Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > FPV (First person view)

Discussie gesloten

Discussietools Weergave
Oud 10 augustus 2011, 11:57   #1 (permalink)

Leeftijd: 26
Standaard

Bericht van forumbeheer:
Zie bericht van Robert (post #6 Toekomst van FPV op MBF )voor de reden van dit topic

Laatst gewijzigd door DannyvG; 25 augustus 2011 om 10:11
DannyvG is offline  
Oud 24 augustus 2011, 11:27   #2 (permalink)

ashikaga's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard Toekomst van FPV op MBF

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluefalconholland Bekijk bericht
En sommige mensen weten het niet te waarderen als je dicht bij een ballon vliegt? En kijk nu eens! Nou Remy, super filmpje!!!

MVG. Robert.
Het goede van Remy in dit filmpje vind ik dat hij zijn copter statisch houdt op een bepaalde hoogte en alleen omhoog en omlaag gaat, niet links, rechts schuin of wat dan ook maar gewoon veilig. Net als bij de parachute/parasailer op ruime afstand zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan, en niet boven het publiek maar langs de afscheiding gebleven. Allemaal zeer verantwoordelijk en dat sterkt me in de notie dat FPV vliegers in Nederland gewoon hun verantwoording nemen.

Ash.
Oud 24 augustus 2011, 12:24   #3 (permalink)

SanderFPV's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ashikaga Bekijk bericht
Het goede van Remy in dit filmpje vind ik dat hij zijn copter statisch houdt op een bepaalde hoogte en alleen omhoog en omlaag gaat, niet links, rechts schuin of wat dan ook maar gewoon veilig. Net als bij de parachute/parasailer op ruime afstand zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan, en niet boven het publiek maar langs de afscheiding gebleven. Allemaal zeer verantwoordelijk en dat sterkt me in de notie dat FPV vliegers in Nederland gewoon hun verantwoording nemen.

Ash.
Waarom moet je nou gelijk weer zeveren over gevaarlijke situaties?

Wanneer krijg je het nu eens in je kop dat er inherent niets gevaarlijks is aan FPV mits je er verantwoordelijk mee omgaat?

Als je zo bewogen bent met veiligheid dan stel ik voor dat je je in gaat zetten voor een totaalverbod op auto's en ander gemotoriseerd verkeer, daardoor overlijden namelijk elke week een aantal mensen.

D'r is geen topic op dit subforum waarin je niet loopt te zeveren en zeuren over gevaarlijke situaties terwijl je nul-komma-nul ervaring hebt met FPV. Ik ben het inmiddels echt spuug- en spuugzat, ga alsjeblieft ergens anders lopen trollen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality
SanderFPV is offline  
Oud 24 augustus 2011, 13:07   #4 (permalink)
HBFP NL
Guest

Standaard

+1 FPV is vliegen, niet zeveren.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SanderFPV Bekijk bericht

Wanneer krijg je het nu eens in je kop dat er inherent niets gevaarlijks is aan FPV mits je er verantwoordelijk mee omgaat?

Als je zo bewogen bent met veiligheid dan stel ik voor dat je je in gaat zetten voor een totaalverbod op auto's en ander gemotoriseerd verkeer, daardoor overlijden namelijk elke week een aantal mensen.

D'r is geen topic op dit subforum waarin je niet loopt te zeveren en zeuren over gevaarlijke situaties terwijl je nul-komma-nul ervaring hebt met FPV. Ik ben het inmiddels echt spuug- en spuugzat, ga alsjeblieft ergens anders lopen trollen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Oud 24 augustus 2011, 15:47   #5 (permalink)

ashikaga's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Geef ik eens een compliment over iemand die in mijn ogen perfect bezig is ga je meteen weer lopen emmeren !! je moet een cursus begrijpend lezen gaan volgen denk ik en je paranoďde trekjes maar eens met een psychiater gaan bespreken, aangezien je totaal niet hebt gelezen wat er eigenlijk staat. Anyway, ik heb je posting maar weer gerapporteerd omdat ik je persoonlijke aanvallen meer dan zat ben.

Ash.

Laatst gewijzigd door ashikaga; 24 augustus 2011 om 15:50
ashikaga is offline  
Oud 24 augustus 2011, 15:57   #6 (permalink)
Beheerder van dit forum

Robert's schermafbeelding

Leeftijd: 38
Weblogartikelen: 13
Standaard

Mensen, het is leuk en aardig allemaal, maar door het constante geouwehoer tussen mensen is het voor mij en de mods van dit forum niet echt leuk meer om hier het FPV forum er bij te hebben...

Wij zijn bijna 80% van de moderatie-tijd bezig met het benaderen van mensen die in het FPV gedeelte actief zijn, dit alles zet mij aan het denken over het wel of niet laten voortbestaan van het FPV subforum.. Ik ontvang mails en pb's over het feit dat sommige mensen illegaal bezig zijn, of elkaar persoonlijk aanvallen of wat dan ook...

Ik en meerdere andere mensen twijfelen aan het voorbestaan van dit subforum.. Ik zou het jammer vinden als ik een subforum welke over de techniek gaat moet sluiten door constant gekibbel tussen elkaar.. erg jammer..

Ik wou het maar even kwijt.

Robert
Oud 24 augustus 2011, 16:23   #7 (permalink)

bluefalconholland's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Robert, juist dit kan je als een uitdaging zien. Het probleem zit niet in het sub forum maar gewoon bij een paar mensen. En dat is helaas normaal bij nieuwe dingen. FPV is modelvliegen. Onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is in opkomst en begint enorm populair te worden. Men is haastig opzoek naar acceptatie en legalisatie met name in het belang van de veiligheid. En daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Hef je dit sub forum op dan kies je voor de kant van de stemmingmakers, de mensen zonder enige kennis noch kunde. Je wijst als modelbouwer de modelbouw van de toekomst af. Laat je niet gek maken, wellicht is een gerichte aanpak naar de probleemmakers een veel betere optie.

MVG. Robert.
bluefalconholland is offline  
Oud 24 augustus 2011, 16:25   #8 (permalink)

BadBert's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

ter toevoeging op ons aller blauwe valk (met wie ik het helemaal eens ben overigens, evenals met frank):

ook dupeer je mensen die informatie zoeken om met FPV vliegen te beginnen, want er staat al HEEL veel info in het subforum FPV, en daarmee worden veel beginners behoed voor verschillende "stomme" fouten die gemaakt kunnen worden als je er "niets van af weet".
FPV is nu eenmaal een onderdeel van modelbouw, en zou (in mijn ogen) ook altijd een onderdeel moeten zijn van het modelbouwforum.
-= Space Scooter, Picojet, FreeAir Jerry, FPV LL4 black Quadcopter (MW), FPV Nemo, HK ParkJet, Seadolphin 770, M-04 Mx-5, HK 1:16 brushless, MX12-2.4ghz, FS-GT3B =-My Blog
BadBert is offline  
Oud 24 augustus 2011, 17:02   #9 (permalink)

extra330's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BadBert Bekijk bericht
ter toevoeging op ons aller blauwe valk (met wie ik het helemaal eens ben overigens, evenals met frank):

ook dupeer je mensen die informatie zoeken om met FPV vliegen te beginnen, want er staat al HEEL veel info in het subforum FPV, en daarmee worden veel beginners behoed voor verschillende "stomme" fouten die gemaakt kunnen worden als je er "niets van af weet".
FPV is nu eenmaal een onderdeel van modelbouw, en zou (in mijn ogen) ook altijd een onderdeel moeten zijn van het modelbouwforum.
Helemaal mee eens, ik heb ook pas mijn FPV spul besteld en heb heel erg veel informatie uit dit subforum gehaald. Ook leer ik tijdens het lezen in dit subforum nog dagelijks bij.
extra330 is offline  
Oud 24 augustus 2011, 17:44   #10 (permalink)

Standaard

Ik begrijp wel degelijk de zorgen van andere users over de veiligheid en verantwoordelijkheid van bepaalde FPV-ers. Er word veelvuldig de regels overtreden en gebruik gemaakt van illegaal materiaal. En dat is precies het probleem waar Robert mee zit.
FPV is een mooie aanvulling voor de modelbouw maar men is daarbij wel verplicht de huidige regels te volgen. Als jullie echt van mening zijn dat het zo veilig is ga dan met de verschillende instanties de discussie aan om de regels aan te passen of om ze duidelijk te krijgen.
Of begin op zijn minst eens met duidelijk de regels ten toon spreiden zoals ze nu zijn en houd je daaraan. Dan kun je vervolgens werken aan versoepeling.
De probleemmakers zijn niet de mensen die commentaar hebben op de illegale acties. Het zijn de mensen die meteen bot reageren en zo alle discussie ten goede van het fpv onmogelijk maken en mijn inziens zijn dat vaak de fpv-ers.
Denken de fpv-ers dat het alleen maar makkelijker wordt om te fpv-en als heel de modelvliegsport verboden wordt in NL?
De huidige regels zijn mijn inziens duidelijk genoeg maar passen niet in het straatje van sommige mensen en dus lopen alle discussies daaromheen uit de hand.
Uiteraard slaat voorgaande niet op alle fpv-ers maar het spreekt voor zich dat alle opmerkingen omtrent regels en veiligheid in moddergooien uitloopt.
Dus neem als FPV community je verantwoordelijkheid en maak de regels duidelijk en houd je eraan.
Dan is er mijn inziens nog wel degelijk plek voor FPV op het MBF
Oud 24 augustus 2011, 17:53   #11 (permalink)

bluefalconholland's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Danny, met alle respect, jammer, je schrijft iets op uit onkunde. sorry. Dat heeft te maken met het feit dat je niets van FPV afweet. Je schrijft immers zelf iets over om je aan de regels te houden. Aan de regels houden betekent geen FPV. Maar helaas DAT kan niet. Doe je dat enigzins wel volgens de richtlijnen dan lap je de veiligheid aan je laars omdat wat geoorloofd is, is per definitie ONVEILIG.

Verdiep je eerst eens in de materie, wedden dat je op je uitspraak terug komt?

MVG. Robert.
bluefalconholland is offline  
Oud 24 augustus 2011, 18:10   #12 (permalink)

Standaard

De reactie van bluefalconholland is dus precies wat ik bedoel. Probeer als FPV community nou eens duidelijkheid te krijgen of probeer het te legaliseren.

Overigens vind ik het moeilijk te begrijpen wat bluefalconholland nou daadwerkelijk zegt.
Citaat:
Je schrijft immers zelf iets over om je aan de regels te houden. Aan de regels houden betekent geen FPV. Maar helaas DAT kan niet. Doe je dat enigzins wel volgens de richtlijnen dan lap je de veiligheid aan je laars omdat wat geoorloofd is, is per definitie ONVEILIG.
Bij mijn weten is FPV wel degelijk mogelijk binnen de huidige regels (alleen is het niet leuk genoeg?)

Ik wil hier verder niet gaan discussieren over de regelgeving. Ik hoop alleen dat de FPV community nou eens moeite gaat doen om ze wel duidelijk te krijgen. Dat zou een hoop onbegrip wegnemen denk ik.

Laatst gewijzigd door DannyvG; 24 augustus 2011 om 18:20
DannyvG is offline  
Oud 24 augustus 2011, 18:22   #13 (permalink)

SanderFPV's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyvG Bekijk bericht
Ik begrijp wel degelijk de zorgen van andere users over de veiligheid en verantwoordelijkheid van bepaalde FPV-ers. Er word veelvuldig de regels overtreden en gebruik gemaakt van illegaal materiaal. En dat is precies het probleem waar Robert mee zit.
Ik heb geen zin om deze hele discussie weer aan te slingeren, dat loopt toch op niks uit. Netzoals normale RC vliegers zijn er ook FPV vliegers die af en toe wel iets doen wat volgens de letter van de wet als illegaal te bestempelen is. Maar zeg nu zelf, jij rijdt nooit eens te hard? Steekt over als het licht nog rood is, of zelfs zonder het zebrapad te gebruiken?

De misvatting die hier steeds naar voren komt is dat FPV als gevaarlijk wordt gekwalificeerd. Da's jammer, want daaruit spreekt de vooringenomenheid van degene die een dergelijke mening is toegedaan. Maar goed, het is natuurlijk veel leuker en makkelijker om iets maar gelijk in een verdomhoekje te duwen.

Zo kan ik ook wel allerhande doemscenario's gaan verzinnen wat er mis kan gaan als een grote heli 't publiek in duikt, of een grote nitro kist naar beneden komt storten, etc. etc.

Helaas is het gebrek aan relativeringsvermogen en realiteitszin de drijfveer van veel van de personen die FPV willen verketteren. Dat zegt meer of deze personen en hun motivaties dan over FPV.

Citaat:
De probleemmakers zijn niet de mensen die commentaar hebben op de illegale acties. Het zijn de mensen die meteen bot reageren en zo alle discussie ten goede van het fpv onmogelijk maken en mijn inziens zijn dat vaak de fpv-ers.
Hoe denk je dat je zelf reageert als er in zowat ieder topic, om de zoveel pagina's iemand komt zeuren en zeveren of de hobby die je beoefent wel legaal is en of wat je doet geen levengevaarlijke risico's met zich meebrengt e.d. De personen die elke keer een dergelijke discussie willen starten, of topics daarmee voorzien van commentaar, zijn toch echt degenen die problemen maken, niet de FPV piloten die verslag doen van hun vorderingen of FPV avonturen.

Citaat:
Denken de fpv-ers dat het alleen maar makkelijker wordt om te fpv-en als heel de modelvliegsport verboden wordt in NL?
De huidige regels zijn mijn inziens duidelijk genoeg maar passen niet in het straatje van sommige mensen en dus lopen alle discussies daaromheen uit de hand.
Uiteraard slaat voorgaande niet op alle fpv-ers maar het spreekt voor zich dat alle opmerkingen omtrent regels en veiligheid in moddergooien uitloopt.
Dus neem als FPV community je verantwoordelijkheid en maak de regels duidelijk en houd je eraan.
Dan is er mijn inziens nog wel degelijk plek voor FPV op het MBF
Je geeft nu zelf al aan waar de schoen wringt, de FPV vliegers zijn niet degenen die keer op keer moddergooien, laat dat duidelijk wezen. Daarmee is de boodschap aan het forumbeheer helder en duidelijk: pak de moraalridders die met hun gezeur en gezever elke keer weer een topic verpesten nu eens aan.

Netzoals bij de reguliere RC vliegers is het overgrote deel van de FPV vliegers er alles aan gelegen om hun hobby veilig en verantwoord te beoefenen. Soms worden er wat regels met voeten getreden, maar als je dan gaat vingerwijzen dan hou ik je graag even een spiegel voor. Hoeveel modelzwevers of grotere modellen zitten met regelmaat >300 meter om over wat er gebeurt bij F5J competities nog maar te zwijgen, daar verdwijnen modellen soms in de wolken en worden niet meer teruggevonden.

Ik, en de andere forumleden actief in dit subforum, zouden het waarderen als men nu eens kijkt naar de mensen die hier elke keer weer voor problemen zorgen door continue een bepaalde discussie te willen aanwakkeren, een discussie die al meerdere malen heeft geleid tot een patstelling en die dus niets toevoegt en alleen maar de sfeer op het forum verpest.

Of is dat teveel gevraagd? Zo ja, prima, dan trekken wij daaruit onze conclusies en richten een eigen FPV forum op los van MBF.

Kortom, de keuze is aan het forumbeheer, zo eenvoudig is het feitelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SanderFPV is offline  
Oud 24 augustus 2011, 18:34   #14 (permalink)

Standaard

Het is hetzelfde liedje over en over again.FPV mág als je het met een buddybox doet waarbij de waarnemer de zendende zender in handen heeft. Je voldoet dan aan de eis dat je vanaf de grond het toestel en het omringende luchtruim kunt zien.Verder gelden de normale regels zoals die voor modelvliegen gelden. Dus niet boven bebouwing, mensen, niet hoger dan 300m, enzovoort.De KNVvL heeft hier 2 jaar geleden een duidelijk standpunt in genomen.Wat het probleem met FPV is, dat als je FPV wil vliegen binnen de grenzen van de wet, het helemaal niet leuk is. Dan moet je in een heel beperkt gebied blijven, en dan is FPV al snel helemaal niets aan. Bij FPV gaat het niet om het vliegen als hobby, maar om het kijken. En het gebied waar je wettelijk in mag vliegen, heb je snel gezien. Dit zie je ook in dit draadje terug, iemand zei eerder al 'dit gebied ken ik nu wel, ik ga weer verder'.Het grootste probleem van dit subforum zijn een man of 5 tot 10, met Sander als aanvoerder, die op geen enkele wijze bereid zijn om redelijk over dit onderwerp te praten. Dit zie je terug in ELKE discussie over wet- of regelgeving hierover, men oreert poep, komt met nonsensestellingen ('verbied het autorijden maar, dat is ook gevaarlijk') en als dat niet werkt, zet men de persoonlijke aanval in.Wat nu zelfs tegen een mod glashelder gedemonstreerd wordt. Dannyvg vat op heel redelijke toon samen hoe en wat, en zie daar, de eerste reactie, van een van Sanders 'henchman' is al gelijk 'jij hebt er geen verstand van'.Dát is het probleem van dit subforum, niet FPV op zichzelf. Er zijn zat mensen die FPV vliegen en hele mooie filmpjes maken, zonder dat hierbij problemen zijn. Het is maar een heel klein en select groepje die het verpesten door een onwijs halstarrige houding, oogkleppen.Als jij een filmpje post waarop je ruim boven de 300m aan het vliegen bent, en iemand zegt daar wat van, is het enige wat je kunt zeggen 'je hebt gelijk, het mag niet, het is fout, maar ik doe het lekker toch', maar daar hebben de heren de ballen niet voor.Wat je dan krijgt is geschreeuw gescheld enzovoort.Ja ik heb dit account speciaal aangemaakt voor deze posting en voordat hij er weer bijgesleept wordt, ik ben NIET Henri. Ik doe dit niet met mijn normale account omdat ik geen zin heb om, net als henri, tegen die enorme betonnen plaat aan te lopen die met name Sassen voor z'n hoofd heeft en vervolgens door z'n moderator-vriendjes gebanned te worden.
Sloopkogel is offline  
Oud 24 augustus 2011, 18:45   #15 (permalink)

Standaard

Citaat:
Of is dat teveel gevraagd? Zo ja, prima, dan trekken wij daaruit onze conclusies en richten een eigen FPV forum op los van MBF.

Kortom, de keuze is aan het forumbeheer, zo eenvoudig is het feitelijk.
Zoals robert aangaf wordt die discussie al gevoerd onder het forumbeheer.
Maar zoals hier ook al blijkt is het geen makkelijke discussie en zijn we dus nog niet tot een standpunt gekomen. Hopelijk komt dat snel. EDIT: Wellicht dat de fpv-ers daar ook bij kunnen helpen, schroom niet om contact met mij of robert op te nemen, of voor mijn part heel het moderatorteam.

Jullie zijn natuurlijk vrij om een eigen forum op te richten, niemand houd je tegen.

Mijn boodschap was: Zorg nu eens als FPV community dat jullie uit het verdomhoekje komen door duidelijkheid te creeren over de wet en regelgeving.

Laatst gewijzigd door DannyvG; 24 augustus 2011 om 19:32
DannyvG is offline  
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > FPV (First person view)
Discussie gesloten

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten