Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess > F3C & D3D

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 oktober 2009, 21:16   #31 (permalink)

Super john's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heimhelicopters Bekijk bericht
YouTube - Kanaal van heimhelicopters

hier 1 met nog de on aangepaste kop en 1 met aangepaste kop:
Search videos for 'steven vermeij' on Vimeo

groet
Steven
Ik heb je filmpjes bekeken Steven, ik heb er nog niet zo heel veel kijk op maar volgens mij vlieg je niet met de nieuwste heli? Ik heb echt respect hiervoor en dat je het in ieder geval probeert, ik ben ervan overtuigt dat je het alleen op deze manier ook echt leert. Dus gewoon doen!, maakt niet uit met wat voor een heli je vliegt en hoe je het doet. Ik doe het je niet na! en oh oh oh wat is die pirouette herkenbaar!

Het lijkt allemaal zo makkelijk maar dat is het echt niet, ik heb al tientallen pirouettes geoefend met de Trex maar elke keer is ie net weer anders ..

Ik heb op RR wat filmpjes van ene meneer ITO bekeken...............sprakeloos en dat niveau is maar voor heel weinig mensen weggelegd ben ik bang.
Oud 19 oktober 2009, 23:29   #32 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

John,

Dat heb je helemaal goed gezien.
Ten eerste even dit: Je moet (volgens de regels) minimaal 1 hover figuur doen. Dat betekent dus dat je zes hover figuren kan kiezen. Dat heb ik ook gedaan toen ik in 2006 weer met de wedstrijden begonnen ben.
ten tweede: Ik heb het meeste gevlogen met mijn Unistar 60 uit 2001. Het ontwerp van de heli stamt uit 1996. Best een oudje dus. ook zelfs nog maar een 10cc'er. Ik heb alle wedstrijden de Staande driehoek met pirouette gekozen en gevlogen. De eerste wedstrijd in 2006 durfde ik de pirouette eigenlijk nog niet eens. Dat werd gewoon de knuppel in de hoek gooien en hopen dat de heli recht bleef staan. Dat ik punten aftrek kreeg omdat de pirouette te snel ging maakte mij toen niet uit....

Als ik je mijn huidige keuze zou mogen meedelen , dan zou ik voor de Hirobo freya evo gaan. Ik hou wel zoveel van brandstofmotoren dat ik er mee blijf vliegen voorlopig. En omdat ik zo'n stapel 10cc'ers heb blijf ik ook nog maar even daarmee doorgaan. De freya is natuurlijk wel electrisch te maken....
Ook op Runryder blijkt de freya evo ook populair te zijn onder de F3c vliegers die een wat lager budget hebben of niet voor de wereldtitel gaan.

Steven

oja, kleinigheidje nog: Ook met zo'n ouwe heli kan je nog kampioen worden in de sportklasse...
Geen punt bij vermeij.
Oud 20 oktober 2009, 23:19   #33 (permalink)

Standaard

Even iets anders, vandaag bedacht ik mij ineens wat ik zou moeten doen als ik volgend jaar wil doen met een F3C wedstrijd. Ik heb even op de site van de KNVvL gekeken en daar las ik dat ik een sport licentie van 70 euro +12 euro inschrijfgeld moet betalen! MOET ik nu ook nog lid zijn van een club??

Als ik er vanuit ga dat ik volgend jaar waarschijnlijk 1 wedstrijd mee zal vliegen dan sla ik volgend jaar alvast over, is er misschien iets van een proef licentie zodat je een keer mee kan doen voor de lol?

Verder ben ik op diverse forums terecht gekomen waar heel veel leesvoer staat, ik weet nu al dat ik nog heel veel moet uitzoeken en veel moet leren want ik ben in een totaal nieuwe wereld binnen gestapt. Pfffffffff wat een keuze en wat een mogelijkheden en niet te vergeten wat hebben sommige problemen.

Ik zie nu al de bomen niet meer door het bos
Oud 20 oktober 2009, 23:26   #34 (permalink)

laurens's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Als je lid word van een club die ook bij de KNVVL aangesloten is, krijg je automatisch ook je sportlicentie. Je blijft wel inschrijfgeld betalen.
Oud 21 oktober 2009, 22:15   #35 (permalink)

Standaard

Heb ondertussen een heleboel gelezen en gezien, tja een 90-er heli ziet er idd erg fraai uit maar zijn voor mij veel te duur.
Ik denk dat de Trex 600 als enige optie overblijft, ook als ik kijk naar de verkrijgbaarheid van onderdelen. Alleen ik ben er niet helemaal uit wat er nu aan de rotorkop aangepast moet worden. Ik lees o.a. dat er andere dempers in moeten maar als ik bijv bij deze ombouw kijk:RCPrecisionHeli.com | Article dan heeft men het niet over het aanpassen van de dempers?

Tevens lees ik veel verhalen over de toeren op de kop? moet ik die bijv. door een andere vertanding realiseren of laat men de motor minder toeren draaien, meer of minder pitch? Ook lees ik dat de heli tijdens hoverfiguren meer stabiel is als hij wat zwaarder is dan een 3-D uitvoering?

Al met al valt het niet mee, ook omdat ik eerst maar een hele hoop technisch aspecten van de heli met de electronica die aan boord ga uitzoeken want de keuze is enorm.

Alleen al als ik kijk naar de keuze en mogelijkheden van een giro......Pfffff vroeger had je keuze uit twee types...de simpele uitvoering of de uitgebreide . Moet je nu kijken, ik ben al weken bezig om de verschillen te snappen!
Oud 21 oktober 2009, 22:43   #36 (permalink)

barrrrtt's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Ik zou me niet teveel zorgen maken om een aanpassing op de kop etc. De vliegende F3C figuren zijn ook prima te leren met een normale trex 600.

Gyro keuze is niet zo moeilijk als het lijkt. Spartan/CSM/futaba 611,520 met een bls251 of JR8900 zijn prima keuzes.

Je toeren kies je inderdaad door de verhouding te veranderen d.m.v het motortandwiel. Meer tandjes meer toeren, minder tandjes minder toeren. Bij demping komt het op hetzelfde neer. Meer toeren, hardere demping, minder toeren zachter. Als je echt behoorlijk kunt vliegen kan een miniem verschil in demping wellicht een groter verschil maken. Kort door de bocht zit je met bovenstaande altijd goed.

1900 a 2000 toeren lijkt me zeer geschikt voor de 600(F3C stijl). Voor hover figuren nog wat minder(1700) afhankelijk van de wind. Een leuke 600 op 10S heb je altijd plezier van, 3D of F3C dat maakt niet uit. Als je voor 10S gaat kun je de heli makkelijk wat zwaarder maken, dat maakt hem wel wat stabieler bij hoveren.

De echte F3C experts zullen vast wel hun pitchbereik willen vermelden, zelf zou ik het rond de 10 graden zetten.
Oud 22 oktober 2009, 14:37   #37 (permalink)

Standaard

Kan de standaard regelaar van de Trex 600 wel 10S aan? Zo niet wat is dan het alternatief?
Oud 22 oktober 2009, 16:51   #38 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Super john Bekijk bericht
Kan de standaard regelaar van de Trex 600 wel 10S aan? Zo niet wat is dan het alternatief?
Standaard 100A ESC gaat tot en met 6S. Alternatieven, heel veel. Wil je met gov. gaan vliegen of dat maakt je niet uit? Voor rond de 80 euro heb je al een hele leuke ESC.

Het motortje wat in de standaard kit zit moet je dan ook vervangen.
Oud 22 oktober 2009, 17:28   #39 (permalink)

Standaard

Hmmm, het verhaal gaat elke keer een andere kant op. Ik heb niet zo heel veel ervaring met elektro maar waar moet ik op gaan letten als ik een andere regelaar en andere motor moet gaan uitzoeken?

Begin mij nu weer af te vragen of het zin heeft om een Trex 600 te kopen en deze op 10S te laten lopen.
Oud 22 oktober 2009, 17:52   #40 (permalink)

Standaard

Je kan voor F3C, wat een langere vliegtijd nodig heeft, beter direct van 10s uitgaan voor een 50er. Dan pas kijken welke heli je erbij wil.
Oud 22 oktober 2009, 18:13   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens Bekijk bericht
Je kan voor F3C, wat een langere vliegtijd nodig heeft, beter direct van 10s uitgaan voor een 50er. Dan pas kijken welke heli je erbij wil.
Maar ik dacht eigenlijk dat de "standaard" 600 al op 10S kan draaien maar dat blijkt dus niet zo te zijn...

Ben nu weer terug bij af? want wat is dan een eventueel alternatief als het geen Trex 600 kan worden. Oke, kan wel maar dan moet er wel een andere regelaar met motor in en vraag ik mij nu weer af of ik niet in de problemen kom met het zwaartepunt als ik met 10S ga vliegen.
Oud 22 oktober 2009, 18:16   #42 (permalink)

Standaard

Ik zou eens naar de Logo 600 kijken.
Oud 22 oktober 2009, 18:52   #43 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Als je erg op budget gaat dan is misschien de Outrage 550 wel een optie; goedkoop in aanschaf, vliegt geweldig op 6s lipo (als je 6000mAh kiest heb je langere vliegtijd) en de kop is op heel veel manieren af te stellen :

Fast Lad Performance

Deze gebruikt standaard 55 a 57.5cm bladen dus iets kleiner als een 600.

Hier kun je een idee krijgen welke componenten je KUNT gebruiken : http://cgi.ebay.nl/KR5502-Outrage-55...item27ac70b9a9

Bas

Laatst gewijzigd door 666yeti666; 22 oktober 2009 om 18:55
666yeti666 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2009, 19:45   #44 (permalink)

Standaard

Als je kijkt naar de beschikbaarheid van de onderdelen dan zit je met outrage wel iets minder goed. Align, TT en Mikado zijn daarin de beste.

Een trex 600 vliegt prima op 10S, zwaartepunt is ook geen probleem. Probleem is meestal het budget.

Een ESP 600, 380 euro. ESC 80, Motor 100, 120 euro 1 pack. servo's, gyro, 400 euro. Iets over het budget van 1000 euro dus.

Kijk je naar een kit waar nog geen motortje bij komt kun je een klein beetje besparen en meteen de setup kiezen die je wilt. Een logo 500SE is ook een leuke optie, (600mm bladen). Kom je ook weer in de knoei met het budget. Logo 600 is qua formaat natuurlijk helemaal perfect, ook meteen 10S, iets grotere bladen, ideale plek voor accu's etc. Maar weer het budget.

Een echte 500 size (425mm) bladen is wel goed te doen binnen 1000 euro maar is voor groots en ruim F3C vliegen weer wat klein. Wel zijn de meeste 500's meteen op 6S. Die zijn dus vanuit de doos qua power 'helemaal' in orde.

Ik zou eerst eens een exact budget vaststellen, dan is het veel makkelijker om te kijken wat daarbij past voor jou doel.
Oud 22 oktober 2009, 19:46   #45 (permalink)

Standaard

Bas: dank je voor de moeite, het is idd een optie als ik het zo zie, een kaal frame en zelf de setup samenstellen.
Ik wil zeker niet op budget gaan maar ik weet nog niet hoe serieus het allemaal wordt en wil het als eerste een "beetje" binnen de perken houden. Maar ik vind het gewoon zonde als ik een Trex 600 ga kopen met vervolgens een andere regelaar en motor omdat de standaard niet voldoet.

Gelukkig heb ik geen haast en probeer zoveel mogelijk info te verzamelen en wil de komende weken wat zaken op een rijtje zetten. Misschien kom ik dan alsnog tot de conclusie dat ik direct een 700 size aan moet schaffen en misschien moet ik dan het F3C verhaal wel even opzij zetten.

Voorlopig probeer ik nog steeds een betaalbaar F3C "instap" in/bij elkaar te zoeken. Ik sta dus nog steeds open voor allerlei ideeën en tips! Hoe meer ik er over lees hoe enthousiaster ik word.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess > F3C & D3D
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten