![]() |
| | #16 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2009 Locatie: NL-Halsteren Leeftijd: 42
| Citaat:
Moet kunnen met slechts 5 kanalen, maar zoals hiervoor al uitgelegd moet je er dan wel rekening mee houden dat de heli horizontaal initieert omdat je met ingeschakelde hover-hold opstart. Ik zou zelf geen kleine heli nemen om serieus te filmen maar het kan gewoon wel natuurlijk. | |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #18 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
Goed verslag dus, zeer nuttig. Voor wat betreft de camera is het maar een klein draadloos dingetjes. De rest zit op de grond.
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. | |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Vandaag een dagje vrij en dus wat tijd om met de Flymentor te pielen. Na mijn eigen bewering over dat je de Flymentor moet laten zien wat horizontaal is ging ik twijfelen. Dat zou betekenen dat elke graad dat je de heli scheef hebt staan bij opstarten een trimafwijking geeft. Nou, het klopt dus niet helemaal wat ik zei. Als ik bewust de electronica b.v. op balancer "max" laat initialiseren met de heli scheef, dan ontstaat er inderdaad een tuimelscijf afwijking wanneer je de heli weer horizontaal stelt. Maar na enkele seconden heeft de Flymentor door dat dit een eigen afwijking is en... stelt hij de tuimelschijf gewoon netjes horizontaal. De gyro's weten dus blijkbaar zelf wel degelijk wat horizontaal is. Dus... geen enkel probleem om de heli met al ingeschakelde Flymentor op de balancer op te starten. Je hebt dus niet per se een extra kanaal nodig als je vooraf de balancer-instelling in de software al hebt gemaakt. Er kwam wel een nieuwe vraag bij me op nadat ik instructievideo's had gezien van de Helicommand 3D. Boze tongen beweren dat de Flymentor een rip-off is van deze stabiliser. Er zijn idd veel overeenkomsten. Let wel ik heb het niet over de Helicommand Rigid, maar over het eerste type dat ook bedoeld was voor paddelkoppen. Hier zit ook een cameraatje op enzo. In de video wordt aangeraden om de heli op te laten stijgen in balancer mode, en dan pas over te schakelen naar hover hold. Daarvoor zou je dan weer wel een extra kanaal op je zender moeten hebben. Overigens kun je ook een 3- of 2 standenschakelaar op je zender hiervoor gebruiken omdat de middenstand "uit" is. Helicommand video's: (deel 1 en 2) YouTube - Helicommand set up part 1 YouTube - Helicommand set up part 2 KDS beweert dat de Flymentor ook stabiliseert bij rugvlucht. Dat zou dan betekenen dat de Flymentor op enig moment moet overschakelen van normaal- naar rugvlucht. Dit klopt. Als ik de heli bij wijze van spreken handmatig laat "rollen" dan wil de FLymentor tot 90 graden corrigeren naar horizontaal-normaal. Boven de 90 graden schakelt de Flymentor-correctie razendsnel over naar corrigeren voor horizontaal-rugvlucht. Daar ligt dus de grens om de heli (na het loslaten van de knuppels) weer automatisch in vlakke positie te laten terugkomen! |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Dat betekent dus dat je bij een steile bocht moet oppassen dat de het systeem plots kan omschakelen, of kun je dat ook uitzetten ? Het lijkt mij een leuk systeem om te experimenteren op mijn HK 450
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Citaat:
De kans dat dit in de praktijk voorkomt is volgens mij erg klein. Verreweg de meeste bochten die je neemt (ik iig wel), ook de snelle, zullen onder de 90 graden hellingshoek blijven. En dan nog laat ik de sticks niet zomaar los. Ik kan niet ontdekken hoe je dit uit zou moeten zetten dus vrees ik dat we het hiermee moeten doen. De Flymentor 3D had ik in huis voor net 85 euro all-in, daar kun je het best eens voor uitproberen vond ik. | |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
FILMPJUH Ik heb even wat meer ruimte gemaakt in de kamer, en ontdekt dat de flymentor op hover-hold wel op het witte tapijt werkt maar niet op het donkere laminaat. Als de heli over de randen van het kleed gaat (en de CCD uitschakelt) dan merk je dat goed! Als ik de heli handmatig optil dan wordt de LED groen (=OK) vanaf zo'n 20cm hoogte. Het vlieggedrag lijkt een beetje onstabiel, maar ik doe zelf heel weinig behalve een plaagstootje hier en daar. Je kunt zien aan de gordijnen en de bloem dat er behoorlijk wat verstorende wind terugkomt van de wanden en dat merk je goed. Zonder Flymentor duidelijk veel moeilijker in de hand te houden! YouTube - Flymentormovie.mov |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 22 maart 2007 Locatie: Raamsdonksveer Leeftijd: 43
|
We proberen het vliegen in huiskamers juist te ontmoedigen hier op het MBF.... Niet om ouwelullig of zeikerig te doen, maar omdat het gewoon superlink is (de mogelijke gevolgen vallen echt niet mee!). Je kan namelijk geen kant op als het mis gaat. En zeg niet dat het niet mis kan gaan, zeker als je aan het testen bent met een nieuw systeem. Waarom niet gewoon even naar buiten de ruimte opzoeken. Dus wederom een waarschuwing aan iedereen die dit filmpje kijkt... Levensgevaarlijk, don't try this at YOUR home! M.vr.gr. Eric
__________________ "Een blaffende heli in de morgen ..... een dag zonder zorgen" |
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 8 september 2009 Locatie: Assen Leeftijd: 56
|
Een goed en informatief bericht over dit technisch interessant gebeuren Zelf heb ik ook al een tijdje deze Flymentor,maar het inbouwen en afstellen is voor een leek (met de bijgeleverde handleiding) noch al erg moeilijk te noemen Bedankt hiervoor en afwachtende nog meer verslagen Michel |
| | |
| | #26 (permalink) | |
| Guest
|
Hey Bert, mooi verslag! Ik ben zelf ook héél benieuwd naar de prestatie's van de Flymentor, en vooral op grotere hoogte. Ik zou hem graag eens willen zien vliegen... En dat brengt me op de volgende post Citaat:
aangezien je een plaatsgenoot bent, mag ik vragen waar je (altijd) vliegt? Ik zou erg graag de Flymentor eens aan het werk zien, is dat mogelijk? Vriendelijke groeten, Aldert | |
|
| | #27 (permalink) |
| Lid sinds: 8 september 2009 Locatie: Assen Leeftijd: 56
|
Hallo Aldert Mijn vliegkunsten buiten zijn nog slecht En de Flymentor is bij mij nog niet gereed (nog niet goed geinstaleerd door gebrekkige kennis) Bij dit weer vlieg ik meestal in de huiskamer met E-Flites (MCX en MSR) Bij beter weer ergens in een weiland of leeg voetballveld Ik stuur je wel een PM Groet Michel |
| | |
| | #28 (permalink) |
|
Intussen heb ik tussen de buien door buiten een paar vluchtjes gedaan met de Flymentor. Omdat de wind vrij vlagerig was heb ik met de Flymentor op off, max stabilisatie en max hold gevlogen. Beide instellingen stab of hold maakten voor het vliegen zelf niet veel verschil voor mij, maar duidelijk was wel dat het met de Flymentor off "alle hens aan dek" was om de heli te laten doen wat ik wil. Als het even windstil is dan maakt het niks uit of de Flymentor wel- of niet meewerkt, hij blijft gewoon fijn vliegen. Ik ga daarom de schakelaars op mijn zender anders inrichten omdat ik toch altijd de max instelling kies, en ik nu ook niet mijn motortoerental (governor) kan regelen. Ik ga de motor op het schuifkanaal zetten en de Flymentor gewoon op een 2-standen schakelaar zodat ik kan wisselen tussen volledig "balance" en volledig "hold". Aan rondvliegen ben ik nog niet toegekomen omdat ik een schielijke landing moest maken vanwege een loszittende kap en toen met de staartrotor een struikje raakte (hij ligt erg laag met de staart). Niks aan de hand verder, alleen een staartrotorbladhouder gebroken |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Guest
|
Hallo iedereen, vandaag de Flymentor ingevlogen. Hij heeft me werkelijk verbaasd. Het plaatsen ging erg makkelijk. De blauwe en de groene draad zijn verwisseld in de gebruiksaanwijzing, maar verder klopt het als een bus. De software installeert easy, en draait goed en stabiel op XP. Het programma is logisch, en heeft veel instelmogelijkheden, die ik vooral op de default settings heb laten staan. De elevator moest in reverse. De travel van zowel de elevator, aileron en pitch moesten naar ca 70%. Ook een klein beetje trim in het programma, en de swash stond recht. In de zender alles op +100 -100, subtrims op 0, trims op 0. Prettig! Net als de TS, heb ik de stabilisatie"gain" op een driestanden schakelaar. Midden is "uit", ene kant is "position hold", andere kant is "stabilisatie". Als hij op positie hold staat, brand de lamp continu. Kan hij zijn positie niet houden (te weinig licht, te weinig contrast, mogelijk te veel afstand van lens tot object. Ik heb deze "droog" uitgeprobeerd. De heli op zijn kant, en een poster als "grond". Te weinig licht is een hekel punt. Op het moment dat de poster daglicht ziet, brand de lamp continu tot zeker een meter of 8/10. De staartgyro heb ik buiten gebruik. Er zit een LT2100 gemonteerd als staartgyro, met een "externe", op de heli te bedienen gain om zo een kanaal uit te sparen voor de camera (en camera tilt). Deze gyro bevalt me zéér goed. Vervolgens vliegen. Horizontaal neerzetten, aansluiten en even geduld. Optoeren, hooveren. Een beetje trim en de heli hangt zoals bekend. Vervolgens de stabilisatie aan. Hij reageert vreemd. Ik moet me inhouden om niet te willen tegensturen op het moment dat hij lichtjes wil gaan "kantelen". En warempel, hij houd hem netjes in hoover! Vervolgens de positie hold... en hij blijft daadwerkelijk op zijn plek. De heli hoovert nu op ca 1,5/2 meter hoogte (ca. ooghoogte). Je zien hem corrigeren, dat doet het systeem wat schokkerig, maar zeker goed. Het ziet er zelfs zo vertrouwd uit, dan ik de zender neerleg en naar de auto loop om een fototoestelletje te pakken om het eens te filmen. Helaas was de akku leeg, de film komt later. Hij heeft zeker een minuutje op zijn plek gehangen, alvorens ik de zender weer oppakte om eens te gaan vliegen. Vliegen doet hij voor geen meter! Hij reageert erg traag, soms helemaal niet, en als je denkt dat hij nu toch echt van richting moet veranderen geef je maar wat meer stuurinput. Nog niets... langzaam meer sturen, en opeens knalt hij heftig een kant op. Voor het vliegen moet hij absoluut uit, anders prak je de heli. Eenmaal op plek aangekomen, je zet hem aan, en hij blijft ook goed op de plek. Tot een meter of drie houd hij redelijk zijn positie vast. Daarboven gaat hij iets driften... vreemd, de "droog" test was toch zeker een paar meter extra, maar dat was zonder draaiende heli erboven. Vervolgens de lens met een extra "logictech" foampje geplaatst, en weer proberen. Daardwerkelijk doet hij het goed tot een meter of 6/7, soms ook nog hoger. Voor het fotograferen heb je nu alle tijd, en de eerste 360 graden foto's zijn gemaakt, zonder hulp van iemand die de camera bedient, de Flymentor houd de heli werklijk goed op zijn plek. Dik tevreden met het resultaat, en ik ben benieuwd hoe hij het op langere termijn en onder andere omstandigheden gaat doen! Hij is een stuk moderner dan de andere systemen die ik heb gebruikt, en doet het tot nu toe beter als alle anderen. Bovendien is het verreweg het goedkoopste systeem Vriendelijke groeten, Aldert |
|
| | #30 (permalink) |
|
Hoi Aaalie, Bedankt voor je bevindingen! Dat hij tegensputtert bij rondvliegen had ik nog niet echt gemerkt omdat ik alleen een beetje aan het rondhoveren geweest ben. Staat hij dan in hold of in stabilisatie? In stabilisatie deed hij het bij mij iig goed zonder raar stuurgedrag. Loslaten heb ik zeker nog niet gekund vanwege de wind. Wat je nog zou kunnen proberen is te spelen met de Manual override ability in het expert scherm. Dit regelt de mate waarin jij- of de automaat "regeert". Zie hoofdstuk 4.2.4 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |