Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess > F3C & D3D

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 oktober 2009, 15:40   #16 (permalink)

barrrrtt's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Joker 3DD lijkt me ook een zeer leuke optie!

Los van wedstrijdregelementen natuurlijk... Maar als oefenkist
Oud 16 oktober 2009, 16:11   #17 (permalink)

laurens's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Ik zou een 50er heli kiezen voor in de sportklasse, dat is een goed begin om door te groeien naar F3C. Je kan later altijd nog een grotere echte F3C heli kopen, want die dingen zijn een stuk duurder dan een 3D heli.
Oud 16 oktober 2009, 17:55   #18 (permalink)

Super john's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 666yeti666 Bekijk bericht
de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat er niet heel veel overlap zit in de figuren van de sportsmanklasse en de F3C ......

zonder romp moet zeker kunnen, kijk maar naar Cees Verplanke , tot nog toe de ongeslagen no 1 met een "pod and boom" heli

Bas
Cees is een zeer oude rot, ik heb al eerder met heli's gevlogen (1985-1989) en toen stond Cees ook al ver bovenaan.

Ik heb al lopen zoeken naar "setups" van F3C machines maar die zijn moeilijk te vinden vind ik, alsmede info over het ombouwen van de rotorkop.
Oud 17 oktober 2009, 11:48   #19 (permalink)

Leeftijd: 41
Standaard

Hoi

Over het ombouwen van de 700 kop vind je veel op runryder :

RunRyder - trex 700 f3c - Page 1

RunRyder - T-Rex 700e - Page 1

Henk
Oud 18 oktober 2009, 17:01   #20 (permalink)

Standaard

Ondanks dat ik een "nitro" liefhebber ben denk ik toch dat een elektro heli mij net ff meer voordelen zal opleveren. Als ik overweeg om serieus mee te gaan vliegen dan zal er toch echt flink geoefend moeten worden. Ik ondervind nu al hoe makkelijk het is om met de 450 te vliegen.Even 4 lipootjes leegvliegen om de hoek is een fluitje van een cent en niemand heeft er last van, dus ik neig toch echt naar een elektro aangedreven heli.

Ik dacht zelf om eventueel een 2ehands Trex 600 aan te schaffen en deze "om te bouwen". Ik lees dat je de rotorkop om moet bouwen aar wat de ombouw precies in gaat houden dat weet ik nog niet alsmede wat de de ombouw nou precies doet met de heli. De keuze voor een Align is nu eigenlijk maar op basis van verkrijgbaarheid van onderdelen, ik heb nl nog geen idee hoe de verkrijgbaarheid van de overige merken is.

Verder vraag ik mij af hoeveel accu's je nou zou moeten hebben, ik heb bij de 450 4 accu's en merkte dat als ik echt serieus bijv. alleen maar netjes aan het hoveren was dat die 4 lipo's zo leeg zijn en weer naar huis kon. Ik kan mij er iets bij voorstellen dat als ik serieus vliegfiguren oefen dat ik wel wat accu's mag hebben. Ik heb nog geen enkel idee hoelang je met een pakket in een 600 heli kan vliegen en hoelang het duurt voordat ze afgekoeld zijn en weer opgeladen zijn maar vermoed dat dit wel 1.5-2 uur duurt.

Dus wat doet de ombouw van de rotorkop nu precies en hoe gaan de ervaren vliegers om met het aantal accu's en het laden bij.v. tijdens het trainen (of trainen de experts niet )
Oud 18 oktober 2009, 17:13   #21 (permalink)

Standaard

Over het gebruik van accu's, op de 450 heb ik er ook 3. Zitten binnen 20 min vol.

Als je een 600 op 10S laat vliegen dan kun je vliegtijden van 7 min of meer verwachten. Opladen duurt dan ong. 25 min.

Neem aan dat je op een club vliegt? Als je er dan vanuit gaat dat je elk half uur 1 keer wilt vliegen. Kom je met 2 setjes al een heel eind.

Heb zelf maar 1 pack voor de logo, kan ook 2 keer in het uur vliegen. Ga je toch een 600 op 6S vliegen dan zijn je vliegtijden stukken korter. F3C gezien denk ik wel dat je rond de 4:30 a 5 min moet kunnen halen. Toen ik nog op 6S vloog met een ESP had ik op een gegeven moment 4 packs ervoor, kon ik ook lekker doorvliegen.

Als ik je een tip mag geven qua laders, kijk eens naar de maxpro's. 150 watt tot 6S voor rond de 70 euro. Met 2 hiervan ben je klaar voor 10S of meer voor een leuke prijs.
Oud 18 oktober 2009, 17:21   #22 (permalink)

Standaard

Hmmm, heb net een robbe duo power 8s lader gekocht!
Oud 18 oktober 2009, 19:46   #23 (permalink)

Ronald van Lent's schermafbeelding

Standaard

Hier kun je enkele tips vinden over de T-rex 600 voor F3C.

RCPrecisionHeli.com

Groet,

Ronald
Oud 18 oktober 2009, 21:39   #24 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ronald van Lent Bekijk bericht
Hier kun je enkele tips vinden over de T-rex 600 voor F3C.

RCPrecisionHeli.com

Groet,

Ronald
Whow, das heel wat leesvoer maar wel duidelijk, er zijn toch wel wat aanpassingen nodig aan de kop van de 600. Maar nu we toch bezig zijn, welke servo's zal ik in deze heli moeten prutsen? Ook in het land van de giro zijn mij alle verschillen niet duidelijk en welke zal ik minimaal aan moeten schaffen?
Oud 19 oktober 2009, 00:21   #25 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Ik lees al even een tijdje mee in dit verhaal.
Ik heb een gekeken naar de benodigde vliegtijd in de sportklasse. Het is natuurlijk afhankelijk van de figuren die je kiest, maar ik heb met 4 hover figuren en 2 vliegfiguren een tijd nodig gehad van 7 en een halve minuut. Met 1 hoverfiguur en 5 vlieg figuren heb ik zo'n 6 minuten nodig gehad.
In het F3c krijg je max 10 minuten en die heb je ook nodig....

Ik heb zelf mijn ook van 2 van mijn ouwe heli's de koppen aangepast. Kijk daarvoor maar eens in mijn dagboek permalink 43.
Bij deze heli's is er geen delta sturing op de hoofdrotorbladen. Ik heb daarmee ook nog niet ge-experimenteerd. Daarvoor zou ik een andere heli moeten gebruiken waarbij de kopconstructie toelaat om ermee te experimenteren.

En we moeten natuurlijk niet vergeten dat eea natuurlijk ook met persoonlijke voorkeuren heeft te maken en met de (gekozen) figuren die je vliegt.

Nou om je nog even verder te vervelen kun je enkele van mijn wedstrijdrondes op het web bewonderen danwel verafschuwen. Ja , ook ik ben een youtube piloot......
# rondes uit 3 wedstrijden van 2007, dat is nog ruim voor de kop aanpassingen:
YouTube - Kanaal van heimhelicopters

hier 1 met nog de on aangepaste kop en 1 met aangepaste kop:
Search videos for 'steven vermeij' on Vimeo

groet
Steven
Oud 19 oktober 2009, 13:55   #26 (permalink)

Ronald van Lent's schermafbeelding

Standaard

Voor de specs van de servo's voor de T-rex 600 kun je kijken op de homepage van Align, daar schrijven ze o.a. de DS620 voor op de tuimelschijf. Je kan dan kijken welke Robbe/Futaba of Graupner/JR servo eventueel hiermee te vergelijken is. Ik persoonlijk heb geen ervaringen met de Align servo's maar deze schijnen goed te presteren.
Voor de gyro zou ik gaan voor een CSM SL720, een GY520 of een Spartan met natuurlijk een bijbehorende heckservo. Als je Googled kan je wel vinden met welke servo's deze gyro's het beste presteren.
Oud 19 oktober 2009, 14:31   #27 (permalink)

Lazerbeak's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 666yeti666 Bekijk bericht
de eerlijkheid gebied wel te zeggen dat er niet heel veel overlap zit in de figuren van de sportsmanklasse en de F3C .....

Bas

Dag Bas,

Er zijn genoeg F3C gerelateerde figuren in de B klasse te vinden, denk bijvoorbeeld hier eens aan:

- High hat
- Staande driehoek met pirouette
- Rolling stallturn
- Looping met halve rollen
- Autorotatie
- Dubbele rol
- 4-punts rol
- Pull back

Genoeg figuren lijkt me zo die allemaal wat weg hebben en de basis vormen voor de F3C klasse. En zolang ik niemand deze figuren met de precisie zie vliegen die voor F3C nodig is hoeven daar naar mijn idee ook geen "echte" F3C figuren bij. Zeg ik in alle eerlijkheid en naar eigen persoonlijke mening.

Groenten,
Tjerk

Laatst gewijzigd door Lazerbeak; 19 oktober 2009 om 14:38
Lazerbeak is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2009, 19:27   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barrrrtt Bekijk bericht

Neem aan dat je op een club vliegt? Als je er dan vanuit gaat dat je elk half uur 1 keer wilt vliegen.
Nee Bart ik ben geen lid van een club en zal dat ook niet worden, ik ben een "wild vlieger" vandaar dat het vliegen met een elektro heli mijn voorkeur heeft.

Wat Stefan aangeeft is de vliegtijd tijdens de figuren , ook hier heb ik over nagedacht en als ik nu op 10S zou gaan vliegen dan moet het lukken lijkt mij. Ook lees ik dat er bij een F3C heli minder toeren op de kop staat dus ook dat kost minder energie t.o.v. een 3D heli zou ik zeggen.

Maar in de sportklasse mag ik toch ook 6 hover figuren uitkiezen of moet er ook een vliegfiguur tussen zitten?

Toen ik afgelopen weken een beetje wegwijs kwam in het F3C viel het mij weer op dat er maar zeer weinig deelnemers zijn in deze klasse. 20 jaar geleden was het niet anders maar het heli vliegen is nu echt wat anders dan in die tijd. Ik kan mij wel iets voorstellen dat mensen afhaken als je leest wat een F3C machine kost.

Daarom zoek ik naar iets zodat het met een betaalbaar budget,ergens tussen de 500 en 1000 euro, om mee te kunnen doen in de sportklasse van de F3C. Verder hoop ik dat door dit draadje misschien andere helivliegers een beetje enthousiast worden. Al komen er maar 2 of 3 mensen bij dan is het al iets.

De info die ik nu al aangereikt zorgen ervoor dat ik langzamerhand weer steeds meer besmet wordt.....iets dat ik 3 maanden geleden echt niet verwacht zou hebben. Ik kocht een Trex 450 om ff lekker na het eten een beetje rond te fladderen...dammm ik schiet weer helemaal door met de gedachte van een F3C heli
Oud 19 oktober 2009, 20:16   #29 (permalink)

Standaard

Met dat budget is het wel mogelijk maar een 'echte' F3C heli met body etc. is helaas wat duurder. Wilt niet zeggen dat je met een 3D achtige heli de figuren niet kunt vliegen. Kleiner dan een 50'er zou ik wel niet gaan ivm wind/gewicht/zichtbaarheid.

Over het club/wild vliegen, dan heb je wat te kletsen als je aan het laden bent Of ga je met een groepje? Ook gezellig
Oud 19 oktober 2009, 20:56   #30 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barrrrtt Bekijk bericht
Met dat budget is het wel mogelijk maar een 'echte' F3C heli met body etc. is helaas wat duurder. Wilt niet zeggen dat je met een 3D achtige heli de figuren niet kunt vliegen. Kleiner dan een 50'er zou ik wel niet gaan ivm wind/gewicht/zichtbaarheid.

Over het club/wild vliegen, dan heb je wat te kletsen als je aan het laden bent Of ga je met een groepje? Ook gezellig
Kleiner dan een 50'er wil ik zeker niet als wedstrijdmodel, en hoe het de komende maanden zal gaan lopen....ik weet het echt niet. Ik ben nu veel info aan het verzamelen en verschillende opties naast elkaar aan het zetten. Haast heb ik absoluut niet en mocht het om een of andere reden niet gaan lukken dan maar een jaartje later. Maar ik zal mijn uiterste best doen om volgend jaar minimaal 1 wedstrijd mee te vliegen (mits ik een heli heb)

En betreft het vliegen bij een club, idd lekker kletsen maar dat kan ook zonder dat je lid bent. Oefenen doe ik het liefst helemaal alleen zonder toeschouwers dan kan ik mij het beste concentreren heb ik wel ondervonden.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess > F3C & D3D
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten