Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica > Flybarless

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 16 maart 2010, 21:57   #31 (permalink)
Aaalie
Guest

Standaard

Ik had het gelezen idd. Eigenlijk denk ik niet dat ik het ga proberen, de heli vliegt fantastisch zonder stabilisatie, maar in zowel de hold als de stabilisatie is het belachelijk, en is hij gewoon niet meer normaal te sturen (voor wat ik gewend ben dan).

Hij doet wat ik gehoopt had, vrij redelijk op zijn plek hangen in hold of stabilisatie. Het geeft me echt de tijd om de foto's te schieten!
Voor het prettig rondvliegen gebruik ik de V-stabi .

Vriendelijke groeten,
Aldert
  Met citaat reageren
Oud 1 mei 2010, 17:36   #32 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard Flymentor vs. GU-365

Intussen heb ik de hand weten te leggen op een GU-365 van Gaui. Een voordeel hierbij is dat je geen laptop nodig hebt, maar in vergelijking met de Flymentor is dit een onding om in te stellen. Het is me ook duidelijk geworden dat deze unit anders werkt dan de Flymentor. De GU zorgt dat de heli de koers blijft volgen die hij op dat moment heeft, de Flymentor doet dit ook maar zal altijd weer naar horizontaal toe willen stabiliseren als je de knuppel loslaat. De GU lijkt enorm gevoelig voor storingen, terwijl de Flymentor daar nog geen enkel blijk van heeft gegeven ook al houd ik hem naast de werkende ESC of een servo ofzo.

De geringe zichtbare reactieverschillen doen me afvragen waarom een Flymentor niet geschikt zou zijn voor een FBL kop. Ik snap dat er mogelijk andere instellingen nodig zijn, maar in feite zijn het ook maar gewoon 3 heading hold gyro's die de kop stabiel maken. Ik las een stukje op internet van een Duitse vlieger die er succes mee had op een FBL, maar dat kan ik nu even niet meer vinden helaas. Mogelijk dat ik op een later moment, wanneer ik meer tijd heb, dit ga proberen met de Flymentor en de Eco8 opbouw naar FBL. Daar moet ik nog wel FBL bladen voor hebben dan.
bruteforce is offline   Met citaat reageren
Oud 12 mei 2010, 20:01   #33 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard

niet lullig bedoeld, maar had even 5 posts aangemaakt met "gereserveerd", dan krijg je dit onoverzichtelijke niet
Oud 19 juli 2010, 11:22   #34 (permalink)

Standaard

Intussen zijn we enkele maanden verder en heb ik naar hartelust met de Ikarus Eco8 met flymentor kunnen vliegen. Ik merk niets van tegenwerken tijdens rondvlucht maar ik stuur de Eco (met JetRanger romp) dan ook op een rustige "scale" manier rond. Wel heb ik een losse staartgyro erop zitten omdat ik het beu werd steeds de laptop aan te moeten sluiten voor afstellen. De Eco heeft een relatief laag koptoerental voor een 500. Dit komt omdat ze vroegah met nicads vlogen en daardoor met een laag koptoerental er nog behoorlijk vliegtijd overbleef. Ik draai 1200 toeren op hover en 1500 op rondrossen, wat een heel mooi vliegbeeld en "geratel" van de bladen geeft net als een echte. De Flymentor houdt de heli keurig in de hand ook als het wat waait; dit was eerder erg moeilijk omdat de eigenstabilisatie bij zo'n laag toerental veel minder is. De vliegtijd met een 3S 6000mAh kan bij die lage toerentallen opgerekt worden tot 30 minuten!

Al met al vind ik het een heel goed ding die flymentor en ik laat hem dan ook gewoon standaard erop zitten.
Oud 21 juli 2010, 08:28   #35 (permalink)

Standaard

Heb alles gelezen .... wat is blijven hangen is "Wil dat me heli stabieler wordt en makkelijker te besturen".

Vraag ik me af; waarom neem je niet gewoon een fatsoenlijke zender waar je alles mee kan down tunen?
Oud 21 juli 2010, 09:45   #36 (permalink)

Standaard

Je hebt het niet helemaal goed begrepen denk ik. Een fatsoenlijke zender heb ik, en "downtunen" maakt de heli alleen maar tammer en dat wil ik niet. Een Eco8 is erg licht en dus sneller een speelbal van de wind. De flymentor heb ik om die redenen gemonteerd en mijn ervaringen gedeeld om andere vliegers een indruk te geven van dit ding.

Helaas is maandagavond jl. de Eco 8 JetRanger overleden. Ik heb nog nooit, en ik vlieg al sinds mijn 10e, zo'n heftige crash gehad. Vermoedelijk is 1 van de swashservo's vastgelopen bij rondvliegen op hoogte, waarna hij na wat fladderen vrijwel onbestuurbaar recht de grond in knalde. Gelukkig net naast mijn maatje en niet ertegenaan. Heli's blijven gevaarlijk speelgoed....

Maar de Eco zal toch als sportheli weer opgebouwd worden met veel carbon en titanium ehm en nieuwe servo's.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeLauw Bekijk bericht
Heb alles gelezen .... wat is blijven hangen is "Wil dat me heli stabieler wordt en makkelijker te besturen".

Vraag ik me af; waarom neem je niet gewoon een fatsoenlijke zender waar je alles mee kan down tunen?
Oud 21 juli 2010, 11:02   #37 (permalink)

mrblobby's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Mooi verslag van je ervaringen met de Flymentor. Mijn ervaring ermee is vergelijkbaar, al wilde mijn heli er niet echt lekker mee rondvliegen, het geeft een erg synthetisch gevoel.

Ik kan ergens wel begrijpen dat je je vertrouwde eco8 weer op wil gaan bouwen. Ik heb zelf een Eco gehad en schrok me destijds dood van de prijzen van de tuning parts. Voor dat geld koop je een complete moderne 500 size heli zoals een Hurricane 550 of een Protos.
mrblobby is offline   Met citaat reageren
Oud 28 juli 2010, 12:40   #38 (permalink)

crazykuki's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

nogmaals mijn vraag, stel je brengt de heli op 30 meter hoogte en laat alles los, stabiliseert hij zichzelf dan ook of reikt het onderste oog niet genoeg tot op de grond om referenties aan te nemen, ik verneem het graag
Oud 6 augustus 2010, 14:17   #39 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Ik heb ook een flymentor die ik in het begin toen ik net begon met deze erug leuke hobby aangeschaft heb om het vliegen makkelijker te maken maar dat was natuurlijk niks. Nu kan ik redelijk de heli in de lucht houden en hooveren geeft geen problemen meer. Nu heb ik nog een trexclone in onderdelen liggen en wil eens gaan experimenteren, hier en daar lees je berichten van mensen die er in geslaagt zijn om de flymentor in te zetten voor flybarless. Ik zag zelfs een filmpje van iemand die zonder enige vorm van stabilsatie een 450 flybarless liet vliegen vliegt voor geen meter maar hij wist er aardig mee te vliegen en zelfs 3d. Heel knap, ik denk dat de werking van de flymentor bijna het zelfde is als een flybarless systeem en aangezien dat je die flymentor voor een euro of 80 kan aanschaffen dat zou een goedkope oplossing zijn. Maar ik wil gewoon even spelen en kijken hoe ver ik kom. Heeft er iemand hier ervaring met dit misbruik want als er iemand dit al geprobeert heeft en uit ervaring weet dat dit niet kan of wel wil ik dat graag weten.
ettepet is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2010, 15:59   #40 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door crazykuki Bekijk bericht
nogmaals mijn vraag, stel je brengt de heli op 30 meter hoogte en laat alles los, stabiliseert hij zichzelf dan ook of reikt het onderste oog niet genoeg tot op de grond om referenties aan te nemen, ik verneem het graag
Dat ligt vooral aan de ondergrond. de camera moet de ondergrond zo goed kunnen zien dat een kleine verplaatsing van de heli zichtbaar is. Boven een grasveld op 30 meter gaat dus niet werken.
De heli stabiliseert zich wel, maar kan niet op één plek blijven hangen. Hij zal een beetje gaan driften.
Oud 23 augustus 2010, 19:26   #41 (permalink)

Standaard

Hoi,

Ik ben nieuw hier; sterker nog, ook nieuw met heli vliegen.
Na veel zoeken ben ik als instapper op een E-Sky Belt CP v2 terecht gekomen. Ik weet, voor de een wel en de ander geen beginners heli. Ik heb al wat studie verricht; maar moet ook nog veel leren. Dus ook achter de simulator (CV).

Toen heb ik dus maar een flymentor aangeschaft. Ik wilde dus ook eens in het echt vliegen en langer dan 15 sekonden (als ik die al haal) in de lucht blijven hangen boven 30 cm.

Mijn heli doet het; dat weet ik al. De flymentor moet het ook doen.
Maar kennelijk moet het mix gedeelte uit mij E-Sky (EK2-0406) zender gehaald worden; cq hij moet van "H3" naar "H1" omgebouwd worden.

Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe dit zou moeten. Dit is stap 1.
Stap 2 een echte zender kopen (Futaba) van pakweg meer dan 250 Euro kan nog altijd.

Eerst het kip-ei verhaal oplossen: Eerst met minder materiaal leren vliegen kijken of het echt leuk is en dan over stappen op het betere materiaal.

Alvast bedankt voor de reacties.

grz Frans
FransMG is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2010, 18:23   #42 (permalink)

Standaard

Na een aantal Coaxaaltjes, nu een andere heli gekocht Funcopter + Flymentor. (Een FP)

Nu ben ik een beginner met heli's maar niet met vliegtuigen.
Nu had ik alles redelijk voorelkaar zonder flymentor maar met flymentor snap ik er niets van. Ik moet ook zeggen dat ik de instructies erg onduidelijk vind.

Mijn heli heeft maar 3 servo's
2 voor swasplate
1 voor links rechts
1 voor voorachter

En 1 servo voor de staart.
Mijn heli draait tegen de de klok in en startrotor zit links
Ook mijn zender is qua helis niet geheel duidelijk voor mij.
Ik heb een Whyfly 9 kanaals.
Met Heli programma's.

Moet ik door dat ik 2 servos op swasplate heb swas 180 graden aan zetten inplaats van 120?
En zo ja waar selecteer ik die dan op de Flymentor? ik zie enkel plaatjes met 1-2-3 ivp 1-2
Toch is het mogelijk een flycopter met Flymentor. Er is ook een youtube filmpje van
(ik heb die gast gemaild voor instellingen maar hij reageerd niet)
http://www.youtube.com/watch?v=Yx71Jz2dVw4

Ik dit topic doorgelezen en de Flymentor draadjes op de ontvanger gezet zoals beschreven. Maar waar ik welk servo draadje op de Flymentor moet bevestigen is mij onduidelijk. (alle kanalen zijn ineens anders als zonder flymentor)

ook heb ik ergens gelezen dat ik de flymentor moet aangeven dat mijn staart rotor links zit.
Maar ook hier kan ik niets van vinden.

Wie kan me helpen?

Laatst gewijzigd door Sharky_Capas; 15 november 2010 om 18:26
Sharky_Capas is offline   Met citaat reageren
Oud 15 november 2010, 19:23   #43 (permalink)

Standaard

Hoi Frans

De flymentor gebruiken voordat je kan hoveren is naar mijn bescheiden mening geen goed idee. De flymentor kan je helpen bij het veilig leren rondvliegen, maar de echte basis van het hoveren moet je toch wel beheersen. Leren hoveren is een kwestie van veel doen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk.
Oud 3 december 2010, 22:43   #44 (permalink)

Standaard

Kom anders een keer langs in Halsteren, dan kijk ik ff mee.

Groeten, Marco.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sharky_Capas Bekijk bericht
Na een aantal Coaxaaltjes, nu een andere heli gekocht Funcopter + Flymentor. (Een FP)

Nu ben ik een beginner met heli's maar niet met vliegtuigen.
Nu had ik alles redelijk voorelkaar zonder flymentor maar met flymentor snap ik er niets van. Ik moet ook zeggen dat ik de instructies erg onduidelijk vind.

Mijn heli heeft maar 3 servo's
2 voor swasplate
1 voor links rechts
1 voor voorachter

En 1 servo voor de staart.
Mijn heli draait tegen de de klok in en startrotor zit links
Ook mijn zender is qua helis niet geheel duidelijk voor mij.
Ik heb een Whyfly 9 kanaals.
Met Heli programma's.

Moet ik door dat ik 2 servos op swasplate heb swas 180 graden aan zetten inplaats van 120?
En zo ja waar selecteer ik die dan op de Flymentor? ik zie enkel plaatjes met 1-2-3 ivp 1-2
Toch is het mogelijk een flycopter met Flymentor. Er is ook een youtube filmpje van
(ik heb die gast gemaild voor instellingen maar hij reageerd niet)
YouTube - Funcopter + Flymentor

Ik dit topic doorgelezen en de Flymentor draadjes op de ontvanger gezet zoals beschreven. Maar waar ik welk servo draadje op de Flymentor moet bevestigen is mij onduidelijk. (alle kanalen zijn ineens anders als zonder flymentor)

ook heb ik ergens gelezen dat ik de flymentor moet aangeven dat mijn staart rotor links zit.
Maar ook hier kan ik niets van vinden.

Wie kan me helpen?
Oud 17 december 2010, 13:04   #45 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruteforce Bekijk bericht
Kom anders een keer langs in Halsteren, dan kijk ik ff mee.

Groeten, Marco.
Marco,

Gaan we doen. Stel ik zeer op prijs.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten