Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Heli-Pilot's Mess > F3C & D3D

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 februari 2010, 23:44   #106 (permalink)

heimhelicopters's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Je hebt gelijk,

hier zou ik ook even naar moeten kijken. Ik weet dat de rotortech bladen en paddles veel gebruikt worden bij f3c, daar zal het dus niet aan liggen.

De reden om voor dikkere paddles te kiezen is dat ze bij extremere uitslagen niet overtrokken worden. Misschien had ik moeten zeggen dat ze een duidelijk profiel moeten hebben.... het gaat er namelijk gewoon om dat het overtrekken niet zo snel bereikt wordt. Daaruit mag je denk ik ook concluderen dat die eigenschap in het hoveren dus niet veel betekenis heeft gezien daarbij de uitslagen klein zijn.

Schiet me net te binnen, er is ook nog veel leesvoer op:

Welcome to Littlerotors.com

Kijk maar eens on der het hoofdstuk setup. (bovenaan de pagina zit de knop)
Helaas heeft Simon zijn website al een tijd niet meer bijgewerkt, maar algemene informatie is en blijft hetzelfde.
Nog even deze link, die staat onder de "articles" vestopt, is wellicht interssanter. het is lang geleden dat ik het gelezen heb dus vergeef me verwarrendheid.( ha, ik heb weer een nieuw woord uitgevonden!)
http://www.littlerotors.com/articles...403/index.aspx

Maar lees niet te veel, probeer zoveel mogelijk te gaan vliegen. Maar let wel op met de koude voor je broze kunststof onderdelen.

Zo , ik ga een wijntje inschenken.

Steven

Laatst gewijzigd door heimhelicopters; 13 februari 2010 om 23:54
heimhelicopters is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2010, 23:16   #107 (permalink)

Super john's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard Trex 600 aanpassen

Deze week eindelijk de swash servo's gekocht, ik stond op het punt om nieuwe in de winkel te kopen maar uit onverwachte hoek komt ineens een aanbieding van iemand die ze niet gebruikt. Aangezien de weersvooruitzichten toch erg slecht waren was ik afgelopen week al begonnen met het demonteren van alle electronica.

Ik heb alles behalve de staart servo van de heli gehaald en ben begonnen om de drie nieuwe servo's in frame te monteren. Ik wilde ook "sleeve" materiaal om de servo draden aanbrengen omdat ik dat mooi vind en omdat het wat meer bescherming geeft. Een tijdrovend klusje blijkt achteraf, nadat ik de drie servo's klaar had zat het toch allemaal niet lekker naar het zijn en heb alle sleeve's verwijderd en opnieuw aangebracht. En nu zit het na uren prutsen wel goed, ook het monteren van de elevator servo gaf wat problemen maar ze zitten erin.

Echter nadat ik de instellingen in de zender ging checken en eens snel pitch up en down gaf begonnen de volgende problemen. Na enkele seconden stopte de boel ermee en gebeurde er 2 a3 seconden niets? Ik zag op de ontvanger dat de groene led even rood werd en daarna weer groen en zat er weer beweging in???? Tja ik ben nog een aardige leek op dit gebied dus snapte er niet veel van, ik vermoedde wel dat de 3a bec waarschijnlijk het probleem was maar toch maar ff een berichtje op het MBF gezet en daar werd mijn vermoeden al bevestigd.

Ik moet dus een andere (6a) bec op de heli schroeven omdat de ds610 nogal wat stroom vragen. Wat mij ook opviel was dat de 5.1volt regulator direct op de staartservo zat (futaba 9254). Nu las ik al dat deze servo meer dan 6 volt niet lekker vind maar de ds610 lopen dus nu wel op 7.4 volt!!

Is het nu verstandig om deze regulator tussen de BEC en de ontvanger te plaatsen??

Morgen maar weer verder met de spartan en zal dan ook wat foto's plaatsen van deze verbouwing.
Oud 1 maart 2010, 07:22   #108 (permalink)

barrrrtt's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Heb zo'n vermoeden dat je redenatie van de 7.4V (2S lipo direct) niet helemaal klopt. Je had er toch een regulator tussen? (6A alles, step down staart)

Loopt alles wel helemaal soepel? Als ze harder moeten werken trekken ze ook meer stroom. Met de 6A regulator zou het overigens wel kunnen. Heb exact dezelfde servo's gehad met de 6A van align, ging zonder problemen (met flybar).
Oud 1 maart 2010, 10:38   #109 (permalink)

Standaard

Nou... de regulator zat tussen de staartservo en de giro in. De accu zat rechtsteeks via de bec in de ontvanger, dus de hele zaak loopt op 7.4 volt. Ik zal de regulator verplaatsen tussen de bec en de ontvanger dan loopt alles op 5.1 volt.

Ik zal alleen ff op zoek moeten naar een bec van 6a, en zuinig als ik ben zoek ik het liefst een gebruikte.
Oud 1 maart 2010, 11:55   #110 (permalink)

Standaard

2S lipo>regulator(6V)>Stepdown>(5.3V)staart.

BEC en regulator zijn niet hetzelfde, in jou geval is het een regulator.

Accu in BEC(eigenlijk regulator) geeft 6V. Hierbij ga ik ervan uit dat je de standaard Align 6A regulator gebruikt inc. de bijgeleverde stepdown.
Oud 1 maart 2010, 13:39   #111 (permalink)

Standaard

???Sorry ik kan het niet meer volgen...
Ik probeer hte uit te leggen:

Ik heb dus een heli gekocht daar zat tussen de staartservo en gyro een regulator (kort snoertje met daarop de tekst " regulator 5.1v". De accu was verbonden met de losse 3A Bec en die zat in de ontvanger.

Ik moet dus nu de regulator( korte snoertje) tussen de bec en de ontvanger plaatsen om ervoor te zorgen dat ook de swach servo's op 5.1 volt werken?

Ik moet dus nu wel een 6A Bec kopen omdat de ds610 teveel trekken.
Oud 1 maart 2010, 15:03   #112 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Super john Bekijk bericht
???Sorry ik kan het niet meer volgen...
Ik probeer hte uit te leggen:

Ik heb dus een heli gekocht daar zat tussen de staartservo en gyro een regulator (kort snoertje met daarop de tekst " regulator 5.1v". De accu was verbonden met de losse 3A Bec en die zat in de ontvanger.

Ik moet dus nu de regulator( korte snoertje) tussen de bec en de ontvanger plaatsen om ervoor te zorgen dat ook de swach servo's op 5.1 volt werken?

Ik moet dus nu wel een 6A Bec kopen omdat de ds610 teveel trekken.

Om het duidelijk en kort te maken Die 'regulator' is een stepdown. Die haalt 0.7V (+-) van een signaal af. Die 3A BEC ( wat dus eigenlijk een regulator is ) geeft 6V door. Je servo's liepen dus niet op 7.4V.

Daarbij, die 3A is te weinig ja. De standaard align regulator van 6A is al ok. Die van turnigy doen het ook goed. Ik zou wel niet teveel bezuinigen op een BEC/regulator. Kan je een heli kosten

Google anders eens op BEC, dan heb je het zo door.
Oud 1 maart 2010, 19:52   #113 (permalink)

Standaard

Ahh duidelijk Bart..en welke kan ik dan het beste aanschaffen?

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 8-15A UBEC for Lipoly $15.40
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy MEGABEC 8 $11.90
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly $19.95
Oud 1 maart 2010, 21:34   #114 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

wrobijns's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

pak de 8-15 UBEC, super BEC.
Ik gebruik ze op mijn 90'ers. Zeeeer stil qua storing en erg betrouwbaar.
De MegaBEC heb ik ook op mijn Atom 6HV (600 size) maar alleen omdat de 8-15 toen uitverkocht was. De MegaBEC redt het trouwens ook goed.
Ik hou alleen van overkill zodat ik ALTIJD genoeg heb.

Laatst gewijzigd door wrobijns; 1 maart 2010 om 22:55
wrobijns is offline   Met citaat reageren
Oud 14 maart 2010, 14:30   #115 (permalink)

Standaard

Nou de bec problemen zijn opgelost, het heeft even geduurd maar we zijn eruit, ik heb er nu een van 8-15A op zitten en boel blijft gelukkig werken.

Hier wat foto's zoals de electronica eruit zag toen ik hem kocht:

Click the image to open in full size.

Ik heb alles uit de Heli gehaald, de servo's, bec en Gyro vervangen en het geheel ziet er nu als volgt uit: Wel een opmerking, de bedrading van de bec moet ik nog aanpassen ik wil eerst zeker weten dat het allemaal naar behoren werkt.

Ik heb ook na zitten denken over de positie van de antenne en volgens mij zit deze nu zoals ik denk dat het goed zit:

Ik had ook al eens problemen met de "hang positie" van mijn zender en ook dat heb ik opgelost. Tijdens mijn bezoek bij Bas zag ik de oplossing: kosten een euro!

Moet nu de gyro afstellen en heb ondertussen ook al carbon heckrotor bladen die ik er ook op ga monteren. Ik verwacht de komende week 1 of 2 proefvluchten te kunnen maken en daarna definitief de bedrading af te maken.

Moet eerlijk zeggen dat het meer tijd gekost heeft dan ik van te voren ingeschat heb maar heb wel weer heel veel geleerd door de problemen met de bec.

Laatst gewijzigd door Super john; 14 maart 2010 om 14:42
Super john is offline   Met citaat reageren
Oud 11 mei 2010, 02:59   #116 (permalink)

Standaard

Het is alweer een tijdje stil hier,maar ik ga je toch nog een linkje geven:

Is this why the Align 100A esc burns ? - HeliFreak

De Align ESC schijnt af en toe in de fik te gaan.In het filmpje zie je waarom dat soms gebeurd.
Oud 8 juli 2010, 11:21   #117 (permalink)

Standaard

Het is een tijdje stil geweest in dit draadje maar ik heb zeker niet stil gezeten. Mijn omgebouwde Trex 600 heeft inmiddels zijn eerste wedstrijd achter de rug en ik vlieg nu dagelijks met deze machine. Nadat ik deze heli eens door een expert heb laten afstellen hovert hij nog stabieler en ben nu de afstellingen voor het rondvliegen aan het finetunen.

Nu mijn heli avontuur geen avontuur meer is ga ik er de komende jaren helemaal voor, mijn doel is om binnen enkele jaren mee te kunnen vliegen in de F3C klasse!! Ik ben dus toch naar een machine aan het kijken die iets meer geschikt is voor de F3C figuren, een 90-er gaat het zo ie zo worden.

Ik heb al heel wat meer info dan ten tijde dat ik dit draadje gestart ben en heb nu twee heli's waar ik waarschijnlijk volgend jaar een keuze uit ga maken. Het eerste uitgangspunt, makkelijk verkrijgbare onderdelen moet ik helaas even laten schieten omdat dat moeilijk gaan worden. De investering blijft wel een issue maar weet nu wel waar ik op moet rekenen en heb ook wel een idee wat voor een set up er in de heli komt.

Mijn keuze zal waarschijnlijk tussen een JR Airskipper en een Hirobo Freya evolution zijn, beide hebben hun voor en nadelen. Misschien zijn er lezers die een van beide in het bezit hebben en hun ervaringen kunnen posten.

Van de Hirobo kan ik veel terug vinden op buitenlandse forums, maar over de Airskipper in electro uitvoering weinig tot niets! Waarom is mij niet helemaal duidelijk want de brandstof uitvoerig is toch wel vrij populair.
Oud 8 juli 2010, 12:00   #118 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Hi john,
stel diezelfde vraag ook eens op het het buurland-forum : ww.rc-heli.de

Ik denk dat F3C daar zowieso meer 'leeft ' ....

succes
Bas
Oud 8 juli 2010, 12:32   #119 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 666yeti666 Bekijk bericht
Hi john,
stel diezelfde vraag ook eens op het het buurland-forum : ww.rc-heli.de

Ik denk dat F3C daar zowieso meer 'leeft ' ....

succes
Bas
Zal het proberen... mijn Duits gaat niet verder dan "Bier und bratwurst"
Oud 8 juli 2010, 13:37   #120 (permalink)

Standaard

Super John,

zou je de door jou gevoerde mods met ons willen delen?

Ik zit ook met het F3C gebeuren in m'n hoofd en wil voor niet al te veel geld er aan "proeven".
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten