![]() |
| | #931 (permalink) |
| Lid sinds: 4 april 2011 Locatie: Friesland Leeftijd: 36
| Citaat: |
| | |
| | #932 (permalink) |
|
Morgen toch maar even de modelwinkel bellen hoe het zit met eventuele garantie bij het te heet worden van de regelaar en de motor, daar deze regelaar op advies van de modelbouwinkel aan mij is verkocht.
|
| | |
| | #933 (permalink) |
| Lid sinds: 13 augustus 2008 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 53
|
Ik neem aan dat ze in de winkel zullen zeggen dat deze regelaar prima voldoet als je de standaard motor gebruikt. Bij een modified motor kan het een ander verhaal worden omdat deze meer stroom zal trekken. Ik heb ook altijd boten gevaren met regelaars zonder waterkoeling. De meeste regelaars zelf ontworpen en zelf gebouwd want 35 jaar geleden waren er alleen maar mechanische regelaars in de handel. Eerst gebouwd met transistors, daarna met Fet's. Met Fet regelaars heb ik bij een boot nooit problemen gehad met een te hete regelaar. Let op dat, als er een koelplaat op de regelaar zit, deze in ieder geval niet tegen je romp aan ligt. Hou even in de gaten hoe warm de regelaar wordt na een run. Ik denk dat bij deze boot de standaard motor warmer zal worden dan de regelaar (door de huidige Fet's met zeer lage inwendige weerstand) Tussen twee acculadingen even rust nemen. Voor wat betreft je standaard aan/uit schakelaar. Ik neem aan dat deze schakelaar de stuurstroom naar de elektronica en niet de aandrijfstroom onderbreekt. Na het varen zal je de aandrijfaccu moeten loskoppelen om te voorkomen dat deze leegloopt over de elektronica van de regelaar. Daarom (en om de accu te laden) zal je toch steeds het deksel moeten openen. Ik zou eerst de accu loskoppelen voordat je het schakelaartje uit zet om te voorkomen dat er even een piek in de regelaar komt die de motor even kan laten draaien. Ik denk eigelijk dat, als je een regelaar met BEC gebruikt, je het schakelaartje (als het alleen de stuurstroom van de elektronika onderbreekt) constant in de "aan" positie moet laten staan en voor/na het varen gewoon de accu moet aan/loskoppelen. Laatst gewijzigd door Be-eL; 12 juli 2011 om 01:19 |
| | |
| | #934 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 mei 2010 Locatie: Flevoland
| Citaat:
Het ligt er ook een beetje aan wat je toekomstplannen met deze boot zijn. Een leuk bootje voor erbij, en ook voor de kids, dan moet hij niet echt sneller worden. Maar wil je over het water racen, dus een sterkere motor erin, dan heb je aan die regelaar waarschijnlijk niets meer, omdat hij de hogere stroomsterkte niet aan zal kunnen.
__________________ ...en toch is buiten vliegen (of varen) eigenlijk veel leuker... | |
| | |
| | #935 (permalink) |
|
@Be-el en @Indoorvlieger, Bedankt voor jullie bijdrage en het advies hierin. Met de standaard motor moet het regelaartje geen probleem gaan leveren, heb ik nu door. Ik zal de regelaar ook zo inbouwen zoals mij is geadviseerd door de winkel. In eerste instantie blijft de standaard motor erin zitten. Zouden mijn kinderen in een later stadium snellen willen varen kan ik altijd nog kijken voor een sterkere motor en het geheel ombouwen of we moeten kijken naar een snellere boot maar dat is toekomst. Ik ga het schakelaartje aan de onderkant van de deksel vast plakken en houdt deze in de aan posititie zoals Be-el dit ook al aangeeft. Accu ligt buiten het plasticbakje en zal ik deze toch elke keer moeten ontkoppelen. Alwe bedankt voor het advies en het vele medenken en ik zal eens kijken hoever ik kom met het aanpassen van een aantal pluggen, moet nog wel even solderen en etc. |
| | |
| | #936 (permalink) |
|
Was het vandaagt heerlijk weer om mijn Evo weer eens te vliegen en ik al mijn materialen erbij om de Evo weer vliegklaar te krijgen om zodanig in een goede bui de Evo te kunnen vliegen. Binnen had ik één lipo aan de lader en een half volle lipo gebruikt om binnen eens te hoveren. Bij het proberen op te stijgen viel de Evo gewoon op zijn zij en ik denk, ik ga maar eens naar buiten. Eenmaal buiten en bij het opstijgen viel deze ook op zijn kant. Evo nogmaals evengoed bestuderen, bleek dat de tailmotor houder pakot is en de tail vrij heen en weer kan bewegen. Jammer, hadden we heerlijk vliegweer, kon ik nog niet vliegen. |
| | |
| | #938 (permalink) |
|
Bij de laatste crash op het veld. Ik heb dus het kapotte onderdeel over het hoofd gezien en ik had zo'n zin om te vliegen. Dacht toch echt te menen dat ik alles gecontroleerd had voordat ik spare parts bestelde, nu nog maar een keer bestellen. |
| | |
| | #940 (permalink) |
|
Nu eindelijks maar weer een bericht plaatsen hoe het ervoor staat. Een langere tijd niet meer gevlogen met de Evo. Reden, wist niet de reden van het wegkantelen van de Evo bij het opstijgen en kapotte onderdelen. Na een drukke periode en het offline blijven volgen van het forum heb ik onderdelen besteld voor mijn heli en in elkaar gezet. Weer proberen op te laten stijgen en viel gelijk weer om en hierdoor van het tandwiel een paar tandjes afgebroken. Twee stekkertjes van de receiver omgedraaid en dat was alles . Klaar om de lucht in te gaan ondanks dat het tandwiel niet helemaal in orde was.Viel mij niks tegen, niet bang voor een crash of de kosten die het met zich meebrengt en vliegt een stuk rustiger. Na deze ervaring de heli stilgelegd en gelijk spare parts besteld. Deze week wil ik de Evo weer in elkaar hebben en vliegen. Ik wil mij focussen op het schadevrij vliegen met de Evo. Tussentijd gaan wij nog een drukke preiode in. Onderandere te maken met het verhuizen. Na het verhuizen en schadevrij vliegen met de Evo wil ik richting CP. Mijn gedachten gaan uit naar KDS 450 of de Blade 450 en spectrum DX6i zender. Eerst deze gedachtengang laten rusten en mij bezig houden met de Evo. GR. |
| | |
| | #942 (permalink) |
|
Daar ik bezig was om mijn vorderingen bij te houden wil ik bij deze laten weten hoe ik erin sta. Waarschijnlijk zal ik minder vaak mijn vordering hier bijhouden daar het draadje weinig wordt gebruikt. Evo vanmorgen weer in orde gemaakt, alles even checken en naar buiten. Met dit koude weer eerst maar eens hoveren en kijken wat de heli en lipo doen in het koude weer. Ik heb weinig bijzonders gemerkt enkel dat de lipo zich eerder ontlaadt, lijkt dat deze minder kracht heeft maar voldoende om 4 min te kunnen hoveren en klein beetje te vliegen. Heeft voor mij lang geduurd maar nu kan ik de rust vinden om rustig te leren vliegen. Dit tegenover het feit dat ik aan het begin te veel, te snel wou vliegen. Heli in de lucht en ik dacht, ja ik kan het. Ook al is het een fp, ik vind het heerlijk om deze te leren vliegen en is mijn motivatie weer helemaal terug. Niet verder dan mijn kunnnen vliegen en weten waar je staat. Met deze instelling wil ik het heli vliegen aanleren zonder te crashen voordat ik verder ga met CP. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |