Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > FullScale-Forum

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 februari 2010, 20:12   #16 (permalink)

sandermt2's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

We hadden het in principe over het begrip "sportauto", dus wat mij betreft doet wegligging er ook wel toe.
In jouw geval is het onderscheid tussen een Polo en een Golf nu ook geen wereld van verschil mijn inziens. Dan valt het verschil in de eigen appreciatiemarge te plaatsen.
Maar wij hebben het hier over het verschil tussen bvb. een Dodge Ram met een Hemi en een Bmw of een Volkswagen. Het punt was dat een Dodge dan wel mooi een grote motor heeft en lekker zwaar ronkt (wie houdt daar niet van?), maar op lange termijn is zo'n mentaliteit niet meer vol te houden. De markt heeft het zelf uitgewezen: Ford en GM heeft verschillende onderdelen met miljarden verlies moeten verkopen, terwijl het met de gemiddelde Europese merken alsmaar beter gaat. (even de economische crisis en Opel buiten beschouwing gelaten)

Maar ik denk dat we nooit gezegd hebben dat die grote motoren en veel cc's niet ook hun charmes hebben, want dat hebben ze wel degelijk. Alleen is de achterliggende gedachte niet echt my cup of tea.
sandermt2 is offline   Met citaat reageren
Oud 26 februari 2010, 21:56   #17 (permalink)

Justus's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sandermt2 Bekijk bericht
Maar ik denk dat we nooit gezegd hebben dat die grote motoren en veel cc's niet ook hun charmes hebben, want dat hebben ze wel degelijk. .
Ik meen te hebben gelezen dat de "No substitute..." opmerking als kortzichtige redneck opmerking werd afgedaan en daar reageerde ik op.

In amerika maken ze een lompe grote bak met voornamelijk een hele brute motor en daar proberen ze met dure onderdelen een sturende auto van te maken.
In europa nemen ze een saaie sedan en daar maken ze een sportauto van door er (JAWEL!) een grote motor in te hangen

In mijn optiek hetzelfde principe met een oceaan voor verschillen in ontwikkeling en (markt)vraag er tussen in

Justus
Oud 27 februari 2010, 12:28   #18 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Justus Bekijk bericht
Ik meen te hebben gelezen dat de "No substitute..." opmerking als kortzichtige redneck opmerking werd afgedaan en daar reageerde ik op.

In amerika maken ze een lompe grote bak met voornamelijk een hele brute motor en daar proberen ze met dure onderdelen een sturende auto van te maken.
In europa nemen ze een saaie sedan en daar maken ze een sportauto van door er (JAWEL!) een grote motor in te hangen

In mijn optiek hetzelfde principe met een oceaan voor verschillen in ontwikkeling en (markt)vraag er tussen in

Justus
Zoals ik al zei is de achterliggende gedachte (no substitute, bigger is better, ...) niet mijn "cup of tea" en dus inderdaad nog steeds een kortzichtige redneck mentaliteit naar mijn mening.

En wat betreft de Europese sportauto's; de échte sportauto's zijn absoluut niet altijd gebaseerd op een ouder 'standaard' chassis. Ik neem als voorbeeld de Lotus Elise en Exige.
Er zijn dan andere sportauto's zoals de M3 die dan wel weer -gebaseerd- zijn op een ouder chassis van een standaard sedan. Maar let op mijn woordkeuze, ik zeg "gebaseerd", waarmee ik dus wil benadrukken dat er wel heel wat meer aanpassingen zijn gemaakt aan de auto dan enkel een grotere motor.
Daarbij is de motor dan wel GROTER dan de standaard versie van diezelfde auto, maar het is nog steeds geen Hemi die erin gehangen wordt, daar ligt voor mij het grootste verschil.
Wat jij beschrijf als "een standaard sedan met een grotere motor erin", slaat mijn inziens meer op de Amerikaanse autoproductie dan de Europese. Daar zweren de producenten immers nog steeds op cc's ipv innovatie en zo prijzen ze hun producten ook aan.

EDIT: De markt vraagt ertussenin? Helemaal niet mee eens, de markt wijst zichzelf uit en brengt zichzelf in evenwicht, daar is geen argumentatie tegen in te brengen. Wat is er de laatste jaren gebeurd? GM en Ford verkochten onderdelen met miljarden verlies, terwijl automerken die meer hebben geīnvesteerd in R&D het steeds beter gingen doen. Zo zit de markt nu eenmaal in mekaar en dāt is dus precies wat de consument wilt. Zeker in deze tijd van hoge brandstofprijzen.

Laatst gewijzigd door sandermt2; 27 februari 2010 om 12:31
Oud 27 februari 2010, 15:38   #19 (permalink)

Standaard

Ik ben het ook totaal met je eens dat een HEMI een auto niet in een sportauto veranderd. Het totaal plaatje van gewicht, wegligging en bruikbaar motorvermogen maakt een auto tot een sportauto en daar is o.a. de lotus is een waanzinnig mooi voorbeeld van. Maar de laatste generatie Corvette doet niet onder voor europese sportwagens en als ik heel wat jaartjes terug ga denk ik dat bijvoorbeeld een Shelby Cobra het ook niet slecht doet.

een V6 in een golf is nog steeds een golf, 500 pk in een mercedes station is nog steeds een mercedes station.
Dat maakt een auto voor mij nog niet sportief en het leeuwendeel van de 'sportieve' auto's op de markt zijn gebaseerd op gewone auto's waar een berg R&D op los is gelaten om er een snelle van te maken.

Ik ga helemaal mee met een opmerking uit 5th gear: I just love the idea of a BIG engine in a small chassis!

Dit ging om een BMW Z4 M, een eurpose sportauto die qua wegligging al erg goed was maar met een grote motor erin......hhmmmmmm!!!
Oud 27 februari 2010, 15:45   #20 (permalink)

Standaard

Ik begrijp je redenering en kan me er ook enigszins in vinden moet ik zeggen. Maar ik zie jouw voorbeelden van de Corvette en de Z4 dan ook als een uitzondering die de regel bevestigen. We kunnen er niet om heen dat het principe van de grote, zuipende motoren, een beetje achterhaald is lijkt me. Er zijn dan langs Amerikaanse kant zeker uitzonderingen wat betreft bepaalde auto's, de Corvette leek me inderdaad ook niet onder te doen als ik de meeste reviews moet geloven. En langs de andere kant zijn er ook Europese auto's, zoals de Z4, die dan soms eens gek doen en er een grote motor in leggen.
Oud 27 februari 2010, 19:38   #21 (permalink)

Leeftijd: 16
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caretaker Bekijk bericht
misschien hun gedachtegang maar is niet helemaal waar...

kijk maar eens naar de Mazda RX8.. die heeft "maar' 1300CC (wankel) en komt erg goed mee met de bekendere sportauto's.

en niet te vergeten de Lotus Exige , met een 2 liter toyota motor(en 2 turbo's maar ok)
Maar ik zeg dat ook niet...
Gelukkig hebben ze in amerika nog niet erg veel over een turbo gehoort, dan kunnen we vaarwel zeggen tegen de V8 motoren
Oud 27 februari 2010, 21:38   #22 (permalink)

Standaard

Zo'n grote motor ook nog van een turbo voorzien is ook nergens voor nodig.
Ik vind de nieuwe sirocco het mooiste voorbeeld van down-sizing, sportief chassis met een klein motortje en een grooooote turbo.....helemaal goed!

Maar mijn polo gaat binnenkort de deur uit voor een dikke 6 cilinder...want een zware toch nog steeds mijn ware haha
Oud 27 februari 2010, 22:34   #23 (permalink)

Standaard

Ook een mooi voorbeeld is die Focus RS met 300pk uit een 5 cyl.
Ook mede dankzij de turbo
Oud 27 februari 2010, 23:01   #24 (permalink)

Standaard

Een mooi voorbeeld idd van wat ik op de meeste sportautos tegen heb: Je neemt een 13 in een dozijn koekblik, daar prak je een 300pk 2,5liter turboblok in en je gaat net zo lang proberen tot je hem goed rijdend krijg. Ze schijnen hem eerst gebouwd te hebben met awd maar dat was niet beter of sneller, alleen maar duurder en zwaarder.

Dan vind ik de Mini Cooper S een beter voorbeeld. Van de tekentafel af al bedoeld om een uitstekend weggedrag te hebben en in zijn bruutste vorm iets van 240 pk uit een 1600tje.
Oud 27 februari 2010, 23:38   #25 (permalink)

boatfreak2's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigScaleBart Bekijk bericht
Maar ik zeg dat ook niet...
Gelukkig hebben ze in amerika nog niet erg veel over een turbo gehoort, dan kunnen we vaarwel zeggen tegen de V8 motoren
Ze weten daar zeker wat turbo's zijn
Hier een goed voorbeeld van muscle car met turbo's en deze auto is ook nog straatlegaal
boatfreak2 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 februari 2010, 23:58   #26 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boatfreak2 Bekijk bericht
Hier een goed voorbeeld van muscle car met turbo's en deze auto is ook nog straatlegaal
Volgens mij wordt hier met een supercharger gewerkt
Oud 28 februari 2010, 00:19   #27 (permalink)

boatfreak2's schermafbeelding

Leeftijd: 27
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigScaleBart Bekijk bericht
Volgens mij wordt hier met een supercharger gewerkt
nee hij heeft 2 turbo's geen supercharger en er zijn in de states veel muscle cars die gebruiken van maken van een of twee turbo's.
Bang Shift : Car Features : Chevy : Video and Feature Story: Larry Larson's 6-Second Drag Week Nova Cruising the Vegas Strip

Laatst gewijzigd door boatfreak2; 28 februari 2010 om 00:24
boatfreak2 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 februari 2010, 02:35   #28 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boatfreak2 Bekijk bericht
[youtube]yH-y2mxYS6c[youtube]
Tja, hier haal je nu natuurlijk ook niet meteen een productiemodel aan he... Deze auto is tot het maximum getuned en geupgrade.
Bart had het volgens mij eerder over productieauto's die niet van turbo's voorzien worden.
Oud 28 februari 2010, 09:02   #29 (permalink)

Standaard

het ging erover of een dik vet motorblok en een berg dure schokbreekers en remmen een auto in een sportauto veranderen.
Het is bruut, het is snel, het is gaaf om te zien en te horen.....maar het is geen sportauto. Je zal zo'n ding niet snel op een bochtig bergweggetje onderweg zien
Oud 28 februari 2010, 11:09   #30 (permalink)

Caretaker's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

en als ie al op zo'n weggetje te zien is, is het zeker niet op hoge snelheid..
Caretaker is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen > FullScale-Forum
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten