Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Kunstvlucht > F3P

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 1 januari 2009, 08:26   #76 (permalink)
Moderatorteam

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Uiteraard blijf je wel druk op je roeren houden tijdens een torque, door de propwash. Maar ik begrijp niet hoe die remmen op zo'n moment nog invloed kunnen hebben. Hooguit als je tijdens een torque wat stijgt of zakt, dan werken ze tegen (je zal minder snel stijgen of zakken dan zonder brakes) Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat je turbulente lucht krijgt tijdens een torque (wanneer de aanstroming van de prop tegen de brakes aankomt) Maar of je daar dan voordelen van kunt hebben betwijfel ik....

Grt.

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline  
Oud 1 januari 2009, 15:34   #77 (permalink)

Joeri G.'s schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JVDO Bekijk bericht
Het heeft zoals Joeri gelijk zegt ook te maken met de differentieel maarja... dat los je niet snel even op.
Dat probleem is toch al langer geweten he, zelf een aagepaste servohevel maken is zo gebeurd.
Bij een shocky met de afmetingen van de spark zou ik naar 2 servo's gaan op de rollen, het gewicht van 2 D47's zal het verschil niet maken en dan kan je differentieel in de zender instellen. Bij een torque-roll zal dit weinig verschil maken, maar bij figuren waarin snelle rollen zitten (A-programma) zal je het verschil serieus merken.

Iedereen een gelukkig nieuwjaar en evenveel landingen als take-offs gewenst.
Oud 2 januari 2009, 00:21   #78 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Corné Bekijk bericht
Ja hezik maar als dit waar zou zijn dan kon je ook zeilen met een ventilator achterop je zeilboot bij windstil weer.....maar helaas dit gaat niet, deze remmen werken alleen op vliegwind en niet op propwind.....echter kunnen de wervelingen die hierdoor optreden misschien wel invloed hebben...
Die remmen werken wel degelijk ook op propwind. Niet in de zin van dat je jezelf ermee zou kunnen voortstuwen zoals jij terecht met de zeilboot vergelijkt, maar wel degelijk in remmende zin. Of je het nu leuk vind of niet, de propwind drukt tegen die remmen en levert daarmee een kracht die er zonder die remmen niet geweest zou zijn.

Wat je met het zeilbootvoorbeeld aantoont, is dat die kracht nooit groter kan zijn dan de kracht die de motor zelf levert. Meer niet. Maar die remkracht wordt dus WEL geleverd.

Wat dus NIET kan.. is dat je toestel halfgas hovert en dan volgas naar beneden komt zeilen door de wind op de brakes. Wat WEL kan is dat ie volgas minder hard omhoog gaat vanwege die brakes. Sterker nog, dat doet hij ook. Nog sterker.. het is WEL mogelijk een toestel te maken wat halfgas hovert en volgas naar beneden komt door de brakes, als je de gehele aandrijfkracht weet te vangen met brakes zodanig dat er niet voldoende aandrijfkracht over blijft om de zwaartekracht op te heffen.

Het differential heeft met 'echt' torquen niets te maken, immers dan gebruik je je rolroeren juist niet.

Echt.. mijn verklaring klopt en is in zoverre juist dat wat ik zeg waar is. Met brakes moet je meer gas geven en meer gas is meer torque. Of daarom in dit geval het ene toestel beter torqued dan een andere, weet ik niet.

Geloof je mij niet? Zet maar eens direct achter je prop (zeg 1mm er achter) een depron cirkel die iets groter is dan je prop. Moet je eens zien hoe waardeloos dat hovert... (= airbrake)

Laatst gewijzigd door hezik; 2 januari 2009 om 00:41

Oud 2 januari 2009, 22:12   #79 (permalink)

Corné's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Inderdaad, je veranderd hiermee wel de kracht van de propwash en dus inderdaad ook je hoeveelheid torque....

(maar jah, ik dacht laat ik ook eens een interessante opmerking maken )

Grtzz
Corné is offline  
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Kunstvlucht > F3P
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten