Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 april 2011, 19:22   #706 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

De schade is hersteld, een paar setup tutorials doorgenomen, last minutes tweaks en toen was het weer tijd voor een vlucht, deze keer achter op de parkeerplaats. Ik heb de heli iets hoger van de grond gekregen (halve, driekwart meter), maar wat ik ook doe, de heli gaat er vandoor naar links. Ik begrijp dat een rechtsdraaiende roter er voor zorgt dat bij het stijgen de heli naar links wil nijgen. Dit effect verdwijnt zodra je wat meer van de grond af bent, maar wat ik ook probeer met de cyclic, het heeft geen effect. Redelijk frustrerend....:S Heeft er iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?
kikkeraap is offline   Met citaat reageren
Oud 24 april 2011, 13:17   #707 (permalink)

Koelkast's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kikkeraap Bekijk bericht
(...) Heeft er iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?
Is alles 'perfect' horizontaal in de kop?
Oud 24 april 2011, 15:10   #708 (permalink)

Standaard

Ik denk van wel. De roter en flybar heb ik gebalanceerd. De swashplate heb ik horizontaal uitgelijnd (door t verstellen van de link servo/swashplate).
Oud 26 april 2011, 21:28   #709 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Borgo's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Hello kikkeraap heb je 4-1 controller box
Goed afgesteld?
Daar zitten namelijk 2 stelschroeven op
De gain en de proportion stelschroef.
Als je heliplof op ong een meter Hoogte naar links trek
En je kunt hem niet corrigeren draai dan de proportion trimmer iets naar
Links ff proberen dus
Kijk ook ff op Google naar martin van drie ( leren vliegen met de honey bee fp 2
Borgo is offline   Met citaat reageren
Oud 26 april 2011, 21:43   #710 (permalink)

Leeftijd: 48
Standaard

De stelschroeven op de 4-in-1 zijn niet voor het corrigeren van naar links trekken van de heli. Met deze stelschroeven kun je alleen een draaiende beweging van de heli corrigeren. Dat doe je met de proportional of met de gain.
Als de heli bij het loskomen naar links trekt, moet je dat gewoon met de stick corrigeren. Als het daarmee niet te corrigeren is. moet je link op de servo aan de zijkant inkorten of verlengen (afhankelijk van of de servo links of rechts van de swash zit. Heb 't plaatje even niet voor ogen). Als de servo links zit (gezien vanaf de staart) moet je 'm verlengen, als ie rechts zit inkorten.

Willem.
Oud 27 april 2011, 06:26   #711 (permalink)

Borgo's schermafbeelding

Standaard

Ja klopt maar dat was bij mij ook
Het geval in het begin dan
Toen heb ik ook met de proportion stelschroef
Geklooid en walla!! Hij trekt niet meer naar links of rechts
Maar goed het kan idd ook aan servo liggen maar volgens mij
Had hij dit alles naar behoren staan
Oud 27 april 2011, 22:45   #712 (permalink)

Standaard

Ik ben alweer een eindje verder. Wat lijkt..... De cyclic doet precies het tegenovergestelde van wat hij moet doen. Geef ik links, dan gaat de swashplate links naar onder (van achteraf bekeken, van de staart naar voren). Is het mogelijk dat ik mijn servo's omplug, of kan ik aan de 4 knoppen onderaan de zender zitten? Ik heb al hieraan gezeten, naar aanleiding van een topic op rcguides.com. Volgens dit topic zou je voor mode 2 de zender iets anders moeten instellen. Dit werkt gedeeltelijk, links/recht werkt, nu alleen de andere helft.
Oud 27 april 2011, 23:12   #713 (permalink)

Standaard

Citaat:
Ik ben alweer een eindje verder. Wat lijkt..... De cyclic doet precies het tegenovergestelde van wat hij moet doen. Geef ik links, dan gaat de swashplate links naar onder (van achteraf bekeken, van de staart naar voren). Is het mogelijk dat ik mijn servo's omplug, of kan ik aan de 4 knoppen onderaan de zender zitten? Ik heb al hieraan gezeten, naar aanleiding van een topic op rcguides.com. Volgens dit topic zou je voor mode 2 de zender iets anders moeten instellen. Dit werkt gedeeltelijk, links/recht werkt, nu alleen de andere helft.
Wat verwacht je dan? Als je links geeft op je cyclic hoort deze ook links naar onder te gaan. Je rotor zal dan links naar beneden gaan waardoor de heli ook naar links zal gaan.
Mode 2 is gas en rudder (staartrotor) op links en ailerons en elevator (of roll en nick) op rechts. Niets mis mee dus.
Misschien eens wat verdiepen in hoe de besturing van een heli werkt

Willem.
Oud 28 april 2011, 06:25   #714 (permalink)

Borgo's schermafbeelding

Standaard

Ik heb dat geprobeerd in de woonkamer zo laag mogenlijk
Als je beetje oplet kun je zijn bewegingen zien
Om zo die 4 knopjes op je zender rechts onderaan goed in te stellen
Maar pas op met de throttle knop niet zomaar omzetten het zijn namelijk reverse
Switches en als je die zomaar omzet met je throttle stick in mode 2 dus de linkse
Stick naar beneden wat normaal is als je heliplof stil staat maar werkt den in eens andersom vliegt je heliplof met een geweld alle kanten op met alle gevolgen van dien

Kijk ook eens op Google zoek naar Martin van drie
Leren vliegen met de honeybee fp2 het is een PDF je er staat werkelijk alles in
Over je machine en kost 5 euro en dan heb je 146 pag vol info alleen over de hbfp2
Oud 28 april 2011, 08:41   #715 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem01 Bekijk bericht
Wat verwacht je dan? Als je links geeft op je cyclic hoort deze ook links naar onder te gaan. Je rotor zal dan links naar beneden gaan waardoor de heli ook naar links zal gaan.
Mode 2 is gas en rudder (staartrotor) op links en ailerons en elevator (of roll en nick) op rechts. Niets mis mee dus.
Misschien eens wat verdiepen in hoe de besturing van een heli werkt

Willem.
Voor de aanschaf heb ik me ingelezen (en heel wat youtube films verslonden). De manual beschrijft netjes hoe de heli zich hoort te gedragen bij de zender in mode 1 of mode 2 met plaatjes. Alleen bij mij gaat bij mode 2 de cyclic in spiegelbeeld.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Borgo Bekijk bericht
Kijk ook eens op Google zoek naar Martin van drie
Leren vliegen met de honeybee fp2 het is een PDF je er staat werkelijk alles in
Over je machine en kost 5 euro en dan heb je 146 pag vol info alleen over de hbfp2
Ik zal eens hier naar kijken. Thnx voor de tip
Oud 28 april 2011, 10:30   #716 (permalink)

Standaard

Je schrijft echter dat bij naar links gaan met de stick de swash links naar onder gaat. En dat is correct. Ik heb zelf ook een FP2. En als ik met de rechter stick naar links ga, gaat de swash links naar beneden. En andersom natuurlijk. Als ik de rechter stick naar voren duw, gaat de swash aan de voorkant naar beneden. En als ik de rechter stick naar achteren trek, gaat de swash achter naar beneden (en ds voor omhoog).
Als er bij jou iets adnersom werkt, moet je op de zender de betreffende schakelaar in reverse zetten. Behalve Throttle, want dat gaat problemen geven.

Willem.
Oud 28 april 2011, 10:53   #717 (permalink)

Standaard

Citaat:
Je schrijft echter dat bij naar links gaan met de stick de swash links naar onder gaat. En dat is correct. Ik heb zelf ook een FP2. En als ik met de rechter stick naar links ga, gaat de swash links naar beneden.
En dat is bij mij dus net andersom, stick naar links, swashplate naar rechts :S. Dat wordt dus met de knoppen spelen. Thnx!
Oud 28 april 2011, 11:33   #718 (permalink)

Standaard

Citaat:
En dat is bij mij dus net andersom, stick naar links, swashplate naar rechts :S. Dat wordt dus met de knoppen spelen. Thnx!
Als het goed is zit er een schakelaar op waar ail bij staat. Dat zijn de ailerons (van een vliegtuig) en deze kun je vergelijken met links/rechts (roll) bij je heli. Elev is voor vooruit/achteruit (nick) en rudder staat voor je staartrotor (richtingsroer bij een vliegtuig).
Hoop dat je daar wat aan hebt.

Willem.
Oud 29 april 2011, 17:33   #719 (permalink)

Standaard

Citaat:
Als het goed is zit er een schakelaar op waar ail bij staat. Dat zijn de ailerons (van een vliegtuig) en deze kun je vergelijken met links/rechts (roll) bij je heli. Elev is voor vooruit/achteruit (nick) en rudder staat voor je staartrotor (richtingsroer bij een vliegtuig).
Hoop dat je daar wat aan hebt.

Willem.
Thnx voor de tip! Heb nu alles ok en nu is het wachten tot de wind meer gaat liggen. De accu is in ieder geval al vol!
Oud 29 april 2011, 21:32   #720 (permalink)

Standaard

Zo.... de heli die kan heel wat hebben. Vandaag heb ik eindelijk de Honey Bee van de grond gekregen. Valt nog best tegen om stabiel te hooveren, maar ik denk dat ik iets te veel wel tegen sturen (zo te lezen is dat ook de eerste reactie van een newbie). Anyway de schade tot nu toe is aan het trainingskruis, het plastic plaatje is aan gort, gelukkig zijn er 2 bijgeleverd. Nu de accu aan de lader en wat sleutelen.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli > FP/coaxiaal
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten