![]() |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Hallo iedereen, door de aankoop van een mini V-stabi (tweedehandse), die er uiteraard eerder was als de overzeese FBLkop bestelling, moest er natuurlijk wel gespeeld worden. Hoe fabriceer je nu zoiets? Eerst maar eens de bouwbeschrijving van een Logo 400 V-stabi erbij gehaald, en dan zie je dat e.e.a. veel eenvoudiger is, en dat je "slechts" de kogelkopjes aan de bladegrips hoeft te verlengen, en dit rechtstreeks aan de swashplate te koppelen. Ook moesten de servoarmlengte's ietsje worden veranderd. Dus uit een oude doos met onderdelen een Logo 20 kopje genomen, en deze aangepast. Van een washoutmixer heb ik een swashplate meenemer gemaakt, hevels omkeren en inkorten, schroefdraad in de washoutbase getapt en twee inbusjes die het geheel op de as houden. Zie hier het resultaat, de eerste foto nog even de Flybarkop op de voorgrond: ![]() ![]() Later het vervolg hoe e.e.a. vliegt, ik ben benieuwd Greetz, Aldert |
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 22 maart 2007 Locatie: Raamsdonksveer Leeftijd: 43
|
Ziet er goed uit! Ben heel benieuwd wat je ervan vind Aldert. Ik heb hier zelf ook een opgepoetste heli klaar staan met een Vstabi erop, zal ik ook snel over posten. Hopen dat de temperatuur snel aangenamer wordt. Grt, Eric
__________________ "Een blaffende heli in de morgen ..... een dag zonder zorgen" |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Eigenlijk is goedkoop FBl heel simpel te doen... Gewoon die computer eraf laten In principe kun je de standaardkop pakken, flybar eraf schroeven en de links verlengen. Dan ben je er ook. Maar meestal moet je wel de (hoe heten die dingen officieel ) kogeltjes van de bladhouders verder van het middenpunt af zien te krijgen.Dit vanwege eventuele extreme gevoeligheid, en het niet meer gebruiken van servoweg. Maar heb je de maiden al gehad? je zal merken dat het wat anders vliegt als normaal..
__________________ |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 6 juli 2003 Locatie: Katwijk Leeftijd: 37
|
Ik heb in een grijs verleden een Hornet FBL gebouwd. Zonder Vstabi ofzo, dat wel. Servo-armpjes moesten op het binneste gaatje, en de swash AFR-mix moest op 7% ipv 95%. Vloog best aardig, al had ie enorm veel last van pitch-up bij snel vliegen en veranderde bij vliegen de koppeling aileron-elevator naar 'rechts', dus bij hoover had je bijna geen koppeling maar hoe harder je vloog hoe meer hij naar rechts wilde als je elevator gaf Overigens heb ik na dat hele project de Hornet een slinger gegeven, wat een fragiel balleding was me dat zeg
__________________ Depri worden? Tjek dit! |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2004 Locatie: Dronrijp Leeftijd: 49
| Citaat: En,.... heb je al gevlogen?
__________________ Logo 10 ~ Augusta A 109 ~ Easy star ~ Lid LLC Aeria |
| | |
| | #6 (permalink) | ||
| Guest
|
Hey, in één woord, fantastisch! hier een quote van een ander forum Citaat:
Citaat:
Het bevalt zelf zo goed, dat de 600 nu ook een V-stabi heeft. Deze moet nog even perfect worden afgesteld, de 600 vliegt nog net niet zo prettig als de 400. De 400 is werkelijk een DROOMMACHINE zoals ze nu vliegt! Beslist aan te raden! Greetz, Aldert | ||
|
| | #7 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 september 2004 Locatie: Dronrijp Leeftijd: 49
|
Kun je aangeven wat het verschil precies is tussen die twee, ik vlieg zelf de logo 10 en die vergelijkbaar met de 400 geloof ik.
__________________ Logo 10 ~ Augusta A 109 ~ Easy star ~ Lid LLC Aeria |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2003 Locatie: Groningen Leeftijd: 31
|
Ai, nu wachten op die mini v-stabi's voor een leuke prijs.... dan komt mijn droom ook uit
__________________ Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Turbine Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 4 augustus 2008 Locatie: Limburg Leeftijd: 27
|
Het CoG moet wel precies zijn,TF is alleen nodig als je piro niet level is. TF ook alleen doen bij windstil weer. Je kunt de vbar staart ook in een soort rate mode zetten, 401 preset. Maar lijkt me niet echt geweldig En inderdaad, optoeren en wat pitch erop. Bij sturen op de grond blijft hij doorsturen aangezien de heading niet kan veranderen. Bij autoroteren blijft hij ook wat feller reageren dan met paddles. Tadango, ik zou alleen de mini halen voor een 450 of kleiner. Daarboven zou ik altijd gaan voor de full size vbar. Veel plezier ermee Aldert!
__________________ Compounding interest... anndddd its gone! |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Mooi Aldert !! Voor mij was het ook snel duidelijk dat dit wel erg leuk vliegen is. Tip : als je de heli neerzet om te gaan vliegen, stuur dan even met beiden sticks de staartservo en de swash in een neutrale positie voordat je optoert, dat scheelt een hoop stress op je heli tijdens optoeren
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 4 augustus 2008 Locatie: Limburg Leeftijd: 27
| Citaat:
__________________ Compounding interest... anndddd its gone! | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Guest
|
Hey René en Bart, dank voor de tip. @ René, (volgens mij wil jij ook niet meer zonder Ik was er zelf al achter, gewoon de heli neerzetten waar je wilt opstijgen, daar pas de akku aansluiten, wachten op het swash waggeltje, en dan de kap erop. Ook dan kan je gewoon direct optoeren en zonder sturen in de pitch. @ Bart, De CoG was idd bij de 600 nog niet helemaal goed, daar zit waarschijnlijk ook het "net niet zo lekker vliegen als de 400". De 600 vliegt af en toe met 6S 4900, en af en toe met 6S 4100. Ik was een beetje "zat" van het twee akku's vullen en af en toe zelf nog een derde (ontvanger akku). Aangezien ik niet de power van een 12S setup gebruik (wel de langere vliegtijd) heb ik deze terug gebouwd van 12S en 720mm bladen naar 6S en 600mm bladen. Lekker simpel, akku inpluggen en gaan Met een 4100 6S en ook nog eens de lichtere motor, is het soms lastig de CoG iedere keer goed te bepalen. @ Anne, hij vliegt gewoon strak! Iedere bocht, zowel linksom als rechtsom als rechtsom stuurt even lekker. Het rechtuit vliegen is ook als over rails, of je nu langzaam vliegt of hem even flink de sporen geeft. Als je een looping draait, kan je een verstekhoek over de horizon leggen, en de heli komt weer perfect uit, of je hem nu om z'n as loopt, of een immens grote looping draait. Een rol, zowel langzaam als snel, gaat met een beetje oefening alsof de heli bij een strak gespannen lijntje langs vliegt. Het is lastig uit te leggen, het is ook niet makkelijker, maar gewoon prettiger. Hij doet exact wat je wilt! Ik merk, sinds de korte tijd dat de V-stabi in de heli zit, mijn vliegen (met de 400) behoorlijk vooruit is gegaan. Alles gaat smoother, netter, strakker. Waar ik eerder af en toe moeite mee had (een mooie, nette strakke ronde looping b.v.), gaat nu veel makkelijker, en keer op keer "reproduceerbaar". De "het gaat vandaag niet zo lekker als vorige keer" dagen lijken ook verleden tijd. Je hebt ook meer power (al was dat in meeste gevallen al meer dan voldoende), en een langere motorloop. Een upgrade die boven verwachting goed bevalt! Greetz, Aldert Laatst gewijzigd door Aaalie; 27 januari 2010 om 11:59 |
|
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
[QUOTE=Aaalie;1544984]Hey René en Bart, dank voor de tip. @ René, (volgens mij wil jij ook niet meer zonder Ik was er zelf al achter, gewoon de heli neerzetten waar je wilt opstijgen, daar pas de akku aansluiten, wachten op het swash waggeltje, en dan de kap erop. Ook dan kan je gewoon direct optoeren en zonder sturen in de pitch. De HK 450 en de 500 blijven gewoon met fly-bar, en die vind ik nog steeds fijn vliegen. De Logo 500 is een soort Dream-machine" geworden die kinderlijk eenvoudig doet wat je vraagt. Eigenlijk een Calmato Sports met wieken
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #14 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 juli 2004 Locatie: Nijmegen Leeftijd: 41
|
En Aldert, nog een update ? Bevalt het nog steeds zo goed ? Ik had niet verwacht dat het ook zo een verbetering is voor het "gewone" vliegwerk, dus eens een keer geen 3D. Zit er nu zelf ook aan te denken ..... Bas
__________________ Compass field rep. Compass 6HV V-stabi 5.0, Compass 7HV V-stabi 5.1 , Turnigy Nanotech, Jeti 2.4 |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Guest
|
Hey Bas, hij vliegt nog steeds TOP! Dit is de beste upgrade ooit! De 500 heeft inmiddels ook V-stabi, dit was meer werk om hem naar mijn zin te krijgen vanwege de niet originele Mikado kop. Hij is nu naar mijn zin, en ook die heli vliegt fantastisch! De 400 is al die tijd nog onveranderd, op het kapje en de motor na, af en toe probeer ik wel eens een andere motor, maar dat maakt voor zijn stuurgedrag geen verschil! Ook heeft hij zo'n blits glasvezelkapje gekregen, Oranje, super zichtbaar in de lucht en een lust voor het oog! Als ze zo blijven vliegen, heb ik niet de neiging om iets te veranderen Vriendelijke groeten, Aldert |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |