Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > FPV (First person view)

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 7 februari 2011, 00:54   #1 (permalink)

PapaHotel's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard Ombouw Arcus zwever voor FPV

Beste medebouwers,

Ik ga een oude, gecrashte Arcus electrozwever van Robbe ombouwen tot een eerste FPV kistje. Ik wil hierbij mijn ervaringen met jullie delen en hoop daarbij iets op te steken van jullie op en aanmerkingen.

Ik heb eerder een draadje gestart bij de aerodynamica sectie (http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-op-pylon.html) omdat ik benieuwd was naar de ervaringen met het uitlijnen van motoren op een pylon. Ik ben nog niet uit wat de wijsheid is dus ga ik maar gewoon proberen en zien waar het schip strandt.

Arcus was mijn eerste kistje dat ik op een weilandje ging uitproberen en het ging bij de derde vlucht al mis en het hele neus lag er af.
Click the image to open in full size.

Daarna heb ik een andere Arcus gekocht en o.a. daarmee leren vliegen al heb ik nog geen brevet. Nu ik ook kriebels krijg om ook FPV te vliegen heb ik het oude romp weer tevoorschijn gehaald. Het is een piepschuim (Arcel) zwever van 180 cm spanwijdte met een aanbevolen vlieggewicht is 690 gram 31 dm2 vleugeloppervlak. Ik hoop mijn setup met camera, servo’s, zender, zwaardere accu en motor, etc. onder de kilo kan houden. Ik hoop dan maar dat de resulterende 32 g/dm2 goed te vliegen zal zijn.

Voor de video heb ik een 900 MHz set van HK besteld (HobbyKing Online R/C Hobby Store : 900MHZ 800mW Tx/Rx & 1/3-inch CCD Camera PAL). Ik heb nog geen range test kunnen doen maar het lijkt allemaal goed te werken. De zender trekt afhankelijk van het gebruikte kanaal tussen de 250 (channel 3) en 400 mA (channel 0). Ik heb nog geen idee wat ik hiervan moet denken.

De motor op de pylon wordt een 1860KV Turnigy 450 H2218 outrunner (HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 450 H2218 Brushless outrunner 1860KV) met een 7x4 klaprop. Ik heb ongeveer 1 kilo stuwdruk gemeten bij 20A (3s lipo --> 230 watt). Ik moet er wel een sterke pylon maken die dit geweld aan kan.

Een waarschuwing voor de minder ervaren forumleden (zoals ik): volg mijn voorbeeld niet meteen op want het wordt allemaal uitgevoerd zonder enige last van kennis of ervaring. Laten we maar eerst kijken of het wat wordt.

Groet, Sinan
PapaHotel is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2011, 01:59   #2 (permalink)

Standaard

Prima ideeën op eentje na:
Die 900MHz 800mW zender.
Ik hoop dat je hem ver van je andere apparatuur vandaan kunt monteren, een zender met dat vermogen zal ontzettend op de andere apparatuur aan boord storen.
900MHz is een beetje lastig in Nederland. Het is een band waar telco's ontzettend veel voor betalen om die ongestoord te mogen gebruiken. Mag dus eigenlijk niet.
Wat je met deze informatie doet moet je echter helemaal zelf weten.
Baggus is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2011, 11:33   #3 (permalink)

Standaard

Ik ben inmiddels er ook achter gekomen dat het geen handige frequentie is voor Nederland. Eerst het kistje vliegend krijgen, intussen ga ik een ander setje uitzoeken. Het wordt waarschijnlijk 5.8 GHz want ik wil op 2.4 blijven vliegen.
Bedankt voor de opmerking, groet, Sinan
Oud 7 februari 2011, 13:27   #4 (permalink)

Roel-CP's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Welkom bij de FPV groep
Roel-CP is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2011, 20:04   #5 (permalink)
Banned

Standaard

jups! welkom
ramsus42 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 februari 2011, 20:11   #6 (permalink)

Smile

@ramsus42 en Roel-CP:
Bedankt! Na een jaar meekijken ga ik nu ook maar eens handen uit de mouwen steken...
Oud 7 februari 2011, 21:22   #7 (permalink)

Standaard

Een overzicht van mijn voortgang tot nu toe…

Voor de montage van de pylon heb ik de romp boven de vleugel verstevigd met wat glas. Het is op de foto nauwelijks te zien maar ik heb het slappe bruggetje boven de vleugel ingepakt in glas met epoxy. Het is heel stijf en sterk geworden voor maar 5g gewichtstoename.

Intussen ook wat pogingen gedaan om de gewichtsverdeling goed te krijgen. Ik heb ook een Excel sheet in elkaar gezet met zwaartepunt berekening en de gewichten van alle componenten om verschillende configuraties uit te proberen. Ik denk dat ik de hele camera en zender gebeuren voorop concentreer en de ontvanger zover mogelijk achterin de romp verstop.
Alles provisorisch op zijn plaats gezet met wat plakband… wat een zooi bij elkaar! Het moet opgeruimder en als het even kan aerodynamischer.

Met z’n allen (op de vleugels en de motor na) op de weegschaal. O ja, er komt ook een viel onder.
Wat het aerodynamica betreft valt de vormgeving van het HK cameraatje tegen. Voor een FPV camera heeft de printplaat een enorm frontoppervlak waar niets mee te beginnen valt. T.z.t., moet ik ook een andere camera vinden die beter gestroomlijnd is en hopelijk ook betere beeldkwaliteit levert.

Laatst gewijzigd door PapaHotel; 7 februari 2011 om 21:38 Reden: Ontbrekende foto toegevoegd
Oud 7 februari 2011, 21:30   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PapaHotel Bekijk bericht
wat een zooi bij elkaar! Het moet opgeruimder en als het even kan aerodynamischer.
Ben blij dat je het zelf ziet

800mW moet wel goede airflow over trouwens.

Hedde eigenlijk al een stroom filter? Ik neem aan dat je alles vanaf dezelfde 3s lipo van stroom gaat voorzien?
Google eens op sander style LC filter of koop deze http://flytron.com/70-mickey-1-amper...se-filter.html

ESC bedrading graag zo ver mogelijk uit de buurt van video spul, gaat ook storen.

Laatst gewijzigd door Baggus; 7 februari 2011 om 21:35
Oud 7 februari 2011, 21:32   #9 (permalink)

Standaard

De motor pylon...

De pylon wordt gebouwd met een aluminium strip van 10x2 mm en een buisje van 8 mm. Daarbovenop komt een motorsteuntje. Ik ga het geheel met XPS schuim en glasvezel bij elkaar zetten en op de ene of andere manier vastmaken aan de verstevigde romp.

Zo komt het op het kistje te staan.

Deze zijn om de Ikea kasten aan elkaar vast te maken. Na het afzagen van het kapje past het perfect in de buis.

En zo komt de motor op de pylon te staan.

Ik ga vanavond alles in elkaar zetten en een glasdoekje er overeen doen. Wat de sterkte betreft kan ik me er niets bij voorstellen. Dan maar bouwen en kijken hoe het aanvoelt.

Groet, Sinan

Laatst gewijzigd door PapaHotel; 7 februari 2011 om 21:41 Reden: Ontbrekend foto toegevoegd
Oud 7 februari 2011, 21:55   #10 (permalink)

Standaard

@Baggus

Citaat:
800mW moet wel goede airflow over trouwens.
Voor de koeling heb ik een kleine heat sink in de bestelling staan. Ik hoop dat het voldoende is als ik het goed geventileerd neerzet.

Citaat:
Hedde eigenlijk al een stroom filter? Ik neem aan dat je alles vanaf dezelfde 3s lipo van stroom gaat voorzien?
Google eens op sander style LC filter of koop deze http://flytron.com/70-mickey-1-amper...se-filter.html
Bedankt voor de tip en de link. Ik was toch al van plan om wat boodschappen te doen by Flytron (hun headtracker vind ik interessant uitzien) maar aan een filter had ik niet gedacht.

Citaat:
ESC bedrading graag zo ver mogelijk uit de buurt van video spul, gaat ook storen.
Ik moet nog wat puzzelen met de componenten om ze uit elkaar te houden. Het wordt wel heel krap in zo'n smal rompje.
Oud 7 februari 2011, 22:41   #11 (permalink)

Standaard

ik zou eerst eens zonder headtracker beginnen, en voor de 3,5 dollar verzendkosten hoef je het niet te laten.
Oud 7 februari 2011, 23:02   #12 (permalink)

Standaard

Hi Baggus,
Je hebt gelijk, ik heb het maar besteld. Zo'n klein bedrag is ook handig voor een eerste keer bij een webwinkel.
Groet, Sinan
Oud 9 februari 2011, 21:16   #13 (permalink)

Standaard

De pylon is klaar. De aluminium draagconstructie is gestut met XPS schuim en in vorm geschuurd. Daarna verstevigd met glas en epoxy.

De afstand tussen de bevestigingspunten blijken overeen te komen met de basisplaat van de Meccano set. Eventjes goed bevestigd en volgas gegeven… wat een geweld maar het lijkt wel voldoende sterk en stijf voor deze combinatie.

En, er zit nu een groot wiel onder.

Intussen heb ik een v-dipole tx antenne binnen. Het is gestroomlijnder (platter) en veel lichter dan de HK rubber duck antenne (16 g. met kabel i.p.v. 28 g. zonder kabel). Dat biedt nieuwe mogelijkheden voor de plaatsing van de componenten.

Nog ff verder puzzelen vanavond.

Groet, Sinan
Oud 10 februari 2011, 00:55   #14 (permalink)

Standaard

Het begint nu allemaal vorm te krijgen.

De v-dipole antenne is zo lekker licht dat ik het ver naar achteren kan plaatsen. De ontvanger gaat helemaal naar voren en de motor controller komt in het midden naast de accu. Dan maar hopen dat ze geen ruzie meer met elkaar hebben.

Wat ik niet snap van de v-dipole antennes is, waarom de elementen naar voren moeten wijzen. Wat heeft de antenne oriëntatie te maken met de vliegrichting?

Heeft iemand ervaring met deze antennes en weet de fijne ervan?

Groet, Sinan
Oud 10 februari 2011, 01:00   #15 (permalink)

Hugy's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Dit moet zodat je signaal sterker is als je naar je toe vliegt. Zo zal je dus niet in de situatie komen dat je aan het eind van je bereik zit, omkeerd, en opeens geen beeld meer hebt.
Hugy is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > FPV (First person view)
Reageren

Labels
arcus, fpv

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten