![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
|
Berrie (en anderen), Bij CheapBatteryPacks kun je GP cellen in iedere gewenste configuratie laten maken. Dus zo: en en ook ![]() Je hebt de keuze uit KAN, Eneloop, Sanyo en GP cellen. Ik heb er goede ervaringen mee. Misschien is het wat. Leon
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG Laatst gewijzigd door Wubbe; 30 maart 2010 om 16:09 | |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 10 juni 2007 Locatie: Purmerend
|
ben wel benieuwd waar de meeste vliegers dit jaar mee vliegen? toch Eneloop ? of nog veel Sanyo ? zag trouwens ook dat er een Sanyo Cel is (Eneloop als fabrikant,,) 2500 Mah ben benieuwd,,, groet, Jeedee
__________________ 3 sec is ook vliegen!!!!!!!!! |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 9 februari 2004 Locatie: Schoonhoven Leeftijd: 34
|
Ik heb uiteindelijk voor een LiFe 1450mAh gekozen, van Hyperion. Deze accu gaat direct, zonder regulator, op de Schulze ontvanger en 6x S3150 Futaba's. Helaas heb ik nog niet erg veel gevlogen met deze configuratie. Hopelijk zaterdag weer.... Eerste indruk is erg goed. Servo's lopen lekker fris en fruitig op de circa 6-6.5V. (Vergeet niet dat regelmatig 5 cellige pakketen toegepast worden igv Nicad of NiMh. Dat is toch ook goed voor 6-7V) De spanning is nu duidelijk hoger dan bij de duffe 1100mAh celletjes die eerst in gebruik waren. Toch ligt het verbuik lager. Tenminstte, dat 'meet' ik naar wat in de accu gaat na een bekende tijd vliegen. Het zal aan een rendabeler laadproces liggen van de LiFe's en de afwezigheid van zelfontlading. Die 1100 liepen door eigenontlading volgens mij nog harder leeg dan door het vliegen zelf...
__________________ Mooie dingen groeien langzaam. |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 7 oktober 2007 Locatie: Bennebroek Leeftijd: 44
|
Ik ben net overgestapt op 2,4 en heb om deze reden een 5 cellen pakket in m'n kist gedaan. Mij is verteld dat dit veiliger is bij 2,4 omdat de ontvangers niet goed tegen een lage spanning kunnen. Bij 5 cellen heb je dan wat extra 'reserve'. (GP 2700 AA cellen. Heb ik in ieder geval genoeg!) Maar is dit wel zo? Als ik dit draadje lees gebruikt iedereen 4 cellen.. Wat is gebruikelijk voor een F3J kist? Groet, Patrick |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 juni 2009 Locatie: Haarlemmermeer Leeftijd: 39
| Citaat:
| |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 oktober 2007 Locatie: Bennebroek Leeftijd: 44
| Citaat:
Misschien sla ik de plank mis, want ik heb die servo's nooit gebruikt, maar ik leest op verschillende sites dat ze meer dan 4.8 volt niet lekker vinden. Futaba S3150 Servo Voltage Limits - RC Groups Futaba S3150 Servo Specifications and Reviews Voor wat het waard is.... | |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 9 februari 2004 Locatie: Schoonhoven Leeftijd: 34
|
Tja, uiteraard heb ik van te voren ook info opgezocht. Ik vondt echter verslagen van juist het tegenovergestelde als waar jij mee komt, namelijk dat het zonder problemen gaat: RC Groups - View Single Post - A123's and other LiFePO4 Batteries for F3X Dus, ach, de tijd zal het leren. Ik ga maar vast een reserve Supra maken
__________________ Mooie dingen groeien langzaam. Laatst gewijzigd door Berrie; 29 juni 2011 om 13:34 |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 2 oktober 2008 Locatie: Regio Utrecht Leeftijd: 45
|
Dit draadje zou ik toch even weer nieuw leven in willen blazen... Nu ik steeds meer overstap naar 2,4 Ghz zit ik met de spanning verzorging van mijn F3J en F3B zwevers. Met alle verhalen op RC Network wordt afgeraden om dan met vier cellen Eneloop te vliegen maar voor bijvoorbeeld LiFe te gaan. Welke type BEC is dan geschikt om te gebruiken die ook onder belasting voldoende hoge stromen kan hanteren? Ik zie het niet zitten om 5 cellen NiMh of 2s LiPo of LiFe direct op de ontvanger te zetten.....
__________________ If less is more than I am everything ###Endless lift to you### |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 20 oktober 2007 Locatie: Alphen aan den Rijn Leeftijd: 28
|
Bec van Castle creations en Jeti worden door de Buren veel gebruikt. Maar waar loop je tegen aan dan, behalve dat het wordt afgeraden en waarom?. Ik kan de helemiddag rond tuffen op een 4 cellen 2000 mah pakket. De eneloops kunnen ook hoge spanning aan. Wel moet je kijken wat voor spanning je servos aan kunnen en je ontvanger. Maar dat is niet nieuw voor Maarten Maar misschien komen er nog mooie ideeen of sugesties. Grt Lyckele
__________________ www.mvc-otto.nl www.F3J-sport.nl/ www.f3k.nl "Achtung!!Nur Zur Information, da kommen die Holländer wieder !!! |
| | |
| | #25 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 2 oktober 2008 Locatie: Regio Utrecht Leeftijd: 45
| Citaat:
edit: rondtuffen dat zal zeker lukken maar met zes digitale servo's onder belasting wil ik wel voor een veilige oplossing gaan...
__________________ If less is more than I am everything ###Endless lift to you### | |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 20 oktober 2007 Locatie: Alphen aan den Rijn Leeftijd: 28
|
__________________ www.mvc-otto.nl www.F3J-sport.nl/ www.f3k.nl "Achtung!!Nur Zur Information, da kommen die Holländer wieder !!! |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Lid sinds: 29 oktober 2010 Locatie: Gld
|
Hi Maarten, heb je links naar gerapporteerde problemen want ik zie niet meteen het specifieke verband naar F3J? 2.4GHz ontvangers doen het goed vanaf 3.6V dus heb je toch aardig wat marge (bij een fris accupack - wat IMHO sowieso het startpunt hoort te zijn als je F3J gaat vliegen). Ik vermoed zelf dat de 5 cellen NiMh of 2S LiPo/LiFe + regelaar voornamelijk toegepast worden om snellere reactie + meer houdkracht op de servos te krijgen. Behalve het accupack/voeding zijn er nog andere aspecten die je dient te verzorgen. Zelf kies ik ervoor de voeding (+ & -) vd vleugelservos rechtstreeks op de stekker/switch te bedraden (enkel het signaal komt vd ontvanger) - dit voorkomt dat alle stroom via de 1 of 2 stekkertjes vanaf accu via ontvanger naar de servos moet en reduceert zo de spanningsval naar de servo toe. Rechtstreeks voeden vanuit LiPo/LiFe kan bij sommige servos funest zijn - een vers geladen LiPo haalt 4.2V per cell PS1: ik vlieg zelf met een 4 packs Eneloop / low leakage NiMh (en Multiplex 35MHz ontvangers). Maar ik heb nog te weinig ervaring om te stellen dat dit altijd voldoet. PS2: als je zelf een pack met NiMh cellen samenstelt, eerst even alle cellen individueel laden. Dit zorgt ervoor dat er geen zwakke cel in het pack zit.
__________________ EasyGlider, Alpha 21 & Alpha27 |
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
In dit draadje verwees ik ernaar dat afdalen uit sterke thermiek met full butterfly hoge stromen kan trekken en dat dit bij gebruik van 2,4 Ghz tot een brownout kan leiden. Afhankelijk van de fabrikant is het de vraag of je toe wilt laten dat je spanning inzakt tot 3,4 V. Wij gebruiken dezelfde zender op 35 Mhz en dan treedt dat probleem denk ik niet op. Aangezien ik overweeg over te stappen op 2,4 voor mijn F3J heb ik mij in de materie verdiept. Mijn opmerking in het genoemde draadje leidde tot een duidelijke reactie van Bertram Radelow. Van wat ik op RC-network tegenkom vliegt men in Duitsland met F3J met 2 cellen LiFePO4 met een Deutsch regelaar, Jeti MaxBec of een Castle bec. Dergelijke regelaars kunnen hoge stromen leveren. Een dergelijke setup levert een constante stroomverzorging zonder pieken of dalen bij belasting. Ik kan natuurlijk ook op 35 Mhz blijven vliegen
__________________ If less is more than I am everything ###Endless lift to you### | |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Lid sinds: 29 oktober 2010 Locatie: Gld
|
Brownout verwijst mijns inziens naar te hoge stromen door de ontvanger - zie mijn opmerking omtrent aansluiting vleugelservos? En er bestaan veiliger technieken dan de butterfly om uit thermiek te komen - leg 'm in een vrille ...
__________________ EasyGlider, Alpha 21 & Alpha27 |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Brownout is een spanningsgerelateerd probleem, geen stroom probleem. Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |