Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 maart 2010, 10:46   #91 (permalink)

nellestm's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerardvSt Bekijk bericht
Heb gisteren een nieuw main frame binnegekregen, ook deze is veranderd.
De 'aansluiting' van de staart is behoorlijk verstevigd maar het rare vind ik: de staart zit nu een halve centimeter hoger! De rotorbladen draaien nu eng dichtbij de tail blade. Maar ze zullen er uiteraard vast wel over na hebben gedacht. Hoop alleen niet dat hij met een crash de tailblade kapot slaat.

@Marco
Ik kan nog niet echt veel verandering zien in de skid maar dat wordt even afwachten. Maar ik heb dus ook nieuwe accu's nodig als ik de nieuwe skid ga bestellen?
zoals ik het las wel ja. Er zit geen accu connector meer in de nieuwe skid..
sterker nog.. Ook een nieuwe lader.. De oude lader kan de nieuwe cellen niet laden..

Laatst gewijzigd door nellestm; 17 maart 2010 om 12:36 Reden: toevoeging
nellestm is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2010, 13:26   #92 (permalink)

Leeftijd: 19
Standaard

@ marco
Dat is dan wel balen. Heb gisteren nog een nieuwe accu binnen gekregen maar nog wel het oude model.
Nog even een offtopic vraagje: Ik zie dat je ook uit Ede komt. Waar vlieg je meestal met de heli's? Ik zag dat er wel een vliegclub is in Ede, die vliegen op de Ginkelse heide.
GerardvSt is offline   Met citaat reageren
Oud 17 maart 2010, 14:01   #93 (permalink)

nellestm's schermafbeelding

Standaard

ik vlieg vooral binnen. Meestal in de parkeergarage op mijn werk in amersfoort. Lekker windstil, en voor 7 uur s'ochtend helemaal leeg...
Zodra ik mijn HK 450 binnenheb ga ik ook op zoek naar een leuk buitenplekje..
Oud 17 maart 2010, 14:43   #94 (permalink)

Standaard

Wat grappig, misschien als ik de solo pro II goed onder controle heb dat ik ook wel voor de hk 450 ga. Maar dat ligt nog even op de lange baan. Ik ga binnenkort even simmen om de wat grotere heli's onder controle te krijgen. Maar voorlopig hou ik het nog even bij deze heli.
Oud 17 maart 2010, 14:44   #95 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nellestm Bekijk bericht
zoals ik het las wel ja. Er zit geen accu connector meer in de nieuwe skid..
sterker nog.. Ook een nieuwe lader.. De oude lader kan de nieuwe cellen niet laden..
Dat is gierig, dan kan ik dus ook de accu's niet meer laden in de zender! Het lijkt een beetje of Nine Eagles een product uitgeeft wat nog niet helemaal af is!
Oud 18 maart 2010, 16:11   #96 (permalink)

Standaard

Met het nieuwe main frame is het inderdaad zo dat de rotorbladen tegen de tailblade aanslaan. Niet echt handig. Opzich is het alleen in scherpe bochten (op normal mode) en als de heli op laag toerental draait. Maar het lijkt me niet echt bevordelijk!
Oud 18 maart 2010, 23:05   #97 (permalink)

MulderAJ's schermafbeelding

Leeftijd: 53
Cool

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GerardvSt Bekijk bericht
Met het nieuwe main frame is het inderdaad zo dat de rotorbladen tegen de tailblade aanslaan. Niet echt handig. Opzich is het alleen in scherpe bochten (op normal mode) en als de heli op laag toerental draait. Maar het lijkt me niet echt bevordelijk!
heb je een foto? ik kan me dit werkelijk niet voorstellen; het zou betekenen dat de rotorbladen langer zijn dan bij de vorige? of de staart korter? anders kan het niet kloppen!
MulderAJ is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2010, 17:27   #98 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Ik had al eerder jullie (en andere) avonturen gelezen met de Solo Pro, en had er al bijna eentje besteld in HongKong als ze 'm op voorraad hadden gehad. Gisteren even een onderdeeltje halen voor de Ikarus Eco8 bij de bekende firma Quartel in dit geval in Roosendaal. En daar lag een special edition in de alu koffer... in de aanbieding voor 109 euri. Je raadt het al, ik heb 'm gelijk meegenomen. Roep nou niet meteen dat dat "te duur" was, dat valt heel erg mee en ik wil ook graag de modelbouwzaken in NL wat gunnen. Bovendien hoef ik niet met een Chinees in de clinch als er b.v. een garantiekwestie is.

Deze gele Solo Pro 2 is een "nachtuitvoering" met glow-in-the-dark rotorbladen, ski's en tailrotor, en heeft naast de mooie koffer waar alles netjes inpast ook een setje reserve rotorbladen, een kruisschroevedraaiertje, 2 lipootjes en een fatsoenlijk laadapparaat voor 2 stuks lipo's. Dat laden met de zender vind ik zelf een beetje een noodoplossing.

Wat vliegt dat dingetje geweldig! De eigenstabiliteit is enorm, de fimpjes die je ziet op youtube met de "zelf"vliegende heli die ook door tikjes en blazen niet van zijn plek te krijgen is, kloppen! Er is nog helemaal niks gebroken en dat blijft wat mij betreft ook zo. Ik snap wel hoe de landingsgestellen breken, want als de accu leeg is dan lijkt het nog het meest op een "gecontroleerde crash" in plaats van op een fatsoenlijke landing...

Wat wel opvalt, en waar ik nog niemand over gehoord heb, is de verschillende manier waarop de heli bochten maakt. Zoals gezegd hangt de heli iets naar rechts vanwege de druk die de staartrotor uitoefent. Maar dat betekent ook dat je bij het nemen van een rechtse bocht de staart omhoog duwt en dus de heli automatisch rechtsaf-vooruit gaat. Als je een linkerbocht neemt dan wil de heli juist achteruit en lijkt dan een beetje krampachtig over de staart heen een linkse bocht te maken. Na een beetje oefenen is dat weer helemaal onder controle door gewoon te anticiperen en tegelijk met rechtsaf-achteruit en met linksaf-vooruit te sturen. Hij reageert net als een grotere modelheli maar deze effecten zijn wel wat duidelijker en dus leer je er goed mee vliegen "voor later". Verder vind ik het jammer dat de pitchknuppel een stukje "dode slag" lijkt te hebben waardoor je soms een beetje een jo-jo effect krijgt.

Ik vind het een heel leuk alternatief voor buiten vliegen, hij heeft de eigenschappen van een "echte" modelheli en is heel precies te sturen. Hij zou nog wel een beetje langer mogen vliegen op 1 accuutje wat mij betreft.
Ik neem hem mee naar de camping, want hij doet het ook buiten best goed, en op zakenreizen is het een leuk alternatief voor het pay-tv kanaal (of erger). Weer een kinderdroom uitgekomen...

Click the image to open in full size.
bruteforce is offline   Met citaat reageren
Oud 21 maart 2010, 18:12   #99 (permalink)

Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruteforce Bekijk bericht
...... Wat vliegt dat dingetje geweldig! De eigenstabiliteit is enorm, de fimpjes die je ziet op youtube met de "zelf"vliegende heli die ook door tikjes en blazen niet van zijn plek te krijgen is, kloppen! .... Ik vind het een heel leuk alternatief voor buiten vliegen, hij heeft de eigenschappen van een "echte" modelheli en is heel precies te sturen.
Helemaal mee eens! En dat landingsgestel: in heel kleine ruimtes raak je in je overmoedigheid makkelijk iets. En dan valt ie dus 3 meter omlaag... Maar met wat secondenlijm is het zo gefixed... Super heli. Ik heb 'm zelf trouwens toch van RcKix (Nederlandse handelaren durven soms tot 130 euro te vragen!)
Oud 21 maart 2010, 18:22   #100 (permalink)

Exclamation

Citaat:
Zoals gezegd hangt de heli iets naar rechts vanwege de druk die de staartrotor uitoefent. Maar dat betekent ook dat je bij het nemen van een rechtse bocht de staart omhoog duwt en dus de heli automatisch rechtsaf-vooruit gaat. Als je een linkerbocht neemt dan wil de heli juist achteruit en lijkt dan een beetje krampachtig over de staart heen een linkse bocht te maken. Na een beetje oefenen is dat weer helemaal onder controle door gewoon te anticiperen en tegelijk met rechtsaf-achteruit en met linksaf-vooruit te sturen. Hij reageert net als een grotere modelheli ...
Dank je voor de heldere uitleg; dit zouden meer mensen moeten weten!
Oud 22 maart 2010, 09:55   #101 (permalink)

bruteforce's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Even een vraagje voor diegenen die in de expert-modus vliegen, dus met de volledige circel op het schermpje en grotere cyclic stuuruitslagen.

Als ik de expert-modus inschakel en de servo's uitprobeer, dan werkt alles naar behoren behalve nick-vooruit. Op het laatste deel van de knuppelweg (dus vol vooruit) gaat de servo voor nick niet alleen verder bewegen, maar stuurt hij ook de servo voor roll-links aan. Waarom is dit en hebben jullie dit ook ervaren met jullie Solo's?

Verder heb je ook nog de mogelijkheid om de kortere-en langere armpjes op de tuimelschijf te benutten (zoals bij de Blade MSR) maar daar hoor (lees) ik niets over.

Hoor het graag!
bruteforce is offline   Met citaat reageren
Oud 22 maart 2010, 15:19   #102 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MulderAJ Bekijk bericht
heb je een foto? ik kan me dit werkelijk niet voorstellen; het zou betekenen dat de rotorbladen langer zijn dan bij de vorige? of de staart korter? anders kan het niet kloppen!
@mulderAJ:
Ik heb momenteel de mainshaft naar de knoppen gevlogen dus kan even niet vliegen! De rotorbladen zijn er ook af dus kan er even geen foto van maken. Zodra ik hem weer in elkaar heb zal ik er ff een foto van maken.
Oud 22 maart 2010, 16:20   #103 (permalink)

Standaard

Citaat:
... gaat de servo voor nick niet alleen verder bewegen, maar stuurt hij ook de servo voor roll-links aan.
Verder heb je ook nog de mogelijkheid om de kortere-en langere armpjes op de tuimelschijf te benutten (zoals bij de Blade MSR) maar daar hoor (lees) ik niets over.
Dat ie ook ineens sterk naar links stuurt hebben ze allemaal. Tenzij je heel iets rechts stuurt.. Maar het geeft idd een wat onvoorspelbaar gedrag. Geen idee waarom...
Wat betreft korte en lange armpjes: nooit geprobeerd Ik heb wel eens geprobeerd om de mechanische mixer-arm aan de bladen om te keren (korte kant aan de balance bar en lange aan de swashplate). Dan wordt ie zo stabiel dat ie nauwelijks meer te sturen is (zelfs in expert mode).

Laatst gewijzigd door MulderAJ; 22 maart 2010 om 20:04
Oud 23 maart 2010, 13:10   #104 (permalink)

Standaard solo pro II robuust?

Ik doe al vele jaren aan modelbouw. Enkele maanden terug kreeg ik een demonstratie van helikopter vliegen van een zeer ervaren vlieger. 3 weken geleden heb ik besloten een solo pro 2 aan te schaffen. Leuk ding, vliegt goed. Na circa 4 uur vliegen lukt het me aardig om van de salontafel naar de eettafel te vliegen en vervolgens op de bar te landen (20cm breed). Dit gaat natuurlijk ook wel eens mis. Ook al een paar keer buiten gevlogen. Maar waar het mij om gaat is het part verbruik. Dit vind ik toch schrikbarend. Hierbij een opsomming:

-Staart rotorblad afgebroken. Enkele keren gelijmd en iets vestevigd, maar inmiddels vervangen. Afgebroken op het gietmalpunt. Dit is een zwak punt, lijkt me een design fout.
-Cabine gescheurd aan de zijkant en de neus heeft al een behoorlijk gat. een en ander gelijmd, maar de reserve cabine ligt al klaar
-As van een van de servo's krom, rechtgebogen
-Onderstel gebroken, gelijmd en verstevigd
-Flybar aan het einde ingescheurd, eerst gelijmd, maar nu vervangen
-Dwarsverbinding van de as naar de rotorbladen afgebroken aan beide kanten. As uitgeboord op 2 mm en stuk van een stalen spaak op 13mm lengte gezaagd en erin gezet
-Bij deze laatste actie brak een kogeltje van een van de verbindigen die naar het rotor blad leidt af. Kogeltje uitgeboord op 0,5mm, stalen draad erin vastgelijmd, plastic ook uitgeboord op 0,5mm draad op lengte geknipt en vastgelijmd. Enorm priegelwerk, maar dat ben ik van modelbouw gewend (doe veel aan 1/144).

Inmiddels vliegt ie weer als vanouds, maar ja voor hoe lang?
zerodefects is offline   Met citaat reageren
Oud 23 maart 2010, 19:19   #105 (permalink)

Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zerodefects Bekijk bericht
-Staart rotorblad afgebroken. Enkele keren gelijmd en iets vestevigd, maar inmiddels vervangen. Afgebroken op het gietmalpunt. Dit is een zwak punt, lijkt me een design fout.
-Cabine gescheurd aan de zijkant en de neus heeft al een behoorlijk gat. een en ander gelijmd, maar de reserve cabine ligt al klaar
-As van een van de servo's krom, rechtgebogen
-Onderstel gebroken, gelijmd en verstevigd
-Flybar aan het einde ingescheurd, eerst gelijmd, maar nu vervangen
-Dwarsverbinding van de as naar de rotorbladen afgebroken .....
Je bent de eerste en voor zover ik weet enige die het lukt de Solo Pro op deze manier te slopen... Ik weet niet met welke ervaring je een vierkanaals bent gaan besturen, maar er zijn handige simulatoren om de eerste beginselen onder de knie te krijgen....

Laatst gewijzigd door MulderAJ; 13 april 2010 om 13:31
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten