Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 juli 2008, 00:46   #16 (permalink)

Funky's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Ik heb een 4#3 gehad. Het was de eerste FP waarmee ik effectief in de lucht geraakte. Het is goed te vliegen mits goed afgesteld. Een piloot die kan vliegen kan er ook goed mee rondvliegen, zelfs in de woonkamer. Het vliegt echt goed, maar om er mee te leren vliegen...het is een snelle mosquito hoor.

Ik heb pas leren vliegen met mijn T-Rex500. Daarmee ben je echt weinig weersafhankelijk. De laatste 6-7 weken, sinds ik mijn DX7 heb vlieg ik vrijwel dagelijks. Als ik ergens een half uurtje vrij kan maken ga ik vliegen, wind of geen wind. Enkel regen houdt me tegen...ik heb gehoord dat electronica en water geen goeie vrienden zijn. Daarvoor heb ik verschillende FP- en 400/450size heli's gehad, nooit verder mee gekomen dan hoveren, altijd wachten op goed weer en dergelijke, tot ik het besluit nam om alles te verkopen en voor de T500 te gaan. Na de aanschaf van een simulator mijn beste beslissing in het helivliegen. Side-in, nose-in no problem (na veel uren simulator weliswaar). High speed achtjes gaan ook goed, moeilijker is het om stilletjesaan achtjes en cirkeltjes te vliegen. Stallturns probeer ik af en toe maar daar is nog werk aan.

Koop eerst een simulator en leer daarop vliegen, beste raad die ik je kan geven. FP en CP is een heel ander verhaal dan een coaxiaal hoor !
Funky is offline   Met citaat reageren
Oud 17 juli 2008, 01:53   #17 (permalink)
knaller
Guest

Standaard

ach je hebt ook mensen die het gewoon indoor doen joh !

YouTube - RC Heli Raptor 90 Indoor

nee maar serieus zoek eens naar de walkera 4#3 op you tube dat is echt een heel leuk heli'tje voor binnen en echt een step up na de lama .

edit :sorry ik las het bericht van funky net pas .

Laatst gewijzigd door knaller; 17 juli 2008 om 01:57
  Met citaat reageren
Oud 17 juli 2008, 02:17   #18 (permalink)
fbk

fbk's schermafbeelding

Leeftijd: 61
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul56 Bekijk bericht
Hoi Francis,

Bedoel je met "binnen" blijven: niet vliegen, of binnen vliegen ??? Ik vraag mij dus af of je met een King II nog redelijk veilig in je woonkamer (30 m2, uiteraard niet leeg, maar met de nodige meubels) kunt vliegen.

Paul, enne vast prettige vakantie !!!
Paul, ik heb sinds maart dit jaar een HBKing II (CP, een kleine heli), mijn eerste heli. Ik ben in maart dus ook binnen begonnen wegens slecht weer, ik kan je zeggen dat het mogelijk is, mijn woonkamer is 5x5m en dan staan er ook nog meubels aan de kant die opzij zijn geschoven, dus laten we zeggen dat de beschikbare ruimte ongeveer 4x4m is. Dat is dus echt wel het absolute minimum denk ik, met nog minder ruimte is het mij volgens mij niet mogelijk om het hoveren met een CP onder de knie te krijgen. Echt helivliegen is niet te leren in zo'n kleine ruimte, ik ben nu nog steeds aan het leren, maar nu toch echt wel buiten, even zoeken en je vindt genoeg kleine grasveldjes dichtbij in de buurt
Oud 17 juli 2008, 17:01   #19 (permalink)

Leeftijd: 56
Standaard

fbk, pieter-b en funky,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Een sim heb ik, alleen nog weinig mee gevlogen, aangezien ik de lama vrij snel onder de knie had. Ik had namelijk al ervaring met zwevers en voordat ik de lama aanschafte heb ik nog 2 maandjes met een Picooz gevlogen.

Ik had ook nog reserve-onderdelen voor de lama mee besteld (assen, rotorbladen, skids)...... alles is nog heel, ik had dus beter niets kunnen meebestellen. Wel een paar keer ongecontroleerde landingen gemaakt (gas dicht op het moment dat je het fout ziet gaan) en alles bleef heel.

Ik ga (door jullie nuttige reacties) eerst maar eens een tijdje met de sim oefenen om te kijken wat ik "aan kan" (FP, CP). Daarna ga ik een besluit nemen wat ik aanschaf.

Ik vindt het toch heel leuk om een aantal keren per week te vliegen en in de winter wordt dat lastig want dan is het buiten donker. Dus misschien toch maar een FP-tje voor binnen.

Paul
Paul56 is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juli 2008, 15:17   #20 (permalink)

Standaard

Om rond te vliegen (meer dan hooveren) in een woonkamer heb je een kleine maar stiele heli nodig en dat ga je niet vinden bij niet-coax modellen. Eens je kan vliegen kun je je er wel aan wagen (zoals deze: YouTube - Gaui 200 doing 3D flying in a Garage-Pilot-Nick Maxwell) maar als je nog CP of FP moet leren vliegen dan gaat het je enkel een hoop schade opleveren. Leren hooveren met een FP kan in principe wel binnenshuis.
Je leert makkelijkst en snelst met een grote heli buiten (meestal CPs) maar da's meteen ook de duurste methode (tenzij je aan de kabel leert vliegen). Een kleine FP is moeilijker te vliegen maar zijn spotgoedkoop aan spares en eens je daarmee kunt vliegen kun je andere heli's ook vliegen, die zijn allemaal stabieler.
Mijn advies: koop een kleine FP en leer er binnen mee hooveren en als het windstil is dan kun je buiten proberen echt rond te vliegen. Schakel daarna over op een groter toestel dat minder windgevoelig is om meer kans te hebben buiten te kunnen vliegen (maar dan heb je aan een tuin niet meer genoeg)
Oud 18 juli 2008, 18:13   #21 (permalink)

Standaard

Hoi Codon,

Een 4#3 zou dan een goede keuze zijn? Hij is klein (18 cm) en licht (48 gram).

Paul
Oud 21 juli 2008, 15:33   #22 (permalink)

Standaard

Hoi allen,

Ik heb net de 4#3B besteld bij Helipal.com. Nu maar geduldig wachten tot hij binnen is........ en dan kan het plezier beginnen !!!

Paul
Oud 26 juli 2008, 18:07   #23 (permalink)

Leeftijd: 17
Standaard

hallo ik heb gekozen voor de honey bee fp want ik vlieg graag buiten en me tuin is groot zat om er te kunnen vliegen en vak weinig wind dankzij de dijk en de bomen ik denk dat ik hem het liefst ga op halen weet iemand een goede zaak waar ze hem voor vliegen en afstellen?
mvg wessel.
beginner is offline   Met citaat reageren
Oud 31 juli 2008, 12:38   #24 (permalink)
alteba
Guest

Standaard verschillen tussen een CP en FP

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Funky Bekijk bericht
Koop eerst een simulator en leer daarop vliegen, beste raad die ik je kan geven. FP en CP is een heel ander verhaal dan een coaxiaal hoor !

OJA??? (een nietwetende oja)

Wat is dat, een FP of een CP? Of moet ik daar een nieuw draadje voor opstarten?
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten