Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 20 juli 2008, 15:52   #1 (permalink)

Standaard Swasplate horizontaal van lama V4 niet goed

Hallo,

Ik heb een lama V4 gekocht, maar ik krijg de Swasplate niet horizontaal
Ik heb de armpjes al versteld, (tussendoor de spanning van de accu gehaald) dit werkt niet voldoende, daarna daarna de scharnieren eraf gehaald die op de servo zit en verteld, dan krijg ik hem wel horizontaal maar als ik dan de helikopter wil laten sturen dan raken de stelschroefjes het witte schaniertje en trekt hij als het ware de helikopter uit model.

Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar wat.
Ik heb de gebruiks aanwijzing van RonW al gelezen, maar kom niet verder.
Ik krijg de helikopter niet stabiel in de lucht.

Als iemand tips heeft graag, eventueel een foto erbij van hoe de Swasplate moet staan zijn uiteraard ook welkom.

Ik zal proberen een foto te plaatsen, maar dat wil nog niet lukken.
lafox is offline   Met citaat reageren
Oud 20 juli 2008, 19:31   #2 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Ten eerste, ik heb geen coax en kan je dus alleen wat tips over de standaard dingen geven..

Als je de trims op 0 zet, dan de zender aan en als laatste je heli aan, zul je zien dat de servo's hun 0 stand opzoeken. de armpjes moeten hier doorgaans haaks en zo recht mogelijk op zitten.

Als de servo's op hun nul stand de armpjes recht hebben zitten, kun je de swash rechtzetten door de lengte van de "stokken" (weet de officiele naam niet, iig de verbinding tussen de arm aan de servo en de swash) aan te passen.

Normaal gesproken moet dat voldoende zijn om alles recht te houden.
Als de armpjes iets raken kan het zijn dat de servo niet goed geplaatst is, of dat het servo armpje iets ingekort moet worden (meestal niet op standaard coax machines, maar je weet maar nooit)

Kijk anders nog eens goed in de handleiding, of alles wel juist gemonteerd is.
Oud 21 juli 2008, 00:43   #3 (permalink)
heli-jean24
Guest

Standaard

Heb jij swashplates op je lama dan?
Kan me niet beter bedenken dat de lama twee rubberen "ballen" aan het einde hebben van de paddle stang.(gewicht)
Die zijn niet te verstellen er zitten ball links tussen met een vaste maat
Ik denk dat je (als de heli niet goed reageerd) eerder een kromme paddle stang hebt!
Vervang deze en alles zal weer goed zijn.
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 01:22   #4 (permalink)

Leeftijd: 56
Standaard

Nou er zit wel degelijk een swashplate op de lama V4. Ik ben het helemaal eens met de reactie van Student. Zorg dat je swashplate rechtstaat, zoals student dit beschrijft (testen door de lama aan de flybar vast te houden).

Paul
Paul56 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 07:53   #5 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
Ten eerste, ik heb geen coax en kan je dus alleen wat tips over de standaard dingen geven..

Als je de trims op 0 zet, dan de zender aan en als laatste je heli aan, zul je zien dat de servo's hun 0 stand opzoeken. de armpjes moeten hier doorgaans haaks en zo recht mogelijk op zitten.

Als de servo's op hun nul stand de armpjes recht hebben zitten, kun je de swash rechtzetten door de lengte van de "stokken" (weet de officiele naam niet, iig de verbinding tussen de arm aan de servo en de swash) aan te passen.
Alvast allemaal bedankt voor de de reactie's

Als ik de trims op '0' zet staat 1 servo op 0 en de andere ongeveer vertikaal, ik heb dit aangepast en dat scheelt een stuk!
Hij is nog steeds niet helemaal stabiel, hij helt over naar rechts.
Dit heb ik geprobeert te compenseren door de "stokjes" korter te maken dmv het stelmechanisme, maar deze kan ik niet zover terugdraaien dat het probleem wordt opgelost.
Als ik de trim op het uiterste zet, is hij er bijna!

Het zal wel een maandagochtend model zijn, ik zal proberen de "stokjes" in te korten en kijken of het dan wel lukt.

Mvg
Renee
Oud 21 juli 2008, 15:55   #6 (permalink)
heli-jean24
Guest

Standaard

als jij dit swash plates noemt

Twee rubberen STABILISATIE ballen valt niets aan af te stellen ze zijn NL. rond dus hebben geen invloed op naar rechts lopen of links.
misschien zit de stang niet recht
Click the image to open in full size.

Maar goed hoop dat je verder komt en succes!
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 16:24   #7 (permalink)

Standaard

Wat jij bedoeld is de fly-bar (stangetje boven de rotorbladen met links en rechts een gewichtje), hier is inderdaad niets aan af te stellen.

De swashplate bevindt zich in de body en is op jouw meegestuurde foto niet zichtbaar. Hiermee kantel je de gehele rotorkop teneinde links, recht, voor en achter te vliegen. De swashplate is volledig instelbaar en moet horizontaal staan.

Paul
Oud 21 juli 2008, 18:54   #8 (permalink)

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door heli-jean24 Bekijk bericht
Heb jij swashplates op je lama dan?
Kan me niet beter bedenken dat de lama twee rubberen "ballen" aan het einde hebben van de paddle stang.(gewicht)
Die zijn niet te verstellen er zitten ball links tussen met een vaste maat
Ik denk dat je (als de heli niet goed reageerd) eerder een kromme paddle stang hebt!
Vervang deze en alles zal weer goed zijn.
Een Lama V4 heeft wel degelijk een swash plate. En die heeft niets te maken met de flybar of stabilisatiestang met de de twee rubber ballen, zoals jij dat noemt. overigens zit er in dat rubber ook nog metaal. Google maar eens op swash plate. Dan zie je wat er bedoeld wordt. En deze moet wel degelijk recht staan en kun je stellen met de links tussen de servo's en de plate.
Oud 21 juli 2008, 20:01   #9 (permalink)
heli-jean24
Guest

Standaard

jah stom heb zitten slapen sorry voor de verwarring haha
Ik hoef er niet voor te googelen ik heb gewoon twee dingen door elkaar gehaald haha.
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2008, 23:17   #10 (permalink)

Standaard

Oke mensen, bedankt voor de informatie!

Ik heb de nieuwe (weet nog steeds niet hoe ze heten, sorry) serverarmpjes besteld.
Deze zijn officieel voor de lama V3 maar ik heb begrepen dat deze beter zijn dan de huidige die erop zitten.

Zoals ik nu al kan zien, kan ik deze beter en verder afstellen, dus dan zou het nu wel kunnen lukken.

Wegens drukte kan ik dat pas eind deze week doen, dus ik zal de bevindingen dan hier plaatsen, verder heb ik ook extreme bladen aangeschaft.
Want als beginnen ben ik er al achter dat deze dingen (de origeneel bijgeleverde) bij fouten snel sneuvelen.

mvg
Renee
Oud 22 juli 2008, 00:08   #11 (permalink)

Standaard

He Renee,

Als je het kapje van de V4 er nog op wil zetten, dan gaat dat niet lukken met de V3-servo-armpjes, deze zijn te lang (kijk maar eens bij je V4, hoe dat nu zit). De servo-armpjes van de V3 zijn identiek aan die van de V4, maar bij de V4 zijn ze ingekort (afgeknipt tot het binnenste gaatje).

Je kan dus twee dingen doen:

- Oude armpjes gebruiken, of de nieuwe inkorten

- Je kapje aan 2 kanten inknippen, zodat de langere armpjes er doorheen steken.

De Xtreme-bladen zullen je zeker bevallen. Ik vlieg er nu een maand mee en het is een stuk stabieler en ze gaan minder snel kapot (ik heb er overigens nog niets mee geraakt).

Paul
Oud 22 juli 2008, 01:26   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lafox Bekijk bericht
Oke mensen, bedankt voor de informatie!

Ik heb de nieuwe (weet nog steeds niet hoe ze heten, sorry) serverarmpjes besteld.
Deze zijn officieel voor de lama V3 maar ik heb begrepen dat deze beter zijn dan de huidige die erop zitten.

Zoals ik nu al kan zien, kan ik deze beter en verder afstellen, dus dan zou het nu wel kunnen lukken.

Wegens drukte kan ik dat pas eind deze week doen, dus ik zal de bevindingen dan hier plaatsen, verder heb ik ook extreme bladen aangeschaft.
Want als beginnen ben ik er al achter dat deze dingen (de origeneel bijgeleverde) bij fouten snel sneuvelen.

mvg
Renee
Hey Renee,

De servo armpjes zullen je probleem niet op gaan lossen als je de linkjes tussen de servo's en de swash plate niet goed hebt staan.
Ik heb vanavond de Co Commanche van mijn neef afgesteld (is een Lama V4 met een andere buitenkant). Die kwam bij opstijgen meteen achteruit gevlogen. Ik heb toen gekeken welke servo de vooruit/achteruit aanstuurt. Dat is, als je de heli met de staart naar je toe hebt, de linker servo. Als je nu vanaf het servo armpje naar boven kijkt zie je een ijzeren staafje met aan het eind een soort zwart dopje met daaraan een oogje. Dat oogje zit vast aan de swash plate. Dat oogje kun je los trekken van de swash plate en dan vervolgens in en uit draaien. Indraaien doe je rechtsom, uitdraaien linksom. Als je dit indraait (dus als het ware korter maakt) zal je swash plate aan de linker kant naar beneden getrokken worden en zal de heli naar achteren komen zodra deze los komt van de grond. Uitdraaien maakt hem langer en zorgt ervoor dat de swash plate naar rechts gedrukt wordt bij de 0 stand van de servo. Dit zorgt er dus voor dat de heli naar voren zal gaan bij het los komen. De kunst is nu om de heli, bij zo'n 75 cm van de grond, recht te laten hangen. Gaat hij dan naar voren of naar achteren, dan moet je de lengte van de link tussen de linker servo en de swash plate aanpassen.
Hetzelfde verhaal gaat ook op bij naar links en rechts trekken. Alleen moet je daarvoor de link hebben tussen de rechter servo en de swash plate, ook weer gezien met de neus van de heli van je af.
Hou er bij het links/rechts afstellen wel rekening mee dat een heli bij het loskomen van de grond in eerste instantie altijd naar links voor weg zal willen trekken. Dit heeft te maken met reactiekrachten van de heli. Ook zul je de eerste 50 cm van de grond last hebben van turbulentie die je zelf maakt met je rotorbladen. Denk dus niet dat het niet goed is als je bij een 30 cm boven de grond de heli vreemde bewegingen maakt. Trek 'm tot een 75 cm op en kijk dan wat hij doet. Pas indien nodig de lengte van de servo linkjes aan.
Zorg er voor dat je trims op de zender in het midden staan, zodat je heel kleine afwijkingen hiermee kunt corrigeren. Zorg er ook voor dat de servo armpjes na initialisatie horizontaal staan. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je de armpjes er afhalen door de schroef in het midden er uit te draaien en het armpje er af te halen. Steek het daarna horizontaal (in een hoek van 90 graden t.o.v. de servo) terug en draai de schroef terug vast.
Mijn Lama is met de originele servo armpjes dusdanig afgesteld dat ik hem met losgelaten sticks kan laten hoveren, dus de standaard servo armpjes zijn goed.
Het is een behoorlijk uitgebreid verhaal, maar ik hoop dat je er wat mee kunt.

Groeten,
Willem.
Oud 26 juli 2008, 17:00   #13 (permalink)

Standaard

Oke, helemaal duidelijk.

Nadat alles opnieuw is afgesteld volgens de uitleg die ik hier heb gekregen
is de helikopter helemaal stabiel.

Wat ik wel heb veranderd, is xtrme bladen en andere serverarmpjes, deze hebben langer schoefdraad dan degene die erop zaten, het afstellen kan nu dus makkelijker en beter.

Maar wil nu weer even vliegen (oefenen) met de heli, en nu kom ik erachter dat de heli nu eneens meer trilt en dat de connectie tussen de swasplate en de daarop passende armpjes de solderingen raken van de motors.
Het lijkt dus dat de swasplate met de daarop vastzittende rotors lager zijn
komen te zitten?

Als ik naar de paddle stang kijk dan zie ik ca. 1-2 mmm boven de onderste rotors 2 gaatjes in de paddle stang.

Ik vermoed dus dat het geheel een stukje omhoog moet worden gebracht en daarop moet worden vastgezet.

Maar voordat ik ga sleutelen wil ik het graag zeker weten.

Ik zal nog een foto plaatsen, maar dan moet ik eerst even uitvogelen hoe dat hier op dit forum moet.

Mvg
Renee

Laatst gewijzigd door lafox; 27 juli 2008 om 10:15 Reden: foto proberen te plaatsen
Oud 27 juli 2008, 21:21   #14 (permalink)

Standaard

Probleem opgelost, vliegt weer kan weer verder gaan met oefenen
Oud 27 juli 2008, 21:50   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lafox Bekijk bericht
Probleem opgelost, vliegt weer kan weer verder gaan met oefenen
En wat was nu het probleem?
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten