Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 juli 2008, 17:19   #1 (permalink)
flavlip
Guest

Question stappenplan fixed pitch helicopter

hallo,

Ik ben philip, ik ben (bijna ) 13 en ik woon in Leeuwarden.
voor mijn verjaardag krijg ik de walkera 4#1 (met zoveel spares dat ik wel een barebone kan bouwen ) nou heb ik het volgende stappenplan:

1. Doos uitpakken, handleiding lezen en de batterij opladen.

2. terwijl batterij oplaad rotorhead uit elkaar halen.

3. nog steeds laat de batterij op alles weer in elkaar zetten wat horizontaal moet zo horizontaal mogelijk in elkaar (bal linkage).

4. Alles wat zo verticaal mogelijk moet zo verticaal mogelijk in elkaar zetten (blade holder en swashplate).

5. Flybar goed afstellen.

6. Blades goed balanceren door ze op reserve blade holder te zetten en op (bijv.) iets ronds als een grote spijker te zetten.

7. Batterij klaar trims op de zender goed zetten.

8. Helicopter klaar maken trainingsgear er op zetten (zonder pingpongballs heb gelezen dat de heli hierdoor minder stabiel word).

9. Zender aanzetten dan helicopter.

10. vliegen maar!
Op een gladde harde ondergrond (parketvloer).

kunnen jullie mij verbeteren (meer tips)

Gr. flavlip
  Met citaat reageren
Oud 28 juli 2008, 18:39   #2 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Wow... wat een structuur!!! Geweldig!! Volgens mij ga je een goed heli-vlieger worden!!

Ik heb zelf ook nog een paar foto's gemaakt van de heli (en vooral de rotor-kop) zodat ik nog terug kon kijken hoe alles in elkaar zat toen ik hem kreeg.

Verder zou ik niet de hele rotorhead uit elkaar halen, dat is niet nodig. Je moet idd alles goed recht instellen, maar je moet alleen losmaken wat je wil verplaatsen. Stel de swash zit iets scheef, kijk dan welke linkje je langer/korter moet maken en maak die los en stel hem goed in.

Verder vind ik je stappenplan heel goed! Alleen stap 10 moet je nog even opschuiven. Daar tussen moet nog zitten:
10 - Heel veel oefenen met de simulator (zorg dus dat je een sim-kabel voor je zender hebt en fms download)
11 - Nadat je veel geoefend hebt op de sim voorzichtig gas geven zonder dat de heli van de grond komt en kijken wat hij doet. Meestal gaat de heli draaien en kan je die trim dus goed zetten.
12 - Nog meer gas geven zodat de heli dreigt van de grond te komen. Als je heli nu bizar veel afwijking naar links, rechts, voor of achter heeft kan je ook die trims bijstellen.
13 - Nog maar een keertje oefenen op de sim
EN DAN:
14 - De heli echt van de grond tillen!! Probeer de heli stil te houden en in het begin niet hoger als 50 cm. Als het dan fout gaat of de heli drift te ver weg, dan kan je heli gewoon neerkwakken door het gas dicht te gooien. Daar kan een hm4#1 namelijk prima tegen.

Pas wel op met dat trainingssetje. Pingpong ballen zorgen idd voor onbalans. Maar je moet wel oppassen dat je niet de parketvloer krast met het kale trainingssetje.

En verder wens ik je natuurlijk alle plezier van de wereld !!!! Welkom in de wereld van de heli !! En natuurlijk: gefeliciteerd !!!!!!!!!!!!!!

Groet, Joost
Oud 28 juli 2008, 19:09   #3 (permalink)
flavlip
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jvdl Bekijk bericht
Wow... wat een structuur!!! Geweldig!! Volgens mij ga je een goed heli-vlieger worden!!

Ik heb zelf ook nog een paar foto's gemaakt van de heli (en vooral de rotor-kop) zodat ik nog terug kon kijken hoe alles in elkaar zat toen ik hem kreeg.

Verder zou ik niet de hele rotorhead uit elkaar halen, dat is niet nodig. Je moet idd alles goed recht instellen, maar je moet alleen losmaken wat je wil verplaatsen. Stel de swash zit iets scheef, kijk dan welke linkje je langer/korter moet maken en maak die los en stel hem goed in.

Verder vind ik je stappenplan heel goed! Alleen stap 10 moet je nog even opschuiven. Daar tussen moet nog zitten:
10 - Heel veel oefenen met de simulator (zorg dus dat je een sim-kabel voor je zender hebt en fms download)
11 - Nadat je veel geoefend hebt op de sim voorzichtig gas geven zonder dat de heli van de grond komt en kijken wat hij doet. Meestal gaat de heli draaien en kan je die trim dus goed zetten.
12 - Nog meer gas geven zodat de heli dreigt van de grond te komen. Als je heli nu bizar veel afwijking naar links, rechts, voor of achter heeft kan je ook die trims bijstellen.
13 - Nog maar een keertje oefenen op de sim
EN DAN:
14 - De heli echt van de grond tillen!! Probeer de heli stil te houden en in het begin niet hoger als 50 cm. Als het dan fout gaat of de heli drift te ver weg, dan kan je heli gewoon neerkwakken door het gas dicht te gooien. Daar kan een hm4#1 namelijk prima tegen.

Pas wel op met dat trainingssetje. Pingpong ballen zorgen idd voor onbalans. Maar je moet wel oppassen dat je niet de parketvloer krast met het kale trainingssetje.

En verder wens ik je natuurlijk alle plezier van de wereld !!!! Welkom in de wereld van de heli !! En natuurlijk: gefeliciteerd !!!!!!!!!!!!!!

Groet, Joost

Dankjewel.

Helaas een simulator kabel heb ik nog niet en de helicopter heb ik al besteld.
Ik had er wel over gedacht ik dacht dat ze geen simulator kabeltjes voor de walkera zenders hadden en het niet echt nog nodig had tot de collective pitch.
Ik heb wel al de gratis simulator software maarja met pijltjes toetsen leer je ook niet echt vliegenen een joystick......naja hetzelfde dus.
  Met citaat reageren
Oud 28 juli 2008, 20:28   #4 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

Hmmm... ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kan het wel met de zender van de HM4#1. Mijn vader heeft die heli, dus ik kan eens vragen of de kabel past. Maar misschien kan iemand anders op het forum het je ook vertellen.

Je kan natuurlijk ook nog een usb-zender kopen. Voor 20 euro zijn die verkrijgbaar. Onder andere bij de rcvliegshop.nl. Voordeel daarvan is dat je geen batterijen vreet van je zender. Ik kan je toch echt aanraden om te gaan simmen. Eigenlijk kan je gewoon niet zonder. Nou ja, het kan natuurlijk wel, maar je leert het echt 10x zo snel met een sim.

Ik zat stiekum toch nog even snel te kijken () en ik zag deze set staan: RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!
Dus volgens mij kan het gewoon.

Groet, Joost
Oud 28 juli 2008, 20:49   #5 (permalink)
flavlip
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jvdl Bekijk bericht
Hmmm... ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij kan het wel met de zender van de HM4#1. Mijn vader heeft die heli, dus ik kan eens vragen of de kabel past. Maar misschien kan iemand anders op het forum het je ook vertellen.

Je kan natuurlijk ook nog een usb-zender kopen. Voor 20 euro zijn die verkrijgbaar. Onder andere bij de rcvliegshop.nl. Voordeel daarvan is dat je geen batterijen vreet van je zender. Ik kan je toch echt aanraden om te gaan simmen. Eigenlijk kan je gewoon niet zonder. Nou ja, het kan natuurlijk wel, maar je leert het echt 10x zo snel met een sim.

Ik zat stiekum toch nog even snel te kijken () en ik zag deze set staan: RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL!
Dus volgens mij kan het gewoon.

Groet, Joost

Ik heb ook al bij rcvliegshop gekeken, het probleem is dat ze (zover ik weet) alleen gelijk overmaken accepteren (paypal) en maestro europas is nou niet echt bepaald een vriend van paypal even als die jeugd pasjes van de rabobank.
Ik heb dan ook bij rc hellevoet gekocht prijs is goed en ze hebben rembours.
Ik vind het toch wel vervelend die spares uitzoeken accepteren ze anders bij rc vliegshop acceptgiro's of zoiets dergelijks?

P.S. ik zat net het filmpje van jouw walkera 4#1 te kijken ook met superskids ik heb ook een setje besteld niet er gelijk op monteren later maar voor de looks

:edit
Ik zit net te kijken op rcvliegshop blijkt dat ze wel aan rembrours doen.
scheelt dus 2 euro als ik het daar besteld had

Laatst gewijzigd door flavlip; 28 juli 2008 om 21:13
  Met citaat reageren
Oud 28 juli 2008, 22:46   #6 (permalink)

jvdl's schermafbeelding

Standaard

Ja, doen ze idd bij rcvliegshop.nl ook. Ik bestel echter nooit onder rembours. Betaal altijd vooraf. En ik moet zeggen dat ik daar nooit problemen mee heb gehad bij rcvliegshop.nl (en toch al zo'n 5 keer daar wat besteld).

Die superskids zijn idd handig. Ze maken de heli stabieler en steviger. En dat is zeker in het begin super. Misschien dat je ze er juist later weer af wil hebben om de heli lichter te maken. Maar ik zou ze er juist in het begin opzetten voor de stevigheid en stabiliteit.

Is trouwens niet mijn HM4#1, maar die van mijn vader. Ik heb zelf de Honeybee FP. Maar goed, die is vrijwel identiek. Ik vlieg hem met superskids en 7.4v 800mah lipo. Verder geen aanpassingen.

Succes!! Enne, niet vergeten te simmen!!!!
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten