Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Electro vliegtuigen > Forumontwerpwedstrijd 2005/2006

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 13 maart 2006, 13:10   #16 (permalink)

prop-er's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Kurt,

Dit is absoluut niet wat ik bedoel. De fanwing gaat uit van compleet andere theorien om lift te produceren. Ook erg lastig te bouwen.

Ik hoop binnenkort m'n Formosa vliegend te hebben. Pas dan ga ik beginnen met de Magnus.

Ik heb besloten eerst een zwevend prototype te bouwen. (enkel een brushlessmotor voor het ronddraaien van de cilinders.)

Zo kan ik eenvoudig de benodigde lift / toerental bepalen. Als het model eenmaal zweeft, wordt het tijd een propellor toe te voegen.
Oud 9 juni 2006, 16:42   #17 (permalink)
pepijn de vos
Guest

Standaard

die dingen maken ook lift als je stilstaat of niet?
even denken.... nee! dan is er geen lucht dinges...
d*mn!
anders zou je kunne hoveren
maar dan klopt jou verhaal ook niet helemaal over dat je altijd evenveel lift hebt, en bij een vleugel niet.
hier maak je ook meer lift als je harder gaat toch?
volgens mij werkt het ongeveer het zelfde als een normaal profiel.
de wind kan door de draaiing aan de ene kant harde stromen dan aan de andere kant, dus krijg je een vacuüm dat lift geeft.

volgens mij zeg ik dingen die van geen kanten kloppen...
  Met citaat reageren
Oud 13 juni 2006, 13:20   #18 (permalink)

prop-er's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Nou, dat valt wel mee, hoor.

Ik heb alleen wel gezegd dat ik het toerental waarmee de "vleugel" ronddraait kan worden aangepast.

Stel dat je met kruissnelheid vliegt. Je hebt dan een bepaalde lift nodig, hiervoor draait de vleugel een bepaald toerental.

Stel dat je nu de maximale vliegsnelheid gaat vliegen, dan neemt de opgewekte lift inderdaad toe. Dit is dan weer te compenseren door het toerental van de vleugel te verlagen.

Dit project wordt dit jaar helemaal niets meer, trouwens. De verbouwing van ons nieuwe huis slokt helaas alle vrije tijd op.
Oud 15 juni 2006, 07:47   #19 (permalink)

Danny Mulders's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prop-er
Vliegen zal het probleem niet zijn. Besturen wel. Rolroeren zijn een beetje lastig toe te passen. Gewoon maar de eerste keer voor de traditionele trainer lay-out gaan.
of je gaat op de X-twin tour....
de ene cilinder langzamer als de andere draaien, dus 1 cilinder heeft meer lift dan de andere.
maar je moet hoe dan ook ook nog een neuspropellor hebben, anders kom je niet vooruit .
Oud 6 augustus 2006, 21:05   #20 (permalink)

Leeftijd: 20
Standaard

Beetje oud draadje, maar pas kwam ik op precies hetzelfde idee
Er bestaan idd zeilboten die zo'n mast hebben, of in ieder geval ontwerpen.

Mijn idee was om een mannetje te bouwen, met ronddraaiende cilinders als vleugels. Twee EDP-50 motortjes (van die GWS DD staartmotortjes voor FP helis) zouden dan op een klein tandwiel de draaiing van de cillinders kunnen regelen. Een V-mixer (op de zender of in het mannetje) met 2 kleine brushed regelaartjes zou dan voor het rollen kunnen zorgen.
Voor de rest wil ik dan een brushless fietsbel-klasse motortje op z'n kop zetten. De benen worden dan scharnierbaar omhoog en omlaag, zodat je kunt kantelen. Het hoofd en de benen worden dan shockstyle (kruisromp).
In theorie zou je 'm dan vertikaal op de grond kunnen zetten, armen draaien, met een beetje wind zouden de armen al lift genereren, brushless volgas omhoog, benen vooruit kantelen, benen zorgen voor afbuigende propwash en zwaartepunt naar voren, kantelen tot horizontale vlucht en vliegen maar. landen up geven tot hoveren, en dan langzaam zakken.
In theorie is dat natuurlijk superfun en goed bestuurbaar (CG moet wel op armen liggen) maar in de praktijk zal het wel enige problemen geven...

Wel ongelofelijk LOL dat magnus effect
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten