castle Creations www.dutchf3c.nl |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
ik zit me nu te bedenken dat vanwege de massatraagheid het juist wel eens beter is om zwaardere bladen te monteren ...... Hierdoor zal het toerental namelijk minder snel inzakken tijdens korte (snelle) pitchveranderingen ECHTER : voor grote dynamische figuren heb je wel meer vermogen nodig om de bladen LANGER op hetzelfde toerental te houden Bas
__________________ Compass field rep. 2x Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 31 juli 2006 Locatie: Vlijmen Leeftijd: 31
|
Hoi Jongens, Interessant draadje Het meeste is al gezegd tragere rollrat door massa maar vaak ook door verder naar buiten liggend zwaartepunt. Wat Sebastiaan al zegt: de hoeveelheid energie die je hebt opgeslagen in je rotor is groter bij zware bladen, de vliegwiel functie is groter zeg maar. Je moet je realiseren dat je eigenlijk stabiliteit koopt met motor vermogen. Wat bedoel ik daarmee: om een bepaalde rollrate te bereiken zullen je bladen een grotere cyclic hoek moeten maken vanwege de vergrootte gyroscopische werking van de zwaardere bladen. Dus je hebt inderdaad meer vermogen nodig om met dit soort bladen te vliegen. Alhoewel ik denk dat het voor F3C geen big issue is, daar je de figuren (denk ik) goed kunt vliegen met het beschikbare vermogen uit een 90er. Het wordt natuurlijk wat anders als je fouten maakt en je dit moet corrigeren met zeer grote uitslagen, dan melk je de motor uit en duurt notabene langer om op toeren te komen door de vergrootte massatraagheid. Greetz, Michiel.
__________________ 5th place Experts 3D Masters 2008, 12th place Experts 3D Masters 2009 Dutch3D champion 2008 & 2009 Sponsored by CSM, Stefansliposhop.de |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |