![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 december 2004 Locatie: Loppem (BE) Leeftijd: 45
|
Hoi, een vriend heeft een 2de hands TDR (model 2009) gekocht en we krijgen de tail niet goed op de TDR De TDR is uitgerust met volgende setup Kontronik Jive 80 HV Kontronik motor 30-12 Savox cyclic servo's S1257 Savox tail servo S1290 Mikado Vbar (control unit + black sensor) upgraded to 5.2 De setup van de VBAR is gedaan volgens de VBAR pc software en alles blijkt te kloppen uitgenomen de tail. Van zodra de heli optoert draait de tail direct zo'n 180° weg. De heli wordt bestuurd met een Spektrum DX8. Het enige wat wij denken is dat we in de zender is niet goed hebben staan. Vanmorgen hebben we een filmpje gemaakt van het probleem. Dus als iemand tips heeft of weet wat we verkeerd, let us know ! Hier is de video : Grtz, Dirk
__________________ Compass Support Team ATOM 500 FBL (BeastX) / ATOM 6 HV FBL (BeastX) / 7HV (BeastX) / Henseleit TD R Laatst gewijzigd door Dflyer; 5 december 2011 om 13:39 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
|
Heb je al gecontroleerd naar welke kant de gyro corrigeert als je de heli beweegt? Want tussen 0:55 en 1:00 lijkt het er héél sterk op dat de gyro met de beweging méé stuurt, in plaats van er tegenin. Het optoeren en omslaan ziet er ook precies uit alsof de correctierichting van de gyro verkeerd staat. Als je de staart naar rechts beweegt, moet de stompe kant van de hekrotorbladen naar links gaan. Lijkt er sterk op, dat bij julie machine dit verkeerd om staat Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica Laatst gewijzigd door brutus; 4 december 2011 om 19:36 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 21 januari 2006 Locatie: vlaardingen
|
Volgens mij corrigeert de gyro de staart de verkerde kand op.
__________________ Jepe spitfire ,Jepe reno mustang, Jepe A4 ,jepe pyranha , blizzard, bullet , funjet 6s, sunracer,schubeler vector 10s, trex 700,Sundowner 50 op 8s ,Henseleit TDR |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Wij dachten ook al dat de gyro verkeerd compenseert maar in de VSTABI software kan je de gyro niet reversen. Op het Duitse Vstabi forum staat er vermeld dat de Vstabi automatisch herkent naar welke kant de gyro moet compenseren. In de software kan je alleen maar de servo reversen meer niet. Grtz, Dirk
__________________ Compass Support Team ATOM 500 FBL (BeastX) / ATOM 6 HV FBL (BeastX) / 7HV (BeastX) / Henseleit TD R |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Dan heb je vermoedelijk de draairichting van de hoofdrotor verkeerd ingevoerd. Meestal word die parameter gebruikt, in combinatie met servoreverse, om de rest van alle functies hun juiste richting te geven (ben niet zeker, heb nog nooit met V-stabi gewerkt) Groet, bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Of je het nu kan veranderen of niet, hij corrigeert verkeerd volgens mij... dan heeft hij het in dit geval verkeerd herkent, of een of andere parameter staat niet goed waardoor hij het fout herkent. maar het echte antwoord laat ik over aan de vstab eigenaren
__________________ |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 26 december 2010 Locatie: Groningen Leeftijd: 24
| Zo ziet het er uit als je gyro verkeerd staat, dat komt overeen met je beschrijving. Dus wat hier boven al gezegd word: even de gyro reversen en klaar ( hoe dat dan ook maar te doen is met dit systeem) |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 14 juli 2009 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 35
|
Ja je ziet overduidelijk dat hij vekeerd om corrigeerd. Dat was bij het langzaam bewegen te zien. Wat ook wil werken is de servoarm 180 om te draaien en de heck aansturing te reversen als het softwarematig niet gaat. Ik wil wel zeggen dat ik geen verstand heb van v-bar. Mechanische oplossingen liggen mij beter. Gr jasper |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Klopt de stickrichting met de richting in de vbar? dat setup scherm waarin je de richtingen goed moet zetten? Dat ie wegloopt kan door trims komen in verschillende flightmodes. Dus: verwijder alle aanwezig trims in alle flightmodes en her calibreer de zender aan de vbar(dus met de sub trims/end points en let op de reverse.) Servohoorn omdraaien is niet te oplossing. Maare, niet om t een of ander, maar de tailrotor bij de TDR draait dacht ik de andere kant op dan normaal, en de tailblades zitten dus verkeerd om gemonteerd. Dat had heel makkelijk even gecontroleerd kunnen en moeten worden.......
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert Laatst gewijzigd door Anko; 4 december 2011 om 21:24 |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 14 juli 2009 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 35
|
Ja ik heb een keer gekeken na de reactie van Anko.... De blades lijken inderdaad verkeerd om te zitten...Dat verklaard ook waarschijnlijk de echt abrubte draai...de bladen gaan happen in plaats van lucht verplaatsen. De stompe kant moet dus als het ware vooraan zitten in de draairichting. Servohoorn echt als laatste oplossing gebruiken. Ik heb het slechts bij 1 heli nodig gehad omdat de goedkope gyro andersom herstelde en ik hem niet ondersteboven wilde monteren. Tja dat ben ik dan hè.....Recht en rechtop... |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
@ Anko, dat de tailrotor omgekeerd draait hebben wij ook vastgesteld, maar dit is zo bij de Henseleit TDR. Zoals eerder beschreven de gyro reversen in VSTABI gaat niet. In de software kan je alleen maar de servo reversen. Grtz, Dirk
__________________ Compass Support Team ATOM 500 FBL (BeastX) / ATOM 6 HV FBL (BeastX) / 7HV (BeastX) / Henseleit TD R |
| | |
| | #13 (permalink) |
|
Dan is het logisch dat je zowel in de zender als in de V-stabi de servo moet reversen: dan zal de gyro de goede kant uit sturen, en de heli ook weer de stick goed volgen.... volgens mij..... Reversen van de tail in de zender draait het signaal wat de V-stabi krijgt om, en door vervolgens in de V-stabi de servo te reversen, reageert de gyro de juiste kant om, en draait de heli naar links als de stick naar links gaat. Ben geen expert, maar zo doe je min of meer ook met een niet reversible gyro (alleen gebruik je dan de andere kant van de servo hevel) En als ik het fout heb, terug zetten kan altijd.... Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hoi Bert, bedankt om mee te denken, maar dat hebben we ook al geprobeerd. Als we de servo reversen in de zender dan initialiseert de Vstabi niet. Er staat ook vermeld in manual van de Vstabi dat in de zender niets mag veranderen omdat alles via de Vstabi software loopt. Grtz, Dirk
| | |
| | #15 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Maar, je gaat mij niet wijsmaken dat er in de software geen voorziening is opgenomen om zoiets dergelijks op te lossen Juist als er alleen via de vstab ingesteld mag worden Maar zolang de vstab eigenaren zich nog niet melden, kan ik alleen gokken... Misschien de stick de verkeerde kant op geduwd tijdens een initialisatie ronde?
__________________ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |