Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 5 juli 2006, 02:32   #16 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vip-er
Ontbranden hoef je ook niet zo bang voor te zijn, vorig jaar op harsewinkel vloog Aaalie zelfs zijn lipo kapot, ook geen problemen mee gehad. Ook menig crash of hardhandige landing met shockflyers en andere toestellen doorstaan ze prima
Statistisch schijnt het zo dat te zijn dat de bekende gevallen van beschadigen/ontbranden tijdens het laden en niet tijdens ontladen voorkomt. Ik denk dat je die balancer moet zien als een extra stukje veiligheid. Ontbranden komt niet veel voor maar het komt voor. Als je in serie geschakelde lipo cellen laad zal een lipo lader de totale spanning binnen de maximale toegestane waarde houden. Bij 3 in serie geschakelde cellen is dat 12,6 V. Per cel is dat 4,2 V. Stel dat 1 cel wat achterblijft bv. 3,8 V, de andere cellen krijgen dan 4,4 V dat is dus boven het toegestane. Ondanks dat de totale spanning binnen de toegestane limiet zit is in zo’n geval de cel spanning bij 2 cellen te hoog. In zo’n geval zorgt een balancer dat ook de celspanning niet boven de 4,2 V kan komen.
Maarten2 is offline   Met citaat reageren
Oud 5 juli 2006, 02:48   #17 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door awt74
als alles mee zit krijg ik deze week m'n bestelling van 4rc.
1 lader voor 2s lipo's, lipo saver voor 2S en wat onderdeeltjes voor de DF#04.
de Lipo accu heb ik van graupner (art.nr 7625.2)1000Mah max belastbaar tot 12A volgens de sticker op het pakketje. Zou deze accu voldoende zijn om een beetje redelijke vliegtijd te hebben? gewicht is ca 56 gram t.o.v. 89gram van het standaard NiMh pakketje.
Met die standaard pakketjes 8.4V 650mAh vloog ik tussen de 5 en 8 minuten.
Wat voor vliegtijd kan ik nu verwachten?
de setup is bijna orgineel afgezien van de DD heck motor.
Kan je niet beter gaan voor 3s lipo 1000mAh (ipv. 2s 1000mAh)? Ik denk dat je dan pas het dubbele van je huidige vliegtijd kan verwachten.
Oud 5 juli 2006, 03:05   #18 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door narfer007
....misschien ligt de grens wel bij de 800mAh..
Bij het indoor vliegen heb ik links en rechts wel eens geinformeerd naar vliegtijden en gebruikte accu capaciteit. Er vloog er eentje met 3s 1500 mAh met een langere vliegtijd dan ik (3s 1000mAh). Mischien niet bij iedereen bekend maar wel belangrijk om mee te nemen: uit een 3s 1000mAh accu komt beduidend meer energie dan 2s 1000mAh ondanks dat de cappaciteit hetzelfde is. Dit betekend dat bij hetzelfde gevraagde motor vermogen het motortje langer op een 3s dan een 2s 1000maH accu zal draaien.
Oud 5 juli 2006, 10:13   #19 (permalink)
simonthemaster
Guest

Standaard

Ik heb ze besteld, een 1000 mAh 3s packje 10C van 79 gr.

Daar zal ik langer mee kunnen vliegen dan met mijn 280 mAh NiMH pack.

Weet er iemand hoe ik dat weer terug in orde krijg? Als ik nu laad krijg ik daar met wat geluk 160 mAh in. (laden met 100mA)
Ik heb gelezen dat de capaciteit van zulke packs kan achteruit gaan door het druppelladen door de lader als ze vol zijn. Ik heb echter steeds als de lader biepte de batterij ontkoppeld. Druppelladen heeft die batterij de voorbije 2 maanden dus niet meer ondervonden (daarvoor weet ik het niet, was tweedehands)

Graag wat uitleg.
  Met citaat reageren
Oud 6 juli 2006, 19:43   #20 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door simonthemaster
Ik heb ze besteld, een 1000 mAh 3s packje 10C van 79 gr.

Daar zal ik langer mee kunnen vliegen dan met mijn 280 mAh NiMH pack.

Weet er iemand hoe ik dat weer terug in orde krijg? Als ik nu laad krijg ik daar met wat geluk 160 mAh in. (laden met 100mA)
Ik heb gelezen dat de capaciteit van zulke packs kan achteruit gaan door het druppelladen door de lader als ze vol zijn. Ik heb echter steeds als de lader biepte de batterij ontkoppeld. Druppelladen heeft die batterij de voorbije 2 maanden dus niet meer ondervonden (daarvoor weet ik het niet, was tweedehands)

Graag wat uitleg.
Eerst accu geheel ontladen (tot het motortje echt niet meer draait) Accu kan last hebben van "memory" effecten. Dan pas laden eventueel dit nog herhalen.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten