Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica > Flybarless

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 augustus 2010, 09:24   #16 (permalink)

Standaard

Ja dat zou je verwachten maar bij de total G van CY is dit ook voor elektro.
Ik kan me er wat bij voorstellen. De jive regelt een constant toerental. De belasting is echter verschillend dus ook het stroomverbruik en ook het moment van de kop.
Dat is weer van invloed op de staart en mogelijk ook op de kop zelf.
Dus... wat is het nu precies?
EC135 is offline   Met citaat reageren
Oud 6 augustus 2010, 11:27   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

ja daar heb je zeker een punt, het is zeer zeker een samenspel en als dat allemaal met elkaar kan communiceren is dat nog veel beter natuurlijk. Dan zou wellicht zelfs genoeg hebben aan een zeer simpele motor regelaar ? Dan heb je natuurlijk wel een extra sensor nodig om het toerental uberhaupt te kunnen meten.
Bij een regelaar voor een borstelloze motor wordt het toerental namelijk 'gemeten' via een wikkeling van de motor (back EMF) en dus heb je geen sensor nodig.

Ben wel nieuwsgierig naar wat het dan gaat worden.

Bas
Oud 6 augustus 2010, 12:15   #18 (permalink)

Standaard

Ik geloof niet dat de Vstabi de Jive vervangt. Ik denk eerder idd aan een soort communicatie onderling. Ontvanger - Vstabi - Jive. Zoiets als dat de Vstabi weet wat de regelaar gaat doen o.i.d.
Even fantaseren:
Bij zenders kun je gas/stroom bijmixen bij input op nick, roll en staart. Mogelijk dat de Vstabi dat gaat doen. Dat lijkt me het meest waarschijnlijk. De heli krijgt immers niet alleen input van wat jij stuurt maar krijgt ook input van de Vstabi.
Een regelaar "ziet" dat de toeren inkakken en geeft stroom bij om het constant te houden. Bijsturen achteraf dus. Maar dan wel zo snel dat we er niets van merken. Logisch want hij regelt het motortoerental, niet dat van de kop. Motortoeren liggen veel hoger. Als daar een paar toeren wegvalt merk je het niet. De Vstabi zou de gaskurve erg kortstondig een paar % kunnen verhogen, corrigeren vooraf dus. Of dit goed werkt met de Jive = ? Ze zullen het niet voor niets doen maar t lijkt me dan iets voor de hardcore stickbangers.

Op de 3D masters had de heli van Curtis uiteraard een Total G en idd met een sensor op de overbrenging (brandstof)

Ik vind nergens info over wat de Vstabi er nu eigenlijk mee doet.
En als ik update zou de mogelijkheid er dus op moeten zitten maar dan zal ik toch ook een extra kabel moeten plaatsen. (verbinding Jive - Vstabi) Ik zie niets in handleiding ed. Of kijk ik er overheen?

Laatst gewijzigd door EC135; 6 augustus 2010 om 12:43
Oud 6 augustus 2010, 13:20   #19 (permalink)

jhrrekers's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Volgens de v-stabi website komt de governor pas later dit jaar uit als een software update.

Het wekrt dan volgens mij doordat je stuurt en de v-stabi hier op gaat aticiperen, dan zul je wel weer een mogelijkheid hebben om een soort van gain in te stellen hoe snel en hoeveel hij bij gaat governen.

Zou in principe weer sneller zijn dan bv een jive dit doet, zoals je al zegt een jive doet dit achteraf en de v-stabi zou dit vooraf al kunnen doen.

Dessalniettemin merkt de `gewone` piloot hier niet veel van.

maar zoals bas al zegt zou je eventueel met een goedkopere esc al klaar zijn. Bijvoorbeeld een align esc, die zijn best wel goed maar die governor hebben ze tot op heden echt niet voor elkaar.

we zien wel, ik kan helaas nog steeds niet vliegen dus een test zit er nog niet in, er zullen vast wel anderen zijn die al kunnen testen en hier hun bevindingen kunnen posten.
Ik hoop dat ik dit weekend een paar vluchten kan maken, moet nu toch echt snel de FTM gaan oefenen voor de volgende D3d.

groetjes

remon
Oud 6 augustus 2010, 19:22   #20 (permalink)

Tadango's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Loopt je esc/gas via je unit dan? Toeren sensor? Govenor snap ik nog niet direct maar dat zal wel komen

Vandaag 2 accu's gevlogen met 5.0........... WOW, dat vliegt heel erg lekker. Hover voelt lekkerder aan en makkelijker. Ook het vliegen gaat lekkerder, meer als een flybar. Ik weet niet of het ook te maken heeft met de aangepaste aansturing (alles gaatje naar binnen) maar wat ik als nadeel bij 4 merkte is nu weg. Hij stuurt heel direct en precies maar met een soort expo wat beter is tov 4. Ik heb alleen de pitch throw omlaag gezet naar 70 want hij was super gevoelig. Even later rolde ik lager dan ooit De heli voelt bij rustig sturen aan als een logge zware (stabiele) heli maar zodra je de stick wat meer beweegt reageert hij fel en direct.

Ik heb alleen net als met 4 een probleem met de staart. Deze zoekt nog even na een snelle piro. De uitslagen links en rechts zijn 50 en 51 en dat lijkt geen probleem. Servo type is ook de juiste. Eens kijken of daar nog wat aan te tunen valt.
Oud 7 augustus 2010, 00:03   #21 (permalink)

jhrrekers's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Hey tandango, je zou kunnen spelen met de stopgain om de stops wat strakker te krijgen, anders je integral (heading hold portion) wat hoger.

Ik heb er vandaag ook een vluchtje op zitten met de 700 op 5.0 en inderdaad, het was het waard.

ik heb aan de heli niets veranderd en eigenlijk de waarden van 4.0 zo overgenomen naar 5.0 behalve dan de reset van de staart en de kop, daar gaat het dan om de optimisation.

de heli vliegt inderdaad strakker, had op een zijdelingse tictoc nog akltijd een hele kleine wobbel die ik er niet uitkreeg met 4.0, hij is nu als sneeuw voor de zon vervlogen. Ook andere figuren gaan makkelijk maar merkte ik niet heel veel verschil.
De heli vliegt over het algemeen wat fijner, is rustiger in de bwegingen maar snel gnoeg wanneer je dat wilt, ligt er natuurlijk ook aan hoe je hem instelt he. Ik gebruik 3 banken waarin de eerste rustig, de 2e al meer voor sport, en de derde meer voor het zware 3d werk. (ik zit vaak in de tweede hehehehe).

Heb ook mijn cyclic gain kunnen verhogen van 85 in 4.0 naar 105 volgens de berekening in 5.0.

Heb daar nog niet zoveel van gemerkt doordat het hier ook windstil was en ik was meer gefocust op voor mij bekende narigheden die ik had in de 700.
Dessalniettemin een increase van 20 punten, vind ik echt lekker veel.

Al met al, super tevreden. een aanrader...???

Voor degene die graag het onderste uit de kan willen halen??? ja absoluut doen. Voor de beginner die net nieuw is in de FBL wereld??? ja ook absoluut doen, de menu struktuur en de eenvoud van de hele setup waar alles precies word uitgelegd is stukken makkelijker dan in 4.0. En hou je je compleet aan de setup van 5.0 heb jij een heli waar weinig meer aan veranderd hoeft te worden.

Das dus mijn mening.

Groetjes, ik ga weer vliegen, maar dan het bed in.

Remon

Laatst gewijzigd door jhrrekers; 7 augustus 2010 om 00:07
jhrrekers is offline   Met citaat reageren
Oud 7 augustus 2010, 18:29   #22 (permalink)

Standaard

Als je je settings opslaat en later weer oproept kun je wel de governer-functie aanvinken.
D'r zit dus al iets in de software, in elk geval zijn de mogelijkheden al ingebouwd maar is t nog "leeg". Zullen we dadelijk wel weer de creditcard voor moeten trekken om dat te updaten/vullen.

Overigens wordt op de video aangeraden om de instellingen te resetten. Kan dus nu weer de kopvan de trex700 eraf halen om met de swashplate leveler alles precies recht te zetten. das mooi klo....
Overigens vind ik die handige trucs om zonder pitchmeter alles in te stellen niet zo handig.
Door afstanden te meten en in te voeren geeft de vstabi dan wel de bijhorende pitchwaarde maar alleen van positief pitch.
T'is toch prettig als - en + hetzelfde max. hebben maar daar wordt aan voorbij gegaan.
Tuurlijk kun je de collective in zijn geheel hoger of lager trimmen. (veranderd overigens meteen de 90 gr. aansturing van de servohevels) zodanig dat de afstand bij + en - pitch hetzelfde is. Dat is zeker niet minder werk of makkelijker dan met een pitchmeter. Altans, in mijn mening.

Gelukkig had mijn Logo al versie 5 dus daar hoef ik niet opnieuw uit te trimmen.
Oud 10 augustus 2010, 14:56   #23 (permalink)

Vinnie-Pinnie's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

@EC135 : Denk dat mikado uit gaat van de linkjes en de lengte daarvan wat zij aangeven in de logo manual,als je die lengte aan houd kloppen de uitslagen precies(4.0 en 5.0) zowel +als- pitch,bij de Trex moet je hiermee tweaken om hetzelfde te krijgen!!

Laatst gewijzigd door Vinnie-Pinnie; 10 augustus 2010 om 15:10
Vinnie-Pinnie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 14:59   #24 (permalink)

Standaard

Ik heb nog 1 punt gevonden die ik iets minder vindt, maar dat kan ook aan mij liggen Er zou een beetje expo mogen op de pitch. Vol pitch is met net te weinig terwijl de pitch rond het midden punt wat teveel is. Hierdoor is het corrigeren tijdens het rollen wat lastig. Het vliegt verder lekker....
Oud 10 augustus 2010, 15:23   #25 (permalink)

Standaard

@Tadango : dat is een kwestie van afstellen!!
Oud 10 augustus 2010, 15:25   #26 (permalink)

Standaard

Mechanisch of software matig? Wat zou je veranderen dan?
Oud 10 augustus 2010, 15:36   #27 (permalink)

Standaard

Eerst mechanisch, hoe perfecter die heli mechanisch is afgesteld des te minder je softwarematig hoeft te corrigeren.Wat ik uit jou bericht begrijp heb je teveel pitch rond het midden gebied,het middengebied moet 0 graden zijn!!De lengte van je heveltjes moeten gecorrigeerd worden zodat je bij midstick 0 graden pitch bereikt en je swash in het midden van je hoofdas staat en dat je ongeveer -12gr.min.pitch hebt bij neg.pitch,0 graden pitch bij mid.stick en +12gr.bij max.pos.pitch.In de software finetunen naar jou vliegeigenschappen en gevoel,natuurlijk moet de aansturing in de software van jou heli wel kloppen.

Laatst gewijzigd door Vinnie-Pinnie; 10 augustus 2010 om 15:56
Vinnie-Pinnie is offline   Met citaat reageren
Oud 10 augustus 2010, 15:48   #28 (permalink)

Standaard

Dat heb ik zo ongeveer...... Alleen een tikje lange links zodat ik met 80 pitch instelling op 14 graden zit. Dat zou geen probleem moeten zijn. Alles staat met neutraal op 0 en recht en haaks en in het midden edg. Ik heb ook geen trim vlucht nodig en de eerste keer was los en hij hing stabiel zonder enige stick input. Mechanisch zou ik niet weten wat nog beter kan behalve alle links nog iets korter eventueel.
Oud 10 augustus 2010, 16:42   #29 (permalink)

Standaard

Heeft jou heli push-pull of is deze direct aangestuurd? Dit i.v.m. 1 op 1 overbrenging aansturing.Als de heli mechanisch goed staat is het verder softwarematig naar "smaak" instellen.Vlieg zelf nu met een logo 600 deze volgens het boekje(aanstuurlinks)op lengte gezet,preset inladen en de heli staat voor 95% goed(vbar),heb een Trex 700E gehad en moest de aansturing(push-pull)enorm tweaken om de vbar goed zijn werk te laten doen maar heb nooit de aansturing naar mijn zin gekregen omdat de overbrenging niet 1 op 1 is. Had de aanstuurhevels 10mm.uit elkaar op de servohevels gezet om zo dicht mogelijk de 1 op 1 aansturing te krijgen,misschien zit hier je probleem en moet je de aanstuurhevels dichter naar elkaar op de servohevel zetten zodat de servo's meer werk moeten verrichten en de aansturing kleiner wordt?
Oud 10 augustus 2010, 16:58   #30 (permalink)

Standaard

Het is inderdaad push pull. Om de juiste waarden te krijgen heb ik de stuurstangen op de servo naar elkaar toe gebracht. Hiermee kwam ik op 80 voor 8 graden cyclic en daarme ook op 14 graden pitch bij 80. Dit is geen gekke waarde want ze geven een range van 80 tot 100 op. 100 zou beter moeten zijn maar hij voelt zo erg lekker aan dus dat 'lijkt' me geen probleem.

Pitch kan ik wel reduceren in de software maar geen expo optie. Anders de pitch curve op de zender maar naar smaak aanpassen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten