![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Na drie weken vliegen met mijn Walkera Dragonfly 4, ben ik al een stuk wijzer geworden. Ik hoop door mijn ervaringen te delen anderen te kunnen helpen met hun beslissingen. Met weinig (heli)ervaring heb ik er zeker niet veel verstand van, maar misschien kan dit draadje toch mensen helpen. Okey, daar gaan we. Mij DF4 deed het al niet vanuit de doos, maar na een nieuwe ontvanger-unit te hebben gekregen, kon ik dan eindelijk gaan vliegen. Ik vloog al zo'n vijf jaar met vliegtuigen en na veel simulatorren, kon ik het dan eindelijk gaan proberen. Alle stoelen opzij en daar ging mijn libelle, wat ontzettend gaaf! De simulator is net echt, hoewel het inschatten van diepte dan wel een vak apart is. De heli kan redelijk wat mishandeling hebben, de mijne is nogsteeds heel! (even afkloppen Al snel kwamen de eerste modificaties: - Kapje andere kleur gespoten (met lege busjes - Gaten voorin de kap, t.b.v. de koeling en het ziet er naar mijn idee stoerder uit. - T-rex landingsgestel, dus geen iele pootjes meer, ook voor de looks. Het gewicht is volgens mij niet zo heel erg verschillend van het origineel. - Staartvinnetje verwijderd, want deze paste niet meer in het kleurenschema. Hier merk ik overigens niets van tijdens het hoveren. - Koelelementjes op de motortjes bevestigd en het werkt Verder heb ik nog geprobeerd om te vliegen met 3s1p 1200 mAh etec lipo's, maar mijn lipo-saver gaf aan dat ik nog voor het opstijgen dicht bij de 3v per cel kwam, dus dat ging niet door. Na indoor te hebben gevlogen in Delft-Zuid, kwam ik erachter dat het enigzins op snelheid vliegen met de dragonfly voor mij veel te wensen over liet. Ik heb de gewichtjes aan de paddles helemaal naar binnen verplaatst om de heli minder stabiel te krijgen en dat hielp enigzins, maar niet genoeg. Tweede ronde modificaties: Thuis heb ik de staartaandrijving vervangen door de GWS/ HAT motor, met een 3x2 propje. Dit zorgde voor een veel minder nerveuze staart, die veel sneller (en beter) corrigeerde, waarschijnlijk omdat dit motortje met het kleinder propellortje sneller op/ af (?) gang kan komen. Ik had nog een probleem met de staart, deze draaide namelijk telekens weg naar rechts. Dit kon ik kenelijk verstellen met de trim! HUH, ik had nooit gedacht dat dat zou werken, de gyro moet de staart erachter houden, niet bijna erachter! Maar ik ben nu weer blij, want nu hoef ik niet constant tegen te sturen Verder heb ik eigen rotorbladen gemaakt uit 3mm dik balsahout, na veel schuren en meten, kon ik de bladen gaan bespannen met krimpfolie (restje van de vliegtuigen). Dit alles verliep goed, maar toen ik ging balanceren begon de ellende. Het ene blad was zwaarder en niet zo'n klein beetje ook! Het ene blad woog 5 gram en het andere 4. Dit kon ik corrigeren en door bijna een hele 1 eurocent Wensen blijven er altijd en gecombineerd met creativiteit, komen er ideeen uit. Zo wil ik de volgende dingen nog gaan doen: - Experimenteren met invalshoeken van de hoofdrotorbladen. - Misschien een iets grotere motorpinion, ik hoop dat ik dan meer headspeed krijg, hopelijk zonder teveel hitte en reduceering van de vluchttijd. - Experimenteren met staartvinnetjes om misschien het 'echte' vlieggedrag te verbeteren. - Het toepassen van een 3s1p lipo-pakket. Iemand goede ervaringen met een bepaald pack? Ik hoop dat je genoten heb van dit lange verhaal en ik hoop dat ik er mensen mee heb geholpen of ze gewoon van de straat heb gehouden. Graag zou ook ik nog meer leren over de DF4 of soortgelijke heli's, dus suggesties op opmerkingen zijn altijd welkom, ook de negatieve Groeten, Luuk |
|
| | #2 (permalink) |
| Guest
|
zeer leuk verslag je heli ziet er geweldig uit met dat landingsgestel Ik heb zelf een aerohawk, ook een leuk ding, ongeveer het zelfde als de 04. ook ik heb een HAT motor die het veel beter doet de orginele motor. ik vlieg nu met een 1800 mah 2s lipo. ik heb er nog wat problemen mee, maarja, dat hoort bij de hobbie toch? verder is de mijne nog standaart, ik moet ook nog verder leren vliegen dat met de paddles korter maken voor betere reactie was bij mij niet zon goed idee, de heli begong helemaal te schommelen ga zo door met vliegen en nog een boel plezier groeten oscar. |
|
| | #3 (permalink) |
| Guest
|
Leuk verslag. Ik heb er zelf ook een DF04 en heb er gister voor het eerst mee gevlogen en het ging beter dan ik zelf had kunnen dromen. 1 vraagje waar heb je dat landings gestel vandaan en hoe heb je het bevestigt vind het namelijk erg gaaf. Groetjes, Jordi |
|
| | #4 (permalink) |
| Guest
|
@ joddi Het landingsgestel komt van www.eheli.nl, voor ongeveer 10 euro. Het is het landingsgestel van de T-rex. Ik heb ook al ergens iets gelezen over speciale ombouw setjes, maar zo lukt het ook: Ik heb de poten van het origineel vervangen door kortere poten van eveneens 2mm ronde koolstof staafjes. Ik heb gaten in het t-rex landingsgestel gemaakt door er met een heet stuk verenstaaf (2mm!) doorheen te branden, boren kan natuurlijk ook. Dan alles vast maken en de staafjes aan het landingsgestel lijmen (niet aan de heli, anders krijg je die er niet meer zo makkelijk af Bedankt voor de reacties, Luuk |
|
| | #7 (permalink) |
| Guest
|
Voor zover ik weet kan de elektronica normaal gesproken tegen 3 lipo cellen. Wel is het zo dat de motortjes eerder doorbranden als je deze op een hoger voltage laat lopen, maar dat is de prijs die je betaald voor meer power en langere vluchtduur. Luuk |
|
| | #8 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
| |
|
| | #9 (permalink) |
| Guest
|
@ flexmaster je board regelt inderdaad het voltage naar je motortje, waardoor deze sneller of minder snel gaat draaien. Als je heli hetzelfde weegt met een lipo pack, dan hoeft je motortje in principe niet sneller te gaan draaien (hoger voltage) om de heli van de grond te krijgen. Dan slijt je motortje dus niet sneller, als ik het goed heb. Maar als je heli zwaarder wordt (zal niet veel zijn) dan moet je motortje sneller draaien en zal dan waarschijlijk ook minder lang leven. Omdat je met 11,1 v (3 lipo cellen) dus meer voltage hebt, kan je dit gebruiken om bijvoorbeeld snel te klimmen. Ik heb overigens de bladhoek van mijn zelfgemaakte bladen ietswat vergroot en de heli klimt nu veel beter. Wel is de staart nu erg onrustig, dus nog maar ff experimenteren! Luuk p.s.: clos-up foto van het landingsgestel komt er aan... |
|
| | #11 (permalink) |
| Guest
|
Luuk, Ik heb nu hetzelfde GWS DD HAT staartmotortje aangeschaft wat jij gebruikt. Hoe heb jij deze aangesloten op je heli? Heb je het kabeltje wat al aan het motortje vastzat los gesoldeerd en die van je Dragonfly er aan vastgesoldeerd of heb je beide kabeltjes op de een of andere manier aan mekaar gekoppeld? Dit vraag ik omdat over de aansluitingen van het kabeltje wat al aan het motortje vastzit een soort rubbergel bescherming zit tegen kortsluiting. Verder zit het weerstandje natuurlijk ook in de weg. Ik vraag me af of dit nog fatsoenlijk los te solderen is. Zie foto hieronder. |
|
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 november 2004 Locatie: Rotterdam
| Citaat:
Wat jij als weerstandje uitscheld is in feite een Condensator welke als ontstoring dienst doet Hij sluit de spannings pieken kort die van de koolborstels afkomen tijdens het draaien Dus beslist niet weghalen, mocht hij sneuvelen tijdens het soldeerwerk hij 10 met 4 nullen dus 100 nanofarad groot groeten jan | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 11 mei 2005 Locatie: Midlaren
|
hoi, ik heb er ook een, een colco weliswaar maar is verder hetzelfde. ik krijg hem alleen niet stabiel, omhoog heb ik power zat maar dan heb ik geen controle, ligt of aan de heli of aan mij.... heb al veel geprobeerd maar een goede gyro, motortje achterop (gws hat) en houten bladen lijken mij goede uprades. iemand anders nog tips??? ik vlieg trouwwens met een colco en een lama van hirobo (erg stabiel en heb de "feeling" dus al een beetje) maar die lama is met gas links en de colco met gas rechts, is hier ook een simpele oplossing voor??? alvast bedankt!
__________________ Walkera #36; HK450; Hornet-X; Mimi Mini DLG; supervee27; Powerpeak ultimate 2; Ultramat14; Cellpro 4s |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |