Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Electronica > Flybarless

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 11 september 2011, 15:48   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Bullet3030's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard Align 3GX reset fout.

Allen,

Ik heb onlangs mijn trex 700E v2 3GX afgebouwd en gevlogen.
Nu zijn er veel verhalen over de 3GX dat deze zich in vlucht zou kunnen resetten met een onstuurbare heli en crash als gevolg.Dit is een groot gevaar voor mens en machine.

Ik volg dit op de voet maar helaas tot er meer bekend is en of dit werkelijk een fout is van het 3GX systeem blijft mijn 700 aan de grond.

Ook heb ik contact met Jeff fassbinder Align over mijn setup/het 3gx verhaal.

Tot nu toe zijn er een aantal gevallen in de US en UK bekend.
Het verhaal van Align is dat er uitvoerig gestest is met het systeem en ook evenementen geweest zijn met verschillende piloten honderde vluchten en heli's zonder problemen.

Ik wil graag bijhouden of er ook mensen in de benelux deze problemen hebben gehad.Of dat er mensen zijn die geen problemen hebben.

Op Helifreak is een een totale onoverzichtelijke paniek uitgebroken met verschillende threads zonder overzicht.

Misschien zijn er mensen uit de benelux of omgeving die hier kort maar krachtig willen reageren met hun setup en of ze wel of geen problemen hebben gehad of gemerkt hebben zonder een heel verhaal er bij.Ik denk dat het dan overzichtelijk blijft en we misschien straks met een gerust hart kunnen vliegen.Ik denk ook niet dat het zinvol is om hier opmerkingen te plaatsen om over te gaan naar beastx of mikado.Of welk systeem nou de betere is.

Ik zal maar aftrappen met mijn setup

Type heli; Trex 700E V2 3gx
Aantal vluchten ; 3 zonder problemen
Vliegstijl; eerste test vluchten
Setup;
Stock/ jive 120HV (master cable ch 3 3GX /slavecable ch 3 sbus)
Futaba SBUS 3ch rx
950mah 4,8v 4cell eneloop pack(bat poort 3GX)
2x 5100 6s 35c lipo's (voltz)

M.v.g.

Peter

Laatst gewijzigd door Bullet3030; 11 september 2011 om 16:06
Bullet3030 is nu online   Met citaat reageren
Oud 11 september 2011, 16:07   #2 (permalink)

Leeftijd: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bullet3030 Bekijk bericht
Ik volg dit op de voet maar helaas tot er meer bekend is en of dit werkelijk een fout is van het 3GX systeem blijft mijn 700 aan de grond.

Peter
je heli aan de grond houden is volgens mij hetzelfde als koop een beastx of wat dan ook...
Het is allemaal elektronica, het is hetzelfde verhaal als de esc die van align eruit fikken... ik heb er nog nooit wat van gemerkt...

Ik heb dus de kasama, en na 4 vluchten is afgelopen zondag de 120hv eruit gebrand... dus ook dat kan.... als je met alles rekening moet houden... kun je beter de boel verkopen lijkt mij...

En ja, het is een risico, maar het kan ook gewoon goed gaan... het is toch zonde om je heli daardoor op de plank te laten staan...

Ja daar komt die dan toch, koop dan gewoon een beastx, als je 3gx systeem defect zal zijn zal die na updates ook rare dingen kunnen blijven vertonen.. je kunt dan iig gewoon vliegen... en die beastx is altijd wel weer te verkopen voor een hele goede prijs... vooral als ze schaars zijn.. en dat gebeurt nog wel eens.

Laatst gewijzigd door apriliavalerossi; 11 september 2011 om 16:09
apriliavalerossi is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2011, 18:25   #3 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Zou die eventuele reset niet gewoon domweg door een verkeerde stroomvoorziening komen?

Een ontvanger valt uit bij 4 volt, misschien een 3gx bij een iets hoger voltage?

Ik mis bij jou een aparte bec in je setup, dus heb je hier ook kans op...
En 950 mah 4 cel is erg weinig voor een 700
Ik verbruik op mijn 600 al 300 mah per vlucht, een 700 zal nog wel meer verbruiken

Ga maar na
Je hebt 3x 610 op de swash? = 3x 2amp piek, misschien iets hoger
Dan nog een staartservo

Dus al snel berekent zit je minimaal op 8 ampere..
Jij hebt 1 servostekker vanaf je regelaar naar de ontvanger.
Een servostekker geeft max 2,5 amp continu door, 5 amp piek.

Dus mis je gewoon een hoop amperes in je setup.

Tipje, losse bec erop, probeer meer dan 10amp CONTINU, piekspanning is leuk, maar heb je eigenlijk niet veel aan.

Zo heb ik laatst mijn standaart bec van align (zat in de set) vervangen, omdat deze waarschijnlijk e.e.a. Heeft veroorzaakt. Deze was ook "maar" 6 amp.
Ik heb een nitro, dus ik heb zelf 5 servo's in de setup
Nu heb ik een cc bec pro erin gezet, servo's zijn weer goed en alles werkt lekker.

Laatst gewijzigd door Student; 11 september 2011 om 18:28
Student is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2011, 18:37   #4 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Bullet3030 gebruikt een Jive met Bec (5A continu, 15A piek) en het eneloop pakketje is backup.
Daarnaast lijkt het erop dat de 3GX een reset naar fabrieksinstellingen doet. Niet een reset oftewel startup na spanningsdip.
Oud 11 september 2011, 18:47   #5 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

Is 5a niet een beetje weinig?
Ik kreeg mijn 6a bec onderuit, en ik vlieg niet echt 3d oid
Die 2e accu zal vast een hoop goed doen, maar ik denk wel dat het een punt van aandacht is

Daarnaast, raar dat hij terugspring naar fabriek instellingen..
Is dat niet net zoiets als de 3g, waarbij sommige het begeven binnen 20sec en anderen het gewoon altijd goed doen?
Oud 11 september 2011, 19:28   #6 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Die 5A is ruim voldoende omdat hij ook bij 15A pieken nog steeds zijn voltage houd. De jive is gewoon een van de beste kwaliteit bec die te koop is.
En zowieso trek ik niet meer dan 2a3A gemiddeld en 7a8A pieken met 3xbls451 en bls251 op een logo600
Oud 11 september 2011, 20:38   #7 (permalink)

Standaard

@ Apriliavalerossi

Ik snap niet wat ik of andere mensen met een 3GX nou voor waarde moet halen uit je reactie.Of ik begrijp je intensie niet..

Ik geef toch duidelijk aan dat ik vraag of mensen hun setups willen posten en ik doe dat om mensen te informeren en te attenderen met de hoop op duidelijkheid voor mezelf en andere.

Je hebt het over een Align ESC die uit kan fikken of de CC 120HV waar een recall voor is.Als het de CC ESC is snap ik zoiezo niet hoe je daar mee door kan vliegen met een recall op een zeer belangrijk onderdeel van je machine met alle risico's voor mens en heli

Ik wil geen discussie over hoe goed andermans spullen zijn of hoe goed beastx is, daar hebben we niks aan.Er zijn ook mensen die hun zuur verdiende centjes in hun heli steken en niet direct de middelen hebben om daarna meteen dan maar ff een ander fbl systeem aan te schaffen.
Ik hoef ook geen discussie over budgetten voor dat we dat krijgen, dit is voor mij zoiezo niet zo belangrijk.

Met alle respect speculeren wordt voldoende gedaan op HF met een totale chaos en onduidelijkheid.

Mensen plaatsen hun frustraties na hun heli op gevaarlijke wijze gecrased te hebben maar laten het daar ook bij met onrust als gevolg, wat de plezier van het vliegen totaal bederft.

Ik hoop dat we nu weer on topic kunnen gaan en blijven.

Laatst gewijzigd door Bullet3030; 11 september 2011 om 20:47
Oud 11 september 2011, 20:58   #8 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bullet3030 Bekijk bericht
Je hebt het over een Align ESC die uit kan fikken of de CC 120HV waar een recall voor is.Als het de CC ESC is snap ik zoiezo niet hoe je daar mee door kan vliegen met een recall op een zeer belangrijk onderdeel van je machine met alle risico's voor mens en heli
Was een Kontronik 120HV.

3GX of niet, het moet gewoon goed zijn.. Ik krijg een Vbar ook naar factory default met een verkeerde knop in het control panel.. Niks is waterdicht.
Oud 11 september 2011, 21:13   #9 (permalink)
Moderatorteam

Standaard

De reden waarom ik even op stroomvoorziening hamer is omdat ik laatst mn eigen 600 bijna de grond in gejaagd heb

Oorzaak is een combo van een bec die gewoon onderbemeten was, en een gefrituurde servo
Ik was er op tijd achter, ik probeer mensen alleen even na te laten denken over hun setup..
Hoeveel mensen hebben hun 600 niet met 1 servostekker van stroom voorzien?

5 a is op lange duur niet voldoende, ook electronica "slijt"
15a piek is leuk, maar daar houdt hij zijn voltage niet bij vast..
Bij 15 a kan hij een aantal sec heel blijven, stook jij continu 10 a door die bec, is hij redelijk snel frituurrijp
Ik persoonlijk heb mijn align 6a bec eens gemeten, die viel van 5,8 terug naar 5,4, zonder extreme belasting
Die is nog maar 1,5 jaar oud, en ik vertrouw hem niet met zo'n voltagedrop..

Ik zeg niets over iemands setup, alleen reden voor overpeinzing.
Zeker met 2,4 ghz is dit wel redelijk belangrijk

@ ts,
Amerikanen zijn best wel paniekzaaiers, je moet er best wel eens een beetje zout bij nemen als er op hf iets beweerd wordt.
Ook op hf zijn er een paar goeroe's die het werkelijk testen, die vertrouw ik dan nog wel (de reden waarom ik eigenlijk al naar een andere bec op zoek was)
De 3g had wat beginprobleempjes, waarom zou de 3gx dat niet hebben
Oud 11 september 2011, 23:05   #10 (permalink)

STRATUS's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Hei Peter ,

Goed bezig man ...
TO THE POINT ...
BAM ....

Maar kun je misschien op de tafel enkele testen doen ...
Als het dan toch een Voltage en of Ampere probleem is , of een 3GX probleem , dan trek U RX battery eens leeg tot op het minimum of bijna tot op het minimum , zet alles aan , BEHALVE de motor , zodat deze niet kan gaan draaien ...
Houd met je handen de blades vast ( simuleer een belasting zoals in the flight ) en laat U vrouw of iemand anders zo een 4 tal minuten met de sticks roeren , kijk dan of er niets uitschakeld of dat er misschien een RESET optreed van de 3GX ...
Op je eigen keukentafel kan je veel testen .....
Nu ik weet het wel , als je motor niet draait dan heb je sowieso een factor die je niet mee kunt rekenen ...
Maar zulke tests hebben mij in het verleden al geholpen ...
Als je dit enkel malen na elkaar doet en alles blijft gaan zo als het moet , dan weet je dat toch al ....

En idd mensen , meld gewoon het probleem zoals de TOPIC starter het gevraagd heeft ...
Probleem met bovenstaande meld het ... en ik zou hetzelfde doen als Peter , navraag , checkups en testen die handel al dan niet op de TAFEL , en wachten op een zinnig antwoord van mede T REX 700 3GX piloten ...

... KEEP FLYING .... SAFE ... Thats All ..

Grtz

Ronny

Laatst gewijzigd door STRATUS; 11 september 2011 om 23:14
STRATUS is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2011, 23:51   #11 (permalink)

Standaard

Volgens vele was de jive bec een van de betere.De jive met heatsink en bufferpack zou de oplossing zijn ook volgens de handleiding. Ik ben nu 1.5 jaar bezig met heli vliegen en wat ik vaak tegen kom is dat het eigenlijk nooit goed genoeg is, als je het ene heb moet je eigenlijk weer het andere hebben.Ik weet dat de bedoelingen goed zijn.Ik ben nu uitgegaan van ervaringen van vele die zeggen dat dit prima werk ook na talloze vluchten.Helaas is mijn kennis van elektra zeer slecht.

@Ronny

Grappig dat je dat zegt van die test ik had toevallig gelezen dat iemand het zo getest
heeft, ik zal het nog eens nalezen of zelf testen.

Ik hoop toch ook dat mensen hun setups gaan posten.

Laatst gewijzigd door Bullet3030; 12 september 2011 om 00:55
Oud 12 september 2011, 00:39   #12 (permalink)

STRATUS's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Yep ,

Je moet gewoon de SIMULATOR uithangen ...
Gewoon testen op de tafel , zoals het in de lucht eraan toegaat ...
Ik weet het niet simpel, maar OH ZO effectief ... en je vliegt er niets mee kapot ...

Ik ben eens benieuwd naar de oplossing van dit verhaal ....

Grtz

Ronny
Oud 13 september 2011, 12:30   #13 (permalink)

Standaard

ik wou ook graag even reageren.

ik vlieg nu een paar weken met de 600EFL 3GX heb ongeveer 30 vluchten erop zitten zonder problemen.

maar als ik dit nu zo volg doe ik het wel ff wat rustiger aan....

martijn

Laatst gewijzigd door raptor; 13 september 2011 om 12:40
raptor is offline   Met citaat reageren
Oud 13 september 2011, 13:03   #14 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
5 a is op lange duur niet voldoende, ook electronica "slijt"
15a piek is leuk, maar daar houdt hij zijn voltage niet bij vast..
Bij 15 a kan hij een aantal sec heel blijven, stook jij continu 10 a door die bec, is hij redelijk snel frituurrijp

Ik persoonlijk heb mijn align 6a bec eens gemeten, die viel van 5,8 terug naar 5,4, zonder extreme belasting
Die is nog maar 1,5 jaar oud, en ik vertrouw hem niet met zo'n voltagedrop..

Jive bec doet 15A piek zonder problemen, er zijn grafiekjes te vinden waarop je maar 0.1v drop heb....
een Jive bec vergelijken met een align REGULATOR vind ik wel erg ver gezocht.
stook je 10A door een Jive bec, blijft die zonder problemen heel.
Tuurlijk gaat die door zn hoeven als je er een gefrituurde servo aanhangt.. dat doet elke bec/regulator.
Jammer dat mensen die t spul niet in hun handen hebben gehad toch kunnen zeggen dat het meuk is..
Oud 13 september 2011, 13:08   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door raptor Bekijk bericht
ik wou ook graag even reageren.

ik vlieg nu een paar weken met de 600EFL 3GX heb ongeveer 30 vluchten erop zitten zonder problemen.

maar als ik dit nu zo volg doe ik het wel ff wat rustiger aan....

martijn
Zou je je setup willen vermelden zoals ik in de start post gedaan heb?

Alvast bedankt....

Groeten

Peter
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten