Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Electro vliegtuigen > Forumontwerpwedstrijd 2005/2006

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 maart 2006, 17:27   #1 (permalink)

Leeftijd: 20
Standaard XF-85 Goblin OF misschien bedenk ik me weer :wink:

Nou jongens, omdat ik ook mee doe aan de ontwerpwedstrijd hier maar een draadje.

Ik wil een XF-85 Goblin gaan bouwen, of misschien bedenk ik me weer en ga ik toch iets anders mee laten doen aan de wedstrijd...

Eerst maar even de originele: http://www.wpafb.af.mil/museum/air_power/ap38.htm
KLEIN!:
Specifications
Length: 14' 10.5" 4.5 m
Height: 8' 3.25" 2.5 m
Wingspan: 21' 1.5" 6.4 m
Wingarea: 90.0 sq ft 8.3 sq m
Empty Weight: 3,740 lb 1,696 kg
Gross Weight: 4,550 lb 2,063 kg
SNEL!:
Performance Max Speed: 664 mph 1,069 km/h 577 kt

Plans waarvan ik bouw (soort uitgebreide 3-view, wel met ribben): http://www.airwar.ru/other/draw/xf85.html

Hier de plaatjes:
(let niet op de details, het is maar een prototype dus eerst maar eens kijken OF het wel vliegt)
Click the image to open in full size.
Ik heb het voorste gedeelte met een vork ingesneden en toen gebogen mbv een pringles bus en een fohn. Het achterste deel heb ik gemaakt met alleen maar een pringles bus en een fohn, en dat ziet er ook een stuk gladder uit.
De coroplast ligger is intussen een stukkie naar achter verplaatst.
De neus, helemaal vooraan, is ondertussen voorzien van een stukkie schuim in de goeie vorm geschuurd ipv die ribben, en ik heb ondertussen al wat meer bekleed met depron.
Wat nog moet gebeuren: Vleugels maken, staart maken, nog een boel bekleden, cockpit maken, bijschuren, enz enz.
Maar m'n grootste probleem is de vleugels. Ik wilde hem oorspronkelijk maken van depron ribben enzo, en misschien doe ik dat ook nog wel, maar het leek me misschien wel steviger en net zo handig om hem van schuim te maken, het liefst bekleed met depron. Wel LOL leek me om 2 liggers te plaatsen en dan daar tussendoor de coroplast ligger te schuiven zodat ie afneembaar wordt. Suggesties?

Hij krijgt een spanwijdte van ongeveer 95cm. Er komt een ACW ducted fan in (die van ACW zelf) met een Typhoon EDF, maar die vreet 30A dus dat gaat ruim over de 200W heen. Misschien 2s voor minder vermogen? Of een andere oplossing zodat ik niet voor een andere motor hoef te kiezen?

Ik wil eigenlijk de cheapy hyper power lipo's van Perba gebruiken, de 2000mah kan toch minstens 30A leveren en met niet constant volgas moet dat lukken lijkt mij, toch?
Als regelaar wil ik de cheapy 30A programmeerbare regelaar gebruiken, scheelt alweer een boel tov de Tsunami 30.

Ooh ja, hij gaat delta worden dus de originele staart doet niks, alleen de ailerons zeg maar. De originele stuurt met de onderste twee vinnetjes hoogte, en met de bovenste drie richting, wat wel aardig gaat maar toch raar blijft...

De Goblin voor FS2004: http://www.simviation.com/fs2004military33.htm
Of direct: ftp://63.217.28.218/47military/Xf85.zip

Totally off topic maar: FSX is coming
Oud 2 maart 2006, 18:19   #2 (permalink)

sietse's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

ey fons, gaat de goede kant op hè, Ik wilde je nog een filpje sturen, maar die was net te groot. Dan maar hier de link:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Fre...%20Crashes.mpg

Wel lache, maar ik denk eerlijk gezegd dat die lui een onstabiel profiel hadden gekozen en het zwaartepunt erg kritisch, valt nog mee hoe hij dan "vloog". Als ik jou was zou ik een vleugelprofiel nemen dat richting vliegende vleugelprofiel gaat. Geeft een stuk meer stabiliteit. Of je kan natuurlijk je elevons wat "up" zetten. Moet lukken.
Oud 2 maart 2006, 22:02   #3 (permalink)

Standaard

Thnx
Vet filmpje! Dat karretje is lache
Waar heb je die vandaan?
Hij vliegt wel euh... een beetje... onstabiel?
Het is trouwens een type van voor de modificatie (zie plans) wat inhoudt dat z'n "rug" nog bol is, dat z'n staart iets kleiner is en dat hij geen winglets heeft. Ik wil de tweede versie maken, dus met een grotere staart en winglets.

Ik wil idd een vliegende vleugelprofiel gebruiken, heb al een leuk profieltje gemixd en die ziet er aardig uit, maar na het zien van dit filmpje denk ik dat ik toch maar de originele CJ-5 gebruik, die heeft tenminste wat reflex en heeft zich al bewezen op delta's.
Dat profiel van hun heeft idd geen reflex en is ook megadun, geen wonder dat het CG zo kritisch kwam en dat ie zo vloog. Ze gebruikten wel de normale roeren, dus geen delta configuratie, en het kan goed zijn dat de originele roeren op een model niet genoeg effect hebben dus wat ik ga doen is de ailerons omdopen tot elevons en ze iets groter maken. De buitenste 2 vinnen van de 3 staan trouwens op 40 graden tov de middelste, dus die zullen niet zo gek veel effect hebben op de hoogte.
Oud 2 maart 2006, 22:43   #4 (permalink)
Han

Han's schermafbeelding

Leeftijd: 48
Weblogartikelen: 1
Standaard

Hoi Murdock.

Leuk project en spannend.
Alleen even over dat profiel.
Het CJ-5 profiel lijkt mij niet helemaal de juiste.
Deze is echt telangzaam meer bedoeld voor zwevers.
Wat je kunt proberen is CJ-5-U.
Deze is iets sneller door de vlakke onderkant.
Deze kist hier onder van mij vliegt ermee.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...pic.php?t=8153

Wat mij beter lijkt is EH1.0/70 (fromEH1.0/9.0)
Vliegt wat sneller dan je CJ5 Maar is ook weer geen snelheidsmonster.
En heeft bij de landing niet zo'n hoge snelheid.
Ook hier heb ik goede ervaring mee.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=13909

Succes verder met bouwen.

Groeten Han de Bouwer.
Han is offline   Met citaat reageren
Oud 2 maart 2006, 23:16   #5 (permalink)

sietse's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

kijk, dat zijn nog eens tips .
Die EH1.0/7.0 heb ik ook al eens uitgesneden en voelt wel goed. is een stuk dunner dan gemiddeld, dus zal idd ook wat sneller zijn. Altijd mooi als iemand zo'n practijkervaring naar voren brengt!

Dat filmpje komt trouwens uit freakazoid's megacollectie (gevonden via de site van wieland).

Zoals gezegd: Ik zou idd ook gaan voor elevons! Full control , knallûh!

Mmh, misschien ook maar eens een topic starten met mijn 1e minibouwsel voor de wedstrijd.....
Oud 3 maart 2006, 19:57   #6 (permalink)

Vinze's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sietse
ey fons, gaat de goede kant op hè, Ik wilde je nog een filpje sturen, maar die was net te groot. Dan maar hier de link:
http://airtoimedia.nl/web/upload/Fre...%20Crashes.mpg
damn wat een stevig kistje ..... het zijn ook geen onaardige knallers die hij maakt.....

wat een leed vermaak publiek zeg

groet,

vinze
Oud 5 maart 2006, 13:34   #7 (permalink)

Standaard

Thnx voor de tips han , die CJ 5 U heb ik niet in de database maar die EH 1.0/7.0 ziet er goed uit, ik denk dat ik die ga gebruiken en dan het zwaartepunt ietsjes naar voren leggen, en de elevons iets omhoog stellen tegen tip-stalling en voor meer reflex.
Het moet ook weer niet te hard gaan want anders zie je niks van al het werk dat erin gestoken is

Ik zit alleen nog met de constructie van de vleugel, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik zit nu toch meer te denken om de 2-liggers-methode waarmee ik hem ook demontabel kan maken.

Tis idd een stevig kistje, maar of hij tegen die tweede crash kon
Oud 26 maart 2006, 20:28   #8 (permalink)

Standaard

Het staat er nu zo voor:
Hij blijft alleen nog heel even zo liggen, wil eerst iets maken dat met een beetje wind ook vliegt, iets groots dus

Dr zijn wel cijfers te vinden van een Typhoon EDF, maar niet echt duidelijk ofzo. De tabel bij RBC kits geeft al wat info, maar is een beetje tegenstrijdig. Heeft iemand een site met goeie cijfers over de Typhoon EDF serie?
Ik wil m dus eigenlijk gaan vliegen met ?s 2000 HyperPower lipo's van perba, die kunnen 30A continu aan en 40A in bursts, is wel een klein beetje krap maar als ik zorg voor goeie koeling en gewoon "met mate" gas geef gaat dat wel toch?
Voor die grote die ook tegen wat wind kan wil ik 2 van die hyperpower lipo's gebruiken, 2X 2s pakketjes in serie schakelen, 4s dus. Die motor trekt maar iets van 25A volgas. Maar ik weet niet hoeveel S ik het beste voor mn tyhpoon EDF kan gebruiken? Beste is 4s geloof ik, staat in die rbckits tabel, maar als ik 3 of 2s gebruik, hoeveel trekt ie dan en hoeveel power heeft ie dan?
Heeft er eigenlijk iemand ervaring met een typhoon EDF 3W?
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten