Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 september 2010, 12:45   #571 (permalink)

Lamahangen's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard Tandwielen..

Ok.. hij vliegt weer: bleek inderdaad de motor te zijn. Heb er maar meteen 2 koellichaampjes opgezet en de zekering-mod doorgevoerd. Ook 2 koeldingen op de staartmotor gezet en overal koelpasta gebruikt.

Vrij apart dat de rode en zwarte draad op de nieuwe motor verkeerd omzaten: had de bestaande rode en zwarte er op gesoldeerd en de motor draaide verkeerd om . Achteraf viel me de rode punt op de motor op.. daar zat dus af fabriek de zwarte draad bij.

Wat raar is: het 10 tands-tandwiel van de motor heeft geen volledig raakvlak met de main-gear. Tandwiel overlapt iets meer dan de helft, terwijl de originele motor (met een veel 'dieper' tandwiel) volledig overlapte. Iemand hier ervaring mee ? Is het schokkend en gaat het (op den duur) stuk hierdoor ? Heb zelf geen tandwielomzetapparaat ofzo.

Greetz, Martijn
Oud 8 september 2010, 13:22   #572 (permalink)

Lochii's schermafbeelding

Leeftijd: 22
Standaard

Tandwielen moeten ook niet strak op elkaar zitten, dan gaat alles heel stroef lopen en kunnen zelfts de gears kapot gaan. In uiterste gevallen blokkeert de boel gewoon omdat het zo stroef loopt.

Er moet altijd een minimale speling tussen zitten. Soms wordt dit gedaan door een blaadje tussen de gears te doen. Ikzelf doe het altijd op het oog, en voel eerst of er wel een kleine speling tussen zit voordat ik er spanning op zet. Teveel speling is trouwens ook niet goed! De gears moeten elkaar wel goed mee nemen.
Als ze te ver van elkaar af zitten, kan het zijn dat je pinion (motortandwiel) de tanden op je main gear er af gaat slaan.

De draden verkeerd om op de motor is trouwens niet erg. Je had ook gewoon het stekkertje op je 4in1 om kunnen draaien dat heeft hetzelfde effect.
Oud 8 september 2010, 14:14   #573 (permalink)

Lamahangen's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Standaard ..

dat heb ik uiteraard ook gedaan nadat ik het al gesoldeerd had.. stekker omgedraaid en de alles was ok !

Ik bedoel trouwens niet de radiale speling.. die heb ik (denk ik) wel goedgezet (met blaadje papier ertussen) maar de axiale overlap die de tandwielen maken: het motortandwielletje komt maar tot (dik) halverwege de maingear, terwijl de originele motor een langer tandwielletje heeft dat verder komt. (hmz.. een plaatje was beter geweest realiseer ik me).
Oud 10 september 2010, 16:02   #574 (permalink)

Standaard

Ik heb vandaag een Xtreme 380 motor in mijn HB gezet.
Met de standaard motor ging de heli heel langzaam omhoog als ik vol gas gaf, dus bij hoveren zat ik al zeker op 80% throttle.

Nu met de Xtreme 380 motor, mijn eerste indruk: WOUW! Als ik een stoot throttle geef, schiet hij als een gek de lucht in. Wat een kracht zit er in dat ding zeg. Heb wel de proportional bij moeten stellen. Zeker een aanradertje deze motor!
Oud 10 september 2010, 19:54   #575 (permalink)

Taya-chan's schermafbeelding

Standaard Xtreme 380

Deze borstelmotor is in 3 versies in omloop. De "vernieuwde" versie lostte nog niet alle problemen op:
De 3e versie heeft (nog) meer windingen/koperwikkelingen op de spoel. De eerste versie gaf nogal eens wat klachten met doorbranden van de 4-in-1 unit. Dat zou zonde zijn! En prijzig, afgezet tegen de prijs van de 4-in-1 unit.
Wees er dus zeker van dat je niet de oudere versies van de 380 gebruikt.

Gr, Tjeerd (vader van Taya-chan).
Oud 10 september 2010, 22:40   #576 (permalink)

janschip's schermafbeelding

Standaard

@Lochii
Gebruik je de 9 pinion?

@Taya_chan
Hoe weet ik dat ik de derde versie heb?
Oud 10 september 2010, 22:49   #577 (permalink)

Standaard

Ja Janschip, ik heb het even nageteld maar ik heb inderdaad de 9 tands er op zitten. Gaat hard zat hoor! Welke versie ik heb zou ik trouwens niet weten, maar ach zo lang er niets aan de hand is vind ik het prima. Ik heb gelukkig nog een reserve 4-in-1 liggen Gaat er eentje stuk, dan weet ik in elk geval dat ik ook een andere motor moet bestellen.
Ik zal komende dagen even kijken of ik een stukje kan filmen.
Oud 10 september 2010, 22:54   #578 (permalink)

Standaard

Een filmpje is altijd leuk maar er staat de komende dagen best wat wind voor mij zit er geen vliegen in denk ik zo (alhoewel vliegen).
Oud 10 september 2010, 23:03   #579 (permalink)

Standaard

Ach in het begin van de avond gaat de wind vaak een beetje liggen. Piet geeft voor morgen windkracht 2-5 aan (5 zal wel in de kustgebieden zijn, daar zit ik ver vandaan ). Windkrachtje 3 is wel te doen, 4 wordt lastiger. Ach ik zoek gewoon een rustiger momentje op.

Morgen ga ik zoiezo vliegen, want dan komt mijn nieuwe aanwinst binnen (Blade SR). Kan het dan natuurlijk niet laten om het ding even te laten hoveren.
Misschien dat ik dan in de tussentijd (ach ja, laden he ) even een filmpje schiet van de honeybee.

Ik heb overigens afgelopen week wel een kort filmpje gemaakt (meer om mijn nieuwe keychain camera te testen) van de honeybee. Hier had ik de Superpaddles er nog op zitten, maar daarmee vliegt hij naar mijn mening niet echt lekker stabiel, en is ook iets te zenuwachtig.

Heb inmiddels dus weer de standaard paddles met gewichtjes eraan gemonteerd.
p.s. je ziet in het filmpje ook de CP3 direct drive tail Heerlijk dingetje.

Laatst gewijzigd door Lochii; 10 september 2010 om 23:06
Lochii is offline   Met citaat reageren
Oud 10 september 2010, 23:11   #580 (permalink)

Standaard

Je vliegt in ieder geval beter dan mij.

leuk filmpje en vlieg ze....
Oud 11 september 2010, 01:03   #581 (permalink)

Standaard Xtreme 380 motor

@janschip;

"Hoe weet ik dat ik de derde versie heb?"

Dat is een goeie vraag!

Je zou de drie versies met elkaar moeten vergelijken.
De 1e versie is praktisch niet meer in omloop.
De 2e versie nog wel; het verschil met versie 3 zie je door met een fel lampje in de motor te schijnen om het aantal windingen te vergelijken.
Voor zover ik weet, maar je zou Aldert, eigenaar van Verbeterde 380X borstelmotor [EHB005] - €*11 (Honey Bee FP) : Op Voorraad! moeten navragen; de hier afgebeelde versie is versie 2; versie 3 kost wel die E15,95 (die moet je speciaal aanvragen!). Ik wil je per PB evt zijn privénr wel geven.

Ook kun je contact opnemen met Marijn, de eigenaar van het importeursbedrijf in Nederland van E-Sky. Link naar de bij hem momenteel niet leverbare 380 motor: Modified 380X Brushed Motor
Ook is hij dealer van zichzelf: RCtechnics
Hij kan je via de contactlijn die informatie geven, welke dealers recent die 380 nog hebben afgenomen en om welke versie het gaat.

Als je voor een echt goede 370'er motor wilt gaan, kijk dan eens naar de kogelgelagerde as-versie met geschroefde bedrading, i.p.v. gesoldeerd; bij de volgende link staan ook een paar recenties vermeld van mij met ervaringen van deze motor in de King V2 (wordt niet meer gemaakt, maar is nog wel bij Aldert te koop; ook in barebone). Het oude type motor hier had het probleem dat de as een plastic glijlager had (nog steeds te koop, kijk maar eens bij Marijn voor E6,20!) en een soort bronzen lagertje er onder: TROEP! Als je echt een goede wilt; veel beter nog dan de 380, dan raad ik je aan : 370 Super motor - EK1-0006 Vraag telefonisch EERST na dat je niet de "A-versie" wilt (ouder type én geen pinion), maar die nieuwe "kogelgelagerde as-versie met geschroefde bedrading". Let ook vooral op bijgeleverde pinion (bv NIET voor de CP3 m.i. Super 370 Motor - ESKY-002393) en zeker niet m.i. deze voor de FP2).

Succes! Gr Sensei (Tjeerd, vader van Taya-chan).
Oud 11 september 2010, 01:25   #582 (permalink)

Standaard Zekering?

@Peterke;

"Btw Plaatje van mijn fusemod Met Automatische Zekering! Allen nog niet nodig gehad "

Het gebruik hiervan, lijkt mij, Sensei (vader van Taya-chan), niet erg slim:

Bij een te hoge stroomsterkte maak je een soort "auto-cut-off", zoals ook de wat goedkopere borstelloze regelaars wel ingebouwd hebben als de lipo beneden 3,0V per cel komt.

Man als die werkt (bij jou je zekering), dan dondert de heli uit de lucht!
De wat eenvoudiger E-Sky modellen hebben geen autorotatie (ben inmiddels samen met mn dochter echt wel een gevorderd CP-helivlieger (CCPM; C=cyclisch, C=collective, P=pitch, M=mechanisme), maar voordat je autorotatie kunt... ! Ook onze vlieginstructeurs heb ik wel eens een noodlanding met wat autorotatie zien maken en één gastvlieger doet gerust zn (brandstof)motor uit op 40 á 50m hoogte en landt keurig op autorotatie...uitzonderingen zijn het!).

Hopelijk heeft de lezer van dit draadje er wat aan en niet alleen Peterke!

Groet, Tjeerd.

Laatst gewijzigd door Taya-chan; 11 september 2010 om 11:43
Taya-chan is offline   Met citaat reageren
Oud 11 september 2010, 07:33   #583 (permalink)

Ferdy's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

@ Tjeerd:
Was het niet zo dat M in CCPM stond voor Mixing.
Oud 11 september 2010, 11:47   #584 (permalink)

Standaard 380X

@Ferdy;

Ja je hebt volkomen gelijk! Heb me ff vergist, stomme fout!
Om precies te zijn: Cyclic/collective pitch mixing (CCPM).

Gr, Tjeerd.
Oud 11 september 2010, 14:42   #585 (permalink)

Standaard

Net even 3 lipo's leeg "gevlogen".
Wel wat veel wind maar het gaat steeds beter.
Af en toe trilt de HB maar dat is volgens mij de bevestiging van de rotorhead op de central hub die wat slap is. Ik bedoel dan de plastic houder die op die metalen busjes klikt. Dat gedeelte vliegt ook makkelijk van de HB af.
Enig idee hoe ik dit kan versterken?

Misschien wat onduidelijk verhaal maar ik kan het niet beter omschrijven.

Laatst gewijzigd door janschip; 11 september 2010 om 14:49
janschip is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten