![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 oktober 2010 Leeftijd: 22
|
Beste, Ik zal mij binnenkort eerst eens even voorstellen op dit forum, maar eerst heb ik echter de volgende vraag: Ik heb onlangs mijn eerste helikopter, een Robbe Blue Arrow XL, aangeschaft. Wat echter het probleem is, is dat deze niet vooruit te stomen is. Hij trekt continu naar achter, zelfs als ik de knop helemaal naar voren duw. Ik heb al wat met de instellingen gedaan, deze heb ik bijvoorbeeld op 70% naar voren gezet, echter werkt dat niet. Ookal ben ik uit het 'grond' effect, +/- 2 meter hoogte. Ik als nieuwkomer op dit gebied, heb hier helemaal geen verstand van. Mogelijk dat een van jullie weet wat het mogelijke probleem kan zijn? Alvast bedankt en als er nog vragen zijn dan hoor ik dat. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 13 augustus 2010 Locatie: midden Limburg (BE) Leeftijd: 26
|
is de swashplate horizontaal gericht, misschien moet je het servo armpje wat het naar voren/achtere vliegen controleert inkorten of verlengen. meestal zit er schroefdraad op de armpjes, dan moet je gewoon de linkjes van de swashplate afhalen en dan ronddraaien op de schroefdraad in de juiste richting zodat ie standaard meer naar voren zal gaan. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 september 2004 Locatie: Nootdorp Leeftijd: 47
|
Probeer hem "mechanisch" naar voren te trimmen, dwz. zorgen dat het tuimelschijfje horizontaal komt te staan met de trims in het midden. Dat kun je doen door aan de stangetjes van de servo`s te draaien, of door de servo-hevel een tandje te verzetten.
__________________ Mustang P51, Calmato Sports, Nova Cuatro, ASH 26 en nog veel meer leuk speelgoed. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
|
Dit is toch een 3 kanaals, dus met verticaal geplaatste staartrotor? Dan heb je geen tuimelschijf. Enige wat er dan overblijft is toch het gewicht meer naar voren verplaatsen, want gewicht toevoegen is "not done" bij heli's, dat kost je vliegtijd.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Ben ik even in de war met de Exceed, denk ik, daar hadden een aantal hetzelfde probleem. Dan geldt inderdaad swash vlak zetten bij servos in het midden, dan misschien nog een beetje trimmen, en het moet voor elkaar zijn. Zie ik dat nu trouwens goed dat deze een horizontale staartmotor heeft die draait tijdens de vlucht? Zit daar een extra motortje op de staart? Dat is dan puur voor de sier. Ik zou zeggen, weg daar mee, extra gewicht betekent korter vliegen, en die staartrotor zie je in de lucht toch niet draaien.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 7 augustus 2010 Locatie: Zuidlaren
|
Hallo Marc, Ik bezit ook een Blue Arrow XL, en stoei al een poosje met het zelfde probleem. Ik heb hem inmiddel aardig goed getrimt, maar als ik de sticks los laat blijft hij een beetje naar links-achter trekken. Terwijl je bij een coaxiaal de sticks kunt los laten en dat hij stabiel blijft vliegen (bij wind stil weer tenminste). Ik zoek ook nog steeds naar een oplossing. Ik laat het je weten als ik wat heb. Groet Steven
__________________ Groet Steven - Robbe Blue Arrow XL (coaxiaal) |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
er zit geen staartmotor op deze heli. Het lijkt wel zo op het eerste youtube filmpje, maar bij het 2e draait de staartrotor niet. @Steven: Heb je geprobeerd mechanisch te trimmen? dus de armpjes van de servo's een beetje in te korten of te verlengen. |
| | |
| | #13 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
En nee ik heb hem meachanisch nog niet getrimt, doe ik liever ook niet zelf. @Indoorvlieger, Weet niet precies wat je bedoelt met swashplate maar door dat immers de twee hoofd rotoren tegen elkaar indraaien is een staart motor totaal nutteloos.
__________________ Groet Steven - Robbe Blue Arrow XL (coaxiaal) | ||
| | |
| | #14 (permalink) |
|
als er draadjes naar toe lopen en je ziet iets 'motor' achtig, zou ik het er toch uithalen, het voegt alleen maar gewicht toe. mechanisch trimmen is zeer makkelijk. Ten eerste moet je je canopy eraf halen en zorgen dat je de juiste link in de juiste richting aanpast en dat moet zeker niet veel zijn, een mm per keer ofzo. |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
Je hoort het nog.
__________________ Groet Steven - Robbe Blue Arrow XL (coaxiaal) | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| probleem, robbe blue arrow xl |
| Discussietools | |