![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2010
|
Heb hem al enkele dagen, maar oh oh oh wat vliegt het strak en eenvoudig! De prijs ligt dus bij TopRC nog wat gunstiger als bij Quartel. De prijs is uiteraard nu de normale verkoopprijs geworden, en ik had hem voor de pre-order prijs. Heb hem buiten nog niet getest. Maar binnen vliegt het echt geweldig, zelfs een beginner kan er mee vliegen! |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
|
En, nu wel al buiten getest? De afgelopen dagen was het redelijk windstil. Even wat anders, het blijkt dat de Bravo SX met 2 verschillende batterijen wordt geleverd. Beide zijn 150 mAh met label "BA927", maar de ene batterij is 0.4 gram lichter dan de andere. Ik heb nu 3 "zware" batterijen, en omdat eentje slecht presteerde (slechts rond de 4 minuten vliegen ipv de gebruikelijke 5) kreeg ik een vervangende. Die bleek ineens lichter te zijn. Iemand op een Duits forum had alleen maar lichtere batterijen, en maakte me al bijna voor gek uit (althans mijn weegschaal) maar we hadden voor de Hobby King 150 mAh wel hetzelfde gewicht, dus het was niet de weegschaal. En dat blijkt nu nog maar eens.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 september 2010 Leeftijd: 23
| Citaat:
| |
| | |
| | #35 (permalink) | ||
| Citaat:
Citaat:
Maar er is ook veel te zeggen voor de Bravo SX. Ten eerste vliegt hij gewoon beter, zowel bij langzaam vliegen, als volgas. En de romp zelf is niet zo kwetsbaar als hij lijkt, als je het raam even niet meetel. Het landingsgestel schijnt zelfs sterker te zijn dan dat van de Solo Pro. Verder beschermd de horizontale staartvin de staartmotor bij een zijwaartse tik. Wat wel een groot nadeel is van de Bravo SX, is de kortere vliegtijd. Zeker als je aan het oefenen bent, is net 5 minuten aan de korte kant, en als de accu bijna leeg is draait de staart erg vlot weg, waardoor een minder ervaren piloot hem niet meer netjes aan de grond zal krijgen. Dus uiteindelijk blijft mijn advies, neem eerst een Solo Pro, en als je die een beetje in de vingers hebt, een Bravo SX. Dan waardeer je de betere vliegeigenschappen des te meer, en je houdt de Bravo SX canopy langer gaaf.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | ||
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Het lijkt er nu toch op dat de meeste Bravo SX met de juiste batterij worden geleverd. Ik heb van 4 (of 3) set de accu's gewogen en die waren allemaal rond de 4.3 gram. De te zware accu's zijn te herkennen aan kleine cirkel op de achterkant van de accu, dus de kant waar bij een Solo Pro accu het lipje zit om hem uit de heli te trekken. Nadelen van een 2 zware accu zijn meer achterover hangen in de vlucht, de heli kantelt bij een landing nog sneller achterover, en je vliegt iets korter, omdat je toch weer 0.35g extra moet meedragen, en voor zo'n kleine heli is dat heel wat. Ik heb gisteren een aantal accu's binnen gevlogen, en merk dat de Bravo SX ook best wel snel kan binnen. Zelfs op hoge snelheid kun je de heli zo de bocht om sturen met alleen de staart. Hij maakt dan een korte, strakke U-bocht, waarbij de staart ook omhoog zwiept, dus de heli komt met de neus schuin naar beneden gericht de bocht uitvliegen. Dit werkt het beste linksom, omdat de meeste Bravo SX de staarttrim iets naar links hebben naarmate de vlucht vordert. Daardoor is de reactie op rudder links beter dan op rechts. Met de Solo Pro kun je ook dit soort bochtjes maken, maar de heli zal wat meer driften, terwijl de Bravo SX op rails lijkt te lopen.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Jammer dat het buiten zulk vies weer is, maar daardoor kon ik wel binnen lekker oefenen met de Bravo SX. Het betere reageren op rudder, zonder het afzwaaien wat de Solo Pro sterk heeft, opent nieuwe mogelijkheden. In onze woonkamer heb ik een vliegruimte van zeg 4 meter bij 3 meter, en 2,60 in de hoogte of zo, en ik kan daar nu achtjes in vliegen, en nose-in circles en tail-in circles, beide kanten op. Met de Solo Pro lukte me alleen een tail-in circle tegen de klok in, en nose-in circle met de klok mee. Voor de andere richtingen moet je een bepaalde combinatie sturen om het wegzwaaien bij sturen met de staart tegen te gaan. Als ze nu bij Nine Eagles ook nog een heli maken die net zo stil is als de Solo Pro, en waarvan de canopy ook in 5 tellen te verwijderen is, maar die net zo fijn vliegt als de Bravo SX, dan is het perfect. Maar dit komt ook aardig in de buurt. Geen idee hoe lang dit bestand online blijft (gratis hosting) maar hier is een kort filmpje van wat sneller bochten in de huiskamer: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-4QQQSXF4KNHR.mpg (let op, 40 MB)
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... Laatst gewijzigd door Indoorvlieger; 13 januari 2011 om 17:33 |
| | |
| | #39 (permalink) | |
| Citaat:
Hij draait sneller, vooral als je vergelijkt bij een bocht met alleen rudder. Komt vooral doordat de SX meer op zijn plaats blijft bij het draaien, en niet sterk naar achteren wil bij naar links, of naar voren bij naar rechts. Daardoor kun je bijna haakse bochten maken op vrij hoge snelheid terwijl je de heli volledig onder controle houdt, wat het filmpje aardig laat zien, dacht ik. En probeer met de Solo Pro maar eens een pirouette te maken naar links, dat wordt meer een zwaai over de staart. Naar rechts gaat beter, maar pas echt als je de gyro een stuk lager zet. De SX kan naar beide kanten een nette piro maken, maar is naar rechts niet echt veel sneller dan de Solo Pro, omdat de gyro ook daar natuurlijk de snelheid inperkt.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | |
| | |
| | #40 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 augustus 2008 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 53
| Citaat:
Prettige vakantie | |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Waarschijnlijk het frame en de andere gewichtsverdeling door de omgedraaid geplaatste accu. En misschien ook het hogere totaalgewicht. De staartmotor is iets groter, en de hoofdmotor sterker, maar die schijnen minder een rol te spelen. Er is ook een kans dat de romp, en dan vooral de horizontale staartvin, een rol speelt. Misschien dat je met alleen een SX frame en landingsgestel al een eind kan komen, maar dat is nog niet echt geprobeerd geloof ik.
| | |
| | #43 (permalink) |
| Dat zou niet echt verklaren waarom de heli juist vooruit wil bij bocht naar rechts, je zou dan ook wat naar achteren schuiven verwachten. De swash van de Bravo SX staat wel vlakker, maar dat komt door de andere gewichtsverdeling, daardoor is er geen extreem elevator naar achteren nodig om naar voren driften tegen te gaan. Bij een vlakke swash zou een Solo Pro vrij vlot naar voren driften met sticks neutraal.
| | |
| | #45 (permalink) |
| Je kan ook een losse SX kopen, als ze wat betaalbaarder en beter verkrijgbaar worden. En vergeet niet, de SX heeft ook een paar nadelen, meer geluid, korter vliegen op een grotere akku, en iets lastiger bij een reparatie aan het binnenwerk.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |