Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 oktober 2007, 16:08   #1 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard Lama V3 niet stabiel

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken een E-sky lama v3 en heb daar veel plezier van. Maar na een ongelukkige crash krijg ik het ding niet meer stabiel. Ik heb me werkelijk suf gezocht op dit forum maar ik kan het antwoord nog niet vinden.

Na mijn crash heb ik de heli moeten voorzien van 1 nieuw rotorblad en moest ik de stabilisator opnieuw vastklikken (was allebei al een keer eerder gebeurd). Toen ik weer wilde vliegen trilde mijn lama als een gek. Vervolgens heb ik alles nagekeken en uit elkaar geschroefd maar kon ik niets vinden. De assen leken me recht (losgehaald en over tafel gerold), alle onderdelen zagen er ongehavend uit, geen tandwiel kapot, nergens eigenlijk iets vreemds.

Toen maar weer in elkaar gezet en ja: hij trilt niet meer. Ik dacht dus dat ik er was, maar op de een of andere manier is er nog iets vreemds met mijn lama. Ik constateer het volgende:
- Hij is onrustiger als voorheen. Als ik met de rechter stick beweeg lijken de bewegingen schokkeriger.
- Als ik de rechterstick naar voor duw vliegt hij belachelijk veel naar links. Zelfde geldt eigenlijk voor alle andere richtingen. Het is net alsof alle beweegrichtingen linksom zijn verdraait.
- Iedere keer als ik rem na een voorwaartse vlucht heeft de lama heel erg de neiging om naar rechts-achter te vallen. Sterker nog: dit is me al 3 keer gebeurt. De heli kantelt dus echt en is dan niet meer te houden. Gevolg: dit heeft me al vele rotorblaadjes gekost.

Wat kan dit nu zijn?

Groet, Joost
jvdl is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 20:15   #2 (permalink)

R.Lim's schermafbeelding

Standaard

Hoi,
Ik denk dat een van de main blad grip (artikel nr: EK1-0317) door de crash krom is geworden, daarom neigt hij meer naar eenkant toe tr vliegen.
Als je de hellingshoek van de main blad grip meet dan zult je misschien een afwijking zie.
Een andere mogelijkheid is dat misschien een van de bladen te vast aangedraaid.
Succes
R.Lim is offline   Met citaat reageren
Oud 28 oktober 2007, 21:20   #3 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

Hoi R.Lim,

Dank je voor je snelle reactie! Ik ben meteen de blade grips gaan bekijken. Maar ik kan niets onregelmatigs vinden. Ze staan recht en hebben geen zichtbare schade.

Wat betreft de bladen: ik heb eigenlijk juist het tegenovergestelde gedaan. Ik had de bladen vrij los zitten (door ze een tikje met de vinger te geven bewogen ze makkelijk van de ene naar de andere kant) maar ik heb ze juist wat strakker gedraaid. Dit op aanwijzing van sommigen in dit forum (ik begrijp wel dat de meningen hierover erg verdeelt zijn). Maar goed, het strakker aandraaien gaf mij het idee dat de heli iets stabieler werd. Als ik een blad nu een tikje met mijn vinger geef dan beweegt ie maar een 10 a 20 graden.

Maar ondanks deze wijziging is de heli nog steeds wat instabiel. Ik vraag me toch nog het volgende af:
- Is het zo dat een kromme as voor dit soort problemen kan zorgen?
- Zou het misschien de swashplate kunnen zijn? Of geeft een niet goed werkende swashplate een ander effect?
- Het viel me nu ook op dat 1 van de armpjes van de servo's het net niet haalt om horizontaal te zijn (de naar voor- en achter-servo). Het servo armpje hangt dus iets naar beneden. Ik heb dus het stangetje iets verlengd om ervoor te zorgen dat ik niet maximaal hoef te trimmen. Nu las ik elders op het forum dat het servo armpje eigenlijk horizontaal moet staan. Maakt dat veel uit? Want iets eronder en een iets langer stangetje geeft toch hetzelfde effect?? Of vergis ik me hierin?? De reden dat ik het servo armpje nog niet recht heb gezet is omdat ik er zo slecht bij kan.

Pffff... wat een vragen Tja.... een beetje vliegen met een lama kan ik nu wel. Maar de techniek erachter volledig begrijpen is heel iets anders

Joost
Oud 2 november 2007, 11:10   #4 (permalink)

Jagermaister's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Hoi,

ik heb je verhaal even gelezen..
ik vlieg nu al zo'n 3 weken met een Helixx en dat gaat ook wel lekker.

net als jij heb ik ook zo nu en dan een crash gemaakt tot op een keer een beste klap maakte
en ook uit elkaar moest.

conclusie, die van mij trekt ook naar links ik begon ook te twijfelen over de besturing.
dit is mijn swashplate ik weet niet hoe die van jou er uitziet maar denk ong. hetzelfde

http://www.rc-central-shop.nl/popup_image.php?pID=688

nu komt het theoretische gedeelte:
met de besturing van een helikopter loop je altijd 90graden achter
als je pitchlink rechtboven je swashplate input staat heeft hij de max uitslag okee?

omdat je swashplate input voor forward op 225graden staat krijg je wanneer je naar voren drukt je output op 315graden dus links voor! okee?

probeer maar eens je servo's alleen te besturen dan zie je dat je swash plate recht naar voren gaat als je naar linksboven (315graden) stuurt

probeer dat even uit!
of dat nou door de crash komt of dat je hem nu redelijk onder controle heb en ook goed nadenkt welke beweging je maakt?
wie zou het weten.

bij mij werkt het en ik ben alleen maar beter gaan vliegen.

ik hoop dat je er wat aan heb!

Groetjes Richard..
Oud 3 november 2007, 18:08   #5 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

Hoi Richard,

Dank je voor je reactie! Ja idd, mijn swashplate ziet er ook zo uit. Dus als ik naar voren beweeg dan wordt de swashplate op 225 graden omhoog getild. Dat betekent dat de rotorbladen in de stand van 135/315 graden maximaal gekanteld worden. In deze stand zal het blad op 135 graden dus meer lift geven en het blad op 315 graden juist minder. En dat zorgt er dan voor dat de heli idd richting 315 graden beweegt.

Hmmm... je hebt dus helemaal gelijk. Gek eigenlijk dat het me in het begin nooit zo opgevallen is. Aan de andere kant is het natuurlijk ook een beetje vreemd. Waarom zit de swashplate niet gewoon 45 graden gedraaid???

Nu ik de bladen strak houd vliegt de lama eigenlijk best wel weer aardig. Maar er zit toch nog wat trillingen in. Misschien toch de as.... Ik denk dat ik hem binnenkort nog maar een keer goed ga inspecteren. Als ik de heli tegen de grond druk en de rotorbladen laat draaien zie ik ook wel een kleine beweging van de kop. Dus misschien toch een kleine afwijking.........

Joost
Oud 3 november 2007, 18:54   #6 (permalink)

Jagermaister's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Hey Joost,

de reden dat de pitchlinks niet op 270 en 90 graden staat komt omdat swash dan een ander kantel punt heeft (theoretisch ook achterwaards)

succes Richard.
Oud 3 november 2007, 20:37   #7 (permalink)

R.Lim's schermafbeelding

Standaard

Hallo Jvd,
Is de swashplate misschien los geraakt of heeft een te grote speling?
Een andere reden is dat een van de aandrijf motor tandwiel eenbeetje uit het lood is geraakt. Maakt de heli nu meer geluid dan voor heen?
R.Lim is offline   Met citaat reageren
Oud 5 november 2007, 17:46   #8 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

@Richard: Ik zou eigenlijk verwachten dat de links op 180 en 270 graden zouden zitten. Ik begrijp het niet helemaal, maar er zal vast een goede reden voor zijn

@R.Lim: Ik heb de heli nogmaals uit elkaar gehaald en goed bekeken. De swashplate lijkt me verder goed (draait nog mooi en weinig speling). De heli maakt ook niet echt meer geluid, dus aan het motor-tandwieltje zal het ook niet liggen.

Maar ik heb de assen nog maar een keer goed bekeken en nog maar een keertje over tafel gerold. Ze lijken aardig recht. Hoogstens een fractie van een millimeter afwijking. Ik heb vervolgens de buitenas weer op de heli gezet. Als ik dan de motor laat draaien met alleen de as dan zie ik behoorlijk wat beweging van de bovenste lager van de binnenas. Toch zeker een halve millimeter. Ik denk toch dat de as een ietsiepietsie krom is geraakt. Ik ga dus maar eens een nieuwe bestellen. Ik denk dat ik dan ook meteen een binnenas meebestel, want ik zie dat de plastik armpjes die de stabilisator vasthouden een beetje slapjes worden. Dus waarschijnlijk neem ik dan meteen maar een upgrade van alu (met schroefje erboven).

Ik heb ook nog even gevlogen met m'n lama en goed gekeken wat hij nu doet. Het volgende valt me nog steeds op:
- De staart trilt ietsje. Ik heb de stabilisator geprobeerd anders af te stellen maar dat werkt niet.
- Als de lipo leger raakt gaat ie meer wiebelen en wordt ie erg lastig in de lucht te houden.
- Hij gaat vooral lastig wiebelen als ik vooruit vlieg en een bocht maak.

Groet, Joost
Oud 9 november 2007, 14:18   #9 (permalink)
FLX
Guest

Standaard

Ik heb ook een vraagje over de lama v3 stabiliteit, maar ik vond het een beetje zonde om een hele nieuwe topic aan te maken.

In ieder geval, ik heb mijn lama v3 gister binnengekregen, maar sinds het staartstuk al uiit de doos stuk was heb ik em meteen geupgrade naar xtreme. Landing pad, staartstuk, canopy.

Daarna was mn batterij opgeladen en probeerde ik een stukje te vliegen. Alle trims staan in het midden, maar om de een of andere reden wil hij naar achter vliegen. Hij blijft alleen maar horizontaal als ik de pitch trim helemaal naar boven schuif.
Is dit normaal? Is er een oplossing?

Dank je!

Dennis
  Met citaat reageren
Oud 12 november 2007, 03:19   #10 (permalink)

V-NIX's schermafbeelding

Standaard

Beste Dennis,

De staartstuk van de xtreme is stukken zwaarder dan de originele van V3 zelf.

Om zeker van te zijn dat de staartstuk de boosdoener is zou je de staartstuk helemaal van af kunnen monteren en dan met de body alleen vliegen. Je kun dan zien of het nog afwijking naar achteren heeft of niet. Als blijkt dat het staartstukje inderdaad de boosdoener is dan heb je de 2 mogelijkheden.

1: De control link (ook wel servo arm genoemd) aan je rechterkant als het met de neus naar je toe wijst los klikken en 2 slagen tegen de klok in draaien. Dit zorgt ervoor dat de uitslag groter wordt waardoor je hoek scherper wordt dus je hebt meer voorwaartse kracht.

2: je kunt onder de cabin of net in de cabin lood plaatjes plakken waardoor de zwaartepunt meer naar voren komt te liggen. Dit kun je ook doen dmv. en stukje vis draad om de voorpoten te wikkelen en daar aan vissers loodjes bevestigen.

Veel succes!

Hartelijke groeten,

Zapata
Oud 18 november 2007, 11:53   #11 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

Zo, even weer een update: ik heb ondertussen een nieuwe binnen- en buitenas en nieuwe rotorbladen (binnenas en bladen van extreme). Maar er is nog steeds geen verbetering. Ik kan er wel rondjes mee vliegen door de kamer maar ik moet echt mijn best doen om niet iets te raken. Wat mij tot dus ver opvalt:
- De heli lijkt dronken: hij maakt cirkels. Dit lijkt me een onbalans in of de bladen of de stabilisator. De laatste is echt symetrisch en zit loodrecht. Dus misschien moet ik toch eens die bladen gaan uitbalanceren.
- Ik zie van opzij een 'dubbele' bovenrotor. Ook dit lijkt me onbalans.
- De staart trilt enorm. Ik heb gekeken of ik de 'gain' wat losser moest zetten, maar dit maakt niets uit. Sowieso zie ik totaal niet wat die 'gain' doet. Ik ken de theorie... maar in de praktijk zie ik daar niets van terug.

Iemand nog goede ideeen?
Oud 20 november 2007, 11:50   #12 (permalink)

RonW's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Je moet nu niet meteen gaan beginnen met andere onderdelen erop te gaan zetten.
Dan is het einde echt zoek!
Zet eerst de originele binnenas maar eens terug.
Rotorbladen moeten altijd los in de bladeholders zitten, doe je dit niet dan krijgt je heli bij een crash op alle punten een klap te verwerken.
Het gevolg hiervan kan geweest zijn:
*tandwiel(en) beschadigd
*onderste of bovenste rotorkop is ontzet
*bladeholders uit balance.(krom of ontzet kogelkopje)

Bij de omwenteling van de rotors gaan de rotorbladen vanzelf in de juiste positie staan, dus waarom vast zetten?
Je probleem van het trillen zit toch echt in de lagertjes of binnenas of een mogelijke klap op 1 van de onderdelen die ik hierboven heb genoemd.

Wij vliegen hier met 3 lama's en hebben dit alledrie al eens meegemaakt dat de heli trilt.
Bij alledrie was dit de buitas, deze gaat krom op het gaatje die erin zit om de rotorkop vast te kunnen zetten.
Tevens hebben wij al eens gehad dat er een tandwiel is beschadigd waardoor de heli lichtjes gaat trillen.
Rotorbladen uitbalanceren hebben wij met geen van drie lama's gedaan.

Maak anders eens een paar detail foto's van jou heli zodat wij het hier op het forum kunnen zien.

Dat de heli dronken lijkt kan ook komen door de xtreme binnenas, welke heb jij eigelijk?
De aluminium (oude type) kleur of de (nieuwe type) titanium kleur.
De oude is uit productie genomen en vervangen door het nieuwe type door problemen met het boiling effect.
RonW is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2007, 13:14   #13 (permalink)

Leeftijd: 38
Standaard

Mijn Lama V3 maakte ook rondjes, was niet stil te hangen. Gisteren de Xtreme binnenas weer vervangen door de orginele en het probleem was over !!!! (ik had inderdaad een aluminium kleurige).
MichelvdD is offline   Met citaat reageren
Oud 20 november 2007, 23:25   #14 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

Hoi Ron en Michel, bedankt voor jullie reactie.

Ik heb volgens mij idd de aluminium kleurige (hoe ziet titanium kleur er precies uit??). Het is de "Extended Alu. Inner shaft [ESL020]" bij aerotronic vandaan. Ik zal morgen de binnenas weer vervangen (ik ben er alleen niet helemaal zeker van dat ie 100% recht is). En dan zal ik weer even proberen. Daarvan zal ik jullie op de hoogte houden. Welke binnenas is wel aan te raden?? De "Metal inner shaft [EK5-0206]" van e-sky zelf?? Of is het origineel beter??

Ik heb de buitenas vervangen, maar daar zat het probleem niet. Ik heb wel het vermoeden dat er iets is met het plastic dopje of de lager er bovenop. Als ik alles van de buitenas af haal en puur de as rond-draai met dat dopje erop dan trilt het gat voor de binnenas behoorlijk heen en weer. En dat terwijl de buitenas recht draait. Daar klopt dus iets niet......

De tandwieltjes zijn trouwens onbeschadigd. Ik heb trouwens de bladen niet helemaal vastgezet. Ze kunnen nog wel bewegen. Maar het is nu niet meer zo dat ze omvallen als je de heli op z'n kant houdt.

Ik heb de extreme bladen nog wel even uitgebalanceerd (met behulp van de info die op dit forum te vinden is). Daarna was de dubbele rotor vrijwel verdwenen. Maar het cirkels draaien bleef....

Oh ja... fotootjes:
http://www.xs4all.nl/~lindenj/lama/00001.jpg
http://www.xs4all.nl/~lindenj/lama/00002.jpg
http://www.xs4all.nl/~lindenj/lama/00003.jpg
http://www.xs4all.nl/~lindenj/lama/00004.jpg
Oud 21 november 2007, 11:27   #15 (permalink)

RonW's schermafbeelding

Leeftijd: 40
Standaard

Jip!,,,,, Jij hebt het oude type binnenas.
Hier zijn problemen mee.
Hier even de foto's is wat makelijker.
Click the image to open in full size.
RonW is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten