![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Tirol -Oostenrijk Leeftijd: 37
|
Hallo iedereen. Herinneren jullie deze nog nog nog nog ......... ![]() Ik ben dit beestje helemaal aan het renoveren , hij is gezandstraald, poedergespoten etc etc. nieuwe rem en stuur systeem .... hij gaat binnenkort zijn 2e leven beginnen ... hoop ik Ook de motor is uit elkaar gehaald inclusief de electronika ... Vandaag alles weer aangesloten en het contactsleuteltje omgedraaid, eerst vreugde, maar dat maakte al snel plaats voor tranen... Hij draaide wel , maar 1 cilinder die deed het niet. Er komen geen vonken aan de achterste cilinder. Ik denk dat ik weet wat het probleem is. Onderaan het kastje waar de akku in zit hangen 2 blauwe dingen, de ontstekingen. Bij het uit elkaar halen , is er eentje licht beschadigd, een +pool brak een beetje af. Ik dacht dat ik het goed had gerepareerd (gesoldeerd en verstevigd met epoxy) , maar blijkbaar niet (alhoewel ik het niet zeker weet natuurlijk). ![]() Hoe kan ik testen of die ontsteking daadwerkelijk defect is ( of dat ik het hele zooitje gewoon verkeerd heb aangesloten). Kan ik die ontstekingen gewoon omwisselen , of gaat dat niet met de timing ofzo? Als ik die gewoon kan omwisselen , betekend dan dat de motor in principe zal gaan draaien , maar dan alleen op de achterste cilinder. Want nu loopt de motor alleen op de voorste cilinder. Of zie ik het nu iets te simpel. Of is er een betere manier om te testen of dit ding defect is? Bedankt , Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 12 oktober 2004 Locatie: Hoek van Holland Leeftijd: 30
|
Zou eerst gewoon testen of de bougie nog goed is.... Voor hetzelfde geld zoek je het nu in iets heel moeilijks terwijl enkelt de bougie overleden is Bougie ff uit het blok draaien en tegen de cilinderkop houden met starten om te zien of ie nog (goed) vonkt.
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
@ Savage: heb ik gedaan, de 2 bougies zijn iniedergeval niet meer "je van het" en moeten zowiezo vervangen worden. Maar als ik ze omwissel , dan vonkt de boegie van de achterste nog steeds niet en de voorste wel. Bedankt voor het meedenken. Cor
__________________ It's fun, frustrating, annoying, tiring, anti social, wonderful and exciting. Usually in the same day! |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Dan is alle contacten en kabels nog een keer nalopen het enige wat ik kan verzinnen... Voor hetzelfde geld is er ergens een kabelbreukje of iets dergelijks ontstaan. Die +pool zou indien goed gesoldeerd geen probleem meer mogen wezen.
__________________ FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
@ Savage: ( kan ook - pool zijn eigenlijk :-/) Maaruh ik heb idd alle bekabeling vervangen, dus daar kan idd een breuk of foutje inzitten. Maar om dat uit te zoeken .. het is ene spaghetti boel. Verkeerd aangesloten denk ik niet want ik had het goed gedocumenteerd. Kabelbreuk of connector niet goed , dat zou idd kunnen. MAAR, als ik dat gaat testen kan ik net zo goed de ontstekingen omwisselen om te testen of deze idd defect is. Dit omdat ik die ene dus verdenkt ivm de breuk die ik gerepareerd heb. Dus... kan ik die 2 omwisselen als test, of zijn die dingen anders ingesteld ofzo. Of is er een simpele manier om zo'n ontstekingsaparaat te testen zonder de andere electronika eraan? Cor
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Lijkt me niet dat ze anders ingesteld zijn tis maar een ouderwetse "domme" ontsteking geen hightech computergestuurde Die ene ontsteking zou als het een gedeeltelijke breuk betrof (die weer gesoldeerd is) ook geen probleem mogen wezen. Mijn vermoeden gaat toch uit naar de bedrading. Mogelijk de bougiekabel/dop zelf
| | |
| | #7 (permalink) |
|
@ savage: Ik ga morgen alles nog eens doormeten of er geen breuk of lossen connector inzit daarna die "domme" ontsteking omwisselen. hmm, is er een manier om de ontsteking los te testen , dus zonder de andere electronica, (hetgeen wat de timing enzo regeld)? Waarom ik denk aan een defect is omdat ik het wel heeel toevallig vind dat juist de ontsteking die kapot was , die cilinder niet werkt. Wat er gebeurd was: De aansluitingingen op die connectoren is schroefdraad waar je een draad met oog op moet doen en dan met een moer moet vastdraaien. Die moer was helemaal vastgeroest en met iets teveel kracht zetten had ik dat stuk schroefdraad in mn handen. Dus misschien intern toch ook iets los. Maar zoals gezegd, ik ga morgen eerst de bekebaling allemaal goed nakijken en als dit inorde is de ontstekingen omwisselen. Die onsteking, Hoe ziet zoiets ervan binnen uit? Cor
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Nu sta ik toch wel eventjes voor een raadsel hoor. Met weinig zin vanmorgen alles nog een keer getest en de achterste bougie vonkt niet. Bekabeling gecontroleerd, kon zo 1-2-3 niets vinden. Dan de bedrading van de 2 ontstekingen omgedraaid en de nu vonkte de achterste cilinder wel, voorste niet. Conclusie met bekabeling is niets aan de hand, waarschijnlijk toch de ontsteking. Toen had ik zoiets van , hmm, laat ik de motor eens draaien op alleen de achterste cilinder, kijken wat dat geeft. Boegie erin gedraaid en geprobeerd te starten .... NIETS ![]() ![]() Maar de motor liep zo lekker en ik had zoiets van ... hmmmmm iets klopt er niet , ontsteking van de voorste en achterste bougie om de buurt losgetrokken en de motor bleeft draaien ![]() ![]() ![]() :co nfused:![]() Beide boegies losgedraaid en tegen de motor gehouden en ze vonken allebei . Vraag me niet hoe het kan , want ik snap het niet. Blijkbaar niets kapot, toch hetzelfde aangesloten , maar net andersom , want in principe niets zou moeten uitmaken. Maar ja , ben blij dat het werkt. Dan nu dat ik er toch mee bezig ben , het volgende; de boegies, ik heb er een foto van gemaakt. Ze vonken wel allebei , maar ik denk dat ze betere tijden hebben gekend. Moet ik ze vervangen of als ze vonken dan is het inorde? ![]() ![]() ![]() Bedankt , Cor
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Toch iets in de bekabeling geweest De bougie's zijn wel (heel erg hard) aan vervanging toe gezien alle zooi die er aan vast gebakken zit . Daar zal het motortje ook nog wat lekkerder van gaan lopen waarschijnlijk. Dat ze nog vonken zegt niet alles zoals in het big-scale auto gedeelte vaak genoeg voorbij komt , onder de druk van de compressie kan het weleens te weinig wezen. Bij jou loopt de motor nog dus een keer goed schoonmaken met een borstel is eventueel ook nog wel een optie voor zolang je nog geen andere hebt.
| | |
| | #10 (permalink) |
|
@ savage, idd toch de bekabeling...... Ik ga nieuwe bougies bestellen het heeft toch geen haast,want momenteel heeft de mahtrac ook nog andere problemen , er lekt olie van de motor naar de koppeling, dus de motor mag er eerst weer uit voor nieuwe dichtingen. Bedankt voor de hulp, Cor
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |