Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Kunstvlucht > F3P

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 februari 2010, 17:48   #31 (permalink)

nando's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Nee, had ik wel willen doen (voor en na). De 'ring' en buitenste pootjes wegen 0,60g. Dus het zal 0,65 oid schelen. Het kruis van gfk ipv plastik scheelt ook.
De krimpkous (oid) van de kabels afhalen scheel ook behoorlijk wat. Ik geloof dat Robin ook zoon zelfde motor op 18,5 had. (geen extra gaten oid, heb je een foto of link daarvan)
Dit is weinig werk, ff uit elkaar halen en 4x zagen met een ijzerzaagje.
Koolstof as kan ook nog, scheelt weer iets (had Robin mss ook).

16g kan mss, maar ik denk dat je dan de voorkant dunner moet maken en die ronde gaten vierkant oid.

Overal blijven mensen maar denken 'wat maakt die 0,X gram nou uit', maar als je het optelt kun je zelfs een licht toestel nog best veel lichter maken, ik heb zo toch even 6% minder gewicht. En er zou nog wat af kunnen. (Had bijna de goudcontacten vervangen, scheelt 0,3g~ om maar wat te noemen.)

Laatst gewijzigd door nando; 15 februari 2010 om 18:19
nando is offline   Met citaat reageren
Oud 15 februari 2010, 22:40   #32 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Jan scholten's schermafbeelding

Standaard

ik heb nu 2 van deze motortjes weggebracht om er alles af te laten zagen en frezen wat eraf kan.. ik wil het weten.

ik heb ook zo een rood motortje gehad van HC, zat en heel raar geluid in wat na een minuutje vliegen weg ging..peter werd er gek van..
Oud 16 februari 2010, 07:44   #33 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Die kist is toen hij nog zwaarder was al een paar keer 1e 2e en 3e geweest. In Parijs hoop ik enkel dat ik niet laatste word. Dus zo belangrijk is die laatste gram niet.
En hij moet natuurlijk wel betrouwbaar blijven. (das belangrijker dan 10g...)
Enige wat ik wel zou willen is snellere (rol) servo, Maar dat kan alleen door hem te vervangen, en dat geld geef ik liever aan de AM kist uit.

Laatst gewijzigd door nando; 16 februari 2010 om 07:47
Oud 10 oktober 2010, 13:42   #34 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Nog niet mee gevlogen dit seizoen maar toch een update.
Ik heb er nieuwe remmen op gezet, de oude waren wat versleten omdat ik ze enkele keren los van het toestel heb vervoerd en de laatste keer zijn ze een beetje stuk gegaan.
Deze nieuwe heb ik laten cnc frezen (zelf getekend), veel mooier en precieser dan ik het kan maken. En veeeel minder werk. (voor mij dan).
Bedankt Willy!

Ze zitten recht achter de sfg's ondanks dat het nu lijkt alsof ze verder naar binnen staan.
Achteraan de ailerons, haaks op de vliegrichting.

Click the image to open in full size.

Laatst gewijzigd door nando; 14 oktober 2010 om 08:49
Oud 10 oktober 2010, 13:47   #35 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard

dat ziet er wel heel strak uit nando. mijn clik weegt nu met 2s240mah accu ongeveer 135 gram. hoeveel gewicht komt erbij met het plaatsen van remmen en voegt dit veel meerwaarde toe bij het f3p vliegen?

En last but not least, zijn die remmen te kopen/de plannen door te mailen?

Justus
Oud 10 oktober 2010, 14:58   #36 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het heel erg prettig om met remmen te vliegen, maar zomaar aan iedereen aanraden kan ik het niet. Het is echt een kwestie van smaak, samen met een kombinatie van vlietuig, bouwmethode, gewicht en setup.

Dus gewoon proberen en dan merk je vanzelf of je het prettig vind.
Het is zeker even wennen, maar ik wil niet meer zonder behoorlijke remmen f3p vliegen.
Maar bij C word niet heel kritisch op constante snelheid gelet, dus als je het niet prettig vind niet ermee vliegen (of kleinere maken).

Het gewicht van de remmen weet ik zo niet, maar het is niet veel.

De tekening is simpel 2 platen van 25x100mm op 45 graden op elkaar, 30mm boven het oppervlak. Met een hoop gaten erin. En dat 4keer.
Maar je kan er ook een kopen, De laatste artikelen van Propa een mailtje naar hem, vragen naar clik remmen.
Oud 10 oktober 2010, 15:07   #37 (permalink)

Standaard

ten eerste het toestel is een clik, aangezien jij die hebt weet je denk ik wel hoe die erop reageert toch?

zou het toestel er echt merkbaar langzamer van gaan vliegen dan? dit zou namenlijk DE reden zijn om het te doen, en zijn de remmen makkelijk te demonteren dan?

En wat is het verschil met de originele remmen en heb je mischien het bestandje waarmee je het uit kan frezen, een clublid heeft namenlijk een freesmachine staan of wat zou het moeten kosten bij Willy Swart?

Justus
Oud 10 oktober 2010, 15:41   #38 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Hoe het toestel erop reageerd heeft ook met gewicht te maken, en je prop is ook heel belangrijk voor het rem gedrag.
En zoals ik al zei is het persoonlijk. Derk vliet ook altijd met een vorm van een rem, bert z'n clik heb ik deze van afgekeken. Maar bv. Donatas die vind deze soort remmen niet prettig vliegen en vliegt liever met een grotere prop, een gemilled toestel (ook weerstand) en schuine remmen op het hoogteroer en een plaat achter rudder. (beide remmen zitten dan ook in de propwash, een duidelijk verschil.)
Het is echt persoonlijke voorkeur.

Of het toestel er langzamer van gaat vliegen hangt af wat je daar onder verstaat.
Een lagere minimale snelheid? Nee! Dat heeft met vleugelbelasting, angle of attac enz. temaken. niet met de weerstand.
Een lagere maximale snelheid, Absoluut.
Een lagere verticale daalsnelheid, ja.
Een lagere kruissnelheid/gemiddelde vliegsnelheid, ik denk van wel. Stel dat je iets sneller gaat dan je wilt, gas dicht (of minderen) heeft directer invloed. En hij komt met minder snelheid uit een dalend figuur. En als je uitgaat van een constante vliegsnelheid dan kun je natuurlijk zeggen dat je je hele programma even snel moet vliegen als dat je toestel naar beneden gaat. (hoewel dat bij een kist zonder remmen niet verstandig is, je kan beter wat meer variatie in snelheid hebben en een comfortabel vliegende kist vliegen. Er word niet heel duidelijk op gelet bij de C.)

Het grootste effect is dat je bewegingen met je gasknuppel een ander effect hebben dan zonder remmen, ik kan hier wel een enorm vehaal neerzetten hoe maar er een paar vluchten mee vliegen zegt meer dan 1000 woorden.

Een bijverschijnsel is dat het verbruik wel omhoog gaat, vliegtijd omlaag.

Over de prijs, mail hem gewoon dan weet je het. Het zal echt niet duur zijn en het ziet er echt super strak uit.
Oud 10 oktober 2010, 15:51   #39 (permalink)

Standaard

dankje voor het uitgebreide antwoord, dan ga ik het gewoon proberen want ik vind de daalsnelheid nu toch echt iets teveel van het goede. mocht ik het niets vinden kunnen ze er altijd weer af. vlieg trouwens met een 8x4.3 prop.

Dankje!

Justus
Oud 23 januari 2011, 03:05   #40 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Nadat ik de Xerces met hoogteroer remmen heb zien vliegen dacht ik, Dat wil ik ook. Natuurlijk vliegen Derk en Bert met hun Clik er al een tijdje mee, maar nu heb ik de knoop eindelijk doorgehakt en ze (voor parijs) erop gezet.

Ze zijn super mooi gefreest door Willy Swart (www.Propa.nl)
Ik heb deze ontworpen, naar voorbeeld van Bert en Winfried, maar wel mijn eigen aanpassing eraan.
Bert heeft remmen op stokjes, moet je zelf een hoop dingen precies doen.
Bij Winfried zijn de boven en onder delen uit een stuk (vind ik een erg goed idee), maar heb je een hoop kleine hoekjes nodig voor het monteren, en een koolstof staafje om hem stijf te maken.
Ik heb de hoekjes late frezen, zoveel mogenlijk aan 1 stuk. En zo groot dat er geen koolstof nodig is.
En die van mij zijn heel iets groter geloof ik. Ze moeten ook een iets zwaarder toestel remmen.

Super strak gefreesd, ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je dit zo mooi met de hand kan maken.
En het in elkaar zetten en op het toestel zetten was bijna geen werk.

(0,85g, 1 set van 2 stuks, in elkaar gelijmt.)

Het verschil is erg groot, met/zonder.
Het is nog steeds niet zo goed als bv. de xerces van winfried in vertikale downlines, maar loopdelen kunnen al niet beter denk ik, tenminste, nu komen de snelheids fouten echt door het sturen.
En vertikaal neergaand is ook bijna perfect, en dat merk je ook heel goed bij het eruit gaan, omdat hij geen 'hoge' snelheid heeft wil hij ook niet doorzakken.
De rollende looping uit het A gaat er ook makkelijker goed door.

Ik heb wel heel iets meer hoogteroer uitslag geprogrammeerd.
En ik had altijd teveel vemogen, dat is nogsteeds zo, maar het zit nu wel dichter bij wat het moet zijn. Je hebt nu meer nodig.
En het verbruik is behoorlijk omhoog gegaan.\
Maar op 240mah kan ik nogsteeds 2 A programma's vliegen denk ik, voorheen kon ik dat plus wat trimmen.

Laatst gewijzigd door nando; 23 januari 2011 om 03:17
Oud 23 januari 2011, 09:15   #41 (permalink)
wvr

Leeftijd: 45
Standaard

Nando (en Willy) weer mooi geklust.....

Ik had ook niet verwacht dat de 'tail-brakes' zo veel zouden uitmaken, maar idd na wat aandringen van Bert vd Vecht toch geprobeerd en met dezelfde bevindingen.....

Train ze! Voor IITOP

Winfried
wvr is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 09:16   #42 (permalink)
Moderatorteam

Niek's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Bij de clicks rolremmen doen ze moeite om ze recht in lijn te zetten.
Ook niet handig achterop?
Niek is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2011, 12:29   #43 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Wat dat betreft heb ik het gewoon nageaapt.
Volgens hebben Bert en Winfried allebij op de rol de remmen haaks op de vliegrichting, en op hoogte niet. Ik kan een hoop gokken doen naar waarom, maar ik denk dat het weinig uitmaakt. Zolang het maar gespiegeld is en niet heel veel.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten