Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 28 juli 2008, 22:30   #1 (permalink)
Thierry
Guest

Standaard Bladhoek ?

Hallo allemaal,

Na een aantal maanden te hebben geoefend op m'n Robbe Lama 4 heb ik besloten een Esky Honeybee FP aan te schaffen met de nodige spareparts.
Nu zag ik 2 soorten bladen, namelijk met 8 graden bladhoek en met 10 graden bladhoek.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is en wat verstandig is voor een beginner ?

Vast bedankt, groet Thierry.
  Met citaat reageren
Oud 28 juli 2008, 22:32   #2 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Een fixed pitch heli heeft een vaste bladhoek, dit is te vergelijken met de spoed van een propellor bij een vliegtuig.

Als de bladen even groot zijn, zal een grotere bladhoek betekenen dat je motor zwaarder belast wordt en mogeiljk een lager toerental zal draaien. Daar staat tegenover dat je mogelijk meer snelheid krijgt in stijgende bewegingen.

Bij een collective pitch heli, kun je de bladhoek zelf instellen. Die kan dus als het ware 'vol gas' op de grond staan, dat kan een fixed pitch neit, zodra de rotor toeren maakt, creeert hij lift.

Wat verstandig is voor een beginner, durf ik niet te zeggen.
  Met citaat reageren
Oud 30 juli 2008, 14:33   #3 (permalink)

Skidz's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Kleine bladhoek = meer toeren = minder stabiel in hoover maar wel goed vliegen. Grotere bladhoek = minder toeren = stabieler in hoover en niet te vliegen. Door de lagere toeren vouwen de bladen naar boven ('coning' of trechtervorming) waardoor de heli eigen-stabieler word. Door hogere toeren word de rotorschijf vlakker en onstabieler rond het hooverpunt, maar de heli vliegt daardoor wel veel beter rechtuit.

Overigens plaats ik mijn vraagtekens bij de geschetste bladhoek van 8 en 10 graden, het zal meer iets van 4 en 6 graad zijn ofzo...
Oud 2 augustus 2008, 21:28   #4 (permalink)
Thierry
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skidz Bekijk bericht
Kleine bladhoek = meer toeren = minder stabiel in hoover maar wel goed vliegen. Grotere bladhoek = minder toeren = stabieler in hoover en niet te vliegen. Door de lagere toeren vouwen de bladen naar boven ('coning' of trechtervorming) waardoor de heli eigen-stabieler word. Door hogere toeren word de rotorschijf vlakker en onstabieler rond het hooverpunt, maar de heli vliegt daardoor wel veel beter rechtuit.

Overigens plaats ik mijn vraagtekens bij de geschetste bladhoek van 8 en 10 graden, het zal meer iets van 4 en 6 graad zijn ofzo...
Hallo,

Sorry voor de wat late reactie, onderstaand de link naar de bladen welke ik bedoel:

Balsa rotorbladen 225mm 8° bladhoek [EHB004-08] - €*9,95 (Honey Bee FP) : Op Voorraad!

Balsa rotorbladen 225mm 10° bladhoek [EHB004-10] - €*9,95 (Honey Bee FP) : Op Voorraad!

Ik ben qua helivliegen nog maar een beginner, vandaar de vraag
  Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2008, 14:17   #5 (permalink)

Funky's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Zien er mooie blades uit voor een FP, maar Balsa ? Ik vrees dat die bij elke lichte crash eraan gaan, terwijl de standard plastic blades wel tegen een stootje kunnen.
Funky is offline   Met citaat reageren
Oud 4 augustus 2008, 12:40   #6 (permalink)

Skidz's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard

Ik vlieg de FP'ers met de Kyosho M24 blaadjes, erg stevig (Boom raken in volle vlucht en niet breken!) en zwaar, met weinig lift dus veel toeren = goed vooruit vliegen.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten