Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 maart 2010, 23:00   #16 (permalink)

XB-Belt-cp V2's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

ik begrijp jou antwoorden niet helemaal, kan je dit misschien op een andere manier uitleggen? wil dit zeggen dat mijn ingestelde waardes dan niet goed staan? bij mij staat de swashmix bij alle drie op +85%, hoe krijg ik deze dan op +10 en -10?
en wat moet ik dan eigenlijk doen met de subtrims?
alvast bedankt voor Uw reactie's
XB-Belt-cp V2 is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2010, 13:27   #17 (permalink)

Standaard

-10 + 10 bedoel ik de pitch van de bladen. Dit meet je met een pitch gauge. Stel je swash % zo in dat je +10 -10 heb bij maximale negatieve en positieve pitch.

Subtrims zijn er voor om het nulpunt van je servo's te fintunen (90). Dus niet om je swash mee te levellen.
Oud 8 maart 2010, 22:59   #18 (permalink)

Standaard

klopt het dat ik hem daar voor in flight-mode moet zetten om deze waardes te kunnen halen?
Oud 9 maart 2010, 10:23   #19 (permalink)

Standaard

Als je daarmee idle1 bedoelt ... ja. Idle switch op 1 en dan midstick 0 pitch laag en hoog -10 +10.

Ontkoppel je motor voor je de idle switch gebruikt. Oh en start nooooit met idle switch. Belt-cp heeft geen soft start en zal je main gear vertanding opeten.
Oud 9 maart 2010, 13:29   #20 (permalink)

Standaard

begrepen...
ik heb trouwens een throttle hold schakelaartje... altijd handig want dan hoef je de motor niet af te koppelen. en van dat tanden opeten weet ik alles van.... reeds eerder meegemaakt op mijn eerste Belt...
Oud 9 maart 2010, 13:34   #21 (permalink)

Standaard

en heb de subtrims alle drie opgeschroefd naar ongeveer 95%, zijn dit wel normale waardes?
Oud 10 maart 2010, 08:42   #22 (permalink)

Standaard

Subtrims? Denk dat je swashmix bedoeld. Zou best kunnen hoor 95% ... Meten is weten.
Oud 10 maart 2010, 12:39   #23 (permalink)

Leeftijd: 48
Standaard

95% op de swash mix?? Dan wordt ie wel heel erg agressief om te vliegen.
Je zou 't eens kunnen proberen. Maar ik zou het niet wagen...

Willem.

Overigens hoort dit niet bij FP/Coaxiaal thuis...

Laatst gewijzigd door Willem01; 10 maart 2010 om 12:42
Willem01 is offline   Met citaat reageren
Oud 10 maart 2010, 20:54   #24 (permalink)

Standaard

Beste Willem,
wat zijn dan volgens U normale waardes?
Oud 11 maart 2010, 01:43   #25 (permalink)

Standaard

Ik weet niet wat voor een Belt CP normale waardes zijn, maar ik vlieg met een MX12 een Trex250 en standaard staan daar in de swash mix voor aileron, elevator en pitch 60%. En geloof me, dan heb je niet veel stick input nodig om 'm te laten gaan. 95% lijkt me dan wel heel erg veel.

Willem.
Oud 11 maart 2010, 13:28   #26 (permalink)

Standaard

ik heb deze gisterenavond al teruggebracht naar 65%, en inderdaad hij vliegt wel een stuk rustiger. 95% was inderdaad behoorlijk zenuwachtig.
nog even een vraagje, welke waardes moet ik nu precies aanpassen om de heli eerder te laten opstijgen? bij mijn oude standaard zender had ik een pitch-draaiknopje en dan was dat makkelijk te regelen. bij de dx6i weet ik niet precies welke waardes ik daar voor moet instellen, want de heli stijgt veel te laat op, ongeveer bij 75% van de throttle, ik had het liever ergens bij de 50 a 55%. alvast bedankt voor de reactie!
groet, Xavier
Oud 11 maart 2010, 14:08   #27 (permalink)

Standaard

Dan moet je ervoor zorgen dat bij midstick (50%) de bladhoek groter is. Die kun je controleren met een pitch gauge meter.
Overigens kun je dat op twee manieren bereiken:
Je kunt bij een bepaald toerental de bladhoek verhogen. Je kunt ook bij een bepaalde bladhoek het toerental verhogen. Dat geeft ook meer lift.

Willem.
Oud 11 maart 2010, 19:53   #28 (permalink)

Standaard

kan je me dit aub iets anders uitleggen? misschien kan je me aangeven waar ik dit precies doe op mijn dx6i. alvast bedankt voor de reactie.

groet, Xavier
Oud 11 maart 2010, 20:09   #29 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door XB-Belt-cp V2 Bekijk bericht
kan je me dit aub iets anders uitleggen? misschien kan je me aangeven waar ik dit precies doe op mijn dx6i. alvast bedankt voor de reactie.

groet, Xavier
Met de DX6 kan ik je helaas niet helpen, omdat ik de zender niet ken. Ik heb nog een "ouderwetse" MX12.
Je hebt inmiddels waarschijnlijk de swash mix gevonden, waar je percentages in kunt geven voor aileron, elevator en pitch.
Die percentages geven eigenlijk de hoeveelheid uitslag in percentage weer van de mix. Voor pitch worden 3 servo's aangesproken, die gelijktijdig omhoog gaan en zodoende je bladhoek verstellen.
Als je nu je percentage verlaagt, zal de verplaatsing van de servo's steeds minder worden. Dat heb ik je geadviseerd met betrekking tot de verlaging van 95% naar 60%. Je hebt toen zelf al geconstateerd dat ie wat docieler te vliegen is.
Een ander deel van je zender kun je gebruiken om ten opzichte van een bepaalde stickuitslag een verplaatsing van servo's te regelen. Dit is de pitch curve. De MX12 heeft 5 punten in zo'n curve zitten waarop je kunt bepalen wat de hoeveelheid verdraaiing van je bladen zal zijn. Die punten zijn meestal 0, P1, mid, P3 en full. Als je die 5 punten ingesteld hebt, zal de verdraaiing van je bladen een curve gaan vertonen. Dat is dus je pitch curve.
Je zegt dat je heli op 75% stick pas los komt. Dat betekent dat je pitch curve te laag ligt. Je bladen verdraaien aan het begin van je curve niet genoeg. Zoek op je zender de pitch curve op en kijk eens naar de waarden die op de vijf punten ingegeven zijn.
Verhoog vervolgens op P1 en midstick de waarden. De curve zal dan wat steiler worden. Pas ook P3 en full aan, zodanig dat je pitch in een stijgende lijn blijft.
Kijk vervolgens (voorzichtig) hoe je heli reageert. Gaat ie nog te laat omhoog, verhoog dan de waardes nogmaals.
Hou er wel rekening mee dat wat je in de pitch curve programmeert, gerelateerd is aan wat je in je swash mix hebt ingesteld. Als in de swash mix de waarde voor pitch laag staat, zullen de waarden die in je pitch curve staan, ook minder invloed hebben, simpelweg omdat de totale verplaatsing van je pitch ook laag is.
Dezelfde theorie geldt ook voor je throttle curve. Ook die kun je (weer in de MX12) op 5 punten programmeren en het getal wat je daar instelt zal het toerental van de motor (en dus je rotor) bepalen bij een gegeven stand van je gasstick.
De optelsom van je toerental en bladhoek zal uiteindelijk de hoeveelheid lift bepalen en dus ook bij welke gasstand de heli los komt.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je er wat mee kunt. Nogmaals, ik ken de DX6 niet, maar met de handleiding moet je een heel eind kunnen komen.

Willem.
Oud 11 maart 2010, 21:41   #30 (permalink)

Standaard

ik heb de pitchcurve ingesteld staan zoals esky ze voorschrijft in de handleiding, namelijk 50 - 62.5 - 75 - 87.5 - 100.
daarna heb ik in de swashmix de pitchwaarde verhoogd naar 75% en nu stijgt de heli weer beter op. (zijn deze waardes wel acceptabel?)
alvast bedankt voor de nuttige en uitgebreide info.
Groet, Xavier
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten